Korekta faktury wewnętrznej - problemy
REKLAMA
REKLAMA
Przepis § 14 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 listopada 2008 r., odnośnie zasad wystawiania faktur mówi, iż fakturę korygującą wystawia się m.in. w przypadku podwyższenia ceny po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź też w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Z kolei z § 23 ust. 1 powyższego rozporządzenia wynika, że korekta dotyczy również faktur wewnętrznych.
REKLAMA
Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.
Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Natomiast w ust. 4b czytamy, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:
1) w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
2) wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.
Polecamy: serwis Urząd skarbowy
Jeśli chodzi o przepisy dot. potwierdzania odbioru faktury korygującej to nie będą one miały zastosowania do faktur wewnętrznych korygujących w imporcie usług, ponieważ jest ona wystawiana w jednym egzemplarzu przez usługobiorcę i nie jest przekazywana usługodawcy.
REKLAMA
Z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 grudnia 2009 r., sygn. IPPP1/443-955/09-5/AP, wynika, że podatnik wystawiając fakturę wewnętrzną nie przekazuje jej kontrahentowi, tylko zatrzymuje ją po to żeby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, jeżeli podatnik wystawia fakturę wewnętrzną na własne potrzeby to nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dlatego można stwierdzić, że w przypadku wystawienia wewnętrznej faktury korygującej uwzględnić ją można w momencie jej wystawienia, ponieważ usługobiorca jest również odbiorcą tej faktury.
Należy jednak zwrócić uwagę, że w pytaniu jest mowa o zwiększeniu kwoty faktury a nie o zmniejszeniu jak mówi ww. art. ustawy o VAT. Mając na uwadze powyższe rozważania, należy stwierdzić, że polski podatnik ma obowiązek wykazać import usług na podstawie faktury wewnętrznej, ta wystawiona była z kolei w miesiącu marcu na podstawie faktury pierwotnej kontrahenta.
Polecamy: serwis Koszty
Z uwagi na wystawienie korekty faktury pierwotnej przez kontrahenta w miesiącu kwietniu prawidłowym rozwiązaniem będzie ujęcie wewnętrznej faktury korygującej w rozliczeniu w tym samym miesiącu, tj.za miesiąc kwiecień.
Takie stanowisko potwierdziła również Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 23 grudnia 2008 r., sygn. ITPP2/443-905/08/RS, cyt. „Sposób rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług w przypadku otrzymania faktury korygującej uzależniony jest od okoliczności, które spowodowały jej wystawienie.
Obniżenie lub podwyższenie wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług w sytuacji, gdy jest ono skutkiem czynności mających miejsce po wystawieniu pierwotnej faktury (np. udzielenie rabatu czy podwyższenie ceny), powinno nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym otrzymano fakturę korygującą”.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat