REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TAX-ES Kancelaria doradztwa podatkowego
Świadczymy specjalistyczne usługi doradztwa podatkowego dla klientów biznesowych oraz dla jednostek sektora finansów publicznych.
doradca podatkowy w TAX-ES kancelaria doradztwa podatkowego
Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem
Przekazanie paczek PR-owych a rozliczenie podatku dochodowego z fiskusem

REKLAMA

REKLAMA

Przekazanie prezentów kontrahentom wywołuje w podatkach dochodowych skutki zarówno u przedsiębiorcy, jak i u obdarowanego. Nie inaczej jest w przypadku tzw. paczek PR-owych.

Firmowy upominek a PIT

Firmy, które decydują się na wręczenie upominku, zastanawiają się, jak powiązać ten wydatek ze swoim przychodem. Z kolei obdarowani często nie są świadomi tego, że otrzymanie prezentu może wiązać się z powstaniem po ich stronie przychodu, który trzeba opodatkować.

REKLAMA

Kiedy prezent może być kosztem?

Aby móc zakwalifikować do kosztów podatkowych wydatek poniesiony na zakup prezentów dla kontrahentów, przedsiębiorca musi wykazać, że poniesiony wydatek przynajmniej w sposób pośredni wpłynął na przychód wypracowany przez jego firmę, albo służył jego zachowaniu lub zabezpieczeniu (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT). Zasada ta nie obowiązuje jednak wtedy, kiedy z przepisów wprost wynika, że dany wydatek nie jest kosztem podatkowym. Tak dzieje się m.in. w przypadku wydatków związanych z działaniami marketingowymi przedsiębiorcy, które z uwagi na swoją wystawność mają już charakter reprezentacji a nie zwykłej reklamy. Artykuł 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT nie pozwala bowiem wprost na zaliczenie do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na reprezentację.

Kiedy prezent jest przychodem?

Z kolei po stronie przyjmującego, przekazanie prezentu zawsze wiąże się z powstaniem przychodu podatkowego.

Darowizna nie podlega PIT

Wyjątkiem są jedynie sytuacje, w których nieodpłatne świadczenie w postaci przekazania prezentu nie łączy się w żaden sposób z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmiot przekazujący prezent, a służy tylko i wyłącznie realizacji osobistych potrzeb obdarowanego powodując powstanie po stronie takiej osoby realnej korzyści majątkowej. W takim bowiem przypadku skutki podatkowe występujące po stronie obdarowanego nie są regulowane przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn. Niewątpliwie jednak w dalszym ciągu obdarowany rozpoznaje obowiązek podatkowy, tylko że z innego tytułu.

Jak stanowi bowiem art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezent jako przychód z innych źródeł

REKLAMA

Nieodpłatne świadczenie, którym w tym przypadku jest otrzymanie prezentu stanowi przychód z tzw. innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 [przypis: tj. nienależące do przychodów ze stosunku pracy, pracy wykonywanej osobiście, działalności gospodarczej czy przychodów z kapitałów pieniężnych].

Natomiast w zależności od tego, co jest przedmiotem prezentu i jakie stosunki łączą firmę z osobą, która otrzymała prezent, przychód z tego tytułu może być dla danej osoby zwolniony z obowiązku zapłaty podatku dochodowego.

Nagrody związane ze sprzedażą premiową w PIT

REKLAMA

W pewnych okolicznościach przekazywane prezenty można powiązać ze sprzedażą premiową. Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług jest zwolniona z podatku do kwoty 2.000 zł przez co ani otrzymującego (rozpoznanie przychodu), ani organizatora wydarzenia (wystawienie PIT-11) nie obciążają w takim przypadku obowiązki podatkowe.

Powyższe reguluje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Co to jest sprzedaż premiowa w PIT?

Ustawa o PIT nie wprowadza definicji pojęcia "sprzedaż premiowa". Na podstawie stanowisk organów intepretujących można jednak uznać, że „sprzedaż premiową” cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Sprzedaż premiowa w interpretacjach indywidualnych

Jak czytamy w interpretacji interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 października 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD: „(…) za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii”.

Jak sądy rozumieją pojęcie „premia” w PIT?

Również w orzecznictwie sądowym można znaleźć potwierdzenie, że "premia" oznacza dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną. Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Powyższe potwierdził przykładowo WSA w Gdańsku w wyroku z 11 kwietnia 2018 r., sygn. akt I SA/Gd 159/18.

Zatem o ile osoby otrzymujące paczki PR-owe musiałyby spełnić jakiekolwiek dodatkowe warunki, typu uprzednie lub późniejsze dokonanie zakupów określonych towarów, bądź też dokonanie zakupów np. na określoną kwotę. Dodatkowo przykładowo pochwalenie się otrzymaną paczką w mediach społecznościowych z oznaczeniem sponsora – to takie świadczenie skorzystałoby ze zwolnienia wskazanego w ww. przepisie.

Prezenty jako akcja promocyjno-reklamowa w PIT

Przepisy ustawy o podatku PIT nie zawierają definicji nieodpłatnego świadczenia w związku z tym, w tym zakresie należy odwołać się do językowej wykładni tego pojęcia. Tym samym za nieodpłatne świadczenie uznaje się świadczenie, które nie wymaga opłaty. Zatem o nieodpłatnym świadczeniu mówimy, kiedy następuje zdarzenie, którego skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednego podmiotu, kosztem majątku innego podmiotu. Kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.

Do tak rozumianych nieodpłatnych świadczeń zastosowanie może z kolei znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

A zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie łącznie następujących przesłanek:

  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny;
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy;
  • świadczenie musi zaliczać się do "przychodów z innych źródeł" w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy;
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekroczyć kwoty 200 zł, i
  • świadczenie nie może być dokonywane na rzecz pracownika lub osoby związanej ze świadczeniodawcą stosunkiem cywilnoprawnym.

Zwolnienie mogłoby zatem jak najbardziej mieć zastosowanie do wręczanych paczek, których przekazanie wiązałoby się z działaniami PR-owymi danego przedsiębiorcy. Ważne jest tylko, aby wartość paczki nie przekraczała 200 zł. W takim przypadku, przychód podatkowy powstający u osób je otrzymujących będzie mógł finalnie skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA