REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z pracy w Słowenii – jaki podatek?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Joanna Stolarek
Doradca podatkowy
Praca w Słowenii - podatek z dochodów
Praca w Słowenii - podatek z dochodów

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli Polak podejmuje pracę na terytorium Słowenii, to aby prawidłowo opodatkować dochody z tej pracy trzeba ustalić jego rezydencję podatkową.

Na podstawie polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) za polskiego rezydenta podatkowego uznaje się osoby, przebywające w Polsce dłużej niż 183 dni w danym roku, bądź też posiadające tu ośrodek interesów życiowych.

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, że jeżeli dana osoba, podejmując pracę w Słowenii np. pozostawi najbliższą rodzinę w Polsce, dla celów rozliczeń z fiskusem będzie ona traktowana jako polski rezydent podatkowy.

Wiąże się z tym obowiązek deklarowania i opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych w innych państwach.

Jednakże w sytuacji, w której ta sama osoba  przeniosłaby do Słowenii swój ośrodek interesów życiowych i spędzałaby w Polsce mniej niż 183 dni w roku, będzie ona uważana za nierezydenta podatkowego Polski.

REKLAMA

Z kolei za rezydenta podatkowego Słowenii będzie uznana osoba fizyczna, bez względu na narodowość jeśli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ma formalne powiązanie z miejscem zamieszkania w Słowenii (tj. ma stałe miejsce zamieszkania w Słowenii, jest pracownikiem słoweńskiej służby publicznej pracującym za granicą lub jest słoweńskim rezydentem zatrudnionym w instytucji Unii Europejskiej) lub

- posiada aktualne miejsce zamieszkania w Słowenii (tj. najczęściej przebywa w Słowenii lub ma centrum interesów personalnych i ekonomicznych lub jego pobyt w Słowenii przekroczył 183 dni w danym roku podatkowym).

W przypadku, gdy Polak, będący polskim rezydentem podatkowym zostanie również uznany za rezydenta podatkowego Słowenii, powstały w konsekwencji konflikt podwójnej rezydencji zostanie rozstrzygnięty na podstawie konwencji zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Republiką Słowenii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

PIT w Słowenii

W przypadku podjęcia pracy przez Polaka u słoweńskiego pracodawcy, ten ostatni ma obowiązek w ciągu ośmiu dni od rozpoczęcia pracy zgłosić ten fakt w urzędzie do spraw zatrudnienia.

W tym celu należy przedstawić kopię dokumentu, poświadczającego narodowość pracownika, oraz kopię umowy o pracę stwierdzającej, że będzie ona wykonywana na terenie Słowenii.

Pracownik zostanie wówczas objęty ubezpieczeniem zdrowotnym, emerytalnym, inwalidzkim i ewentualnie macierzyńskim.

Polak, który zamierza podjąć pracę w Słowenii ma obowiązek zarejestrowania się w tamtejszym systemie podatkowym. Podstawę opodatkowania stanowi dochód danej osoby, pomniejszony o odliczenia i ulgi.

Podobnie jak w Polsce, system słoweński przewiduje wpłacania zaliczek na podatek przez cały rok. W sytuacji, gdy pracodawca ma swoją siedzibę w Słowenii, uiszcza on stosowne kwoty w imieniu pracownika. Płatnicy są zobowiązani do zapłacenia podatku w ciągu 6 dni od wypłaty wynagrodzenia.  

Warto dodać, że dochód uzyskiwany przez osoby fizyczne w danym roku podatkowym podlega w Słowenii opodatkowaniu PIT. Rok podatkowy w Słowenii jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Rezydenci podatkowi tego kraju są przy tym zobowiązani zadeklarować i opodatkować w Słowenii cały światowy dochód.

Z kolei nierezydenci rozliczają się z fiskusem słoweńskim tylko od dochodów mających źródło w Słowenii. Od 1 stycznia 2007 r. walutą obowiązującą w Słowenii jest euro.

W prawie słoweńskim rozróżnia się sześć kategorii dochodów:

- dochód ze stosunku pracy,

- dochód z prowadzonej działalności gospodarczej czy profesjonalnej,

- dochód z rolnictwa lub leśnictwa,

- dochód z własności (najem, należności licencyjne, odsetki i dywidendy),

- dochód z tytułu posiadania praw własności i dochody kapitałowe,

- inny dochód światowy (np. nagrody, podarunki, stypendia itp).

Skala PIT w Słowenii w roku 2011

Podstawa obliczenia podatku (w euro)

Podatek wynosi

Do 7.634,40

16%

Ponad 7.634,40 do 15.268,77

1.221,50 euro + 27% nadwyżki ponad 7.634,40 euro

Ponad 15.268,77

3.282,78 euro + 41% nadwyżki ponad 15.268,77 euro

Należy podkreślić, że do dochodu ze stosunku pracy włącza się cały dochód osiągnięty przez daną osobę fizyczną, związany z jej przeszłym i obecnym stosunkiem pracy w Słowenii.

Opodatkowaniu podlegają więc np.: roczne wynagrodzenie za pracę, dodatki do płacy i inne dochody za świadczone usługi. W Słowenii podatek zapłacimy również od dodatku za rozłąkę; nagród, odpraw, dodatków solidarnościowych.

Opodatkowaniu podlegają ponadto dodatki zapewnione pracownikowi i jego rodzinie, prawa autorskie oraz dochód z patentów.

Natomiast wydatki poniesione przez pracownika, a następnie zwrócone mu przez pracodawcę nie są włączane do podstawy opodatkowania, do limitu określonego przez regulacje ustawodawcy słoweńskiego.

Co ważne, w Słowenii każda osoba fizyczna traktowana jest jako samodzielny podatnik. Nie ma możliwości wspólnego rozliczania małżonków czy członków rodziny.


Zeznania roczne w Słowenii

Jak już wspomniano, słoweński PIT jest pobierany w ciągu roku podatkowego poprzez system zaliczek na podatek z finalnym rozliczeniem w roku następnym. Projekt zeznania podatkowego osoby fizycznej jest przygotowywany przez władze skarbowe Słowenii i przesyłany do podatników, którzy osiągnęli dochód do opodatkowania.

Projekt jest wysyłany do 31 maja następującego po zakończeniu danego roku podatkowego. Po jego otrzymaniu podatnik ma 15 dni, aby złożyć ewentualne odwołanie do urzędu skarbowego w zakresie zawartych w projekcie danych.

Jeśli zaś podatnik nie ma zastrzeżeń do przysłanej przez urząd skarbowy informacji o kwocie podatku rocznego do zapłaty, powinien dokonać wpłaty podatku należnego (stanowiącego różnicę między finalną kwotą podatku do zapłacenia, a kwotą zaliczek wpłaconych w ciągu roku) w ciągu 45 dni, liczonych od dnia, kiedy informacja o podatku została wysłana przez urząd skarbowy.

Jeśli kwota zaliczek przewyższa kwotę podatku należnego wówczas powstaje nadpłata, podlegająca zwrotowi również w terminie 45 dni.

Jeśli podatnik nie otrzymał projektu zeznania podatkowego od władz skarbowych, wówczas jest zobowiązany samodzielnie przygotować i wysłać swoje zeznanie podatkowe do 30 czerwca następującego po zakończeniu danego roku podatkowego.

Podatek oblicza także urząd skarbowy i jest on zobowiązany przekazać podatnikowi pisemnie kwotę podatku do zapłacenia w terminie do 31 października następującego po zakończeniu danego roku podatkowego.

Po otrzymaniu takiego zawiadomienia z urzędu skarbowego, podatnik ma obowiązek zapłaty podatku rocznego w terminie 30 dni od dnia wysłania przez organ podatkowy informacji o wysokości podatku Jeśli kwota zaliczek wpłaconych przewyższa kwotę podatku należnego wówczas powstaje nadpłata, którą słoweński urząd skarbowy zwraca także w terminie 30 dni podatnikowi.

Dochody z pracy na Słowacji - jaki podatek?

Dochody z pracy w Portugalii - gdzie zapłacić podatek?

Z jakich ulg skorzystamy w Słowenii

W Słowenii obowiązuje szeroki katalog ulg i zwolnień podatkowych, jednak skorzystać z niego mogą tylko rezydenci podatkowi tego kraju.

W 2011 r. w Słowenii obowiązuje przede wszystkim generalna ulga, w postaci kwoty wolnej od podatku w wysokości od 3 143, 57 EUR do 6 205,68 EUR.

Rezydenci podatkowi Słowenii mogą również zastosować ulgę dla osób niepełnosprawnych, ulgę dla seniorów, oraz ulgę związaną z wychowywaniem małoletnich dzieci. 

Od dochodu do opodatkowania odlicza się również składki na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne (w części dotyczącej pracownika).

Jednocześnie, trzeba pamiętać, że dochód obywatela polskiego za pracę wykonywaną przez niego na terytorium Słowenii będzie zwolniony ze składek do słoweńskiego systemu ubezpieczeniowego jedynie w sytuacji, gdy będzie on posiadał certyfikat E101 lub E102 wydany na czas jego pracy na terytorium Słowenii przez polskie władze ubezpieczeniowe.

W sytuacji, gdy wynagrodzenie Polakowi wypłaca pracodawca słoweński, od składników dochodu z tytułu umowy o pracę odprowadza się do słoweńskiego systemu ubezpieczeniowego składki na ubezpieczenie społeczne - zarówno część pracownika, jak i część pracodawcy.

Natomiast, jeśli Polak wykonuje swoje obowiązki w Słowenii na podstawie polskiej umowy o pracę, będzie na nim ciążył obowiązek odprowadzania składek na słoweńskie ubezpieczenie społeczne.

Joanna Stolarek jest doradcą podatkowym, starszym konsultantem w dziale prawno-podatkowym PwC.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA