REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana formy rozliczania podatków

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca raz w roku (do 20 lutego) ma możliwość wyboru formy rozliczania podatku dochodowego - miesięczną lub kwartalną. Zmiana systemu rozliczania podatków z miesięcznego na kwartalny może przynieść przedsiębiorcy wymierne korzyści. Z czym wiążę się taka zmiana i jak wpływa na funkcjonowanie firmy?

 

REKLAMA

Autopromocja

 


Rozliczenie miesięczne lub kwartalne


Większość polskich przedsiębiorców może zdecydować się na jedną z dwóch możliwości rozliczania podatków - miesięczną lub kwartalną. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi odnosi się do długości okresu, za który dokonywane są rozliczenia. Co za tym idzie, inna jest zarówno wysokość, jak i częstotliwość wpłat dokonywanych na konto urzędu skarbowego. Zmianie nie ulega sposób naliczania podatku - w przypadku systemu kwartalnego wydłuża się jednak termin zapłaty. Rozliczanie co trzy miesiące może ułatwić przedsiębiorcom wprowadzenie w firmie zmian, jakie weszły do przepisów na początku 2014 r.

Jak w praktyce wygląda kwartalne rozliczenie podatków? W przypadku podatku dochodowego przedsiębiorca zobligowany jest wpłacać zaliczki do urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, czyli:

- do 20 kwietnia - za I kwartał;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- do 20 lipca za - II kwartał;

- do 20 października - za III kwartał;

- do 20 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Bardzo podobnie wygląda to przy podatku VAT, z zastrzeżeniem, że termin rozliczenia i zapłaty przesunięty jest o pięć dni do przodu. Tym samym obowiązują następujące terminy:

- 25 kwietnia - za I kwartał;

- 25 lipca - za II kwartał;

- 25 października - za III kwartał;

- 25 stycznia następnego roku - za IV kwartał.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na takie rozwiązanie składa deklarację VAT-7K. Jeśli rozlicza się miesięcznie to obowiązuje go formularz VAT-7.

Skutki podatkowe i bilansowe otrzymania darowizny


Jakie są zalety rozliczeń kwartalnych?


Kwartalny system rozliczania podatków przynosi sporo korzyści. Przedsiębiorca może bowiem dłużej dysponować gotówką, którą w innym przypadku musiałby szybciej przelać na konto urzędu skarbowego. Nadwyżka przydaje się w kontekście krótkoterminowych inwestycji, np. przy zakupie większej ilości towaru. Co istotne, dla wielu przedsiębiorców prowadzących księgowość samodzielnie, kwartalne rozliczanie podatków to również oszczędność czasu. Wynika to z faktu, że rzadziej trzeba dokonywać rozliczeń, wykonywać przelewy i składać deklaracje.

Rozliczanie finansów z trzech miesięcy, a nie z jednego, pozwala również na łatwiejsze utrzymanie równowagi finansowej. Szczególnie w sytuacji, gdy klienci spóźniają się z płatnościami za faktury. W kontekście VAT-u istotne jest ponadto, że system kwartalny daje dłuższy czas na rozliczenie podatku. Według ogólnej zasady, VAT można odliczyć w okresie przypadającym na termin powstania obowiązku podatkowego (u sprzedawcy) lub w dwóch kolejnych okresach. Tym samym wydłuża się czas, w którym można odliczyć VAT od otrzymanej faktury.

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 


Są również i pewne wady...


Kwartalne rozliczanie wymaga od przedsiębiorcy pewnej dyscypliny. Z czego to wynika? Jako że przelewów na konto urzędu skarbowego trzeba dokonać raz na trzy miesiące, konieczne jest zgromadzenie znacznej sumy pieniędzy. Można temu jednak zaradzić zakładając w banku osobne konto przeznaczone tylko na poczet podatku. Tym sposobem nie trzeba się obawiać, że przy dokonywaniu przelewu do urzędu zabraknie nam środków.

W kontekście VAT-u system kwartalny może okazać się mało korzystny również dla przedsiębiorców, którzy wykazują nadpłaty. W takiej sytuacji bowiem zwrot podatku nastąpi później niż ma to miejsce przy rozliczaniu miesięcznym.

Składniki majątku otrzymane w związku z likwidacją spółki a PIT


Jak przejść na rozliczenie kwartalne?


Przedsiębiorcy, którzy chcą opłacać zaliczki na podatek dochodowy kwartalnie mogą tego dokonać na dwa sposoby:

1. Zawiadamiając pisemnie naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.

2. Aktualizując wpis do CEIDG za pomocą formularza CEIDG-1 - w poz. 19 „Forma wpłaty zaliczki” trzeba zaznaczyć sposób kwartalny.

Istotniejszy jest jednak termin, jako że przejścia na kwartalny podatek dochodowy można dokonać tylko raz w roku - do 20 lutego.

W przypadku VAT-u przejście z systemu miesięcznego na kwartalny możliwe jest cztery razy do roku. Należy tego dokonać do 25 dnia drugiego miesiąca kwartału, od którego przedsiębiorca chce rozliczać się kwartalnie. Najbliższy termin mija 25 lutego 2014 r. Do zmiany służy formularz VAT-R, który trzeba wypełnić zaznaczając poz. 44 punkt nr 1 oraz poz. 51.

Procedura zawieszenia działalności gospodarczej

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA