REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać? /shutterstock.com
Ulga IP Box – czym jest i kto może z niej korzystać? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Ulga podatkowa IP BOX to nowe narzędzie wspierające działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Dzięki niej przedsiębiorcy uzyskujący dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, po spełnieniu określonych warunków, mogą w odniesieniu do tych dochodów zastosować preferencyjną stawkę podatku dochodowego (podatku PIT jak i CIT) w wysokości 5%.

Ulga IP Box zasady obowiązywania

Ulga IP Box weszła w życie 1 stycznia 2019 r., natomiast wprowadzono ją 23 października 2018 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Ulga ma obejmować dochody z tytułu kwalifikowanych praw własności intelektualnej uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej. Wprowadzenie ulgi ma wpłynąć głównie na rozwój innowacyjności, czemu przyczynić ma się zmniejszenie zobowiązań podatkowych, przedsiębiorców uzyskujących dochody z tytułu wytwarzania kwalifikowanego IP.

REKLAMA

Wprowadzona ulga dotyczy zarówno podatku PIT jak i CIT. Przedsiębiorca, któremu przysługuje preferencyjna stawka podatku w wysokości 5% w odniesieniu do dochodu uzyskanego z kwalifikowanego IP, będzie mógł ją zastosować dopiero w zeznaniu rocznym natomiast w trakcie roku dochody te są opodatkowane bez uwzględnienia preferencji.

Skorzystanie z ulgi IP Box jest możliwe tylko jeżeli zostaną spełnione określone wymogi, z których do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • prowadzenie działalności badawczo rozwojowej,
  • wytworzenie w ramach tej działalności kwalifikowanego IP,
  • prowadzenie ewidencji zdarzeń związanych z IP.

Mimo, iż ulga formalnie obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. nadal wielu przedsiębiorców ma trudności z interpretacją przepisów jej dotyczących, w związku z czym 15 lipca 2019 r. MF wydało specjalne objaśnienie dotyczące preferencyjnego opodatkowania - IP Box.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działalność badawczo - rozwojowa w kontekście IP Box

Możliwość skorzystania z ulgi IP Box jest uwarunkowana specyfiką  prowadzonej działalności gospodarczej. W myśl art. 30ca ust. 14 ustawy o PIT i art. 24d ust. 14 ustawy o CIT, z ulgi mogą skorzystać przedsiębiorcy wytwarzający kwalifikowane IP w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej.

Zgodnie z  art. 5a, pkt. 38 ustawy o PIT i art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, za działalność badawczo - rozwojową należy rozumieć (...) działalność twórczą obejmującą badania naukowe (pkt. 39 w/w ustawy) lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań (...).

Analizując powyższe należy wskazać, że działalność badawczo - rozwojowa charakteryzuje się prowadzeniem prac rozwojowych i badań naukowych. Prace rozwojowe, mają na celu wykorzystanie dostępnych umiejętności i wiedzy w celu stworzenia nowych rozwiązań w zakresie produktów, usług lub procesów. Z kolei badania naukowe mają charakter teoretyczno - eksperymentalny, cechują się oryginalnością, a ich celem jest zdobycie nowych umiejętności i wiedzy.

Należy pamiętać, że samo prowadzenia działalności badawczo - rozwojowej nie daje możliwości skorzystania z ulgi IP Box. Możliwość ta pojawia się dopiero w przypadku wytworzenia, w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej, kwalifikowanego IP, które może być tworem całkowicie nowym lub znacznie ulepszonym, funkcjonującym w praktyce gospodarczej.

Pojęcie kwalifikowanego IP Box

Wprowadzona przez rząd preferencja podatkowa, ma obejmować podatników prowadzących działalność badawczo - rozwojową, w ramach której wytworzone zostanie kwalifikowane IP.  

Zgodnie z art. 30ca ust. 2 ustawy o PIT i art. 24d ust.2. ustawy o CIT do kwalifikowanych  praw własności intelektualnej zaliczamy:

  • prawo ochronne na wzór użytkowy,
  • prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,
  • dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
  • prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonego do obrotu oraz wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie o ochronie prawnej odmian roślin,
  • prawo z rejestracji topografii układu scalonego,
  • autorskie prawo do programu komputerowego.

Szczegółowe definicje powyższych praw zostały wskazane w ustawie Prawo własności przemysłowej oraz w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgłoszenie wytworzonego IP do urzędu patentowego podlega kontroli merytorycznej. W przypadku prawa z rejestracji topografii układu scalonego oraz autorskiego prawo do programu komputerowego, dokonywana jest jedynie ocena formalna (nie dokonuje się kontroli merytorycznej).

Otrzymanie ochrony patentowej, jest jednym z wymogów, koniecznych do uznania, że wytworzone IP ma charakter kwalifikowany. W przypadku wydania pozytywnej decyzji przez organ patentowy i uznanie IP za kwalifikowane, zastosowanie preferencji podatkowej dla dochodów z niego osiągniętych jest możliwe nie wcześniej niż w dacie wydania decyzji. W momencie wygaśnięcia patentu, nie ma możliwości stosowania preferencji, wówczas od dnia następnego (w którym paten już nie obowiązuje), preferencja nie jest możliwa do zastosowania.  

Wytworzenie kwalifikowanego IP i udzielenie w ramach podpisanej umowy, wyłącznych do niego praw, nie wyklucza możliwości zastosowania preferencji podatkowej w odniesieniu do dochodów z niego uzyskiwanych.

Kto może skorzystać z ulgi IP Box

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy, uzyskujący dochody z kwalifikowanych IP wytworzonych w ramach prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej, opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym) oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych. Głównymi beneficjentami są więc:

  • jednoosobowe działalności gospodarcze,
  • przedsiębiorstwa w spadku,
  • wspólnicy spółki cywilnej,
  • wspólnicy spółki jawnej,
  • wspólnicy spółki partnerskiej,
  • wspólnicy spółki komandytowej

oraz

  • osoby prawne,
  • spółki kapitałowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej (z pewnymi zastrzeżeniami),
  • spółki komandytowoakcyjne mające siedzibę lub zarząd na terytorium RP,
  • podatkowe grupy kapitałowe,
  • spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli prawo tego państwa traktuje je jako osoby prawne i podlegają one opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Polecamy: CIT 2019. Komentarz

Z ulgi IP Box nie mogą skorzystać podatnicy opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz podatnicy uzyskujący dochody niepodlegające opodatkowaniu w Polsce.

Stosowanie ulgi IP Box a ewidencja zdarzeń gospodarczych

Ostatnim z głównych wymogów stosowania ulgi IP Box jest prowadzenie ewidencji zdarzeń gospodarczych. W takiej ewidencji powinny zostać wyszczególnione wszystkie transakcje związane z dochodami z kwalifikowanych IP, w rozbiciu na łączną sumę przychodów, kosztów, dochodu, straty, dochodów podlegających opodatkowaniu stawką 5%, w tym także dochodu, który nie został objęty preferencyjnym podatkiem. W przypadku podatników prowadzących KPIR lub księgi rachunkowe zdarzenia gospodarcze związane z ulgą IP Box powinny być wyodrębnione w analogiczny sposób jak ma to miejsce w przypadku ulgi B+R, może to być np. forma arkusza kalkulacyjnego (w przypadku KPIR) lub wyodrębnione konta ksiąg pomocniczych (w przypadku ksiąg rachunkowych). Dodatkowo w przypadku podatników, których prowadzone prace badawczo - rozwojowe, dotyczą więcej niż jednego kwalifikowanego IP, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji projektów badawczo-rozwojowych, w której należy wyszczególnić:

  • opisu projektu,
  • datę rozpoczęcia i zakończenia,
  • wykazu osób uczestniczących w danym projekcie,
  • wykaz wszystkich stworzonych prac w ramach danego projektu z imiennym wyszczególnieniem osób je wykonujących..

W przypadku podatników prowadzących działalność badawczo - rozwojową, którzy wytworzyli, rozwinęli lub ulepszyli kwalifikowane IP, ale koszty z tym związane ponieśli przed 1 stycznia 2019 r. i nie jest możliwe ustalenie ich faktycznej wysokości z uwagi na brak prowadzonej ewidencji, mogą przyjąć wysokość poniesionych kosztów po 31 grudnia 2018 r. W przypadku, gdy po 31 grudnia 2018 r. koszty nie są już ponoszone, można uwzględnić koszty poniesione w latach poprzednich (jeśli nie zostały pierwotnie ujęte w kosztach uzyskania przychodów), z ograniczeniem do 1 stycznia 2013 r.

Chcąc skorzystać z ulgi IP Box, należy być jednak ostrożnym, ze względu na złożoność warunków uprawniających do jej zastosowania. Ostateczną decyzję w kwestii możliwości skorzystania z preferencji podatkowej, ma zawsze urząd skarbowy. Jeśli występują wątpliwości w ocenie czy podatnik kwalifikuje się do zastosowania ulgi IP Box warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, która ma charakter wiążący w danej sytuacji.

zespół wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA