REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od samochodów służbowych w 2015 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIT od samochodów służbowych w 2015 roku
PIT od samochodów służbowych w 2015 roku

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie odbyło się 21 października 2014 r. drugie czytanie ustawy, wprowadzającą zryczałtowany podatek od prywatnego użytku służbowych aut. Po uchwaleniu nowych przepisów konieczne będzie jednak jeszcze zdefiniowanie, czy za prywatny użytek można uznać dojazd pracownika służbowym autem do miejsca pracy. Interpretacje podatkowe w tej sprawie są rozbieżne.

Nowe przepisy, dotyczące zryczałtowanego podatku od aut służbowych, znalazły się w ustawie o ułatwieniach w wykonywaniu działalności gospodarczej, której drugie czytanie odbyło się wczoraj w Sejmie. Określają one wartość świadczenia niepieniężnego, jakie otrzymuje pracownik, który użytkuje służbowe auto. W zależności od pojemności silnika auta służbowego kwota świadczenia ustalana jest na 250 zł miesięcznie (dla aut o pojemności poniżej 1600 cm sześciennych) oraz na 400 zł (dla aut o pojemności ponad 1600 cm sześciennych). Przy zastosowaniu stawki 18% zryczałtowany podatek od aut wyniesie więc 45 albo 72 zł miesięcznie.

REKLAMA

Jedna metoda ułatwi życie podatnikom

Bez wątpienia wprowadzenie tych stawek jest korzystne dla przedsiębiorców. Do tej pory nie było jednolitej metody liczenia wartości świadczenia, jaką otrzymuje pracownik użytkujący auto prywatnie. Przedsiębiorcy stosowali kilka metod, np. licząc wartość świadczenia na podstawie wysokości raty leasingowej albo według kosztów wynajmu podobnego samochodu. To oczywiście dawało różne wartości świadczenia, a więc i różne kwoty podatku. Teraz, dzięki rozwiązaniu zapisanemu w ustawie, księgowi nie będę musieli się głowić, jakie stawki stosować.

Samochody służbowe do celów prywatnych - rozliczenie PIT w 2015 roku

Bezpłatny dowóz pracownika do pracy bez PIT od 2015 roku

Dojazd do pracy bywa użytkiem służbowym

REKLAMA

Jednak problem opodatkowania prywatnego użytku aut służbowych nadal istnieje. Mianowicie nie ma jasnej definicji tego, co stanowi ów użytek. Oczywiście, są przypadki jasne, jak choćby używanie aut służbowych przez pracowników w dni wolne od pracy, na przykład w święta, czy w trakcie urlopów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale brakuje jasnej wykładni w sprawie tak podstawowej, jak ta, czy dojazd autem służbowym z miejsca zamieszkania pracownika do miejsca pracy jest użytkiem służbowym. Tutaj różne ograny skarbowe prezentują odmienne interpretacje.

Wiele interpretacji wskazuje, że dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia obowiązków podatkowych nie generują przychodu po stronie pracownika. Takie podejście na przykład widać w interpretacji z 2 września tego roku (sygnatura IPTPB1/415-326/14-2/AP), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznaje, że dojazdy samochodem należącym do nadleśnictwa nie generują przychodu po stronie używającego go nadleśniczego.

Podobnie sytuacja została oceniona w interpretacji z 7 sierpnia 2014 r. (sygnatura IBPBII/1/415-399/14/MK), gdzie również dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia obowiązków służbowych zostały uznane za niegenerujące przychody. Pytający zwrócił uwagę, że w regulaminie dotyczącym użytkowania aut służbowych na pracowników został nałożony obowiązek dbania o mienie firmy, co ma swoje źródła w Kodeksie pracy, a więc faktycznie parkowanie przy miejscu zamieszkania stanowi dla pracowników zobowiązanie. Poza tym umożliwia im dotarcie do klientów firmy w godzinach innych niż wyznaczone godziny pracy. Z tym stanowiskiem zgodził się Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach.

Samochód służbowy dla prywatnej wygody pracowników

REKLAMA

Przykładów interpretacji, wg których dojazd autem służbowym z miejsca zamieszkania (i garażowania auta) do miejsca pracy lub miejsca pełnienia obowiązków nie generuje przychodu dla pracownika, jest więcej. Jednak są i takie, które fakt wykorzystywania auta służbowego do dojazdu do miejsca pracy uznają za użytek prywatny. Tak na przykład jest w przypadku interpretacji z 24 lipca 2014 r. (sygnatura IPPP1/443-550/14-2/ISZ). Tutaj Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza wprost, że „gdy pracodawca udostępnia pracownikom samochody służbowe, z przeznaczeniem na dojazdy do pracy i z pracy, to świadczy on na ich rzecz usługę. Usługa ta służy celom prywatnym pracownika, gdyż to pracownik bez względu na odległość od miejsca pracy, ma zadbać o to w jaki sposób „dostanie się” na ustaloną z pracodawcą godzinę”. I uznał, że dojazdy do pracy wykonywane autem służbowym generują przychód dla pracowników.

Podobnie potraktowane zostały dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania działalności gospodarczej w interpretacji z 24 lipca tego roku (sygnatura IPTPP4/443-304/14-4/UNR). Pytanie podatnika dotyczyło możliwości odliczania pełnego VAT z faktur za paliwo, leasing i innych wydatków na użytkowanie pojazdu. Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że nie ma mowy o pełnym odliczeniu VAT, jako że deklarowany przez podatnika użytek auta w postaci dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania usług już kwalifikuje się jako użytek prywatny.

Już sam fakt dojazdów wnioskodawcy samochodem służbowym z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, tj. do siedziby firmy bądź do klienta oznacza wykorzystywanie przez wnioskodawcę przedmiotowego pojazdu do celów prywatnych” – czytamy w interpretacji. Urzędu nie przekonał fakt, że wnioskodawca posiada drugie auto, które wykorzystuje do celów prywatnych, bo „w sytuacji, gdy zaistnieją okoliczności, że pojazd ten będzie niedostępny dla wnioskodawcy, z różnych przyczyn, również losowych, istnieje wysokie prawdopodobieństwo wykorzystania przez zainteresowanego również do realizacji celów prywatnych samochodu będącego przedmiotem wniosku”.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015


Konieczna interpretacja ogólna

Fakt, że różne urzędy dojazd do pracy autem służbowym traktują czasem jako użytek służbowy, a czasem jako użytek prywatny, pokazuje, że konieczne jest jednoznaczne określenie konsekwencji podatkowych. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieli mniej problemów z rozliczeniami podatkowymi w sprawie pojazdów służbowych. A wprowadzenie zryczałtowanego podatku od użytku prywatnego auta służbowego miało właśnie ułatwieniu rozliczeń służyć.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA