REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów
Wydatki na poczęstunek dla kontrahentów mogą być kosztami uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe potwierdzają korzystną wykładnię przepisów podatkowych prezentowaną przez sądy administracyjne, zgodnie z którą koszty poczęstunku dla kontrahentów (nawet napojów alkoholowe) można zaliczyć do kosztów podatkowych o ile dominującym celem spotkania jest cel biznesowy. Jednak fiskus próbuje też wracać do wcześniej prezentowanej argumentacji i wprowadzać inne kryteria dyskwalifikujęce tego rodzaju koszty, np. przepych.

Zacytujmy fragment, reprezentatywnej w tym zakresie interpretacji indywidualnej wydanej 12 grudnia 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBI/1/415-1075/14/ESZ):

REKLAMA

Autopromocja

(…)  na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy (o PIT – przypisek redakcji infor.pl) , nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki, zwyczajowo podawane napoje alkoholowe i bezalkoholowe), a także posiłki (np. obiady, lunche, kolacje), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, poza nią), podawane obecnym i potencjalnym kontrahentom podczas wskazanych we wniosku spotkań biznesowych, mających na celu szczegółowe omówienie warunków świadczonych usług, postępu bieżących prac, czy też przyszłych wspólnych projektów, z których Wnioskodawca będzie czerpać przychód w postaci wynagrodzenia za świadczone usługi prawne W konsekwencji wydatki te, jako związane z (mające na celu) uzyskiwaniem(e) przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Należy jednak pamiętać, że spotkania z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami nie mogą mieć czysto konsumpcyjnego, czy rozrywkowego charakteru, a wydatki nie powinny wykraczać poza główny cel spotkania, jakim jest wzmocnienie relacji z kontrahentami i partnerami biznesowymi, omówienie warunków świadczonych usług, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz prowadzenie rozmów biznesowych. Ponadto zapraszając kontrahenta, bądź potencjalnego kontrahenta na spotkania biznesowe do restauracji cieszących się uznaną renomą i zapewniających odpowiedni poziom usług należy również mieć na uwadze, aby celem takiego spotkania, nie była chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Interpretację komentuje Katarzyna Łukasik, konsultant podatkowy z Deloitte:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pytanie podatnika, prowadzącego kancelarię radcy prawnego, dotyczyło możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na usługi gastronomiczne (m.in. kosztów obiadów, kolacji, posiłków i napojów alkoholowych i bezalkoholowych), nabywane w związku z organizacją spotkań biznesowych w siedzibie kancelarii i poza nią.

Na wstępie warto przypomnieć, że przez długi czas możliwość zaliczenia tego typu wydatków do kosztów podatkowych budziła spore kontrowersje w praktyce organów i w orzecznictwie sądów. W wydawanych interpretacjach organy zazwyczaj zaliczały koszty usług gastronomicznych do wydatków na cele reprezentacji, które z mocy prawa nie stanowią kosztów podatkowych (por. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT oraz w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Aby położyć kres ww. rozbieżnościom, NSA w Warszawie w wyroku wydanym 17 czerwca 2013 r. (II FSK 702/11) w składzie siedmiu sędziów dopuścił możliwość zaliczenia wydatków na usługi gastronomiczne do kosztów podatkowych, formułując jednocześnie tezy pomocne dla dokonywania oceny ich charakteru, zgodnie z którymi:

  • kwalifikacja każdego przypadku powinna być dokonana indywidualnie, pod kątem rodzaju wydatków i okoliczności ich poniesienia, jak również ich związku z przychodami podatnika – przy czym nie ma konieczności wyłączania wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne z kosztów podatkowych;
  • nie jest decydujące miejsce podawania poczęstunków, ich wystawność, przepych ani okazałość;
  • wyłączeniu podlegają wydatki, których wyłącznym lub dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, jego firmy, działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Stanowisko to zostało również potwierdzone w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 25 listopada 2013 r. (DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521), zgodnie z którą:

„nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów (…) wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.”

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

W omawianym powyżej przypadku kancelarii radcy prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że tego typu wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Warto jednak zauważyć, iż wskazano również dodatkowe kryteria dla oceny ww. wydatków, tj.:

  • brak charakteru czysto konsumpcyjnego lub rozrywkowego spotkań;
  • niewykraczanie takich wydatków poza główny cel spotkania;
  • celem spotkania nie jest chęć okazania przepychu, stworzenia pozytywnego wizerunku wnioskodawcy oraz prowadzonej przez niego działalności (ale np. szczegółowe omówienie warunków usług, postępu prac lub przyszłych wspólnych projektów, z których podatnik będzie czerpał przychód w postaci wynagrodzenia za usługi prawne).

Powyższe stanowisko wpisuje się we wspomniany, pozytywny dla podatników nurt interpretacyjny. Warto jednak zauważyć, że pomimo ogólnego pozytywnego wydźwięku, interpretacja ta nie pozostaje w zupełnej zgodzie z wyrokiem NSA oraz interpretacją ogólną, wprowadzając dodatkowe kryteria oceny, jak np. przepych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA