REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2021 r.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2021 r.
Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Działy specjalne produkcji rolnej 2021. Działy specjalne produkcji rolnej - wykaz norm szacunkowych dochodu na 2021 r. Jakie są działy specjalne produkcji rolnej? Jak rozliczać działy specjalne produkcji rolnej? Jak zgłosić działy specjalne produkcji rolnej?

Działy specjalne produkcji rolnej 2021

Nory szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2021 r. określa rozporządzenie z dnia 25 listopada 2020 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2021 r., które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 11 grudnia 2020 r. (Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 2218). Rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. poz. 2420).

Konieczność przygotowania nowego rozporządzenia w tym zakresie wynika z upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz.1426,z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem minister finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa ogłasza co roku w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

REKLAMA

Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2019 r. (Monitor Polski rok 2020 poz. 496), wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2019 r. w stosunku do 2018 r. wyniósł 109,6 (wzrost cen o 9,6%). Dlatego też Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS dokonał w zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działy specjalne produkcji rolnej - wykaz

Działy specjalne produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu na 2021 roku zawiera załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 25 listopada 2020 r. (poz. 2218), zgodnie z poniższą tabelą.

WYKAZ RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

2

3

4

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych

powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

13

15

b) pozostałe

1 m2

4

89

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

3

00

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

80

b) pozostałe

1 m2

6

01

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

64

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

18

b) gęsi

1 sztuka

1

47

c) kaczki

1 sztuka

39

d) indyki

1 sztuka

95

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

74

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

11

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

06

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

85

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

16

37

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

74

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

10

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

10

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada podstawowego

51

83

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

22

79

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

17

63

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

26

94

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

21

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada podstawowego

6

21

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

16

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

38

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

76

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

225

55

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

187

93

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

93

97

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

375

85

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

78

97

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

41

31

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

47

00

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

18

80

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

7

53

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

11

28

h) konie rzeźne

1 sztuka

563

80

i) konie hodowlane

1 sztuka stada podstawowego

451

07

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

69

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

50

76

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada podstawowego

18

80

Jakie są działy specjalne produkcji rolnej?

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej także "ustawa"), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią natomiast działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte w załączniku nr 2 są określane na dany rok podatkowy w drodze rozporządzenia, dla roku 2021 jest to rozporządzenie z dnia 25 listopada 2020 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2021 r.

Jak rozliczać działy specjalne produkcji rolnej?

Działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów, co wynika z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

Przy czym zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg wykazujących przychody, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu (ogłaszanych corocznie w drodze rozporządzenia) z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

W związku z powyższym, przychody z działów specjalnych produkcji rolnej można rozliczać na dwa sposoby:

1) rozliczenie na podstawie księgi przychodów i rozchodów, gdzie dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego;

2) rozliczenie na podstawie norm szacunkowych, tj. dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej.

Jak zgłosić działy specjalne produkcji rolnej?

Zgodnie z przepisami art. 15 ustawy o podatku od osób fizycznych przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy, jeżeli podatnik prowadzi księgi przychodów i rozchodów wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z poniższym zastrzeżeniem.

W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

Działy specjalne produkcji rolnej - PIT

Podatnicy dokonujący rozliczenia działów specjalnych produkcji rolnej prowadzonych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu zobowiązani są złożyć deklarację podatkową na formularzu PIT-6, czyli deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalonych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Deklarację podatkową PIT-6 należy złożyć do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Natomiast w przypadku rozpoczęcia prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej w ciągu roku podatkowego - w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności.

PIT-6 przeznaczona jest dla podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, którzy wybrali opodatkowanie według skali podatkowej.

Wzór deklaracji PIT-6 (wersja 14) określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. 2019 poz. 2397).

Zobacz: PIT-6 (14) (2020) Deklaracja do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej ustalonych przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu

Podstawa prawna:

- rozporządzenie z dnia 25 listopada 2020 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej określił normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, obowiązujące w 2021 r. (Dzienniku Ustaw z 2020 r. poz. 2218),

- komunikat Prezesa GUS z dnia 28 maja 2020 r. w sprawie wskaźnika cen towarowej produkcji rolniczej w 2019 r. (Monitor Polski rok 2020 poz. 496),

- ustawa z dnia 26 lipca 1991 r.  o podatku dochodowym od osób fizycznych - t.j. z dnia 21 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 1426),

- rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. 2019 poz. 2397).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA