REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy;
PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy;
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

PIT-11 stanowi podstawową informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, którą przygotowują płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. Wiele osób nie wie co zrobić z otrzymanym dokumentem, czym on jest i do czego służy. Znajomość podstawowych definicji podatkowo-prawnych oraz zasad kierujących PIT-11, czy też indywidualnymi deklaracjami podatkowymi, jest wiedzą konieczną do prawidłowego wypełnienia zobowiązań wobec urzędów skarbowych.

PIT-11 – płatnik, podatnik i podstawowe informacje

PIT-11 jest przygotowywany przez płatnika. W praktyce jest to najczęściej pracodawca, zleceniodawca i tym podobne podmioty, które w związku z zatrudnianiem danej osoby (podatnika) mają obowiązek odprowadzania odpowiednich zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Płatnik z zasady powinien przygotować trzy deklaracje, jeden egzemplarz przesyła do odpowiedniego organu podatkowego, drugi do podatnika, a trzeci zostawia sobie - jako kopię w aktach. Osoba fizyczna pracująca na przykład w ramach umowy o pracę nie jest płatnikiem, a podatnikiem. Dlatego nie przygotowuje PIT-11, a jest jego odbiorcą i powinna otrzymać deklarację PIT-11 do końca lutego, roku następującego po roku podatkowym (w tym roku 28 lutego 2019 wypadający w czwartek – dzień roboczy).

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Pytania i problemy praktyczne

Już na tym etapie informacji o PIT-11 pojawiają się pytania i problemy praktyczne. Do najczęściej wskazywanych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak PIT-11

  • Nie otrzymałem PIT-11 co robić dalej?

Jeżeli podatnik pracujący na przykład w formie  umowy o pracę nie otrzymał od swojego pracodawcy PIT-11, powinien jak najszybciej zgłosić brak w odpowiedniej jednostce u pracodawcy – na przykład w dziale kadr, czy księgowości. Udostępnienie PIT-11 dla pracowników odbywa się w różnych podmiotach w różny sposób – elektronicznie, tradycyjnie, za pomocą poczty – możliwe, że z jakichś powodów dokument po prostu nie dotarł do adresata. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sytuacji, warto złożyć do pracodawcy lub wysłać listem poleconym odpowiednie wezwanie do przesłania PIT-11, a kopię zachować do swoich dokumentów (może to być potrzebne do dalszego wypełnienia indywidualnej deklaracji PIT, na przykład PIT-37).

  • Nie otrzymałem PIT-11 czy muszę rozliczać się z urzędem skarbowym?

Obowiązek do odprowadzania zaliczek z tytułu na przykład umowy o pracę leży z założenia po stronie płatnika (czyli tutaj pracodawcy), również on powinien przygotować i złożyć odpowiedni dokument PIT-11. Jeżeli jednak tego nie zrobi, nie oznacza to, że podatnik nie musi złożyć swojej indywidualnej deklaracji podatkowej np. PIT-37. W takiej sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem, poza próbami wzywania płatnika do wykonania obowiązku są samodzielne obliczenie wysokości wynagrodzenia w całym roku podatkowym, ustalenie kosztów uzyskania przychodów, zaliczek oraz na podstawie tych obliczeń - przygotowanie indywidualnej deklaracji podatkowej. Składając taki PIT, warto przesłać do organu podatkowego dodatkowe pismo wyjaśniające sytuację.

PIT-11 co z nim zrobić?

Po otrzymaniu PIT-11 podatnik może przystąpić do pracy nad własną, indywidualną deklaracją podatkową, na przykład PIT-37. PIT-11 jest dokumentem źródłowym, w uproszczeniu stanowi więc wyciąg najważniejszych informacji i danych, z których należy korzystać przy wypełnianiu własnej deklaracji. Po jego otrzymaniu nie należy więc w żadnym wypadku go wyrzucać, ani przesyłać dalej. Powinien on zostać w dokumentacji podatnika, jako ewentualny dowód na to,  że wypełniona przez niego indywidualna deklaracja podatkowa została przygotowana na podstawie tego dokumentu i w związku z nim.

Pytania i problemy praktyczne

Na tym etapie podatnicy przedstawiają kilka zagadnień z którymi mogą mieć problemy.

Błędny PIT-11

  • W PIT-11 są błędy co mam zrobić?

Płatnik pomimo swojego z założenia profesjonalnego działania również zatrudnia ludzi. Ten aspekt ludzki może powodować potencjalne błędy w drukach księgowych, w tym w PIT-11. Dodatkowo zdarza się, że przy braku odpowiedniej komunikacji pomiędzy płatnikiem, a podatnikiem, nie posiada on całości informacji o podatniku. Dlatego rekomendowanym rozwiązaniem przed przepisywaniem informacji do własnego PIT, jest sprawdzenie czy przygotowany przez płatnika PIT-11 jest prawidłowy i nie zawiera błędów. Jeżeli takie się zdarzą, warto w pierwszej kolejności udać się do płatnika (np. do działu finansowego lub kadr u pracodawcy) z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Możliwe, że błędów nie ma. Jeżeli jednak potwierdzi się jakaś omyłka, podatnik nie powinien powielać jej w swojej deklaracji indywidualnej - należy bowiem pamiętać, że deklaracja podatkowa jest oficjalnym dokumentem składanym do urzędu i za jego treść odpowiada właśnie podatnik. Zgłoszenie błędów do płatnika pozwala jemu również złożyć odpowiednie korekty, które pozwolą na ujednolicenie danych w obu dokumentach (PIT-11 i indywidualnej deklaracji podatnika).

Kilka PIT-11

  • Dostałem kilka PIT-11, który wybrać?

Osoby które pracują więcej niż w jednym miejscu na przykład w ramach umowy o pracę i umowy zlecenia, powinny dostać PIT-11 od każdego płatnika. Naturalna i prawidłowa jest więc sytuacja, że jeden podatnik otrzyma kilka PIT-11. Błędem jest próba wyboru, któregokolwiek dokumentu. Wszystkie na raz powinny stanowić podstawę do wypełnienia rocznej deklaracji podatkowej danej osoby.

Struktura PIT-11 podsumowanie i rekomendacje

REKLAMA

PIT-11 dla podatnika, osoby fizycznej, jest źródłem informacji oraz dowodem w ewentualnym udowadnianiu swoich racji po złożeniu deklaracji podatkowej. Na jego podstawie wypełnia się własną, indywidualną deklarację podatkową np. PIT-37. Obecnie, PIT-11 do organów podatkowych płatnicy składają wyłącznie elektronicznie.

Od 1 stycznia 2019 obowiązujący formularz ma numer wersji 24. Termin złożenia deklaracji do organów podatkowych przez płatników to 31 stycznia 2019 roku (został obecnie skrócony). Wersję przesłanego podatnikowi formularza można sprawdzić w dolnym rogu dokumentu, w nawiasie obok nazwy PIT, na przykład PIT-11 (24). Dokument składa się z następujących części:

  • A - miejsce i cel składania informacji (ważne: określenie urzędu skarbowego);
  • B - Danych identyfikacyjnych składającego (płatnika);
  • C - Danych identyfikacyjnych i adresu zamieszkania podatnika (ważne: miejsce zamieszkania podatnika decyduje o właściwości urzędu skarbowego);
  • D - informacja o kosztach uzyskania przychodu;
  • E - dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki (ważne: tabela z danymi, część wypełniana przez płatnika, szczególnie ważna dla podatników - tutaj warto poświęcić czas na weryfikację czy płatnik prawidłowo wprowadził dane, oraz czy posiadał informacje o wszystkich danych finansowych podatnika, w tym o jego kosztach)
  • F - informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust 1 ustawy (inne źródła przychodów, co do których płatnik mógł nie mieć obowiązku odprowadzenia zaliczek na podatek)
  • G - informacja o przychodach zwolnionych od podatku oraz załączniku;
  • H i I – podpisy.

Należy pamiętać, że każdy podatnik jest zobligowany do złożenia do organów podatkowych odpowiedniego, aktualnego oraz prawdziwego zeznania podatkowego. Nie można więc bezkarnie bez zastanowienia przepisywać danych podanych przez płatnika – w końcu pod zeznaniem znajdzie się podpis podatnika, nie jego płatnika czy pracodawcy i określonych sytuacjach może on ponieść negatywne konsekwencje swoich ewentualnych zaniechań.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA