REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochody z pracy na Słowacji – jaki podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Dochody z pracy na Słowacji - PIT
Dochody z pracy na Słowacji - PIT

REKLAMA

REKLAMA

Nasi rodacy pracujący na Słowacji muszą wiedzieć wg jakiego prawa podatkowego (polskiego, czy słowackiego) rozliczą swoje dochody. Problem ten wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy z PwC.

Rezydencja podatkowa – Polska, czy Słowacja? 

W przypadku Polaka podejmującego zatrudnienie na terytorium Słowacji, kluczową kwestią będzie ustalenie jego statusu podatkowego.

REKLAMA

Zgodnie z przepisami polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) za polskiego rezydenta podatkowego uznaje się osoby, przebywające w Polsce dłużej niż 183 dni w danym roku, bądź też posiadające tu centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych).  

Oznacza to, że jeżeli dana osoba, podejmując pracę na Słowacji np. pozostawi najbliższą rodzinę w Polsce, dla celów rozliczeń z fiskusem będzie ona, zasadniczo, traktowana jako polski rezydent podatkowy.

REKLAMA

Wiąże się z tym obowiązek deklarowania i opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych w innych państwach. Jednakże w sytuacji, w której ta sama osoba  przeniosłaby na Słowację swój ośrodek interesów życiowych i spędzałaby w Polsce mniej niż 183 dni w roku, będzie ona uważana za nierezydenta podatkowego Polski.

Natomiast zgodnie z przepisami wewnętrznymi Słowacji, jeżeli dana osoba ma stałe miejsce zamieszkania lub przebywa tam 183 dni lub dłużej w danym roku, będzie uznawana za rezydenta podatkowego tego kraju. Pozostałe osoby będą uznawane za nierezydentów.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie jak w Polsce, rezydent podatkowy Słowacji podlega opodatkowaniu od całości ogólnoświatowych dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym. Natomiast nierezydent podatkowy tego kraju podlega tam opodatkowaniu wyłącznie w odniesieniu do dochodów z pracy wykonywanej na Słowacji i innych dochodów pochodzących ze źródeł słowackich.

Jeżeli na podstawie przepisów wewnętrznych zarówno Polska, jak i Słowacja, uznałyby, że dana osoba jest rezydentem podatkowym w obu tych krajach równocześnie, zastosowanie znajdą przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską i Słowacją, które pomogą definitywnie ustalić, w którym kraju dana osoba będzie rezydentem podatkowym.

W takim przypadku zastosowanie znajdą przepisy umowy między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Warszawie 18 sierpnia 1994 r.

PIT na Słowacji

REKLAMA

Podstawa opodatkowania na Słowacji jest ustalana jako całkowity przychód ze stosunku pracy, powiększony o uzyskane premie i przyznane świadczenia w naturze, a pomniejszony o odliczenia od podatku. Obliczony w ten sposób dochód podlega opodatkowaniu 19% stawką liniową.

Poza wynagrodzeniem pieniężnym, przychód ze stosunku pracy powiększa wartość dodatkowych świadczeń przyznanych pracownikom, takich jak premie, czy świadczenia w naturze (np. użytkowanie samochodu służbowego dla celów prywatnych, zakwaterowanie itp.). 

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Co odliczymy od podatku?

Słowaccy podatnicy mają do dyspozycji przy założeniu, że spełnione zostaną wynikające z przepisów podatkowych warunki, podatnicy na Słowacji mają prawo do określonych odliczeń i ulg podatkowych.

Wśród nich można wymienić m.in. odliczenie obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne pokrywanych przez pracownika oraz odliczenie dodatkowych składek na ubezpieczenia emerytalne, ubezpieczenia na życie oraz na specjalne fundusze oszczędnościowe – do wysokości 398,33 EUR na rok.

Podatnicy na Słowacji mają również prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę wolną od opodatkowania. Maksymalna kwota odliczenia wynosi 22,5-krotności kwoty minimum socjalnego (ustalanego na dzień 1 stycznia każdego roku). Odliczenie w takiej wysokości przysługuje tylko tym podatnikom, których dochody nie przekraczają kwoty 15 387 EUR.

W przypadku podatników, którzy osiągają wyższe dochody, kwota wolna jest progresywnie redukowana do zera (i tak podatnicy, których dochody są wyższe niż 31 490 EUR nie mają już prawa do odliczenia z tego tytułu).

Przedmiotowe odliczenie powinno zostać uwzględnione w rocznym rozliczeniu podatkowym przygotowywanym przez podatnika lub w rozliczeniu rocznym podatnika dokonywanym przez pracodawcę. Warto zaznaczyć, że termin na przygotowanie stosownych rozliczeń mija z końcem marca kolejnego roku).

Rezydenci podatkowi Słowacji mają prawo do obniżenia podstawy o dodatkową kwotę wolną od podatku z tytułu pozostających na ich utrzymaniu małżonków. Odliczenie przysługuje w kwocie odpowiadającej różnicy pomiędzy 22,5-krotności kwoty minimum socjalnego a dochodem współmałżonka. 

Kolejną słowacką preferencją podatkową jest możliwość obniżenia swoich zobowiązań podatkowych o kwotę ulg na dzieci - w kwocie 20 EUR miesięcznie w roku 2011 r. na każde pozostające na ich utrzymaniu dziecko. Należy jednak zastrzec, że ulgi są dostępne dla tych podatników, których dochód wynosi przynajmniej sześciokrotność wynagrodzenia minimalnego.

Jak przebiega rozliczenie PIT na Słowacji?

Termin złożenia zeznania podatkowego na Słowacji z tytułu uzyskiwanych tam dochodów, podlegających opodatkowaniu, upływa 31 marca następnego roku. W sytuacji, gdy podatnik  nie ma żadnego innego dochodu (poza dochodem zwolnionym z opodatkowania albo dochodem rozliczonym bezpośrednio przez pracodawcę) obowiązek ten go nie dotyczy.

Warto podkreślić, że w systemie słowackim, inaczej niż w Polsce, dochody ze stosunku pracy uzyskane do 31 stycznia kolejnego roku i dotyczące pracy wykonywanej w poprzednim roku, muszą być dodane do podstawy opodatkowania poprzedniego roku podatkowego.

Słowaccy podatnicy mogą wystąpić do słowackich władz skarbowych z prośbą o przedłużenie terminu na złożenie rocznego zeznania podatkowego. Wniosek o przedłużenie terminu powinien zostać złożony najpóźniej 15 dni przed upływem terminu na złożenie zeznania podatkowego.

W ramach tej możliwości, termin  ulega  przedłużeniu maksymalnie do 30 czerwca lub jeżeli dana osoba uzyskała dochody ze źródeł zagranicznych, do 30 września.

Należy jednak zauważyć, że możliwość przedłużenia terminu na złożenie zeznania podatkowego jest uzależniona wyłącznie od uznania słowackich władz skarbowych. 

Praktyczne aspekty rozliczeń podatkowych na Słowacji

Podobnie jak w Polsce, również w Słowacji od wynagrodzeń odprowadzane są zaliczki na podatek. Przy czym, w przypadku tych osób, które są wynagradzane bezpośrednio przez podmioty słowackie, zaliczki pobierane są przez płatników w postaci podmiotów wypłacających wynagrodzenie.


Z kolei osoby, które uzyskują dochody z tytułu umowy o pracę z podmiotem zagranicznym, który nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na Słowacji, są osobiście odpowiedzialne za obliczanie i opłacanie zaliczek na podatek według pewnych zasad.

Podatników tych obciąża obowiązek poinformowania ,słowackich władz skarbowych, że uzyskuje dochody z zagranicy bez pośrednictwa płatnika. Należy to uczynić do końca miesiąca, w którym podatnik po raz pierwszy uzyskał przychód.

Pobranie zaliczek odbywa się w ten sposób, że od uzyskanych faktycznie kwot, podatnik powinien obliczać zaliczki na podatek i przekazywać je na konto właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został uzyskany. Stosuje się tu zasady obliczania wysokości zaliczek obowiązujące  dotyczących dotyczących w odniesieniu do zaliczek na podatek pobieranych przez słowackich płatników.


Słowaccy rezydenci podatkowi powinni rozliczać swoje dochody począwszy od pierwszego dnia, w którym rozpoczną wykonywanie pracy na terytorium Słowacji. Natomiast słowaccy nierezydenci podatkowi są zobowiązani do odprowadzania zaliczek na podatek dopiero, gdy ich obecność na terytorium Słowacji przekroczy limit 183 dni.

Jednak, jeżeli już na początku oddelegowania jest oczywiste, że ich obecność na terytorium Słowacji będzie dłuższa niż 183 dni, się ciąży na nich obowiązek zarejestrowania się w urzędzie skarbowym i rozpoczęcia opłacania zaliczki na podatek już od początku oddelegowania na Słowację.

Zasadniczo podatnik będzie zobowiązany do opłacania zaliczek na podatek od dochodów innych niż dochody ze stosunku pracy albo od tych dochodów, od których płatnik nie pobrał zaliczek na podatek według następujących zasad (z wyjątkiem sytuacji, w której - na wniosek podatnika - władze skarbowe zgodzą się na inny sposób rozliczania dochodów):

- jeżeli roczne zobowiązanie podatkowe podatnika za ubiegły rok przekroczyło 16 596,96 EUR, w terminie do końca następnego miesiąca podatnik powinien opłacać zaliczkę na podatek w kwocie odpowiadającej 1/12 zobowiązania podatkowego za poprzedni rok; 

- jeżeli roczne zobowiązanie podatkowe podatnika za ubiegły rok mieściło się w przedziale 1 659,70 EUR – 16 596,96 EUR, w terminach do 30 czerwca, 30 września, 31 grudnia i 31 marca podatnik powinien opłacać zaliczkę na podatek w kwocie odpowiadającej 1/4 zobowiązania podatkowego za poprzedni rok; 

- jeżeli roczne zobowiązanie podatkowe podatnika za ubiegły rok było niższe niż 1 659,70 EUR, nie będzie on zobowiązany do opłacania zaliczek za ten rok. 

Jeżeli przychody ze stosunku pracy stanowią ponad 50% dochodu podlegającego opodatkowaniu danej osoby, nie ma ona obowiązku opłacania zaliczek na podatek od dochodów innych, niż dochody ze stosunku pracy. 

Joanna Narkiewicz-Tarłowska jest starszym menedżerem, doradcą podatkowym w Zespole ds. Podatków Pracowniczych w PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA