REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii
Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwota wolna od podatku w Wielkiej Brytanii wzrasta po raz kolejny. W 2019 r. brytyjscy podatnicy nie zapłacą podatku dochodowego dla przychodów do 12 500 funtów (około 61 tysięcy złotych). Kwota wolna od podatku wynosiła dotychczas 11 850 funtów (około 58 tysięcy złotych). Oznacza to podwyżkę o ponad 3 tysiące złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

61 000 złotych kwoty wolnej od podatku w Wielkiej Brytanii

Podwyżka kwoty wolnej od podatku w Wielkiej Brytanii to świetna wiadomość dla dużej grupy Polaków, zdecydowanie gorsza dla polskiego rządu. Statystyki mówią o blisko jednym milionie Polaków na Wyspach, przybywa także firm tworzonych przez polskich przedsiębiorców - wg danych polskiego resortu przedsiębiorczości i technologii Polacy prowadzą ponad 60 tys. firm w Wielkiej Brytanii. Podwyższenie kwoty wolnej od podatku daje jasny przekaz - Wielka Brytania zamierza przyciągnąć nowych podatników przyjaznym systemem podatkowym oraz preferencyjnymi warunkami do prowadzenia biznesu.

Polscy politycy od wielu lat deklarują ściągnięcie do kraju Polaków, którzy wyemigrowali z kraju za pracą i lepszymi warunkami do życia, niestety nie robiąc realnie nic w tym kierunku. Wysokie koszty pracy, duża biurokracja i mało przejrzyste prawo to główne problemy podnoszone przez polskich przedsiębiorców. Polski system podatkowy przewiduje degresywną kwotę wolną od podatku. Teoretycznie wynosi ona 8000 złotych, jednak otrzymując nawet minimalne wynagrodzenie (2100 złotych brutto) podatnik z niej nie skorzysta. Dla większości podatników realnie wynosi ona 3091 złotych, wyjątkiem są posłowie - kwota wolna od podatku dla polskich posłów wynosi 30 tys. złotych.

REKLAMA

Polska znajduje się w końcówce zestawienia krajów unijnych (21. miejsce) pod względem wysokości kwoty wolnej od podatków. Spośród państw, które posiadają kwotę wolną, za Polską znajdują się tylko Włochy (22.), Łotwa (23.), Czechy (24.) i Rumunia (25.). Nic dziwnego, że Polacy emigrują do krajów, które pozwalają się uczciwie bogacić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma w Anglii - oszczędność i brak biurokracji

Jak pokazują wyniki raportu Admiral Tax - firma w Anglii to najczęściej wybierany kierunek przez polskich przedsiębiorców za granicą. Wielka Brytania od lat przoduje w rankingach oceniających warunki do prowadzenia biznesu. Brytyjski rząd kusi przedsiębiorców nie tylko wysoką kwotą wolną od podatku, ale także prostymi przepisami i niską biurokracją. Polski przedsiębiorca z roku na rok poświęca coraz więcej czasu i energii na żmudne czynności administracyjne, związane z nowymi przepisami uchwalanymi przez polski rząd. W tym czasie przedsiębiorca prowadzący spółkę w Anglii może skupić się na rozwijaniu własnego biznesu. Zasadnicze różnice widać już na etapie zakładania biznesu - rejestracja spółki w Anglii jest łatwa, w zaledwie 24 godziny możemy stać się właścicielami firmy, bez konieczności wizyty w brytyjskim urzędzie.

Wysoka kwota wolna od podatku to nie jedyna zaleta prowadzenia firmy w Wielkiej Brytanii. Kolejną jest sprawiedliwy system ubezpieczeń społecznych. Większość polskich przedsiębiorców krytykuje wysoki ZUS. W Wielkiej Brytanii wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (tzw. NI – National Insurance) jest zależna od sytuacji finansowej firmy - jeżeli przedsiębiorca nie osiąga dochodów, to nie musi martwić się o obowiązkową daninę dla państwa. Wysokość składki na ubezpieczenie w Wielkiej Brytanii NI dyrektora spółki limited jest zależna od wysokości osiąganego wynagrodzenia za pracę na rzecz spółki. Dla miesięcznych dochodów w wysokości do 702 funtów (około 3400 złotych) dyrektor spółki nie płaci żadnych składek na ubezpieczenie.

Polski rząd powinien wziąć przykład z Wielkiej Brytanii w kwestii podejścia do kwestii wysokości kwoty wolnej od podatku czy obowiązkowego ubezpieczenia społecznego przedsiębiorców. Wtedy realne stanie się ściągnięcie do kraju tysięcy Polaków, którzy wyemigrowali za granicę w celach zarobkowych.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA