Ministerstwo Finansów ostrzega i zachwala e-deklaracje

REKLAMA
REKLAMA
Zdaniem MF stwierdzono przypadki, w których komercyjne oprogramowanie błędnie przekazuje zeznania do systemu testowego Ministerstwa Finansów. Niestety MF nie informuje o jakie programy komercyjne chodzi.
REKLAMA
W tych przypadkach otrzymane Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) z systemu testowego nie oznacza przyjęcia zeznania do urzędu i nie jest traktowane przez organy podatkowe jako przyjęcie dokumentu do rozliczenia.
Ministerstwo Finansów nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek wady, błędy i skutki związane z korzystaniem z oprogramowania firm komercyjnych.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi z Biura Prasowego Ministerstwa Finansów:
1. Sprawdzeniem dla podatnika, że jego zeznanie PIT dotarło, jest Urzędowe poświadczenie Odbiory (UPO) uzyskane z systemu testowego, które zawiera w bloku A „Nazwa pełna podmiotu, któremu doręczono dokument elektroniczny” wpis o następującej treści: „e-Deklaracje – system testowy”, natomiast w UPO z systemu e-Deklaracje (na serwer produkcyjny) zawiera w tej części wpis : „Ministerstwo Finansów”.
2. Z informacji posiadanych przez MF wynika że najwięcej zgłoszeń od podatników dotyczy błędu 414 (Weryfikacja negatywna - błąd danych identyfikacyjnych.),w lutym 237, w marcu 889. Trudno określić nazwy programów, które błędnie przekazują PIT-y, ponieważ podatnicy dzwoniąc do pomocy technicznej w MF nie informują z jakiego oprogramowania korzystają.
Ministerstwo Finansów rekomenduje wykorzystanie do składania zeznań rocznych bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego wyłącznie oprogramowania udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje.
Po tym komunikacie MF firma e-file, producent bezpłatnego oprogramowania do rozliczania i przesyłania drogą elektroniczną deklaracji PIT, poinformowała, że jej program e-pity nie udostępnia użytkownikom możliwości wysłania deklaracji do systemu testowego e-deklaracji.
Dlatego też komunikat MF nie dotyczy programu e-pity.
Zdaniem e-file osobom korzystającym z aplikacji e-pity zdarzają się problemy z wysyłką PIT-a za pomocą internetu, ale w przeważającej liczbie przypadków wynikają one z błędów użytkownika lub aktualności baz danych Urzędów Skarbowych.
REKLAMA
W 90% przypadków pojawia się bowiem „kod błędu 414” oznaczający złe dane identyfikacyjne podatnika lub błędną kwotę przychodu, o czym użytkownik jest zawsze informowany. Ma zatem pełną świadomość, że nie złożył skutecznie deklaracji przez internet, co wyraźnie komunikuje aplikacja.
Według informacji e-file sporadycznie zdarzają się także problemy z obsługą komunikacji serwerów MF, czego skutkiem jest np. długi czas oczekiwania na odebranie dokumentu UPO. Użytkownikowi wyświetla się wówczas komunikat 301 i 302, utrzymujący się nawet przez kilka godzin. W przypadku tego typu problemów warto skontaktować się z infolinią e-file – wszystkie takie zgłoszenia są weryfikowane i użytkownicy uzyskują skuteczną pomoc, aż do momentu pozytywnej weryfikacji i otrzymania Urzędowego Potwierdzeni Odbioru.
Polecamy: serwis PIT
Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach
E-deklaracja jest złożona skutecznie tylko i wyłącznie jeżeli użytkownik otrzyma UPO!
Firma e-file przypomina użytkownikom aplikacji e-pity oraz wszystkim e-podatnikom, że każda osoba zaniepokojona komunikatem MF może sprawdzić, czy jej PIT został poprawnie złożony i dostarczony do Urzędu Skarbowego, weryfikując jego status na stronie Ministerstwa Finansów. Pod adresem http://e-deklaracje.mf.gov.pl/files/pdf/UPO_v3-0.pdf należy wpisać numer referencyjny dokumentu elektronicznego, jaki podany jest na UPO otrzymanym przy wysłaniu e-PITa.
REKLAMA
REKLAMA