REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzone odsetki podlegają opodatkowaniu

Umorzone odsetki podlegają opodatkowaniu
Umorzone odsetki podlegają opodatkowaniu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku dochodów z tytułu umorzenia odsetek od kredytów/pożyczek bankowych. Umorzenie odsetek oznacza otrzymanie nieodpłatnego świadczenia, podgalającego opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł.

W interpelacji poselskiej (nr 28734) do ministra finansów zwrócił się poseł Łukasz Zbonikowski. Zapytanie dotyczyło naliczania podatku dochodowego od umorzonych odsetek od kredytów bankowych. Zdaniem posła, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymuszając zaliczenie umorzonych odsetek do przychodu, uniemożliwiając przy tym ich wcześniejsze zakwalifikowanie jako koszt, powoduje powstanie fikcyjnego dochodu i realnego podatku dochodowego od tegoż dochodu. Takie zapisy legislacyjne powodują powstanie znacznego zobowiązania podatkowego, którego wiele osób nie jest w stanie spłacić. Obowiązujące przepisy podatkowe w większości przypadków uniemożliwiają przeprowadzenie restrukturyzacji udzielonych kredytów, ponadto powstały podatek dochodowy stwarza dodatkowe koszty przy omawianej operacji finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpelacja zahacza również o problem, iż osoby które nie są w stanie spłacić kredytów, poprzez naliczanie od nich odsetek wpadają w coraz większe zadłużenie. Ogłoszenie upadłości osoby fizycznej nie okazało się skutecznym rozwiązaniem, gdyż jak dotąd z możliwości  tej skorzystało bardzo niewiele osób.

Zniesienie naliczania przedmiotowego podatku mogłoby przynieść korzyści nie tylko zadłużonym obywatelom. Mogłoby to być również w interesie państwa w związku z powrotem licznych podmiotów do działalności gospodarczej i wiążącymi się z tym dochodami do budżetu, a także zmniejszeniem bezrobocia.

Z niekorzystną interpretacją podatkową warto iść do sądu

REKLAMA

Pytania do ministra finansów brzmiały następująco:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Jakie są wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego za umorzone odsetki z kredytów bankowych?
  2. Dlaczego prawo dopuszcza naliczanie podatku od nierzeczywistych dochodów?
  3. Czy przewidywane są zmiany legislacyjne mające na celu wyeliminowanie naliczania podatku dochodowego od dochodów wirtualnych?

Na interpelację odpowiedział sekretarz stanu w MF, Janusz Cichoń:

W związku z interpelacją pana posła Łukasza Zbonikowskiego przesłaną przy piśmie z dnia 25 września 2014 r., nr SPS-023-28734/14, w sprawie naliczania podatku dochodowego od umorzonych odsetek od kredytów bankowych.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14–15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla prawidłowej interpretacji powyższego przepisu istotne znaczenie ma wykładnia pojęcia „nieodpłatne świadczenia”. Ponieważ przepisy ustawy nie zawierają legalnej definicji tego terminu, należy przyjąć takie jego rozumienie, jakie ukształtowało się w orzecznictwie sądowoadministracyjnym.

W orzecznictwie administracyjnym od lat ugruntowany jest bowiem pogląd, że „nieodpłatne świadczenie w prawie podatkowym ma szersze znaczenie niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Taki pogląd został wyrażony wielokrotnie w orzecznictwie, m.in. w uchwałach: SN z 13 czerwca 2002 r., sygn. akt III RN 106/01, NSA z 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/01, NSA z 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06, oraz NSA z 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10. Z powyższych uchwał wynika, że otrzymanie nieodpłatnego świadczenia przez podatnika może być konsekwencją zarówno działania, jak i zaniechania osoby trzeciej (wyrok NSA z 27 listopada 2008 r., sygn. akt II FSK 1184/07)” (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 stycznia 2012 r., sygn. akt I SA/Po 801/11).

Także w literaturze przedmiotu podnosi się, że „świadczenia nieodpłatne to szczególnego rodzaju świadczenia, w przypadku których otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian. Świadczenie ma charakter nieodpłatny tylko wówczas, gdy otrzymujący w związku z wykonanym na jego rzecz świadczeniem nie świadczy niczego w zamian ani obecnie, ani też w przyszłości” (zob. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, „PIT. Komentarz”, Lex 2009). Otrzymanie nieodpłatnego świadczenia wiąże się zatem z uzyskaniem przez podatnika przysporzenia majątkowego, które ustawodawca traktuje na równi z pieniędzmi, wartościami pieniężnymi czy świadczeniami w naturze.

Nowe procedury dotyczące interpretacji podatkowych od 2015 r.

Samo zaciągnięcie kredytu i jego spłata zgodnie z umową kredytową są neutralne podatkowo. Jednakże umorzenie osobie fizycznej przez bank części niespłaconej wierzytelności powoduje powstanie przychodu w rozumieniu przepisów ustawy. Przychód ten kwalifikowany jest do innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, i odpowiada wartości umorzonej wierzytelności. Umorzenie odsetek od kredytu oznacza otrzymanie nieodpłatnego świadczenia. Przy czym dotyczy to wyłącznie odsetek wymagalnych, jak również odsetek skapitalizowanych (które po skapitalizowaniu stają się kwotą długu). Na banku, który dokonał umorzenia odsetek, ciąży zatem obowiązek przekazania dłużnikowi, a także właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, na zasadach określonych w art. 42a ustawy.

Wbrew opinii wyrażonej w interpelacji, umorzenie odsetek od kredytu nie oznacza powstania fikcyjnego dochodu. W wyniku zwolnienia dłużnika z długu nie jest on obowiązany do zapłaty odsetek stanowiących realną, a nie fikcyjną kwotę. Stąd też kwota pozostających w dyspozycji dłużnika umorzonych odsetek ma realną, a nie wirtualną wartość.

Wskazać należy, iż jedną z podstawowych zasad podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w treści art. 9 ust. 1 ustawy. W myśl tej regulacji opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych oraz dochodów, od których minister finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, iż ustawa nie zawiera zwolnienia od podatku dochodów z tytułu umorzenia odsetek od kredytów/pożyczek bankowych, dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając na pytanie pana posła odnośnie do wielkości wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych związanych z umorzeniem odsetek od kredytów/pożyczek bankowych, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów nie dysponuje danymi w tym zakresie. Obecnie nie toczą się również prace zmierzające do wprowadzenia powszechnie obowiązującego zwolnienia podatkowego. Jednakże w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, na wniosek podatnika, naczelnik urzędu skarbowego może na podstawie art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) udzielić ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, w tym odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty (1), odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (2) albo umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną (3). W indywidualnych przypadkach podatnicy mogą zatem ubiegać się o zastosowanie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych przez właściwy dla nich organ podatkowy.

autor.: Michał Bartkiewicz


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA