REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów
Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe potwierdzają korzystną wykładnię przepisów podatkowych prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą koszty poczęstunku dla kontrahentów (nawet napojów alkoholowe) można zaliczyć do kosztów podatkowych o ile dominującym celem spotkania jest cel biznesowy. Jednak fiskus próbuje też wracać do wcześniej prezentowanej argumentacji i wprowadzać inne kryteria dyskwalifikujęce tego rodzaju koszty, np. przepych.

Zacytujmy fragment, reprezentatywnej w tym zakresie interpretacji indywidualnej wydanej 12 grudnia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-1075/14/ESZ):

REKLAMA

REKLAMA

(…)  na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy (o PIT – przypisek redakcji infor.pl) , nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki, zwyczajowo podawane napoje alkoholowe i bezalkoholowe), a także posiłki (np. obiady, lunche, kolacje), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, poza nią), podawane obecnym i potencjalnym kontrahentom podczas wskazanych we wniosku spotkań biznesowych, mających na celu szczegółowe omówienie warunków świadczonych usług, postępu bieżących prac, czy też przyszłych wspólnych projektów, z których Wnioskodawca będzie czerpać przychód w postaci wynagrodzenia za świadczone usługi prawne W konsekwencji wydatki te, jako związane z (mające na celu) uzyskiwaniem(e) przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Należy jednak pamiętać, że spotkania z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami nie mogą mieć czysto konsumpcyjnego, czy rozrywkowego charakteru, a wydatki nie powinny wykraczać poza główny cel spotkania, jakim jest wzmocnienie relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi, omówienie warunków świadczonych usług, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz prowadzenie rozmów biznesowych. Ponadto zapraszając kontrahenta, bądź potencjalnego kontrahenta na spotkania biznesowe do restauracji cieszących się uznaną renomą i zapewniających odpowiedni poziom usług należy również mieć na uwadze, aby celem takiego spotkania, nie była chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

REKLAMA

Interpretację komentuje Katarzyna Łukasik, konsultant podatkowy z Deloitte:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie podatnika, prowadzącego kancelarię radcy prawnego, dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi gastronomiczne (m.in. kosztów obiadów, kolacji, posiłków i napojów alkoholowych i bezalkoholowych), nabywane w związku z organizacją spotkań biznesowych w siedzibie kancelarii i poza nią.

Na wstępie warto przypomnieć, że przez długi czas możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych budziła spore kontrowersje w praktyce organów i w orzecznictwie sądów. W wydawanych interpretacjach organy zazwyczaj zaliczały koszty usług gastronomicznych do wydatków na cele reprezentacji, które z mocy prawa nie stanowią kosztów podatkowych (por. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Aby położyć kres ww. rozbieżnościom, NSA w Warszawie w wyroku wydanym 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11) w składzie siedmiu sędziów dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na usługi gastronomiczne do kosztów podatkowych, formułując jednocześnie tezy pomocne dla dokonywania oceny ich charakteru, zgodnie z którymi:

  • kwalifikacja każdego przypadku powinna być dokonana indywidualnie, pod kątem rodzaju wydatków i okoliczności ich poniesienia, jak również ich związku z przychodami podatnika – przy czym nie ma konieczności wyłączania wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne z kosztów podatkowych;
  • nie jest decydujące miejsce podawania poczęstunków, ich wystawność, przepych ani okazałość;
  • wyłączeniu podlegają wydatki, których wyłącznym lub dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Stanowisko to zostało również potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. (DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521), zgodnie z którą:

„nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów (…) wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.”

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

W omawianym powyżej przypadku kancelarii radcy prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że tego typu wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Warto jednak zauważyć, iż wskazano również dodatkowe kryteria dla oceny ww. wydatków, tj.:

  • brak charakteru czysto konsumpcyjnego lub rozrywkowego spotkań;
  • niewykraczanie takich wydatków poza główny cel spotkania;
  • celem spotkania nie jest chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności (ale np. szczegółowe omówienie warunków usług, postępu prac lub przyszłych wspólnych projektów, z których podatnik będzie czerpał przychód w postaci wynagrodzenia za usługi prawne).

Powyższe stanowisko wpisuje się we wspomniany, pozytywny dla podatników nurt interpretacyjny. Warto jednak zauważyć, że pomimo ogólnego pozytywnego wydźwięku, interpretacja ta nie pozostaje w zupełnej zgodzie z wyrokiem NSA oraz interpretacją ogólną, wprowadzając dodatkowe kryteria oceny, jak np. przepych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA