REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
doradca podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego
Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem
Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie prezentów kontrahentom wywołuje w podatkach dochodowych skutki zarówno u przedsiębiorcy, jak i u obdarowanego. Nie inaczej jest w przypadku tzw. paczek PR-owych.

Firmowy upominek a PIT

Firmy, które decydują się na wręczenie upominku, zastanawiają się, jak powiązać ten wydatek ze swoim przychodem. Z kolei obdarowani często nie są świadomi tego, że otrzymanie prezentu może wiązać się z powstaniem po ich stronie przychodu, który trzeba opodatkować.

REKLAMA

Kiedy prezent może być kosztem?

Aby móc zakwalifikować do kosztów podatkowych wydatek poniesiony na zakup prezentów dla kontrahentów, przedsiębiorca musi wykazać, że poniesiony wydatek przynajmniej w sposób pośredni wpłynął na przychód wypracowany przez jego firmę, albo służył jego zachowaniu lub zabezpieczeniu (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Zasada ta nie obowiązuje jednak wtedy, kiedy z przepisów wprost wynika, że dany wydatek nie jest kosztem podatkowym. Tak dzieje się m.in. w przypadku wydatków związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy, które z uwagi na swoją wystawność mają już charakter reprezentacji a nie zwykłej reklamy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie pozwala bowiem wprost na zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na reprezentację.

Kiedy prezent jest przychodem?

Z kolei po stronie przyjmującego, przekazanie prezentu zawsze wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego.

Darowizna nie podlega PIT

Wyjątkiem są jedynie sytuacje, w których nieodpłatne świadczenie w postaci przekazania prezentu nie łączy się w żaden sposób z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmiot przekazujący prezent, a służy tylko i wyłącznie realizacji osobistych potrzeb obdarowanego powodując powstanie po stronie takiej osoby realnej korzyści majątkowej. W takim bowiem przypadku skutki podatkowe występujące po stronie obdarowanego nie są regulowane przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn. Niewątpliwie jednak w dalszym ciągu obdarowany rozpoznaje obowiązek podatkowy, tylko że z innego tytułu.

Jak stanowi bowiem art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezent jako przychód z innych źródeł

REKLAMA

Nieodpłatne świadczenie, którym w tym przypadku jest otrzymanie prezentu stanowi przychód z tzw. innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 [przypis: tj. nienależące do przychodów ze stosunku pracy, pracy wykonywanej osobiście, działalności gospodarczej czy przychodów z kapitałów pieniężnych].

Natomiast w zależności od tego, co jest przedmiotem prezentu i jakie stosunki łączą firmę z osobą, która otrzymała prezent, przychód z tego tytułu może być dla danej osoby zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Nagrody związane ze sprzedażą premiową w PIT

REKLAMA

W pewnych okolicznościach przekazywane prezenty można powiązać ze sprzedażą premiową. Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jest zwolniona z podatku do kwoty 2.000 zł przez co ani otrzymującego (rozpoznanie przychodu), ani organizatora wydarzenia (wystawienie PIT-11) nie obciążają w takim przypadku obowiązki podatkowe.

Powyższe reguluje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Co to jest sprzedaż premiowa w PIT?

Ustawa o PIT nie wprowadza definicji pojęcia "sprzedaż premiowa". Na podstawie stanowisk organów intepretujących można jednak uznać, że „sprzedaż premiową” cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Sprzedaż premiowa w interpretacjach indywidualnych

Jak czytamy w interpretacji interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 października 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD: „(…) za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii”.

Jak sądy rozumieją pojęcie „premia” w PIT?

Również w orzecznictwie sądowym można znaleźć potwierdzenie, że "premia" oznacza dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Powyższe potwierdził przykładowo WSA w Gdańsku w wyroku z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Gd 159/18.

Zatem o ile osoby otrzymujące paczki PR-owe musiałyby spełnić jakiekolwiek dodatkowe warunki, typu uprzednie lub późniejsze dokonanie zakupów określonych towarów, bądź też dokonanie zakupów np. na określoną kwotę. Dodatkowo przykładowo pochwalenie się otrzymaną paczką w mediach społecznościowych z oznaczeniem sponsora – to takie świadczenie skorzystałoby ze zwolnienia wskazanego w ww. przepisie.

Prezenty jako akcja promocyjno-reklamowa w PIT

Przepisy ustawy o podatku PIT nie zawierają definicji nieodpłatnego świadczenia w związku z tym, w tym zakresie należy odwołać się do językowej wykładni tego pojęcia. Tym samym za nieodpłatne świadczenie uznaje się świadczenie, które nie wymaga opłaty. Zatem o nieodpłatnym świadczeniu mówimy, kiedy następuje zdarzenie, którego skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednego podmiotu, kosztem majątku innego podmiotu. Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.

Do tak rozumianych nieodpłatnych świadczeń zastosowanie może z kolei znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

A zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;
  • świadczenie musi zaliczać się do "przychodów z innych źródeł" w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy;
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekroczyć kwoty 200 zł, i
  • świadczenie nie może być dokonywane na rzecz pracownika lub osoby związanej ze świadczeniodawcą stosunkiem cywilnoprawnym.

Zwolnienie mogłoby zatem jak najbardziej mieć zastosowanie do wręczanych paczek, których przekazanie wiązałoby się z działaniami PR-owymi danego przedsiębiorcy. Ważne jest tylko, aby wartość paczki nie przekraczała 200 zł. W takim przypadku, przychód podatkowy powstający u osób je otrzymujących będzie mógł finalnie skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA