REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-paragony od 2020 r. Skorzystają sklepy i klienci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
E-paragony od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia
E-paragony od stycznia 2020 r. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już od stycznia 2020 roku przedsiębiorcy będą mogli przesyłać klientom e-paragony, zamiast wydawać im papierowe wydruki. Sprzedawca wyda skan dowodu zapłaty, jeśli kupujący o to poprosi.

- To duże udogodnienie dla konsumentów, którzy mieliby możliwość reklamacji i zwrotów na bazie "obrazu" bez konieczności przechowywania nietrwałych, blaknących papierowych paragonów, które łatwo zgubić - wskazuje Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów, która opracowuje już usługę e-paragonu.

REKLAMA

Autopromocja

Tłumaczy, że forma elektroniczna paragonów ułatwi np. zarządzanie budżetem domowym. Byłby to także krok w kierunku sklepów samoobsługowych i duże ułatwienie dla sklepów internetowych.

To nowe rozwiązanie

Projektowane przez MF rozwiązanie jest zupełnie nowe i odrębne od funkcjonujących już kas online, które wysyłają dane do Centralnego Repozytorium Kas (CRK) Ministerstwa Finansów.

- Dla konsumenta to dwa różne tematy, których nie należy mieszać - podkreśla Cezary Pierzan.

Obecny system kas online oraz komunikacji z CRK dotyczy cyfrowych raportów fiskalnych otrzymywanych ze stacjonarnych urządzeń działających w trybie online. Ich celem jest umożliwienie fiskusowi elektronicznych kontroli kas fiskalnych i dalsze uszczelnianie systemu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- E-paragony jeszcze bardziej zwiększą możliwości analityczne i kontrolne organów podatkowych - tłumaczy Marcin Sidelnik, partner w dziale prawno-podatkowym PwC.

Dalej będą drukować

Sprzedawca będzie mógł wprowadzić przesyłanie elektronicznego obrazu paragonu po spełnieniu określonych wymagań technicznych.

- Dopiero wtedy sklepy byłyby zwolnione z konieczności wydawania kupującym paragonów, choć nadal musiałyby je drukować, bo obecne urządzenia fiskalne nie mogą zaprzestać wydruku bez zmian w oprogramowaniu - tłumaczy Cezary Pierzan.

Marcin Sidelnik uważa, że może to być rozwiązanie preferowane przez sprzedawców mimo konieczności digitalizacji obrazu papierowych dowodów zakupu np. za pomocą skanera, co na pewno jest bardzo pracochłonne i zajmuje wiele czasu.

REKLAMA

Dopiero realizacja drugiego etapu wdrażania e-paragonów przyniesie pełne korzyści dla detalistów i konsumentów. Jak wyjaśnia Cezary Pierzan, cały proces ma być jeszcze szybszy. Będzie się odbywał tu i teraz dzięki pełnej kompatybilności z urządzeniami fiskalnymi. Stanie się też bardziej ekologiczny, bo nie trzeba będzie drukować papierowych dokumentów.

- Możliwość generowania i wysyłania e-paragonów bezpośrednio z kas fiskalnych może jednak się wiązać z dodatkowymi obowiązkami po stronie podatników, czyli koniecznością zmiany urządzenia, aktualizacji oprogramowania lub choćby ich funkcjonalności - mówi Marcin Sidelnik.

Na życzenie klienta

Jak może to wyglądać w praktyce? E-paragon w pierwszym etapie będzie udostępniany klientowi tylko na jego życzenie. Jeśli kupujący nie będzie go chciał, dostanie dokument papierowy. Projekt, nad którym pracuje resort finansów, pozostawia też dowolność w zakresie tego, jak e-paragon zostanie dostarczony do konsumenta.

Cezary Pierzan ostrzega, że wysyłka na adres e-mail nie jest dobrym rozwiązaniem.

- Sprzedawcy detaliczni widzą w tym rozwiązaniu zagrożenie, bo po wysłaniu dowodu zakupu do konsumenta nie da się już określić, czy prezentowany później przez niego dokument (np. przy reklamacji) jest oryginalny i wiarygodny - wyjaśnia.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Dodaje, że tym samym e-paragon wysłany e-mailem nie będzie mógł stanowić podstawy dla wszystkich procesów posprzedażowych, takich jak reklamacje, zwroty częściowe i całkowite.

- To podważa sensowność istnienia takiego modelu - ocenia prezes Platformy Detalistów.

Zwraca przy tym uwagę na inną trudność - konsumenci zwykle nie chcą podawać adresu e-mail/telefonu przy kasie z obawy o naruszenie prywatności.

Zdaniem naszego rozmówcy powyższe problemy znikną w przypadku usługi niezależnego repozytorium e-paragonów, którą oferuje Platforma Detalistów. Klient miałby bowiem wgląd do e-paragonów z poziomu urządzenia mobilnego, komputera lub tabletu.

- Urządzenie mobilne konsumenta byłoby wtedy podstawowym narzędziem do pobrania e-paragonu w ramach konta w repozytorium - tłumaczy Pierzan.

Dodaje, że klient mógłby sprawdzić swoje e-paragony anonimowo. Nie musiałby więc udostępniać sprzedawcy danych (osobowych lub transakcyjnych z danego zakupu), dokładnie tak jak jest dziś w przypadku paragonu papierowego. Słowem, kupujący nadal pozostawałby anonimowy. ©℗

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA