REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
remont, ulepszenie
Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Remont a ulepszenie środka trwałego: ujęcie księgowe

Środki trwałe to często konieczne elementy prowadzenia biznesu wielu przedsiębiorców. Są to składniki majątkowe wykorzystywane w procesie produkcyjnym, handlowym, czy usługowym, które spełniają określone kryteria. To czym będzie środek trwały w firmie decyduje przede wszystkim charakter prowadzonej działalności. W trakcie eksploatacji, przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania mające na celu utrzymanie ich w stanie używalności lub poprawę ich wartości użytkowej. W kontekście prawnym, te działania mogą być klasyfikowane jako remont lub ulepszenie, co ma istotne znaczenie z perspektywy podatkowej. Przedstawimy kilka najważniejszych kwestii na które warto zwrócić uwagę.

REKLAMA

Autopromocja

Ulepszenie środka trwałego - czym jest

Ustawodawca definiuje ulepszenie środka trwałego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisami, ulepszenie oznacza przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację, które prowadzą do wzrostu wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do jego pierwotnej wartości z dnia przyjęcia do używania. Co ważne, środki trwałe uważa się za ulepszone, jeżeli suma wydatków w danym roku podatkowym przekracza kwotę 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Jako ulepszenie należy rozumieć:
- Przebudowę: czyli zmianę parametrów środka trwałego,
- Rozbudowę: czyli zmianę charakterystycznych parametrów środka trwałego,
- Rekonstrukcję: czyli odtworzenie całkowicie lub częściowo zużytych środków trwałych,
- Adaptację: czyli nadanie nowych cech użytkowych środkowi trwałemu,
- Modernizację: czyli unowocześnienie środka trwałego.

Remont środka trwałego

Remont, w przeciwieństwie do ulepszenia, nie jest precyzyjnie zdefiniowany w ustawach podatkowych. Zgodnie z interpretacjami prawnymi oraz orzecznictwem sądowym, remont ma na celu przywrócenie stanu pierwotnego środka trwałego, który uległ zużyciu w trakcie eksploatacji. Remont jest działaniem odtworzeniowym, które nie zmienia pierwotnego charakteru ani funkcji środka trwałego, mimo zastosowania nowych materiałów zgodnych z aktualnymi standardami technologicznymi.

Ulepszenie czy remont: dlaczego ich rozróżnienie jest ważne? Kiedy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Rozróżnienie pomiędzy remontem a ulepszeniem ma kluczowe znaczenie dla sposobu zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów w księgach rachunkowych. Wydatki na remont mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym, co oznacza natychmiastowe zmniejszenie podstawy opodatkowania. Natomiast wydatki na ulepszenie zwiększają wartość środka trwałego i są odpisywane stopniowo poprzez amortyzację, co wpływa na obniżenie podstawy opodatkowania w dłuższym okresie.

Przykład

Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki na remont maszyny produkcyjnej, koszty te mogą być od razu zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże, jeśli te wydatki przekraczają 10.000 zł i prowadzą do istotnego zwiększenia wartości użytkowej maszyny, powinny być traktowane jako ulepszenie i amortyzowane przez kilka lat.

Warto podkreślić, że nakłady w kwocie powyżej 10.000 zł na remont środka trwałego mogą być zaliczone jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów. Również nakłady poniżej 10.000 zł na ulepszenie środka trwałego można również jednorazowo odnieść w koszty uzyskania przychodów. Jeżeli jednak kwota częściowych wydatków na ulepszenie nie przekracza 10.000 zł, jednak ich suma w skali roku podatkowego przekroczy tę kwotę, to uznajemy, że zostało przeprowadzone ulepszenie, które podlega obowiązkowej amortyzacji.

Omawiany temat jest szczególnie wrażliwy, ponieważ w wielu przypadkach trudno jest jednoznacznie określić, czy mamy do czynienia z remontem, czy z ulepszeniem. Należy unikać sztucznego dzielenia tych wydatków, gdyż może to być zakwestionowane przez organy podatkowe. Trzeba pamiętać, że amortyzacja, zwłaszcza w przypadku budynków, może trwać wiele lat. Warto również zauważyć, że w przypadku remontu wydatki mogą przekroczyć 10.000 zł, co nie pozbawia przedsiębiorcy prawa do jednorazowego zaliczenia ich w koszty uzyskania przychodów. Z perspektywy rozliczeń PIT, jeśli wydatek zostanie uznany przez fiskusa za ulepszenie zamiast remontu, dochód do opodatkowania zostanie zaniżony, co skutkuje koniecznością dopłaty podatku wraz z odsetkami. Dlatego każdy przedsiębiorca powinien dokładnie ustalić, czy wydatek dotyczy remontu, czy ulepszenia. W przypadku wątpliwości, zaleca się wystąpienie o interpretację podatkową.

Autor: Jakub Czajkowski Kancelaria Mentzen

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA

Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy bez podatku? Jest kilka warunków, które decydują o pełnym zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

REKLAMA

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

REKLAMA