REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczne transakcje w Internecie to nie zawsze działalność gospodarcza

Liczne transakcje w Internecie to nie zawsze działalność gospodarcza
Liczne transakcje w Internecie to nie zawsze działalność gospodarcza
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fakt dokonywania dużej liczby transakcji kupna i sprzedaży na portalu internetowym nie przesądza o prowadzeniu działalności gospodarczej i jej opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Trzeba np. ustalić (bądź wykluczyć) czy była to może działalność związana z wykonywaną pracą zawodową, działalność naukowa, czy też wyłącznie hobbystyczna.

Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 stycznia 2014 r., syg. II FSK 67/12.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wyrok dotyczył informatyka, który w 2007 r. za pośrednictwem portalu Allegro dokonał 1480 transakcji sprzedaży na łączną kwotę 135.763.90 zł. Przedmiotem sprzedaży były zazwyczaj używane części komputerowe oraz komputery, które zostały zgromadzone przez podatnika na przestrzeni lat. W październiku 2010 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż skoro działalność podatnika charakteryzowała się ciągłością, zorganizowaniem i miała charakter zarobkowy, to na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa) należało ją uznać za działalność gospodarczą i na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy - wymierzył podatnikowi należny podatek.

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2014 roku

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

REKLAMA

Przypominamy, iż zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 za działalność gospodarczą uznaje się zarobkową działalność: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 ustawy tj. pracy i stosunków pokrewnych, działalności wykonywanej osobiście, działów specjalnych produkcji rolnej, nieruchomości, najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, odpłatnego zbycia nieruchomości, niektórych praw majątkowych i rzeczy ruchomych oraz innych źródeł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu podatkowego, za słusznością zakwalifikowania dokonywanych przez podatnika transakcji sprzedaży jako działalności gospodarczej, przemawia w szczególności: ilość dokonywanych transakcji, treść powiadomienia przesyłanego do kupujących, wyodrębnienie jednego konta (nicku) tylko do sprzedaży przedmiotów oraz posiadanie konta bankowego dla dokonywanych transakcji.

Powyższe rozstrzygnięcie organu podatkowego, w wyniku skargi, trafiło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu (sygn. I SA/Po 353/11), który uznał, iż z przedstawionych przez organ podatkowy faktów nie można stwierdzić jednoznacznie, iż dokonywana przez podatnika sprzedaż wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej.

W uzasadnieniu wyroku, czytamy, że zebrany materiał dowodowy „nie precyzuje dla jakich konkretnie celów skarżący nabywał, kompletował i naprawiał sprzęt komputerowy. Nie wiadomo, czy była to działalność związana z wykonywaną pracą zawodową, czy działalność naukowa (badawcza), czy też wyłącznie hobbystyczna (na własny użytek). Sąd zwrócił uwagę, że podatnik posiada wykształcenie informatyczne, a informatyka jest jego pasją i zainteresowaniem.

Ponadto, za nieuzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego jawi się gromadzenie sprzętu komputerowego z zamiarem jego odsprzedaży po latach. Ten ostatni argument świadczyć ma zdaniem Sądu o niezarobkowym charakterze dokonywanych transakcji, co w połączeniu z cechami sprzedawanych przedmiotów tj. „niekompletność, występowanie w pojedynczych sztukach, kupowane jako posiadające status używanych mogłyby stanowić przedmioty nabywane w celach prywatnych, nie handlowych”.

W konsekwencji swoich rozważań Sąd I instancji stwierdził, iż organ podatkowy „nie przeprowadził postępowania w sposób wnikliwy i wyczerpujący uznając ilość, częstotliwość i charakter sprzedawanych przez skarżącego przedmiotów jako równoznaczny z prowadzeniem przez działalności gospodarczej”.

Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodził się organ podatkowy i wniósł o jego kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Po rozpatrzeniu sprawy NSA, oddaliło skargę uznając, iż nie ma ona usprawiedliwionych podstaw. W uzasadnieniu Sąd II instancji przychylił się do argumentacji prezentowanej przez WSA, świadczącej o niemożliwość uznania, dokonywanych przez podatnika transakcji sprzedaż - za prowadzoną przez niego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy.

- wyrok WSA sygn. I SA/Po 353/11

- wyrok NSA sygn. II FSK 67/12

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA