REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać? /shutterstock.com
Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ulga podatkowa IP BOX to nowe narzędzie wspierające działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Dzięki niej przedsiębiorcy uzyskujący dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, po spełnieniu określonych warunków, mogą w odniesieniu do tych dochodów zastosować preferencyjną stawkę podatku dochodowego (podatku PIT jak i CIT) w wysokości 5%.

Ulga IP Box zasady obowiązywania

Ulga IP Box weszła w życie 1 stycznia 2019 r., natomiast wprowadzono ją 23 października 2018 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ulga ma obejmować dochody z tytułu kwalifikowanych praw własności intelektualnej uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej. Wprowadzenie ulgi ma wpłynąć głównie na rozwój innowacyjności, czemu przyczynić ma się zmniejszenie zobowiązań podatkowych, przedsiębiorców uzyskujących dochody z tytułu wytwarzania kwalifikowanego IP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzona ulga dotyczy zarówno podatku PIT jak i CIT. Przedsiębiorca, któremu przysługuje preferencyjna stawka podatku w wysokości 5% w odniesieniu do dochodu uzyskanego z kwalifikowanego IP, będzie mógł ją zastosować dopiero w zeznaniu rocznym natomiast w trakcie roku dochody te są opodatkowane bez uwzględnienia preferencji.

Skorzystanie z ulgi IP Box jest możliwe tylko jeżeli zostaną spełnione określone wymogi, z których do najważniejszych możemy zaliczyć:

REKLAMA

  • prowadzenie działalności badawczo rozwojowej,
  • wytworzenie w ramach tej działalności kwalifikowanego IP,
  • prowadzenie ewidencji zdarzeń związanych z IP.

Mimo, iż ulga formalnie obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. nadal wielu przedsiębiorców ma trudności z interpretacją przepisów jej dotyczących, w związku z czym 15 lipca 2019 r. MF wydało specjalne objaśnienie dotyczące preferencyjnego opodatkowania - IP Box.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność badawczo - rozwojowa w kontekście IP Box

Możliwość skorzystania z ulgi IP Box jest uwarunkowana specyfiką  prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl art. 30ca ust. 14 ustawy o PIT i art. 24d ust. 14 ustawy o CIT, z ulgi mogą skorzystać przedsiębiorcy wytwarzający kwalifikowane IP w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej.

Zgodnie z  art. 5a, pkt. 38 ustawy o PIT i art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, za działalność badawczo - rozwojową należy rozumieć (...) działalność twórczą obejmującą badania naukowe (pkt. 39 w/w ustawy) lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (...).

Analizując powyższe należy wskazać, że działalność badawczo - rozwojowa charakteryzuje się prowadzeniem prac rozwojowych i badań naukowych. Prace rozwojowe, mają na celu wykorzystanie dostępnych umiejętności i wiedzy w celu stworzenia nowych rozwiązań w zakresie produktów, usług lub procesów. Z kolei badania naukowe mają charakter teoretyczno - eksperymentalny, cechują się oryginalnością, a ich celem jest zdobycie nowych umiejętności i wiedzy.

Należy pamiętać, że samo prowadzenia działalności badawczo - rozwojowej nie daje możliwości skorzystania z ulgi IP Box. Możliwość ta pojawia się dopiero w przypadku wytworzenia, w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej, kwalifikowanego IP, które może być tworem całkowicie nowym lub znacznie ulepszonym, funkcjonującym w praktyce gospodarczej.

Pojęcie kwalifikowanego IP Box

Wprowadzona przez rząd preferencja podatkowa, ma obejmować podatników prowadzących działalność badawczo - rozwojową, w ramach której wytworzone zostanie kwalifikowane IP.  

Zgodnie z art. 30ca ust. 2 ustawy o PIT i art. 24d ust.2. ustawy o CIT do kwalifikowanych  praw własności intelektualnej zaliczamy:

  • prawo ochronne na wzór użytkowy,
  • prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,
  • dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
  • prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonego do obrotu oraz wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie o ochronie prawnej odmian roślin,
  • prawo z rejestracji topografii układu scalonego,
  • autorskie prawo do programu komputerowego.

Szczegółowe definicje powyższych praw zostały wskazane w ustawie Prawo własności przemysłowej oraz w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgłoszenie wytworzonego IP do urzędu patentowego podlega kontroli merytorycznej. W przypadku prawa z rejestracji topografii układu scalonego oraz autorskiego prawo do programu komputerowego, dokonywana jest jedynie ocena formalna (nie dokonuje się kontroli merytorycznej).

Otrzymanie ochrony patentowej, jest jednym z wymogów, koniecznych do uznania, że wytworzone IP ma charakter kwalifikowany. W przypadku wydania pozytywnej decyzji przez organ patentowy i uznanie IP za kwalifikowane, zastosowanie preferencji podatkowej dla dochodów z niego osiągniętych jest możliwe nie wcześniej niż w dacie wydania decyzji. W momencie wygaśnięcia patentu, nie ma możliwości stosowania preferencji, wówczas od dnia następnego (w którym paten już nie obowiązuje), preferencja nie jest możliwa do zastosowania.  

Wytworzenie kwalifikowanego IP i udzielenie w ramach podpisanej umowy, wyłącznych do niego praw, nie wyklucza możliwości zastosowania preferencji podatkowej w odniesieniu do dochodów z niego uzyskiwanych.

Kto może skorzystać z ulgi IP Box

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy, uzyskujący dochody z kwalifikowanych IP wytworzonych w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej, opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym) oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych. Głównymi beneficjentami są więc:

  • jednoosobowe działalności gospodarcze,
  • przedsiębiorstwa w spadku,
  • wspólnicy spółki cywilnej,
  • wspólnicy spółki jawnej,
  • wspólnicy spółki partnerskiej,
  • wspólnicy spółki komandytowej

oraz

  • osoby prawne,
  • spółki kapitałowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej (z pewnymi zastrzeżeniami),
  • spółki komandytowoakcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium RP,
  • podatkowe grupy kapitałowe,
  • spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli prawo tego państwa traktuje je jako osoby prawne i podlegają one opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Z ulgi IP Box nie mogą skorzystać podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz podatnicy uzyskujący dochody niepodlegające opodatkowaniu w Polsce.

Stosowanie ulgi IP Box a ewidencja zdarzeń gospodarczych

Ostatnim z głównych wymogów stosowania ulgi IP Box jest prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych. W takiej ewidencji powinny zostać wyszczególnione wszystkie transakcje związane z dochodami z kwalifikowanych IP, w rozbiciu na łączną sumę przychodów, kosztów, dochodu, straty, dochodów podlegających opodatkowaniu stawką 5%, w tym także dochodu, który nie został objęty preferencyjnym podatkiem. W przypadku podatników prowadzących KPIR lub księgi rachunkowe zdarzenia gospodarcze związane z ulgą IP Box powinny być wyodrębnione w analogiczny sposób jak ma to miejsce w przypadku ulgi B+R, może to być np. forma arkusza kalkulacyjnego (w przypadku KPIR) lub wyodrębnione konta ksiąg pomocniczych (w przypadku ksiąg rachunkowych). Dodatkowo w przypadku podatników, których prowadzone prace badawczo - rozwojowe, dotyczą więcej niż jednego kwalifikowanego IP, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji projektów badawczo-rozwojowych, w której należy wyszczególnić:

  • opisu projektu,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia,
  • wykazu osób uczestniczących w danym projekcie,
  • wykaz wszystkich stworzonych prac w ramach danego projektu z imiennym wyszczególnieniem osób je wykonujących..

W przypadku podatników prowadzących działalność badawczo - rozwojową, którzy wytworzyli, rozwinęli lub ulepszyli kwalifikowane IP, ale koszty z tym związane ponieśli przed 1 stycznia 2019 r. i nie jest możliwe ustalenie ich faktycznej wysokości z uwagi na brak prowadzonej ewidencji, mogą przyjąć wysokość poniesionych kosztów po 31 grudnia 2018 r. W przypadku, gdy po 31 grudnia 2018 r. koszty nie są już ponoszone, można uwzględnić koszty poniesione w latach poprzednich (jeśli nie zostały pierwotnie ujęte w kosztach uzyskania przychodów), z ograniczeniem do 1 stycznia 2013 r.

Chcąc skorzystać z ulgi IP Box, należy być jednak ostrożnym, ze względu na złożoność warunków uprawniających do jej zastosowania. Ostateczną decyzję w kwestii możliwości skorzystania z preferencji podatkowej, ma zawsze urząd skarbowy. Jeśli występują wątpliwości w ocenie czy podatnik kwalifikuje się do zastosowania ulgi IP Box warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, która ma charakter wiążący w danej sytuacji.

zespół wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA