REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy;
PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy;
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

PIT-11 stanowi podstawową informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, którą przygotowują płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. Wiele osób nie wie co zrobić z otrzymanym dokumentem, czym on jest i do czego służy. Znajomość podstawowych definicji podatkowo-prawnych oraz zasad kierujących PIT-11, czy też indywidualnymi deklaracjami podatkowymi, jest wiedzą konieczną do prawidłowego wypełnienia zobowiązań wobec urzędów skarbowych.

PIT-11 – płatnik, podatnik i podstawowe informacje

PIT-11 jest przygotowywany przez płatnika. W praktyce jest to najczęściej pracodawca, zleceniodawca i tym podobne podmioty, które w związku z zatrudnianiem danej osoby (podatnika) mają obowiązek odprowadzania odpowiednich zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Płatnik z zasady powinien przygotować trzy deklaracje, jeden egzemplarz przesyła do odpowiedniego organu podatkowego, drugi do podatnika, a trzeci zostawia sobie - jako kopię w aktach. Osoba fizyczna pracująca na przykład w ramach umowy o pracę nie jest płatnikiem, a podatnikiem. Dlatego nie przygotowuje PIT-11, a jest jego odbiorcą i powinna otrzymać deklarację PIT-11 do końca lutego, roku następującego po roku podatkowym (w tym roku 28 lutego 2019 wypadający w czwartek – dzień roboczy).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Pytania i problemy praktyczne

REKLAMA

Już na tym etapie informacji o PIT-11 pojawiają się pytania i problemy praktyczne. Do najczęściej wskazywanych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak PIT-11

  • Nie otrzymałem PIT-11 co robić dalej?

Jeżeli podatnik pracujący na przykład w formie  umowy o pracę nie otrzymał od swojego pracodawcy PIT-11, powinien jak najszybciej zgłosić brak w odpowiedniej jednostce u pracodawcy – na przykład w dziale kadr, czy księgowości. Udostępnienie PIT-11 dla pracowników odbywa się w różnych podmiotach w różny sposób – elektronicznie, tradycyjnie, za pomocą poczty – możliwe, że z jakichś powodów dokument po prostu nie dotarł do adresata. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sytuacji, warto złożyć do pracodawcy lub wysłać listem poleconym odpowiednie wezwanie do przesłania PIT-11, a kopię zachować do swoich dokumentów (może to być potrzebne do dalszego wypełnienia indywidualnej deklaracji PIT, na przykład PIT-37).

  • Nie otrzymałem PIT-11 czy muszę rozliczać się z urzędem skarbowym?

Obowiązek do odprowadzania zaliczek z tytułu na przykład umowy o pracę leży z założenia po stronie płatnika (czyli tutaj pracodawcy), również on powinien przygotować i złożyć odpowiedni dokument PIT-11. Jeżeli jednak tego nie zrobi, nie oznacza to, że podatnik nie musi złożyć swojej indywidualnej deklaracji podatkowej np. PIT-37. W takiej sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem, poza próbami wzywania płatnika do wykonania obowiązku są samodzielne obliczenie wysokości wynagrodzenia w całym roku podatkowym, ustalenie kosztów uzyskania przychodów, zaliczek oraz na podstawie tych obliczeń - przygotowanie indywidualnej deklaracji podatkowej. Składając taki PIT, warto przesłać do organu podatkowego dodatkowe pismo wyjaśniające sytuację.

PIT-11 co z nim zrobić?

Po otrzymaniu PIT-11 podatnik może przystąpić do pracy nad własną, indywidualną deklaracją podatkową, na przykład PIT-37. PIT-11 jest dokumentem źródłowym, w uproszczeniu stanowi więc wyciąg najważniejszych informacji i danych, z których należy korzystać przy wypełnianiu własnej deklaracji. Po jego otrzymaniu nie należy więc w żadnym wypadku go wyrzucać, ani przesyłać dalej. Powinien on zostać w dokumentacji podatnika, jako ewentualny dowód na to,  że wypełniona przez niego indywidualna deklaracja podatkowa została przygotowana na podstawie tego dokumentu i w związku z nim.

Pytania i problemy praktyczne

Na tym etapie podatnicy przedstawiają kilka zagadnień z którymi mogą mieć problemy.

Błędny PIT-11

  • W PIT-11 są błędy co mam zrobić?

Płatnik pomimo swojego z założenia profesjonalnego działania również zatrudnia ludzi. Ten aspekt ludzki może powodować potencjalne błędy w drukach księgowych, w tym w PIT-11. Dodatkowo zdarza się, że przy braku odpowiedniej komunikacji pomiędzy płatnikiem, a podatnikiem, nie posiada on całości informacji o podatniku. Dlatego rekomendowanym rozwiązaniem przed przepisywaniem informacji do własnego PIT, jest sprawdzenie czy przygotowany przez płatnika PIT-11 jest prawidłowy i nie zawiera błędów. Jeżeli takie się zdarzą, warto w pierwszej kolejności udać się do płatnika (np. do działu finansowego lub kadr u pracodawcy) z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Możliwe, że błędów nie ma. Jeżeli jednak potwierdzi się jakaś omyłka, podatnik nie powinien powielać jej w swojej deklaracji indywidualnej - należy bowiem pamiętać, że deklaracja podatkowa jest oficjalnym dokumentem składanym do urzędu i za jego treść odpowiada właśnie podatnik. Zgłoszenie błędów do płatnika pozwala jemu również złożyć odpowiednie korekty, które pozwolą na ujednolicenie danych w obu dokumentach (PIT-11 i indywidualnej deklaracji podatnika).

Kilka PIT-11

  • Dostałem kilka PIT-11, który wybrać?

Osoby które pracują więcej niż w jednym miejscu na przykład w ramach umowy o pracę i umowy zlecenia, powinny dostać PIT-11 od każdego płatnika. Naturalna i prawidłowa jest więc sytuacja, że jeden podatnik otrzyma kilka PIT-11. Błędem jest próba wyboru, któregokolwiek dokumentu. Wszystkie na raz powinny stanowić podstawę do wypełnienia rocznej deklaracji podatkowej danej osoby.

Struktura PIT-11 podsumowanie i rekomendacje

PIT-11 dla podatnika, osoby fizycznej, jest źródłem informacji oraz dowodem w ewentualnym udowadnianiu swoich racji po złożeniu deklaracji podatkowej. Na jego podstawie wypełnia się własną, indywidualną deklarację podatkową np. PIT-37. Obecnie, PIT-11 do organów podatkowych płatnicy składają wyłącznie elektronicznie.

Od 1 stycznia 2019 obowiązujący formularz ma numer wersji 24. Termin złożenia deklaracji do organów podatkowych przez płatników to 31 stycznia 2019 roku (został obecnie skrócony). Wersję przesłanego podatnikowi formularza można sprawdzić w dolnym rogu dokumentu, w nawiasie obok nazwy PIT, na przykład PIT-11 (24). Dokument składa się z następujących części:

  • A - miejsce i cel składania informacji (ważne: określenie urzędu skarbowego);
  • B - Danych identyfikacyjnych składającego (płatnika);
  • C - Danych identyfikacyjnych i adresu zamieszkania podatnika (ważne: miejsce zamieszkania podatnika decyduje o właściwości urzędu skarbowego);
  • D - informacja o kosztach uzyskania przychodu;
  • E - dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki (ważne: tabela z danymi, część wypełniana przez płatnika, szczególnie ważna dla podatników - tutaj warto poświęcić czas na weryfikację czy płatnik prawidłowo wprowadził dane, oraz czy posiadał informacje o wszystkich danych finansowych podatnika, w tym o jego kosztach)
  • F - informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust 1 ustawy (inne źródła przychodów, co do których płatnik mógł nie mieć obowiązku odprowadzenia zaliczek na podatek)
  • G - informacja o przychodach zwolnionych od podatku oraz załączniku;
  • H i I – podpisy.

Należy pamiętać, że każdy podatnik jest zobligowany do złożenia do organów podatkowych odpowiedniego, aktualnego oraz prawdziwego zeznania podatkowego. Nie można więc bezkarnie bez zastanowienia przepisywać danych podanych przez płatnika – w końcu pod zeznaniem znajdzie się podpis podatnika, nie jego płatnika czy pracodawcy i określonych sytuacjach może on ponieść negatywne konsekwencje swoich ewentualnych zaniechań.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA