REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania przychodu w przypadku usług budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Od niedawna prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych a w szczególności dotyczy to usług remontowo-budowlano-instalacyjnych. Wykonujemy bardzo szeroki zakres takich usług i współpracujemy z wieloma klientami, z którymi z kolei rozliczamy się w bardzo zróżnicowany sposób. Zwykle zakres wykonywanych robót jak również sposób rozliczenia określa pisemna umowa. W związku z tym mamy wątpliwości jak poprawnie się rozliczać a dokładnie kiedy dla mnie powstanie przychód z tytułu wykonywanych robót, czy w trakcie inwestycji, a po zakończeniu pewnych konkretnych robót czy może po zakończeniu całej inwestycji?

Co do zasady zgodnie z przepisami ustaw zarówno PIT i CIT przychód z tytułu świadczenia usług powstaje w dniu wykonania usługi jej częściowego wykonania, nie później jednak niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności za wyjątkiem usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych.

REKLAMA

Generalnie świadczący usługę ma obowiązek uznać konkretną płatność za przychód i powinna ona być zapłatą za co najmniej częściowo wykonaną usługę.

Jeśli zaś chodzi o usługi, roboty budowlane, instalacyjne, montażowe itp. to moment wykonania usługi określa się zazwyczaj na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, w którym inwestor potwierdza m. in. akceptację prac wykonanych przez wykonawcę i jednocześnie potwierdza wykonanie uzgodnionych wcześniej prac.

Dlatego to data podpisania protokołu decydowała będzie o powstaniu obowiązku podatkowego.

Polecamy: serwis Koszty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Może się jednak okazać, że mimo wcześniejszych ustaleń usługobiorca będzie zwlekał z odbiorem wykonanych prac, wówczas dokumentem dzięki któremu będzie można określić moment powstania obowiązku podatkowego może być kosztorys podwykonawczy. Zgodnie bowiem z interpretacją Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z 28 maja 2004 r., sygn.: IIUSPP/443/64/31/68294/-04 oraz orzeczenia SN z 7 kwietnia 1998 r., sygn.: IICKN 673/97, wykonawca usługi może wystawić fakturę za wykonaną usługę i wykazać przychód podatkowy na podstawie ww. kosztorysu. 

Ze stanowiska organów podatkowych jasno wynika, że jeśli:
- w umowach o świadczenie usług budowlanych zawierają zapisy dotyczące sposobu realizacji inwestycji, harmonogramu prac, warunków odbioru wykonanych określonych robót (etapów) w całości inwestycji, a ponadto
- z umowy wynika, iż rozliczenie inwestycji następować będzie za poszczególne skończone roboty, np. wykonania instalacji elektrycznej w jednym z budynków kiedy na całą inwestycję składa się 20 takich budynków, co potwierdzi protokół zdawczo-odbiorczy

to należy wówczas uznać, że moment wystawienia faktury za wykonaną konkretną robotę będzie jednocześnie momentem powstania przychodu. 

W innej sytuacji, kiedy z umowy wynika, iż odbiór i rozliczenie zrealizowanych robót nastąpi między stronami dopiero po zakończeniu całościowej inwestycji budowlanej, bez częściowych odbiorów i rozliczeń za poszczególne wykonane prace to wówczas przychód powstanie w momencie całkowitego zakończenia i rozliczenia całej inwestycji. Takie stanowisko zajął również podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi z dnia 13 czerwca 2003 r. na interpelację nr 3834 w sprawie rozliczenia dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przychodów i kosztów ich uzyskania w firmach budujących drogi publiczne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA