REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie usług doradczych opodatkowane podatkiem liniowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Russell Bedford Poland Sp. z o.o.
Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.
Świadczenia usług doradczych opodatkowane podatkiem liniowy / Fot. Fotolia
Świadczenia usług doradczych opodatkowane podatkiem liniowy / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Były pracownik spółki, który teraz jest jej prezesem w przypadku gdy będzie świadczył na jej rzecz usługi doradcze może skorzystać z opodatkowania podatkiem liniowym.

REKLAMA

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 27 kwietnia 2015 roku (sygn. akt IBPBI/1/4511-82/15/ZK).

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, że jest on byłym pracownikiem spółki z o.o., w której ma objąć funkcję prezesa zarządu na podstawie aktu powołania. Z tego tytułu przysługiwać mu będzie wynagrodzenie. Wnioskodawca od początku stycznia 2015 r. prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług na rzecz spółki będącej byłym pracodawcą podatnika. Do zakresu oferowanych usług należy przede wszystkim doradztwo dotyczące przepływu środków finansowych w spółce, zapewniania płynności finansowej, zatrudnienia pracowników oraz organizacji funkcjonowania spółki. Zakres świadczonych usług oraz obowiązków wynikających z umowy o pracę nie są tożsame.

Kiedy prezes nie zapłaci PIT od korzystania samochodu służbowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym dnia 31 grudnia 2014 r. podatnik złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, jeżeli przedmiot działalności wykonywanej na rzecz byłego pracodawcy nie pokrywa się z czynnościami świadczonymi uprzednio w ramach stosunku pracy. Wnioskodawca uznał, iż może skorzystać z takiego opodatkowania, ponieważ jak zostało już wspomniane zakres usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej nie będzie identyczny jak ten wynikający ze stosunku pracy z byłym pracodawcą.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podzielił zdanie wnioskodawcy. Wskazał, że opodatkowaniu podatkiem liniowym w wysokości 19 % podlegają dochody uzyskiwane przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie podlegają mu jednak dochody uzyskane z prowadzenia wspomnianej działalności z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli te usługi są takie same jak obowiązki podatnika wynikające ze stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, które wykonuje lub wykonywał w roku podatkowym. Zdaniem fiskusa w przedstawionym przez podatnika stanie faktycznym nie zachodzą przesłanki z art. 9a ust. 3 ustawy o PIT, które uzasadniałyby ograniczenie możliwości skorzystania z opodatkowania podatkiem liniowym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach podkreślił, iż dla podatnika, który będzie pełnić funkcję prezesa zarządu na podstawie aktu powołania i chce skorzystać z możliwości opodatkowania „podatkiem liniowym” nie ma znaczenia fakt tożsamości usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz czynności, które wynikają z umowy o pracę. Bez znaczenia pozostaje również kwestia, iż podatnik jest prezesem zarządu spółki z o.o. na rzecz, której świadczy usługi doradztwa. Ważne jest jednak, aby podatnik w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej nie wykonywał żadnych czynności związanych z kierowaniem i zarządzaniem spółką. Z opisu zdarzenia faktycznego nie wynikało, aby wnioskodawca miał takie czynności wykonywać.

Wyżywienie w trakcie podróży służbowej - rozliczenie PIT

W przypadku, gdy podatnik ograniczy wykonywanie usług na rzecz spółki z o.o. do zakresu wskazanego we wniosku nie ma żadnych przeciwwskazań, aby mógł skorzystać z opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach działalności gospodarczej „podatkiem liniowym”. Należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku konieczna jest fachowa i indywidualna analiza stanu faktycznego.

Autor: Wioletta Kajda

Młodszy Konsultant Podatkowy. Obecnie praktykuje w katowickim biurze Russell Bedford Poland. Studentka prawa Uniwersytetu Śląskiego, od 2014 r. zdobywa praktyczne doświadczenie zawodowe współpracując z renomowanymi śląskimi kancelariami prawnymi. Specjalizuje się w tematyce prawa cywilnego i podatkowego.

Artykuł pochodzi z RB Magazine wydawanego przez Russell Bedford

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA