REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować dochody z przeniesienia praw autorskich na rzecz firmy amerykańskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zawarłem umowę licencyjną z firmą amerykańską, na podstawie której zobowiązałem się do wykonania implementacji i technicznej dokumentacji oprogramowania komputerowego (kodu) w oparciu o specyfikację przesłaną mi przez zamawiającego elektronicznie za pośrednictwem Internetu...

Na podstawie postanowień zawartych w tej umowie następuje też przeniesienie praw autorskich do pomysłów oraz prac mojego autorstwa, świadczonych na rzecz tej firmy. Tworzone przeze mnie oprogramowanie jest kwalifikowane jako utwór w znaczeniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Czy do przychodów uzyskiwanych ze Stanów Zjednoczonych na podstawie tej umowy mogę zastosować 50-proc. koszty uzyskania przychodu, mimo że uzyskałem je bez pośrednictwa płatnika ? Czy mam obowiązek odprowadzać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy ?

REKLAMA

Autopromocja

Przyjmując, że stworzone przez Pana oprogramowanie będzie stanowić utwór w rozumieniu prawa autorskiego, ma Pan prawo zastosować 50-proc. koszty uzyskania przychodu do należności otrzymywanych od firmy z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.

Należności te, wypłacane Panu jako twórcy tego programu komputerowego w oparciu o zawartą umowę, będą bowiem stanowić przychód z praw autorskich. Mimo iż będzie je Pan otrzymywał bez pośrednictwa płatnika, nie musi Pan w ciągu roku samodzielnie odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy.

Kapitały pieniężne oraz prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie tych praw, stanowią źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

REKLAMA

Przychodem z praw majątkowych są w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestię praw autorskich reguluje ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na podstawie art. 1 ust. 1 tej ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).

Do utworów w znaczeniu prawa autorskiego zaliczane jest również oprogramowanie komputerowe.

Z pytania wynika, że jest Pan twórcą oprogramowania komputerowego, do którego odpłatnie przenosi Pan prawa autorskie na rzecz amerykańskiej firmy na podstawie zawartej umowy. Zakładając, że tworzone przez Pana oprogramowanie jest utworem w znaczeniu przepisów prawa autorskiego, należy uznać, że należności otrzymywane od amerykańskiej firmy na podstawie zawartej umowy będą stanowić przychód z praw autorskich.

Opodatkowanie dochodów kapitałowych

REKLAMA

Jako polski rezydent jest Pan objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to, że podlega Pan obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, a zatem również tych uzyskiwanych z zagranicy.

Z pytania wynika też, że przychody z praw autorskich są uzyskiwane od podmiotu mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Dlatego opodatkowanie tych przychodów, zgodnie z art. 4a updof, powinno następować z uwzględnieniem postanowień umowy z 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Definicję należności licencyjnych zawiera art. 13 ust. 3 lit. a) tej umowy. Na podstawie tego przepisu określenie „należności licencyjne” oznacza wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, włączając prawa autorskie związane z filmami i taśmami magnetofonowymi używanymi przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, patentami, znakami towarowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, dokumentacją, formułami, technologią produkcyjną, informacjami dotyczącymi doświadczeń przemysłowych, handlowych lub naukowo-badawczych lub umiejętności (know-how).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy należności licencyjne powstałe w jednym umawiającym się państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie będą opodatkowane w tym drugim umawiającym się państwie.

Oznacza to, że należności licencyjne powstałe w Stanach Zjednoczonych i wypłacone odbiorcy mającemu miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Jeśli na podstawie wewnętrznych przepisów należności te podlegały opodatkowaniu również w Stanach Zjednoczonych, to wysokość pobranego podatku nie może przekroczyć 10% należności brutto.

Na podstawie art. 13 ust. 5 umowy należności licencyjne będą uważane za powstałe w umawiającym się państwie tylko wtedy, kiedy takie należności licencyjne są wypłacane jako zaspokojenie używania lub praw do używania wartości majątkowych, lub praw wymienionych w ustępie 3, na terytorium tego umawiającego się państwa. W sytuacji opisanej w pytaniu należności licencyjne będą uważane za powstałe w Stanach Zjednoczonych, jeśli będą wypłacane zaspokojenie używania lub praw do używania ww. wartości majątkowych lub praw na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Należy zwrócić uwagę, że sądy administracyjne oraz część przedstawicieli doktryny kwestionują objęcie oprogramowania komputerowego zakresem art. 13 polsko-amerykańskiej umowy. Przykładem jest wyrok NSA w Łodzi z 5 lipca 2001 r. (sygn. akt I SA/Łd 758/99), w którym sąd podkreślił, że:

Na gruncie obowiązującej od 24 maja 1994 r. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych program komputerowy nie może być utożsamiany z utworem literackim, utworem artystycznym czy pracą naukową, gdyż przepisy tej ustawy uznają program komputerowy za odrębną kategorię utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. (…) Tak więc od dnia wejścia w życie omawianej ustawy prawa autorskie do programów komputerowych nie mogą być uznawane za mieszczące się w pojęciu praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych.

Należy również zaznaczyć, że taka sama kwalifikacja programów komputerowych wynika z cytowanego Komentarza do Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, na który powołała się strona skarżąca. W komentarzu tym, w pkt 13 do art. 12 Modelowej Konwencji, dotyczącym opodatkowania należności licencyjnych (stanowiącym odpowiednik art. 13 umowy polsko-amerykańskiej), zwrócono uwagę na istniejące trudności w zastosowaniu do oprogramowania komputerowego postanowień artykułu o prawie autorskim, ponieważ postanowienia tego artykułu wymagają, aby oprogramowanie mogło być uznane za dzieło literackie, artystyczne lub naukowe.

Jednocześnie podano, że »żadna z tych kwalifikacji nie jest zadowalająca, lecz wydaje się, że utożsamienie oprogramowania z dziełem naukowym jest najbardziej realistycznym podejściem«, zaś »kraje, w których nie daje się oprogramowania zakwalifikować do żadnej z tych kategorii, mogą w drodze negocjacji dwustronnych zmodyfikować brzmienie ust. 2 (art. 12 Modelowej Konwencji – przypis sądu), tak by wyeliminować wszelkie odniesienia do charakteru praw autorskich albo wyraźnie wymienić w tekście oprogramowanie komputerowe«. Jednakże wobec tego, że strony umowy polsko-amerykańskiej takiej modyfikacji umowy nie dokonały, nie można zakwalifikować programów komputerowych do żadnej z wymienionych kategorii dzieł, w szczególności naukowych, gdyż nie pozwala na to polskie prawo wewnętrzne (ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych), co wyżej wykazano.

Z powyższych względów należy uznać, że należności z tytułu użytkowania programu komputerowego nie mieszczą się w pojęciu – wymienionych w art. 13 ust. 3 umowy polsko-amerykańskiej o uniknięciu podwójnego opodatkowania – należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, a tym samym nie mogą być opodatkowane w państwie ich powstania (czyli w rozpatrywanej sprawie – w Polsce) na podstawie art. 13 ust. 2 tej umowy i art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Identyczne stanowisko zajął również NSA we wcześniejszym wyroku z 20 czerwca 2001 r., sygn. akt III SA 163/00. Z tą argumentacją nie zgadzają się natomiast organy podatkowe, kwalifikując przychody z odpłatnego zbycia praw autorskich do programów komputerowych jako należności licencyjne w znaczeniu art. 13 umowy polsko-amerykańskiej.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o PIT dochód z odpłatnego zbycia tych praw powinien zostać ustalony jako różnica pomiędzy uzyskanym przez Pana przychodem a kosztami jego uzyskania.

W odniesieniu do przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami koszty ich uzyskania wynoszą 50% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT). Dlatego w sytuacji opisanej w pytaniu ma Pan prawo zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Należy podkreślić, że możliwość naliczenia kosztów uzyskania w takiej wysokości istnieje pomimo tego, że otrzymuje Pan przychody ze Stanów Zjednoczonych bez pośrednictwa płatnika.

Brak pośrednictwa płatnika skutkuje obowiązkiem samodzielnego obliczenia uzyskanego dochodu. Od dochodu tego nie ma Pan jednak obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku. Przychód ze zbycia praw autorskich uzyskany w oparciu o zawartą umowę licencyjną doliczy Pan do ogółu swoich przychodów oraz dokona naliczenia kosztów uzyskania tego przychodu w wysokości 50% dopiero w rozliczeniu rocznym.

Ustawa o PIT

Taki sposób rozliczenia akceptują organy podatkowe, o czym świadczą wydawane przez nie interpretacje. Przykładem na to jest postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 27 stycznia 2006 r. nr 1425/032/415/2/05/06/MJ.

Podstawa prawna:

• art. 3 ust. 2, art. 4a, art. 9 ust. 1 i 2, art. 10 ust. 1 pkt 7, art. 18, art. 22 ust. 9 pkt 3, art. 27 ust. 1, art. 45 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami;

• art. 1 ust. 1, art. 5 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658

• art. 13 ust. 1–3 i 5 umowy z 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu – Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA