REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na szkolenia pracowników są kosztem przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy z bratem spółkę jawną, której przedmiotem działalności jest handel i usługi. Czasem kierujemy naszych pracowników na różne szkolenia. Są to szkolenia m. in., tj.: nauka języków obcych, kursy księgowości, komunikacja z klientem itd. Szkolenia i kursy, na które kierujemy pracowników mają za zadanie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, ale również mają one motywować. W związku z tym powstaje pytanie jak rozliczać koszty nauki i doszkalania naszych pracowników.

Generalną zasadą jest, że każdy pracodawca, który finansuje pracownikom rożne formy dokształcania może poniesione wydatki z tego tytułu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów swojej działalności, ale tylko jeżeli dany pracownik odbywa szkolenie w zakresie wykonywania przez niego powierzonych mu obowiązków. 

REKLAMA

Ponadto w każdym przypadku wydatek ponoszony na pracownika będzie związany z prowadzoną działalnością gospodarczą i dlatego będzie on stanowił koszt podatkowy. Przedsiębiorca musi jednak zwrócić uwagę na to, że nie każdy kurs, studia czy szkolenie sfinansowane dla pracownika musi spełniać określone warunki przewidziane w przepisach ustaw o podatkach dochodowych (PIT i CIT).

Porównaj: Czy koszty finansowania szkoleń są kosztami uzyskania przychodu

REKLAMA

I tak zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie, żeby dane szkolenie czy kurs można było uznać za koszt uzyskania przychodów musi, jak sama nazwa wskazuje, być poniesiony w celu uzyskania przychodu albo w celu zabezpieczenia źródła przychodów. Co to oznacza? Otóż chodzi o to, ażeby dany sfinansowany dla pracownika kurs czy szkolenie był związany z obowiązkami jakie wykonuje w firmie, tzn. kurs księgowy dla księgowej, szkolenie z kontaktów z klientami dla handlowców itp.

Wątpliwości wzbudziłby fakt, kiedy np. pracodawca sfinansowałby kurs dla operatorów koparek właśnie dla księgowej. W takim przypadku trudno by było mówić, że pracodawca poniósł koszt takiego kursu w związku z uzyskaniem przychodów czy też w celu zabezpieczenia źródeł przychodu. Bywają jednak przypadki kiedy konkretny kurs można by było zakwalifikować dla pracowników wykonujących różne obowiązki w przedsiębiorstwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kurs prawa jazdy dla handlowca, który wykonuje swoją pracę zwykle w terenie i podróżuje samochodem wydaje się zupełnie zrozumiały, ale może zaistnieć sytuacja, kiedy księgowa również musi odbyć taki kurs, ponieważ będzie często samodzielnie podróżowała autem z uwagi na to, że punkty kasowe firmy znajdują się w dużych odległościach od siebie.

REKLAMA

Istnieją jednak bardzo różnego rodzaju formy dokształcania pracowników. I zdarza się często, że konkretne szkolenie budzi wątpliwości dla pracodawcy czy jego koszt nie zostanie uznany przez organy podatkowe za niezwiązany z wykonywanymi obowiązkami pracownika, a co za tym idzie nie będzie mógł być przypisany do kosztów uzyskania przychodów.

Dlatego przed podjęciem decyzji o sfinansowaniu doszkalania dla pracownika, należy się zastanowić nad powiązaniem danego kosztu z celem jaki on przyniesie dla pracownika w przełożeniu dla firmy, w której pracuje. Może się również okazać, że umiejętności jakie nabędzie pracownik wpłyną na przychody firmy lub zabezpieczą jego przychody ale w przyszłości. Wówczas taki wydatek wydaje się również uzasadniony do uznania do kosztów podatkowych.

Zobacz także: Czy opłaty za studia menadżerskie mogą być kosztem uzyskania przychodu

Reasumując, w każdym przypadku to na finansującym (pracodawcy) dokształcanie, będzie spoczywał obowiązek wykazania związku danego kursu czy szkolenia z wykonywanymi przez pracownika obowiązkami. W ten sam sposób należy również postępować kiedy będzie chciał dokształcać się również sam przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA