REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy rozliczania podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca raz w roku (do 20 lutego) ma możliwość wyboru formy rozliczania podatku dochodowego - miesięczną lub kwartalną. Zmiana systemu rozliczania podatków z miesięcznego na kwartalny może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści. Z czym wiążę się taka zmiana i jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 


Rozliczenie miesięczne lub kwartalne


Większość polskich przedsiębiorców może zdecydować się na jedną z dwóch możliwości rozliczania podatków - miesięczną lub kwartalną. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi odnosi się do długości okresu, za który dokonywane są rozliczenia. Co za tym idzie, inna jest zarówno wysokość, jak i częstotliwość wpłat dokonywanych na konto urzędu skarbowego. Zmianie nie ulega sposób naliczania podatku - w przypadku systemu kwartalnego wydłuża się jednak termin zapłaty. Rozliczanie co trzy miesiące może ułatwić przedsiębiorcom wprowadzenie w firmie zmian, jakie weszły do przepisów na początku 2014 r.

Jak w praktyce wygląda kwartalne rozliczenie podatków? W przypadku podatku dochodowego przedsiębiorca zobligowany jest wpłacać zaliczki do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

REKLAMA

- do 20 kwietnia - za I kwartał;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 lipca za - II kwartał;

- do 20 października - za III kwartał;

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Bardzo podobnie wygląda to przy podatku VAT, z zastrzeżeniem, że termin rozliczenia i zapłaty przesunięty jest o pięć dni do przodu. Tym samym obowiązują następujące terminy:

- 25 kwietnia - za I kwartał;

- 25 lipca - za II kwartał;

- 25 października - za III kwartał;

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie składa deklarację VAT-7K. Jeśli rozlicza się miesięcznie to obowiązuje go formularz VAT-7.

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny


Jakie są zalety rozliczeń kwartalnych?


Kwartalny system rozliczania podatków przynosi sporo korzyści. Przedsiębiorca może bowiem dłużej dysponować gotówką, którą w innym przypadku musiałby szybciej przelać na konto urzędu skarbowego. Nadwyżka przydaje się w kontekście krótkoterminowych inwestycji, np. przy zakupie większej ilości towaru. Co istotne, dla wielu przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie, kwartalne rozliczanie podatków to również oszczędność czasu. Wynika to z faktu, że rzadziej trzeba dokonywać rozliczeń, wykonywać przelewy i składać deklaracje.

Rozliczanie finansów z trzech miesięcy, a nie z jednego, pozwala również na łatwiejsze utrzymanie równowagi finansowej. Szczególnie w sytuacji, gdy klienci spóźniają się z płatnościami za faktury. W kontekście VAT-u istotne jest ponadto, że system kwartalny daje dłuższy czas na rozliczenie podatku. Według ogólnej zasady, VAT można odliczyć w okresie przypadającym na termin powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy) lub w dwóch kolejnych okresach. Tym samym wydłuża się czas, w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 


Są również i pewne wady...


Kwartalne rozliczanie wymaga od przedsiębiorcy pewnej dyscypliny. Z czego to wynika? Jako że przelewów na konto urzędu skarbowego trzeba dokonać raz na trzy miesiące, konieczne jest zgromadzenie znacznej sumy pieniędzy. Można temu jednak zaradzić zakładając w banku osobne konto przeznaczone tylko na poczet podatku. Tym sposobem nie trzeba się obawiać, że przy dokonywaniu przelewu do urzędu zabraknie nam środków.

W kontekście VAT-u system kwartalny może okazać się mało korzystny również dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty. W takiej sytuacji bowiem zwrot podatku nastąpi później niż ma to miejsce przy rozliczaniu miesięcznym.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT


Jak przejść na rozliczenie kwartalne?


Przedsiębiorcy, którzy chcą opłacać zaliczki na podatek dochodowy kwartalnie mogą tego dokonać na dwa sposoby:

1. Zawiadamiając pisemnie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

2. Aktualizując wpis do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1 - w poz. 19 „Forma wpłaty zaliczki” trzeba zaznaczyć sposób kwartalny.

Istotniejszy jest jednak termin, jako że przejścia na kwartalny podatek dochodowy można dokonać tylko raz w roku - do 20 lutego.

W przypadku VAT-u przejście z systemu miesięcznego na kwartalny możliwe jest cztery razy do roku. Należy tego dokonać do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2014 r. Do zmiany służy formularz VAT-R, który trzeba wypełnić zaznaczając poz. 44 punkt nr 1 oraz poz. 51.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA