REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacje pożytku publicznego otrzymały już część pieniędzy z tegorocznego 1%

Subskrybuj nas na Youtube
1% PIT dla organizacji pożytku publicznego
1% PIT dla organizacji pożytku publicznego

REKLAMA

REKLAMA

Już od początku kwietnia 2010 r. organizacje pożytku publicznego otrzymują pierwsze pieniądze w ramach akcji 1%. Do końca maja wszystkie urzędy skarbowe przekażą w sumie 6.866.832 zł zadeklarowanych przez podatników w zeznaniach PIT-28. Natomiast 1% z pozostałych zeznań będzie sukcesywnie dystrybuowany w lipcu i sierpniu.

Urzędy skarbowe z początkiem miesiąca rozpoczęły przekazywanie 1 proc. podatku za 2009 r. na konta OPP. W pierwszym etapie, obejmującym kwoty zadeklarowane w zeznaniach PIT-28, do końca maja 6.866.832 zł zasili rachunki OPP.

REKLAMA

Autopromocja

Podobnie jak w ubiegłym roku pieniądze zostaną przekazane sprawnie i w ustawowym terminie – zapewnił wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz. - Liczy się przecież jeden wspólny cel - więcej pieniędzy na finansowanie działań trzeciego sektora – dodał.

REKLAMA

Kolejne transze pieniędzy z pozostałych zeznań, czyli z PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 i PIT-39 będą przekazywane w lipcu i sierpniu. – Aby zapewnić więcej pieniędzy dla szczytnej działalności OPP, podatnicy mogą wskazać odbiorcę 1 proc. jeszcze przez dwa miesiące od upływu terminu na złożenie zeznania.

Dlatego właśnie urzędy skarbowe czekają na ewentualne korekty do końca czerwca, by od 1 lipca zacząć przelewać pieniądze – wyjaśnia procedurę Andrzej Parafianowicz. - Nie trzeba dodawać, że nie sposób przekazać wcześniej części pieniędzy, skoro do każdego zeznania może zostać przysłana korekta.

Jak przekazać 1% swojego podatku PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Polacy od 2004 r. mogą decydować o tym, gdzie trafi 1 proc. ich podatku. Na początku procedura ta była wyjątkowo skomplikowana i nieprzyjazna. Należało samodzielnie wpłacić pieniądze na poczcie lub w banku, a – w przypadku podatników czekających na zwrot podatku z urzędu skarbowego – czekać także na zwrot 1 proc. podatku.

Przekładało się to na wielkość kwoty wpłat na konta OPP. Dla przykładu, w ramach zeznań za 2003 r. do organizacji trzeciego sektora wpłynęło zaledwie 10 365 000 zł. Suma ta jednak co roku powiększała się, choć odsetek uprawnionych korzystających z opisywanej możliwości nadal był niewielki. W kolejnych latach było to odpowiednio: za 2004 – 41,6 mln zł, za 2005 – 62,3 mln zł, za 2006 – 105,4 mln zł.

Przełomem była zmiana procedury w 2008 r., kiedy przekazywaniem pieniędzy zajął się naczelnik urzędu skarbowego (wtedy też organizacje otrzymały po raz pierwszy rekordową kwotę ponad 290 mln zł). Od tego momentu wystarczy wpisać w zeznaniu nazwę organizacji, jej numer KRS i kwotę do przekazania.

W ubiegłym roku organizacje pożytku publicznego otrzymały od polskich podatników blisko 380 mln zł.

Polecamy: serwis PIT

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

REKLAMA

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych zasadach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

REKLAMA