REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zysk ze sprzedaży walut podlega opodatkowaniu PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Od kilku miesięcy dokonuję nieregularnych transakcji kupna i sprzedaży walut obcych za pośrednictwem swojego prywatnego rachunku bankowego (ostatnio głównie przez Internet z wykorzystaniem specjalnej aplikacji udostępnionej mi jako klientowi przez bank). Czy w przypadku osiągnięcia zysku na danej transakcji (przez którą rozumiem zakup i sprzedaż określonej waluty) podlega on opodatkowaniu PIT?

Tak.

REKLAMA

REKLAMA

W opisanej w pytaniu sytuacji dochód osiągnięty na transakcjach obrotu walutą będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W tych okolicznościach będzie on kwalifikowany jako osiągnięty z tzw. innych źródeł. Należy go zatem wykazać w zeznaniu rocznym.

Ustawodawca ustanowił zasadę powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

REKLAMA

Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że wszelkie dochody niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu. 

Polecamy: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

Zgodnie natomiast z definicją zawartą w art. 9 ust. 2 ustawy o PIT dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 tej ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia przychody uzyskiwane z poszczególnych źródeł, aby móc prawidłowo ocenić zasady opodatkowania, w pierwszej kolejności należy dokonać kwalifikacji osiągniętego przychodu do określonego źródła.

W tym przypadku należy rozstrzygnąć, czy osiągane przychody podlegają zaliczeniu do źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, czy też są osiągane jako przychody z tzw. innych źródeł (w której to kategorii mieszczą się wszystkie te przychody, które nie zostały wyłączone z opodatkowania, a których nie da się przypisać któremuś z pozostałych źródeł wymienionych w ustawie).

Z pytania wynika, że transakcji obrotu walutą dokonuje osoba nieprowadząca działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek z wykorzystaniem prywatnego rachunku bankowego. Są one realizowane ze zmienną częstotliwością, w sposób nieregularny.

W takich okolicznościach opisanym w pytaniu działaniom nie można przypisać cech stałości i regularności ani też nie noszą one cech zorganizowania, pomimo iż zasadniczo ich celem jest osiąganie zysku z obracania własnymi środkami pieniężnymi.
Nie są zatem w tym przypadku spełnione wymogi pozwalające uznać je za działalność gospodarczą i osiągane z tego tytułu przychody przypisać do tego właśnie źródła.

Tym samym przychody osiągane z transakcji obrotu walutami powinny zostać opodatkowane jako przychody z innych źródeł i jako takie – wykazane w zeznaniu rocznym.

Należy przy tym podkreślić, że jeśli charakter ww. działań uległby zmianie i byłyby one podejmowane w sposób zorganizowany i ciągły, na własny rachunek i miałyby na celu osiągnięcie zysku z przeprowadzanych transakcji (co jest charakterystyczne dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej) - to przychody z tytułu zakupu i sprzedaży walut trzeba będzie zaliczyć do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla zaliczenia dochodów z tytułu zakupu i sprzedaży walut do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej decydujące znaczenie ma bowiem spełnienie ww. przesłanek, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiującego pojęcie działalności gospodarczej.

Należy też zwrócić uwagę, że aby prawidłowo rozliczyć się z należnego podatku dochodowego, konieczne jest właściwe udokumentowanie przychodów i kosztów. Należy zatem zadbać o to, aby posiadać stosowne informacje w ww. zakresie w razie ewentualnej kontroli.

Niezbędne jest więc dysponowanie dokumentami, z których będzie wynikać wysokość uzyskanego przychodu oraz wartość poniesionych w związku z jego uzyskaniem wydatków.

W tym przypadku ustawodawca nie przewidział żadnej szczególnej formy dokumentowania. Tym samym - zgodnie z art. 180 Ordynacji podatkowej - dowodem może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Podstawa prawna:
- art. art. 5a pkt 6, art. 9 ust. 1 i ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych - j. t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51 poz. 307 ze zm.
- art. 181 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA