| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy

PIT-11 - najważniejsze informacje, najczęstsze problemy

PIT-11 stanowi podstawową informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, którą przygotowują płatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. Wiele osób nie wie co zrobić z otrzymanym dokumentem, czym on jest i do czego służy. Znajomość podstawowych definicji podatkowo-prawnych oraz zasad kierujących PIT-11, czy też indywidualnymi deklaracjami podatkowymi, jest wiedzą konieczną do prawidłowego wypełnienia zobowiązań wobec urzędów skarbowych.

PIT-11 – płatnik, podatnik i podstawowe informacje

PIT-11 jest przygotowywany przez płatnika. W praktyce jest to najczęściej pracodawca, zleceniodawca i tym podobne podmioty, które w związku z zatrudnianiem danej osoby (podatnika) mają obowiązek odprowadzania odpowiednich zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Płatnik z zasady powinien przygotować trzy deklaracje, jeden egzemplarz przesyła do odpowiedniego organu podatkowego, drugi do podatnika, a trzeci zostawia sobie - jako kopię w aktach. Osoba fizyczna pracująca na przykład w ramach umowy o pracę nie jest płatnikiem, a podatnikiem. Dlatego nie przygotowuje PIT-11, a jest jego odbiorcą i powinna otrzymać deklarację PIT-11 do końca lutego, roku następującego po roku podatkowym (w tym roku 28 lutego 2019 wypadający w czwartek – dzień roboczy).

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Pytania i problemy praktyczne

Już na tym etapie informacji o PIT-11 pojawiają się pytania i problemy praktyczne. Do najczęściej wskazywanych należą:

Brak PIT-11

  • Nie otrzymałem PIT-11 co robić dalej?

Jeżeli podatnik pracujący na przykład w formie  umowy o pracę nie otrzymał od swojego pracodawcy PIT-11, powinien jak najszybciej zgłosić brak w odpowiedniej jednostce u pracodawcy – na przykład w dziale kadr, czy księgowości. Udostępnienie PIT-11 dla pracowników odbywa się w różnych podmiotach w różny sposób – elektronicznie, tradycyjnie, za pomocą poczty – możliwe, że z jakichś powodów dokument po prostu nie dotarł do adresata. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sytuacji, warto złożyć do pracodawcy lub wysłać listem poleconym odpowiednie wezwanie do przesłania PIT-11, a kopię zachować do swoich dokumentów (może to być potrzebne do dalszego wypełnienia indywidualnej deklaracji PIT, na przykład PIT-37).

  • Nie otrzymałem PIT-11 czy muszę rozliczać się z urzędem skarbowym?

Obowiązek do odprowadzania zaliczek z tytułu na przykład umowy o pracę leży z założenia po stronie płatnika (czyli tutaj pracodawcy), również on powinien przygotować i złożyć odpowiedni dokument PIT-11. Jeżeli jednak tego nie zrobi, nie oznacza to, że podatnik nie musi złożyć swojej indywidualnej deklaracji podatkowej np. PIT-37. W takiej sytuacji rekomendowanym rozwiązaniem, poza próbami wzywania płatnika do wykonania obowiązku są samodzielne obliczenie wysokości wynagrodzenia w całym roku podatkowym, ustalenie kosztów uzyskania przychodów, zaliczek oraz na podstawie tych obliczeń - przygotowanie indywidualnej deklaracji podatkowej. Składając taki PIT, warto przesłać do organu podatkowego dodatkowe pismo wyjaśniające sytuację.

PIT-11 co z nim zrobić?

Po otrzymaniu PIT-11 podatnik może przystąpić do pracy nad własną, indywidualną deklaracją podatkową, na przykład PIT-37. PIT-11 jest dokumentem źródłowym, w uproszczeniu stanowi więc wyciąg najważniejszych informacji i danych, z których należy korzystać przy wypełnianiu własnej deklaracji. Po jego otrzymaniu nie należy więc w żadnym wypadku go wyrzucać, ani przesyłać dalej. Powinien on zostać w dokumentacji podatnika, jako ewentualny dowód na to,  że wypełniona przez niego indywidualna deklaracja podatkowa została przygotowana na podstawie tego dokumentu i w związku z nim.

Pytania i problemy praktyczne

Na tym etapie podatnicy przedstawiają kilka zagadnień z którymi mogą mieć problemy.

Błędny PIT-11

  • W PIT-11 są błędy co mam zrobić?

Płatnik pomimo swojego z założenia profesjonalnego działania również zatrudnia ludzi. Ten aspekt ludzki może powodować potencjalne błędy w drukach księgowych, w tym w PIT-11. Dodatkowo zdarza się, że przy braku odpowiedniej komunikacji pomiędzy płatnikiem, a podatnikiem, nie posiada on całości informacji o podatniku. Dlatego rekomendowanym rozwiązaniem przed przepisywaniem informacji do własnego PIT, jest sprawdzenie czy przygotowany przez płatnika PIT-11 jest prawidłowy i nie zawiera błędów. Jeżeli takie się zdarzą, warto w pierwszej kolejności udać się do płatnika (np. do działu finansowego lub kadr u pracodawcy) z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Możliwe, że błędów nie ma. Jeżeli jednak potwierdzi się jakaś omyłka, podatnik nie powinien powielać jej w swojej deklaracji indywidualnej - należy bowiem pamiętać, że deklaracja podatkowa jest oficjalnym dokumentem składanym do urzędu i za jego treść odpowiada właśnie podatnik. Zgłoszenie błędów do płatnika pozwala jemu również złożyć odpowiednie korekty, które pozwolą na ujednolicenie danych w obu dokumentach (PIT-11 i indywidualnej deklaracji podatnika).

Kilka PIT-11

  • Dostałem kilka PIT-11, który wybrać?

Osoby które pracują więcej niż w jednym miejscu na przykład w ramach umowy o pracę i umowy zlecenia, powinny dostać PIT-11 od każdego płatnika. Naturalna i prawidłowa jest więc sytuacja, że jeden podatnik otrzyma kilka PIT-11. Błędem jest próba wyboru, któregokolwiek dokumentu. Wszystkie na raz powinny stanowić podstawę do wypełnienia rocznej deklaracji podatkowej danej osoby.

Struktura PIT-11 podsumowanie i rekomendacje

PIT-11 dla podatnika, osoby fizycznej, jest źródłem informacji oraz dowodem w ewentualnym udowadnianiu swoich racji po złożeniu deklaracji podatkowej. Na jego podstawie wypełnia się własną, indywidualną deklarację podatkową np. PIT-37. Obecnie, PIT-11 do organów podatkowych płatnicy składają wyłącznie elektronicznie.

Od 1 stycznia 2019 obowiązujący formularz ma numer wersji 24. Termin złożenia deklaracji do organów podatkowych przez płatników to 31 stycznia 2019 roku (został obecnie skrócony). Wersję przesłanego podatnikowi formularza można sprawdzić w dolnym rogu dokumentu, w nawiasie obok nazwy PIT, na przykład PIT-11 (24). Dokument składa się z następujących części:

  • A - miejsce i cel składania informacji (ważne: określenie urzędu skarbowego);
  • B - Danych identyfikacyjnych składającego (płatnika);
  • C - Danych identyfikacyjnych i adresu zamieszkania podatnika (ważne: miejsce zamieszkania podatnika decyduje o właściwości urzędu skarbowego);
  • D - informacja o kosztach uzyskania przychodu;
  • E - dochody podatnika, pobrane zaliczki oraz pobrane składki (ważne: tabela z danymi, część wypełniana przez płatnika, szczególnie ważna dla podatników - tutaj warto poświęcić czas na weryfikację czy płatnik prawidłowo wprowadził dane, oraz czy posiadał informacje o wszystkich danych finansowych podatnika, w tym o jego kosztach)
  • F - informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust 1 ustawy (inne źródła przychodów, co do których płatnik mógł nie mieć obowiązku odprowadzenia zaliczek na podatek)
  • G - informacja o przychodach zwolnionych od podatku oraz załączniku;
  • H i I – podpisy.

Należy pamiętać, że każdy podatnik jest zobligowany do złożenia do organów podatkowych odpowiedniego, aktualnego oraz prawdziwego zeznania podatkowego. Nie można więc bezkarnie bez zastanowienia przepisywać danych podanych przez płatnika – w końcu pod zeznaniem znajdzie się podpis podatnika, nie jego płatnika czy pracodawcy i określonych sytuacjach może on ponieść negatywne konsekwencje swoich ewentualnych zaniechań.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziobrowski

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »