REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy rozliczania podatków

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca raz w roku (do 20 lutego) ma możliwość wyboru formy rozliczania podatku dochodowego - miesięczną lub kwartalną. Zmiana systemu rozliczania podatków z miesięcznego na kwartalny może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści. Z czym wiążę się taka zmiana i jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

 

REKLAMA

REKLAMA

 


Rozliczenie miesięczne lub kwartalne


Większość polskich przedsiębiorców może zdecydować się na jedną z dwóch możliwości rozliczania podatków - miesięczną lub kwartalną. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi odnosi się do długości okresu, za który dokonywane są rozliczenia. Co za tym idzie, inna jest zarówno wysokość, jak i częstotliwość wpłat dokonywanych na konto urzędu skarbowego. Zmianie nie ulega sposób naliczania podatku - w przypadku systemu kwartalnego wydłuża się jednak termin zapłaty. Rozliczanie co trzy miesiące może ułatwić przedsiębiorcom wprowadzenie w firmie zmian, jakie weszły do przepisów na początku 2014 r.

Jak w praktyce wygląda kwartalne rozliczenie podatków? W przypadku podatku dochodowego przedsiębiorca zobligowany jest wpłacać zaliczki do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

REKLAMA

- do 20 kwietnia - za I kwartał;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 lipca za - II kwartał;

- do 20 października - za III kwartał;

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Bardzo podobnie wygląda to przy podatku VAT, z zastrzeżeniem, że termin rozliczenia i zapłaty przesunięty jest o pięć dni do przodu. Tym samym obowiązują następujące terminy:

- 25 kwietnia - za I kwartał;

- 25 lipca - za II kwartał;

- 25 października - za III kwartał;

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie składa deklarację VAT-7K. Jeśli rozlicza się miesięcznie to obowiązuje go formularz VAT-7.

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny


Jakie są zalety rozliczeń kwartalnych?


Kwartalny system rozliczania podatków przynosi sporo korzyści. Przedsiębiorca może bowiem dłużej dysponować gotówką, którą w innym przypadku musiałby szybciej przelać na konto urzędu skarbowego. Nadwyżka przydaje się w kontekście krótkoterminowych inwestycji, np. przy zakupie większej ilości towaru. Co istotne, dla wielu przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie, kwartalne rozliczanie podatków to również oszczędność czasu. Wynika to z faktu, że rzadziej trzeba dokonywać rozliczeń, wykonywać przelewy i składać deklaracje.

Rozliczanie finansów z trzech miesięcy, a nie z jednego, pozwala również na łatwiejsze utrzymanie równowagi finansowej. Szczególnie w sytuacji, gdy klienci spóźniają się z płatnościami za faktury. W kontekście VAT-u istotne jest ponadto, że system kwartalny daje dłuższy czas na rozliczenie podatku. Według ogólnej zasady, VAT można odliczyć w okresie przypadającym na termin powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy) lub w dwóch kolejnych okresach. Tym samym wydłuża się czas, w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 


Są również i pewne wady...


Kwartalne rozliczanie wymaga od przedsiębiorcy pewnej dyscypliny. Z czego to wynika? Jako że przelewów na konto urzędu skarbowego trzeba dokonać raz na trzy miesiące, konieczne jest zgromadzenie znacznej sumy pieniędzy. Można temu jednak zaradzić zakładając w banku osobne konto przeznaczone tylko na poczet podatku. Tym sposobem nie trzeba się obawiać, że przy dokonywaniu przelewu do urzędu zabraknie nam środków.

W kontekście VAT-u system kwartalny może okazać się mało korzystny również dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty. W takiej sytuacji bowiem zwrot podatku nastąpi później niż ma to miejsce przy rozliczaniu miesięcznym.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT


Jak przejść na rozliczenie kwartalne?


Przedsiębiorcy, którzy chcą opłacać zaliczki na podatek dochodowy kwartalnie mogą tego dokonać na dwa sposoby:

1. Zawiadamiając pisemnie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

2. Aktualizując wpis do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1 - w poz. 19 „Forma wpłaty zaliczki” trzeba zaznaczyć sposób kwartalny.

Istotniejszy jest jednak termin, jako że przejścia na kwartalny podatek dochodowy można dokonać tylko raz w roku - do 20 lutego.

W przypadku VAT-u przejście z systemu miesięcznego na kwartalny możliwe jest cztery razy do roku. Należy tego dokonać do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2014 r. Do zmiany służy formularz VAT-R, który trzeba wypełnić zaznaczając poz. 44 punkt nr 1 oraz poz. 51.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA