REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualny mikrorachunek podatkowy dla każdego od 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biuro rachunkowe ERGOTAX
Księgowi & doradcy podatkowi
Indywidualny mikrorachunek podatkowy dla każdego od 2020 r.
Indywidualny mikrorachunek podatkowy dla każdego od 2020 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2020 roku każdy podatnik musi wpłacać podatki (VAT, PIT i CIT) na indywidualny mikrorachunek. Dotyczy to również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zmiana dla VAT, PIT i CIT

Od 1 stycznia 2020 r. każdy przedsiębiorca (jako podatnik i płatnik) oraz każda osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej będzie zobowiązany do dokonywania przelewów z tytułu podatków PIT, CIT i VAT na swój indywidualny mikrorachunek - zamiast (jak dotychczas) na rachunki bankowe właściwego urzędu skarbowego. Obecne rachunki bankowe urzędów skarbowych będą aktywne tylko do końca 2019 r. Po tym terminie wszelkie przelewy (również te dotyczące 2019 r., ale realizowane już w 2020 r.) będzie należało dokonywać na mikrorachunek.

REKLAMA

Autopromocja

Należy zauważyć, że obecnie każdy przedsiębiorca ma już swój indywidualny rachunek do przelewów z tytułu ZUS.

Wyjątki

W przypadku podatnika/płatnika, który nie posiada numeru NIP lub numeru PESEL (choć co do zasady, każdy podatnik w Polsce musi posiadać jeden z tych numerów) płatności należy dokonywać na mikrorachunek właściwego urzędu skarbowego. Mikrorachunek ten będzie można znaleźć w obwieszczeniu ws. wykazu rachunków bankowych urzędów skarbowych, które będzie opublikowane w grudniu 2019 r. Dokonując przelewu w takim przypadku należy w jego tytule wskazać numer dokumentu tożsamości (paszport lub dowód osobisty). Wyjątek ten dotyczy jedynie osób/podmiotów oczekujących na decyzję o przyznaniu numeru PESEL/NIP i ma charakter przejściowy.

Brak zmiany dla pozostałych podatków

Podatki/daniny inne niż PIT, CIT i VAT (np. cło) należy wpłacać na dotychczasowych zasadach tj. na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. Przed dokonaniem przelewów należy jednak je sprawdzić w ww. obwieszczeniu, tak aby mieć pewność, że zostały zrealizowane prawidłowo.

Jak sprawdzić swój mikrorachunek?

Każdy podatnik/płatnik może sprawdzić numer swojego mikrorachunku korzystając z generatora zamieszczonego na stronie ministerstwa finansów (link poniżej) lub bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego

Wystarczy, że poda:

  • PESEL, jeśli jest osobą fizyczną i nie prowadzi działalności gospodarczej (lub nie jest czynnym podatnikiem VAT);
  • NIP, jeśli prowadzi działalność gospodarczą lub jest podatnikiem VAT, płatnikiem podatków i/lub składek na ubezpieczenie społeczne i/lub na ubezpieczenie zdrowotne.

Co istotne, to podatnik/płatnik jest odpowiedzialny za prawidłowe wygenerowanie mikrorachunku – dlatego wpisując ww. dane należy mieć pewność co do ich poprawności.

Jak działa mikrorachunek?

Mikrorachunek będzie działał tylko w jedną stronę (wpłaty od podatnika/płatnika do urzędu skarbowego) – oznacza to, że zwroty nadpłat i podatków będą w dalszym ciągu otrzymywane od urzędu skarbowego na rachunek ROR podatnika/płatnika (rachunek oszczędnościowo rozliczeniowy) tak jak dotychczas.

Z punktu widzenia przedsiębiorcy

Teoretycznie nowe rozwiązanie ma wpłynąć na możliwość szybszego uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu (przy czym już obecnie w ordynacji podatkowej obowiązuje przepis wskazujący na konieczność jego niezwłocznego wydania, nie później jednak niż 7 dni), czy ograniczyć ilość pomyłek w przelewach do urzędu skarbowego.

Bartosz Gebel
Doradca podatkowy (nr wpisu 13557)
Biuro Rachunkowe Ergotax Sp. z o.o.

Polecamy: PODATKI 2020 – Komplet

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA