reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na zakup towaru, który nie dotarł do nabywcy

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na zakup towaru, który nie dotarł do nabywcy

Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?

RADA

Całą zapłaconą przez Panią kwotę należy potraktować jako przedpłatę. Niestety, nie może jej Pani ująć w kosztach uzyskania przychodu.


UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że przed otrzymaniem towaru dokonała Pani przedpłaty (zapłaty z góry) za zamówiony towar. Towaru jednak nie otrzymała Pani z powodu nierzetelności kontrahenta. Tym samym poniosła Pani stratę w postaci utraconej przedpłaty. Każdy przypadek obciążenia kosztów stratami musi być rozpatrywany indywidualnie. Co do zasady do kosztów można zaliczyć tylko taką stratę, która powstała na skutek zdarzeń nieprzewidywalnych i niezawinionych. Nie oznacza to jednak, że każda strata powstała w takich okolicznościach jest kosztem. Niestety, przepisy updof nie uznają za koszty uzyskania przychodu utraconych przedpłat (zaliczek, zadatków) w związku z niewykonaniem umowy (art. 23 ust. 1 pkt 54 updof). Zatem utrata - bez względu na jej przyczynę - uiszczonej przedpłaty (zaliczki, zadatku) powoduje, że powstała w ten sposób strata nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko takie potwierdził m.in. WSA w Gliwicach w wyroku z 25 marca 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 668/09, w którym czytamy, że:

Skoro (...) wnioskodawca wskazał, że zawierając umowę, której przedmiotem była produkcja i dostawa określonej maszyny, obowiązany był do uiszczenia stosownej zaliczki, bez poniesienia której umowa nie zostałaby zrealizowana, a następnie utracił określoną część dokonanej zaliczki, i to w związku z niewykonaniem umowy przez jego kontrahenta, to strata (koszt) tak powstała mieści się w dyspozycji przepisu art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy podatkowej, co powoduje, że nie jest i nie może być uważana za koszt uzyskania przychodu wnioskodawcy.

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

Organ podatkowy słusznie więc uznał, że prezentowane przez wnioskodawcę stanowisko nie jest prawidłowe i przedstawił stanowisko prawidłowe, wyłączające opisaną we wniosku stratę, w postaci „nieściągalnej”, a więc utraconej zaliczki, z kosztów uzyskania przychodów i powołując przy tym właściwą podstawę prawną - art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy podatkowej.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 23 ust. 1 pkt 54 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 21

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy, autor licznych publikacji z dziedziny podatków

 

 

 

Sprawdź definicję przedpłaty w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Ekspert:

Grzegorz Ziółkowski

Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.

Źródło:

Monitor Księgowego
Praktyczny leksykon VAT 2020. Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT103.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Nowy JPK_VAT

Oznaczenia dostawy towarów i świadczenia usług (kody GTU) w nowym JPK_VAT z deklaracją

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Liferay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama