REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustanowienie służebności przesyłu – skutki podatkowe

Ustanowienie służebności przesyłu – skutki podatkowe
Ustanowienie służebności przesyłu – skutki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Opłaty otrzymywane z tytułu ustanowienia służebności przesyłu są przychodem, który podlega opodatkowaniu. A co jest kosztem uzyskania przychodu? Zdaniem fiskusa, na pewno nie można potraktować jako kosztu spadku wartości nieruchomości, dla której taką służebność ustanowiono.

REKLAMA

Autopromocja

Inwestycje np. w sieci energetyczne często wiążą się z koniecznością przeprowadzenia linii przesyłowej przez grunty należące do osób prywatnych. Mogą one odmówić takiej inwestycji na swoim terenie ze względu na wynikające z takiej służebności ograniczenie możliwości wykorzystania danej działki i wiążący się z tym spadek wartości ziemi. Ale właściciele mogą także wyrazić zgodę na przejście linii przesyłowych przez swój teren za wynagrodzeniem.

Przychód z innych źródeł

Minister Finansów już w 2013 roku zdecydował, że przychody z opłaty za ustanowienie służebności przesyłu podlegają opodatkowaniu. W interpretacji ogólnej (sygnatura DD3/033/101/CRS/13/RWPD-48186/RD-70022/13) stwierdził, że czym innym jest służebność gruntowa (w tym przypadku bowiem odszkodowania są zwolnione z podatku), czym innym zaś jest służebność przesyłu. A skoro ustawodawca wspomniał o zwolnieniu tej pierwszej z podatku, a w przypadku drugiej takiego przepisu nie ma, to należy opłatę za jej ustanowienie potraktować jako przychód podlegający opodatkowaniu.

Opodatkowanie służebności przesyłu podatkiem dochodowym - zmiana stanowiska Ministerstwa Finansów

Chodzi m.in. o to, że opłata za ustanowienie służebności przesyłu ponoszona jest niezależnie od szkód, jakie z tą służebnością powstały, i bez względu na to, czy właściciel w jakikolwiek sposób użytkował grunt, a więc trudno uznać tę opłatę za zwrot utraconych korzyści, co upodobniałoby ją do odszkodowania. Dodatkowo kodeks cywilny mówi, że taką służebność można ustalić za opłatą, a nie a odszkodowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W swojej interpretacji ogólnej Minister Finansów uznał, że taki przychód należy zaliczyć do wpływów pochodzących z tzw. innych źródeł, o których mówi ustawa o podatku dochodowym osób fizycznych w art. 20 ust. 1.

Co jest kosztem?

Skoro opłata stanowi przychód, to co można uznać za koszt uzyskania tego przychodu? O to zapytał podatnik we wniosku o interpretację podatkową. Według niego, ustanowienie służebności przesyłu obniża wartość nieruchomości, a rekompensatą za ten spadek ma być właśnie opłata. Innymi słowy – przedsiębiorstwo, na rzecz którego taką służebność przesyłu ustanowiono, płaci mu za obniżenie wartości posiadanej przez niego rzeczy. W tej sytuacji należałoby uznać – sugerował podatnik – że przychód w postaci opłaty jest równy kosztowi, jakim jest obniżenie wartości nieruchomości.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015


Lecz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 11 lutego 2015 r. (sygnatura IBPBII/1/415-953/14/MK) takie stanowisko uznał za nieprawidłowe. Wg wykładni, za koszt w rozumieniu podatkowym można uznać wyłącznie wydatki, których poniesienie mogło się przyczynić do uzyskania przychodów z określonego źródła. Nie można zaś za koszt uznać obniżenie wartości nieruchomości, która została obciążona służebnością przesyłu.

Wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu zwolnione z PIT

W tej sytuacji więc za koszty podatkowe można uznać wyłącznie tylko wydatki, poniesione na uzyskanie opłaty z tytułu służebności przesyłu, a więc np. koszty prowadzenia sprawy sądowej, jeśli dzięki niej udało się uzyskać opłatę.

Dochód równy przychodowi

Taka decyzja Izby Skarbowej w Katowicach jest złą wiadomością dla osób, posiadających grunty obciążone służebnością przesyłu i czerpiących z tego tytułu opłaty. Faktycznie bowiem interpretacja wyklucza możliwość wyliczania jakichkolwiek kosztów w dłuższym terminie, co prowadzi do sytuacji, że za dochód będzie uznawany cały przychód z opłaty.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA