REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba płacić PIT od darmowego transportu pracowników fundowanego przez pracodawcę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
PIT; darmowy transport pracowników fundowany przez pracodawcę
PIT; darmowy transport pracowników fundowany przez pracodawcę

REKLAMA

REKLAMA

Zasady opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników od pracodawców nadal budzi kontrowersje. WSA w Warszawie uznał w wyroku z 17 października 2012 r., że w zakresie dowozu do pracy, jaki pracodawca oferuje pracownikowi nie można mówić o opodatkowaniu świadczenia wyłącznie postawionego do dyspozycji podatnika.

Zapraszamy do zapoznania się z ustnymi motywami wyroku.

REKLAMA

W sytuacji gdy nie jest możliwe ustalenie czy pracownik skorzystał z darmowego przejazdu do miejsca pracy, lub w jakim zakresie poszczególni pracownicy z niego skorzystali, nie jest możliwe ustalenie po stronie pracowników przychodu z tego tytułu. Na gruncie ustawy o PIT zasadą jest, że opodatkowaniu podlegają wyłącznie nieodpłatne świadczenia faktycznie otrzymane, a nie tylko postawione do dyspozycji.

Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 17 października 2012 r., III SA/Wa 3359/11.

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która w związku z przeniesieniem fabryki do innej miejscowości zdecydowała o zapewnieniu dowozu pracowników do pracy. Odbywało się to w ten sposób, że w miejscowości poprzedniej lokalizacji fabryki spółka zorganizowała kilka przystanków, z których podstawionymi autobusami pracownicy mogli dostać się do nowego miejsca świadczenia pracy.

W tym celu spółka podpisała umowę z przewoźnikiem, w której wynagrodzenie określone było w sposób ryczałtowy, niezależnie od liczby przewożonych osób. Przyjęcie takiego rozwiązania spółka argumentowała znaczną odległością nowego miejsca pracy, dwuzmianowym systemem jej wykonywania oraz brakiem dogodnych połączeń środkami komunikacji publicznej. Zorganizowanie bezpłatnego transportu stanowiło ponadto ukłon w stronę pracowników, ponieważ spółce zależało na zatrzymaniu osób o najwyższych kwalifikacjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownicy nie muszą płacić podatku od transportu zapewnionego przez pracodawcę

Spółka wskazała, że liczba pracowników korzystających z transportu nie jest jednakowa, bowiem nie zawsze korzystają oni z oferowanego przewozu. Pracownicy jadący do pracy lub z niej wracający mogą z dojazdu skorzystać, lub dotrzeć do niej innymi środkami. W związku z powyższym, spółka nie jest w stanie ustalić wartości świadczeń przypadających na poszczególnych pracowników.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy w przypadku ryczałtowych rozliczeń z przewoźnikiem i braku ewidencji przejazdów poszczególnych osób ustala się dochód do opodatkowania PIT dla poszczególnych pracowników z tytułu dowozu do i z miejsca pracy, tzn. czy sytuacja ta powoduje powstanie po stronie pracownika przychodu w świetle art. 12 ustawy o PIT?

Pracodawca nieodpłatnie dowozi pracownika do pracy - czy pracownik musi płacić od tego świadczenia PIT?

REKLAMA

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, że jej zdaniem otrzymane przez pracownika świadczenie w związku z zawartą przez pracodawcę umową z przewoźnikiem i zapłatą za usługę w sposób zryczałtowany, którego formuła nie pozwala na ścisłe określenie wartości tego świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika - nie powoduje po stronie pracownika przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT.

Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe. Uzasadniając interpretację organ wskazał, że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z przychodem, poprzez podzielenie faktycznie poniesionych kosztów na liczbę pracowników, którym zapewniono możliwość dowozu do pracy.

Zdaniem organu, nieodpłatnym świadczeniem spółki na rzecz jej pracowników nie jest faktyczne korzystanie przez nich z usług przewozowych, lecz sam fakt zapewnienia im dojazdu do i z pracy. W związku z powyższym, przychodem nie będzie wartość faktycznie wykorzystanych usług przewozowych, lecz wartość świadczenia uzyskiwanego przez pracownika w postaci możliwości skorzystania z takich usług.

Nieodpłatne świadczenia dla pracowników – ryczałtowa opłata za dowóz do pracy

Tym samym, wartość świadczeń opłaconych za pracownika pracodawca ma obowiązek doliczać do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka wniosła skargę do WSA, który przyznał jej rację.

W ustnym uzasadnieniu WSA wskazał, że w sytuacji, gdy nie da się ustalić, czy pracownik w ogóle skorzystał - a jeśli tak to w jakim zakresie - z darmowego przewozu do pracy, nie jest możliwe ustalenie po jego stronie przychodu z tego tytułu. Zdaniem WSA, określenie w przychodu w sposób hipotetyczny i na tej podstawie płacenie podatku, jest niedopuszczalne.

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA