REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady
System podatkowy w Wielkiej Brytanii - rodzaje podatków, stawki, główne zasady
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

System podatkowy w Wielkiej Brytanii. Wielka Brytania znana jest w świecie jako jurysdykcja przyjazna dla biznesu. Czy na ten wizerunek wpływa tamtejszy system podatkowy? Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje dotyczące podatków w Zjednoczonym Królestwie, które pozwolą rozstrzygnąć, czy to właśnie one są najważniejszym czynnikiem przyciągającym tam przedsiębiorców z wielu krajów, w tym z Polski.

Rodzaje podatków

Podatki w Zjednoczonym Królestwie dzielą się dwie kategorie:  bezpośrednie i pośrednie. Do podatków bezpośrednich zaliczamy:

REKLAMA

  • IT – Income Tax, czyli podatek dochodowy od osób fizycznych (odpowiednik naszego PIT)
  • CT – Corporation Tax, czyli podatek dochodowy od osób prawnych (odpowiednik naszego CIT)
  • Capital Gain Tax – CGT – podatek od dochodów kapitałowych,
  • inheritance tax, czyli podatek spadkowy
  •  stamp duty – opłaty od zakupu nieruchomości i akcji giełdowych.
  • składki na ubezpieczenia społeczne (National Insurace). Można zaliczyć je do jednego z rodzajów podatków, jako że posiadają one pewne cechy podatku dochodowego; są one pobierane wraz z tym właśnie podatkiem, a ich wysokość zależy od osiąganego dochodu.

Podatki pośrednie to:

  • VAT
  •  excise (akcyza)
  •  customs duty (cło)

Stawki podatkowe

Obowiązujące aktualnie UK stawki podatkowe dla podatku IT to 20%, 40% i 45%, a dla CT jest to 19%. I tutaj pojawia się pewien problem; otóż stawki te wcale nie są niskie. Dlaczego więc system brytyjski jest mimo to przyjazny przedsiębiorcom (i podatnikom w ogóle)? Dzieje się tak dlatego, że przepisy brytyjskie dopuszczają stosowanie wielu metod optymalizacji podatkowej, czyli w pełni legalnych metod pozwalających na redukcję zobowiązań podatkowych. Należą do nich np. wypłata wynagrodzenia w formie dywidend lub pensji dyrektorskich.

Stawki podatku VAT wynoszą 20% (podstawowa), 5% (obniżona) oraz stawka zerowa czyli po prostu 0%. Nie należy też zapominać o wysokiej kwocie wolnej od podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota wolna od podatku

Jedną z najważniejszych, a być może nawet najważniejszą zaletą brytyjskiego systemu podatkowego jest bardzo wysoka kwota wolna od podatku; jest to stawka wynagrodzenia w skali rocznej, której przekroczenie powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku dochodowego; obecnie kwota ta wynosi w UK 12500 GBP.

Urząd

Brytyjskim odpowiednikiem polskiego Urzędu Skarbowego jest HM Revenue & Customs. Właśnie ta instytucja odpowiada za ściąganie podatków.

Główne zasady

REKLAMA

Rok podatkowy w UK zaczyna się 6 kwietnia, a kończy 5 kwietnia roku następnego. Ciekawostka: wraz z końcem  roku podatkowego osoby zatrudnione na umowę o pracę nie muszą składać deklaracji podatkowej, ponieważ w ciągu roku robi to ich pracodawca, poprzez odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy z wypłacanego wynagrodzenia. Na koniec roku podatkowego, pracodawca zobowiązany jest do wydania pracownikowi  druku P60, zawierającego informacje o odprowadzonych składkach podatkowych. Zeznanie podatkowe (po zakończeniu roku podatkowego) pracownik składa wtedy, kiedy stara się o zwrot podatku.

Podatki w UK należy odprowadzać tylko od dochodu podlegającego opodatkowaniu, jest to różnica pomiędzy całkowitym dochodem a wspomnianą już wcześniej kwotą wolną od podatku. Na ostateczną wysokość podatku składają się ponadto dodatki do właściwego wynagrodzenia, np. odsetki, dywidendy czy renty.

Każdemu pracownikowi zatrudnionemu na terenie UK przysługuje indywidualny kod podatkowy, składający się z cyfr i liter. Kod służy ułatwieniu obliczenia należnego podatku;  stanowi on informację o wszystkich elementach wpływających na jego końcową wysokość. Podatki oraz składki na ubezpieczenia społeczne odprowadza w imieniu  pracownika pracodawca. Gdyby stało się tak, że roczne zarobki nie przekroczą wysokości kwoty wolnej od podatku, możliwe jest uzyskanie zwrotu nadpłaconej sumy.

Do obowiązków każdego przedsiębiorcy w Zjednoczonym Królestwie należy składanie corocznych deklaracji podatkowych oraz zapłata podatku Corporation Tax. Podatek trzeba opłacić najpóźniej 9 miesięcy po zakończeniu roku księgowego. Można tego dokonać przez internet, a do złożenia rzeczonej deklaracji służy formularz CT600.

Najważniejsze różnice między podatkami w Polsce i UK

Istnieją pewne zasadnicze różnice między polskim a brytyjskim systemem podatkowym, sprawiające że to właśnie UK jest często wybierana przez naszych przedsiębiorców lokalizacją dla ich firm. Najważniejszymi są:

  • różnica między kwotami wolnymi od podatku; w UK jest ona wielokrotnie wyższa,
  • mniejsza ilość podatków głównych w UK (8) niż w Polsce (14),
  • możliwość przeprowadzania optymalizacji podatkowej w UK bez wzbudzania podejrzeń organów kontroli skarbowej,
  • niższe stawki VAT w Wielkiej Brytanii,
  • bardziej przyjazne nastawienie brytyjskich urzędników względem przedsiębiorców;  przekłada się to na mniejszą ilość kontroli a co za tym idzie mniejsze zagrożenie ewentualną karą.

Firma w Anglii Limited

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA