Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem
REKLAMA
REKLAMA
Firmowy upominek a PIT
Firmy, które decydują się na wręczenie upominku, zastanawiają się, jak powiązać ten wydatek ze swoim przychodem. Z kolei obdarowani często nie są świadomi tego, że otrzymanie prezentu może wiązać się z powstaniem po ich stronie przychodu, który trzeba opodatkować.
REKLAMA
Kiedy prezent może być kosztem?
Aby móc zakwalifikować do kosztów podatkowych wydatek poniesiony na zakup prezentów dla kontrahentów, przedsiębiorca musi wykazać, że poniesiony wydatek przynajmniej w sposób pośredni wpłynął na przychód wypracowany przez jego firmę, albo służył jego zachowaniu lub zabezpieczeniu (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Zasada ta nie obowiązuje jednak wtedy, kiedy z przepisów wprost wynika, że dany wydatek nie jest kosztem podatkowym. Tak dzieje się m.in. w przypadku wydatków związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy, które z uwagi na swoją wystawność mają już charakter reprezentacji a nie zwykłej reklamy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie pozwala bowiem wprost na zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na reprezentację.
Kiedy prezent jest przychodem?
Z kolei po stronie przyjmującego, przekazanie prezentu zawsze wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego.
Darowizna nie podlega PIT
Wyjątkiem są jedynie sytuacje, w których nieodpłatne świadczenie w postaci przekazania prezentu nie łączy się w żaden sposób z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmiot przekazujący prezent, a służy tylko i wyłącznie realizacji osobistych potrzeb obdarowanego powodując powstanie po stronie takiej osoby realnej korzyści majątkowej. W takim bowiem przypadku skutki podatkowe występujące po stronie obdarowanego nie są regulowane przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn. Niewątpliwie jednak w dalszym ciągu obdarowany rozpoznaje obowiązek podatkowy, tylko że z innego tytułu.
Jak stanowi bowiem art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Prezent jako przychód z innych źródeł
Nieodpłatne świadczenie, którym w tym przypadku jest otrzymanie prezentu stanowi przychód z tzw. innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 [przypis: tj. nienależące do przychodów ze stosunku pracy, pracy wykonywanej osobiście, działalności gospodarczej czy przychodów z kapitałów pieniężnych].
Natomiast w zależności od tego, co jest przedmiotem prezentu i jakie stosunki łączą firmę z osobą, która otrzymała prezent, przychód z tego tytułu może być dla danej osoby zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego.
Nagrody związane ze sprzedażą premiową w PIT
REKLAMA
W pewnych okolicznościach przekazywane prezenty można powiązać ze sprzedażą premiową. Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jest zwolniona z podatku do kwoty 2.000 zł przez co ani otrzymującego (rozpoznanie przychodu), ani organizatora wydarzenia (wystawienie PIT-11) nie obciążają w takim przypadku obowiązki podatkowe.
Powyższe reguluje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Co to jest sprzedaż premiowa w PIT?
Ustawa o PIT nie wprowadza definicji pojęcia "sprzedaż premiowa". Na podstawie stanowisk organów intepretujących można jednak uznać, że „sprzedaż premiową” cechuje:
- powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
- gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Sprzedaż premiowa w interpretacjach indywidualnych
Jak czytamy w interpretacji interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 października 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD: „(…) za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii”.
Jak sądy rozumieją pojęcie „premia” w PIT?
Również w orzecznictwie sądowym można znaleźć potwierdzenie, że "premia" oznacza dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Powyższe potwierdził przykładowo WSA w Gdańsku w wyroku z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Gd 159/18.
Zatem o ile osoby otrzymujące paczki PR-owe musiałyby spełnić jakiekolwiek dodatkowe warunki, typu uprzednie lub późniejsze dokonanie zakupów określonych towarów, bądź też dokonanie zakupów np. na określoną kwotę. Dodatkowo przykładowo pochwalenie się otrzymaną paczką w mediach społecznościowych z oznaczeniem sponsora – to takie świadczenie skorzystałoby ze zwolnienia wskazanego w ww. przepisie.
Prezenty jako akcja promocyjno-reklamowa w PIT
Przepisy ustawy o podatku PIT nie zawierają definicji nieodpłatnego świadczenia w związku z tym, w tym zakresie należy odwołać się do językowej wykładni tego pojęcia. Tym samym za nieodpłatne świadczenie uznaje się świadczenie, które nie wymaga opłaty. Zatem o nieodpłatnym świadczeniu mówimy, kiedy następuje zdarzenie, którego skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednego podmiotu, kosztem majątku innego podmiotu. Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.
Do tak rozumianych nieodpłatnych świadczeń zastosowanie może z kolei znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
A zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:
- świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;
- świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;
- świadczenie musi zaliczać się do "przychodów z innych źródeł" w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy;
- jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekroczyć kwoty 200 zł, i
- świadczenie nie może być dokonywane na rzecz pracownika lub osoby związanej ze świadczeniodawcą stosunkiem cywilnoprawnym.
Zwolnienie mogłoby zatem jak najbardziej mieć zastosowanie do wręczanych paczek, których przekazanie wiązałoby się z działaniami PR-owymi danego przedsiębiorcy. Ważne jest tylko, aby wartość paczki nie przekraczała 200 zł. W takim przypadku, przychód podatkowy powstający u osób je otrzymujących będzie mógł finalnie skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat