REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy rozliczyć podatek dochodowy od zaliczki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zaliczka, rozliczenie w PIT i CIT
zaliczka, rozliczenie w PIT i CIT

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczka na poczet dostawy towarów lub wykonania usługi otrzymana od kontrahenta nie jest od razu przychodem do opodatkowania. Ale w niektórych sytuacjach może być uznana za przychód.

Ustawy o podatkach dochodowych określają, że za przychód z działalności gospodarczej nie uznaje się wszelkich wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

REKLAMA

Autopromocja

Mimo, iż zaliczka nie jest w przepisach bezpośrednio nazwana, spełnia powyższą charakterystykę i przedsiębiorca nie musi o nią powiększać podstawy do opodatkowania. Co jednak, gdy otrzyma on resztę należnej kwoty lub jeśli wysokość zaliczki pokrywała się z faktyczną ceną świadczenia, a także jeżeli do wykonania świadczenia nie doszło?

Nie ma przychodu tylko w momencie otrzymania zaliczki

Otrzymaną zapłatę z góry podatnik zobowiązany będzie ująć jako przychód, lecz nie w momencie jej otrzymania, a dopiero w momencie wykonania usługi, czy dostawy towarów. Inaczej, zaliczka będzie ujęta w przychody podatkowe, jeśli świadczenie zostanie zrealizowane.

Co ważne, na sytuację tę nie wpływa wysokość otrzymanej przedpłaty - nic nie stoi na przeszkodzie, aby wartość zaliczki stanowiła wartość całej należności.

Rezygnacja z kontraktu po wpłacie zaliczki

Jeśli po zapłacie zaliczki na poczet przyszłego świadczenia, kontrahent rezygnuje z kontraktu, podatnik będzie musiał zaliczkę tę uznać za przychód. Stanowisko to potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 15 listopada 2010 r. o syng. ITPB1/415-870a/10/PSZ, wskazując, iż w przypadku zatrzymania kwoty wpłaconej przez klienta w formie zaliczki, które było skutkiem niezrealizowania umowy z winy klienta, wpłacona zaliczka staje się kwotą należną podlegającą opodatkowaniu. Dzieje się to z chwilą, w której kontrahent odstąpił od umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ważne jednak, w kontrakcie musi być zapisane, iż sprzedający uprawniony jest do zatrzymania zaliczki.

Obowiązek podatkowy będzie rodziło również otrzymanie zaliczki, jeśli dotyczy ono częściowego wykonania usługi, a podatnik ustalił w umowie z kontrahentem kwoty należności za poszczególne etapy wykonania usługi.

Przedsiebiorcy nie chcą jednolitego patentu

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Ryczałt od najmu w 2013 - nadal się opłaca, ale nie wszystkim

Bez przychodu, ale potwierdzona fakturą

REKLAMA

Podatnik nie może przy przyjmowaniu zaliczki zapomnieć o wystawieniu tzw. faktury zaliczkowej. Mimo iż samo otrzymanie zaliczki nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu podatku dochodowego, ma to miejsce w przypadku podatku VAT. Otrzymanie zaliczki obliguje do zarejestrowania tego zdarzenia w ewidencji VAT-u. Podatnik ma 7 dni na wystawienie faktury zaliczkowej od chwili otrzymania przedpłaty, a wysokość podatku określana jest odpowiednio do wysokości zaliczki.

Po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi podatnik powinien wystawić fakturę końcową – kwotę świadczenia musi skorygować o wartość zaliczki, a kwotę podatku pomniejszyć o ten, wykazany w fakturze zaliczkowej. Ważne, aby faktura końcowa zawierała numery faktury zaliczkowej.

Jeśli zaliczka wynosiła całą należność (stanowiła łączną kwotę brutto całego świadczenia), podatnik nie musi wystawiać faktury końcowej.

Obowiązek podatkowy będzie natomiast rodziło otrzymanie zaliczki, jeśli dotyczy ono częściowego wykonania usługi, a podatnik ustalił w umowie z kontrahentem kwoty należności za poszczególne etapy wykonania usługi.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Adam Bujalski,  księgowy Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA