REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy rozliczania podatków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca raz w roku (do 20 lutego) ma możliwość wyboru formy rozliczania podatku dochodowego - miesięczną lub kwartalną. Zmiana systemu rozliczania podatków z miesięcznego na kwartalny może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści. Z czym wiążę się taka zmiana i jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

 

REKLAMA

REKLAMA

 


Rozliczenie miesięczne lub kwartalne


Większość polskich przedsiębiorców może zdecydować się na jedną z dwóch możliwości rozliczania podatków - miesięczną lub kwartalną. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi odnosi się do długości okresu, za który dokonywane są rozliczenia. Co za tym idzie, inna jest zarówno wysokość, jak i częstotliwość wpłat dokonywanych na konto urzędu skarbowego. Zmianie nie ulega sposób naliczania podatku - w przypadku systemu kwartalnego wydłuża się jednak termin zapłaty. Rozliczanie co trzy miesiące może ułatwić przedsiębiorcom wprowadzenie w firmie zmian, jakie weszły do przepisów na początku 2014 r.

Jak w praktyce wygląda kwartalne rozliczenie podatków? W przypadku podatku dochodowego przedsiębiorca zobligowany jest wpłacać zaliczki do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

REKLAMA

- do 20 kwietnia - za I kwartał;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 lipca za - II kwartał;

- do 20 października - za III kwartał;

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Bardzo podobnie wygląda to przy podatku VAT, z zastrzeżeniem, że termin rozliczenia i zapłaty przesunięty jest o pięć dni do przodu. Tym samym obowiązują następujące terminy:

- 25 kwietnia - za I kwartał;

- 25 lipca - za II kwartał;

- 25 października - za III kwartał;

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie składa deklarację VAT-7K. Jeśli rozlicza się miesięcznie to obowiązuje go formularz VAT-7.

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny


Jakie są zalety rozliczeń kwartalnych?


Kwartalny system rozliczania podatków przynosi sporo korzyści. Przedsiębiorca może bowiem dłużej dysponować gotówką, którą w innym przypadku musiałby szybciej przelać na konto urzędu skarbowego. Nadwyżka przydaje się w kontekście krótkoterminowych inwestycji, np. przy zakupie większej ilości towaru. Co istotne, dla wielu przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie, kwartalne rozliczanie podatków to również oszczędność czasu. Wynika to z faktu, że rzadziej trzeba dokonywać rozliczeń, wykonywać przelewy i składać deklaracje.

Rozliczanie finansów z trzech miesięcy, a nie z jednego, pozwala również na łatwiejsze utrzymanie równowagi finansowej. Szczególnie w sytuacji, gdy klienci spóźniają się z płatnościami za faktury. W kontekście VAT-u istotne jest ponadto, że system kwartalny daje dłuższy czas na rozliczenie podatku. Według ogólnej zasady, VAT można odliczyć w okresie przypadającym na termin powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy) lub w dwóch kolejnych okresach. Tym samym wydłuża się czas, w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 


Są również i pewne wady...


Kwartalne rozliczanie wymaga od przedsiębiorcy pewnej dyscypliny. Z czego to wynika? Jako że przelewów na konto urzędu skarbowego trzeba dokonać raz na trzy miesiące, konieczne jest zgromadzenie znacznej sumy pieniędzy. Można temu jednak zaradzić zakładając w banku osobne konto przeznaczone tylko na poczet podatku. Tym sposobem nie trzeba się obawiać, że przy dokonywaniu przelewu do urzędu zabraknie nam środków.

W kontekście VAT-u system kwartalny może okazać się mało korzystny również dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty. W takiej sytuacji bowiem zwrot podatku nastąpi później niż ma to miejsce przy rozliczaniu miesięcznym.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT


Jak przejść na rozliczenie kwartalne?


Przedsiębiorcy, którzy chcą opłacać zaliczki na podatek dochodowy kwartalnie mogą tego dokonać na dwa sposoby:

1. Zawiadamiając pisemnie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

2. Aktualizując wpis do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1 - w poz. 19 „Forma wpłaty zaliczki” trzeba zaznaczyć sposób kwartalny.

Istotniejszy jest jednak termin, jako że przejścia na kwartalny podatek dochodowy można dokonać tylko raz w roku - do 20 lutego.

W przypadku VAT-u przejście z systemu miesięcznego na kwartalny możliwe jest cztery razy do roku. Należy tego dokonać do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2014 r. Do zmiany służy formularz VAT-R, który trzeba wypełnić zaznaczając poz. 44 punkt nr 1 oraz poz. 51.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA