REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu po wykupieniu z leasingu - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Sprzedaży samochodu po wykupieniu od leasingodawcy - skutki podatkowe
Sprzedaży samochodu po wykupieniu od leasingodawcy - skutki podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu samochód nie będzie stanowił składnika majątku firmy, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.

Sprzedaż składników majątkowych wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą stanowi przychód z tej działalności, nawet jeśli przed sprzedażą zostały z niej wycofane, ale do dnia ich zbycia nie upłynęło 6 lat (liczonych od pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym miało miejsce wycofanie). Opodatkowaniu PIT nie będzie jednak podlegało zbycie takich składników, jeśli po wycofaniu ich z działalności gospodarczej nie będą do jej celów wykorzystywane (interpretacja podatkowa z 3 lipca 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-3.4011.259.2019.1.JG).

REKLAMA

Autopromocja

Odpłatne zbycie składników majątku

REKLAMA

„Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych, wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą lub przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej…” (art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a, ustawy o PIT, Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350, ze zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zbycie ruchomości nie stanowi podlegającego opodatkowaniu PIT źródła przychodów, jeśli zostało dokonane po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Ust. 2 pkt 3 tego artykułu wskazuje jednak na wyłączenie stosowania przepisu ust. 1 pkt 8 lit. d) w odniesieniu do zbycia składników majątkowych przedsiębiorcy, nawet jeśli zostaną wycofane z działalności gospodarczej, ale między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystywanie auta po wykupie wyłącznie do celów prywatnych

REKLAMA

W listopadzie 2016 r. prowadzący działalność gospodarczą przedsiębiorca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, który wykorzystuje na jej potrzeby. Comiesięczne raty leasingowe rozlicza w kosztach uzyskania przychodu. Przedsiębiorca chce dokonać wykupu auta po zakończeniu trwania okresu jego leasingowania, na co pozwala mu zawarta umowa.

Składając wniosek o wydanie interpretacji podatkowej, zadeklarował, że po wykupie nie będzie już wykorzystywał samochodu w prowadzonej działalności gospodarczej, a jedynie do celów prywatnych. Zadał organowi podatkowemu pytanie, czy dokonując zbycia tego pojazdu po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym go wykupił od leasingodawcy, nie będzie zobowiązany w podatku dochodowym od osób fizycznych. We wniosku zaznaczył, że opłata za wykup nie zostanie ujęta w kosztach podatkowych prowadzonej działalności, odliczeniu nie ulegnie również naliczony podatek VAT.

Samochód niestanowiący składnika majątku firmy

W wydanej 3 lipca 2019 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy. Co prawda pouczył, że gdyby podatnik sprzedał auto przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego wykup od leasingodawcy, to obowiązek podatkowy powstałby na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), ale w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku to nie nastąpi.

„Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powyższe przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie wykupiony po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego samochód, o którym mowa we wniosku nie będzie stanowił składnika majątku firmy, wymienionego w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej”.

6 miesięcy zamiast 6 lat

Leasing i amortyzacja samochodu w firmie to dwa istotne dla przedsiębiorców zagadnienia. Leasing pozwala na sfinansowanie wyposażenia działalności w niezbędny do jej prowadzenia samochód. Amortyzacja umożliwia zmniejszenie kosztów jego nabycia przez przedsiębiorstwo. Jednak podmiotem amortyzacji samochodu jako środka trwałego może być nie tylko będący osobą prawną przedsiębiorca. Co prawda prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, a także wspólnicy spółki cywilnej, nie posiadając osobowości prawnej, nie mogą dokonać rejestracji auta na firmę, a co za tym idzie zamortyzować go. Ale i oni mogą ten problem obejść, rejestrując samochód nie na firmę, a na będącą jego właścicielem osobę fizyczną.

Jak widać na przykładzie powyższej sprawy, chcąc również skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym przy sprzedaży firmowego samochodu, nie trzeba czekać aż 6 lat.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

radca prawny Robert Nogacki, Kancelaria Prawna Skarbiec
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA