REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
remont, ulepszenie
Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Remont a ulepszenie środka trwałego: ujęcie księgowe

Środki trwałe to często konieczne elementy prowadzenia biznesu wielu przedsiębiorców. Są to składniki majątkowe wykorzystywane w procesie produkcyjnym, handlowym, czy usługowym, które spełniają określone kryteria. To czym będzie środek trwały w firmie decyduje przede wszystkim charakter prowadzonej działalności. W trakcie eksploatacji, przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania mające na celu utrzymanie ich w stanie używalności lub poprawę ich wartości użytkowej. W kontekście prawnym, te działania mogą być klasyfikowane jako remont lub ulepszenie, co ma istotne znaczenie z perspektywy podatkowej. Przedstawimy kilka najważniejszych kwestii na które warto zwrócić uwagę.

REKLAMA

Autopromocja

Ulepszenie środka trwałego - czym jest

Ustawodawca definiuje ulepszenie środka trwałego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisami, ulepszenie oznacza przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację, które prowadzą do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do jego pierwotnej wartości z dnia przyjęcia do używania. Co ważne, środki trwałe uważa się za ulepszone, jeżeli suma wydatków w danym roku podatkowym przekracza kwotę 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Jako ulepszenie należy rozumieć:
- Przebudowę: czyli zmianę parametrów środka trwałego,
- Rozbudowę: czyli zmianę charakterystycznych parametrów środka trwałego,
- Rekonstrukcję: czyli odtworzenie całkowicie lub częściowo zużytych środków trwałych,
- Adaptację: czyli nadanie nowych cech użytkowych środkowi trwałemu,
- Modernizację: czyli unowocześnienie środka trwałego.

Remont środka trwałego

Remont, w przeciwieństwie do ulepszenia, nie jest precyzyjnie zdefiniowany w ustawach podatkowych. Zgodnie z interpretacjami prawnymi oraz orzecznictwem sądowym, remont ma na celu przywrócenie stanu pierwotnego środka trwałego, który uległ zużyciu w trakcie eksploatacji. Remont jest działaniem odtworzeniowym, które nie zmienia pierwotnego charakteru ani funkcji środka trwałego, mimo zastosowania nowych materiałów zgodnych z aktualnymi standardami technologicznymi.

Ulepszenie czy remont: dlaczego ich rozróżnienie jest ważne? Kiedy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Rozróżnienie pomiędzy remontem a ulepszeniem ma kluczowe znaczenie dla sposobu zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów w księgach rachunkowych. Wydatki na remont mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, co oznacza natychmiastowe zmniejszenie podstawy opodatkowania. Natomiast wydatki na ulepszenie zwiększają wartość środka trwałego i są odpisywane stopniowo poprzez amortyzację, co wpływa na obniżenie podstawy opodatkowania w dłuższym okresie.

Przykład

Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki na remont maszyny produkcyjnej, koszty te mogą być od razu zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże, jeśli te wydatki przekraczają 10.000 zł i prowadzą do istotnego zwiększenia wartości użytkowej maszyny, powinny być traktowane jako ulepszenie i amortyzowane przez kilka lat.

Warto podkreślić, że nakłady w kwocie powyżej 10.000 zł na remont środka trwałego mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów. Również nakłady poniżej 10.000 zł na ulepszenie środka trwałego można również jednorazowo odnieść w koszty uzyskania przychodów. Jeżeli jednak kwota częściowych wydatków na ulepszenie nie przekracza 10.000 zł, jednak ich suma w skali roku podatkowego przekroczy tę kwotę, to uznajemy, że zostało przeprowadzone ulepszenie, które podlega obowiązkowej amortyzacji.

Omawiany temat jest szczególnie wrażliwy, ponieważ w wielu przypadkach trudno jest jednoznacznie określić, czy mamy do czynienia z remontem, czy z ulepszeniem. Należy unikać sztucznego dzielenia tych wydatków, gdyż może to być zakwestionowane przez organy podatkowe. Trzeba pamiętać, że amortyzacja, zwłaszcza w przypadku budynków, może trwać wiele lat. Warto również zauważyć, że w przypadku remontu wydatki mogą przekroczyć 10.000 zł, co nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do jednorazowego zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodów. Z perspektywy rozliczeń PIT, jeśli wydatek zostanie uznany przez fiskusa za ulepszenie zamiast remontu, dochód do opodatkowania zostanie zaniżony, co skutkuje koniecznością dopłaty podatku wraz z odsetkami. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien dokładnie ustalić, czy wydatek dotyczy remontu, czy ulepszenia. W przypadku wątpliwości, zaleca się wystąpienie o interpretację podatkową.

Autor: Jakub Czajkowski Kancelaria Mentzen

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA