REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulepszenia (do 10 tys. zł) środków trwałych w kosztach bez amortyzacji

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ulepszenia (do 10 tys. zł) środków trwałych w kosztach bez amortyzacji
Ulepszenia (do 10 tys. zł) środków trwałych w kosztach bez amortyzacji

REKLAMA

REKLAMA

Każda przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja, modernizacja majątku do kwoty 10 tys. zł trafi bezpośrednio w koszty. Ministerstwo Finansów poprawia przepisy przejściowe.

Dziś sposób ujęcia wydatków zależy od tego, kiedy środek trwały został przyjęty do ewidencji. Jeżeli stało się to przed 2018 r., bezpośrednio w koszty można ująć ulepszenia tylko do 3,5 tys. zł, a jeżeli majątek do ewidencji trafił po tej dacie – 10 tys. zł. Taką interpretację potwierdziło MF. Pisaliśmy o tym w artykule „Rozbudowa i modernizacja starego majątku ciągle z limitem 3500 zł” (DGP nr 15/2018).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– To problem dla wszystkich firm, które posiadają środki trwałe i ponoszą na nie nakłady– podkreśla Łukasz Kempa, ekspert z Grant Thornton.

Takie rozwiązanie niepotrzebnie przysparza podatnikom pracy, bo do tych samych czynności muszą stosować różne zasady. Na przykład w przypadku maszyny przyjętej do ewidencji przed 2018 r. kwotę za wymianę czujnika na dokładniejszy (7 tys. zł) firma musi doliczyć do kwoty wartości początkowej środka trwałego i amortyzować. Jeżeli ta sama kwota dotyczy środka trwałego przyjętego do używania już w 2018 r., może od razu być potrącona od przychodu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niedopatrzenie resortu

Problem powstał z początkiem roku, gdy weszła w życie nowelizacja ustaw o PIT, CIT i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych z 27 października 2017 r. (Dz.U. poz. 2175). Podwyższyła ona z 3,5 tys. zł do 10 tys. zł wartość początkową środków trwałych, których zakup można jednorazowo zaliczyć do kosztów.

Resort finansów chciał, aby nowe zasady dotyczyły zarówno środków trwałych ujętych w ewidencji po 31 grudnia 2017 r., jak i ulepszeń dokonywanych po tej dacie. Jednak niefortunnie sformułował przepis przejściowy i uniemożliwił skorzystanie z tych zasad przy ulepszeniu środków trwałych przyjętych wcześniej, nawet gdy nakłady zostały poniesione już w 2018 r.

Teraz MF chce naprawić ten błąd, modyfikując przepis przejściowy (art. 11) ustawy z 27 października 2017 r. W uzasadnieniu do projektu potwierdził, że celem zmiany jest możliwość stosowania korzystniejszego dla podatników, wyższego limitu (10 tys. zł) do ulepszeń środków trwałych przyjętych przed 2018 r. – Istotny będzie wyłącznie moment dokonania samego ulepszenia – wyjaśnia resort.

Korzyść dla firm

Łukasz Kempa podkreśla, że na zmianie skorzystają podatnicy inwestujący w poprawę parametrów użytkowych środków trwałych i przeznaczają na to kwoty między 3,5 tys. zł a 10 tys. zł.

Zwraca uwagę, że nie ma przy tym znaczenia wartość majątku, którego dotyczą nakłady. Może chodzić np. o pawilon handlowy, w którym jest zakładane ogrzewanie, albo montaż na linii produkcyjnej szybszego ramienia podajnika, który pozwala na zwiększenie jej przepustowości.

Ekspert podkreśla, że drobne modernizacje często zdarzają się właśnie w sektorze produkcyjnym. Producenci urządzeń o dużej wartości cyklicznie wysyłają bowiem do klientów propozycje niewielkich ulepszeń.

– W efekcie trzeba zmieniać wartości środka trwałego wartego kilka lub kilkanaście milionów złotych na przykład o 4 tys. zł, co jest uciążliwe w rozliczeniach podatkowych – podkreśla Łukasz Kempa.

Łatwiejsza ewidencja

Łukasz Kempa przyznaje, że zmiana będzie dużym ułatwieniem dla wielu podatników.

– Duża część środków trwałych, które mogą być ulepszane, ma okresy amortyzacji 5 lub nawet 10 lat – podkreśla. Dlatego bez tej nowelizacji księgowi jeszcze np. w 2027 r. musieliby upewniać się, czy aby na pewno sprzęt, w który inwestują, nie został nabyty przed 1 stycznia 2018 r.

– Szkoda tylko, że ustawodawca nie zdobył się na refleksję rok temu, kiedy wchodziły w życie teraz poprawiane przepisy – mówi ekspert.

To kolejna nowelizacja, która modyfikuje ustawę z 27 października 2017 r. Wcześniej poprawiono m.in. przepisy dotyczące 50-proc. kosztów dla twórców oraz amortyzacji odziedziczonego lub otrzymanego w darowiźnie majątku. Zostało też jasno zapisane, że wkłady pieniężne do spółek kapitałowych nie podlegają opodatkowaniu (podobnie jak do końca 2017 r.), a pracownik otrzymujący akcje polskich spółek płaci podatek tylko raz (w momencie ich zbycia). Pisaliśmy o tym w artykule „Sejm naprawił błędy i wprowadził nowe rozwiązania podatkowe” (DGP nr 92/2018). ©℗

Zmiana korzystna dla podatników

Etap legislacyjny

Projekt zmian przepisów o PIT, CIT, ordynacji podatkowej i innych ustaw znajduje się w konsultacjach

Agnieszka Pokojska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA