REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy złożyć PIT-12 w 2016 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy złożyć PIT-12 w 2016 roku?
Kiedy złożyć PIT-12 w 2016 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli etatowiec czy stypendysta chce, aby to płatnik składek wyręczył go w sporządzeniu rocznego rozliczenia podatkowego, musi dostarczyć płatnikowi PIT-12. Oczywiście wcześniej trzeba się upewnić, że przysługuje mu taki przywilej, a nie jest on zarezerwowany dla tych, którzy m.in. w 2015 r. zmieniali pracę. Najlepiej dostarczyć druk PIT-12 przed 9 stycznia 2016 r. Jednak pracodawca powinien przyjąć od nas PIT-12 nawet i 11 stycznia 2016 r.

Generalnie każdy podatnik podatku dochodowego do końca kwietnia każdego roku rozliczyć się z fiskusem z dochodów osiągniętych w roku poprzednim i generalnie musi zrobić to samodzielnie. Może oczywiście korzystać z pomocy broszur informacyjnych ministerstwa, urzędników na specjalnych dyżurach czy z pomocy księgowych. Niektórzy podatnicy może przenieść obowiązek sporządzenia rocznego PIT-a na płatnika.

REKLAMA

Do tego służy formularz PIT-12, inaczej oświadczenie czy wniosek podatnika o rozliczenie jego dochodów przez płatnika. Wówczas płatnik jest obowiązany do sporządzenia rocznego PIT-40 w imieniu podatnika oraz do przekazania go podatnikowi oraz fiskusowi do końca lutego.

Dla kogo formularz PIT-12

Prawo do skorzystania z powyższego rozwiązania mają m.in. osoby uzyskujące przychody ze stosunku pracy, stosunku służbowego oraz pracy nakładczej, członkowie spółdzielni, osoby otrzymujące emerytury i renty z zagranicy za pośrednictwem płatnika, np. banku, osoby otrzymujące stypendium (np. z uczelni), osoby otrzymujące świadczenia z Funduszu Pracy, tymczasowo aresztowani lub skazani oraz osoby otrzymujące świadczenia integracyjne, np. na podstawie ustawy o zatrudnieniu socjalnym (art. 37 ust. 1 ustawy o PIT).

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że PIT-12 nie mogą złożyć ci, którzy w 2015 r. zmieniali miejsca pracy czy łączyli zatrudnienie u kilku różnych pracodawców. W deklaracji PIT-12 podatnik oświadcza, że w poprzednim roku uzyskiwał dochody wyłącznie u jednego pracodawcy, że nie skorzysta z dostępnych ulg podatkowych oraz ze wspólnego rozliczenia z małżonkiem czy z dzieckiem (jako samotnie wychowujący dziecko).

Równocześnie to podatnik składający PIT-12, a nie płatnik, ponosi odpowiedzialność za poprawność np. deklarowanych przez siebie poniesionych zeszłorocznych kosztów uzyskania przychodów oraz za spełnienie warunków uprawniających do „przerzucenia” obowiązku rocznego rozliczenia na płatnika. Zatem otrzymujący PIT-12 pracodawca nie musi sprawdzać dokonanych w nim przez pracownika obliczeń i tym bardziej nie musi dochodzić, czy pracownik spełnia warunki do tego, aby mógł złożyć PIT-12. Weryfikacja zgodności danych zawartych w PIT-12 to działka organu podatkowego.

Termin na złożenie PIT-12

Aby zatem to np. pracodawca rozliczył roczne dochody etatowca za niego, etatowiec musi wypełnić i dostarczyć PIT-12 do swojego szefa najlepiej do 9 stycznia 2016 r. Zgodnie bowiem z art. 37 ust. 1 ustawy o PIT, deklarację PIT-12 składa się przed 10-tym stycznia następnego roku podatkowego. Takie sformułowanie przepisu sugeruje, że w 2016 roku termin upływa 9 stycznia (sobota). Ale zgodnie z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej. Mając to na uwadze, pracodawca powinien przyjąć od nas PIT-12 nawet i 11 stycznia.

Natomiast, aby mieć 100% pewność przyjęcia tego druku, warto wręczyć go szefowi jeszcze w tym tygodniu (przed weekendem).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA