REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od odszkodowania otrzymanego na podstawie wyroku sądu należy zapłacić PIT?

Katarzyna Broniszewska
Odszkodowanie na podstawie wyroku sądu a podatek dochodowy
Odszkodowanie na podstawie wyroku sądu a podatek dochodowy

REKLAMA

REKLAMA

Za zaniżenie wysokości emerytury z powodu błędnie wystawionego świadectwa pracy przez pracodawcę, pracownik ma prawo otrzymać odszkodowanie. Sąd może także zasądzić odsetki za wskazany okres. Czy wypłacona kwota powinna zostać opodatkowana? Okazuje się, że nie.

Zgodnie z przepisami podatkowymi podatek należy odprowadzić od wszystkich uzyskanych dochodów. Od zasady tej przewidziane są jednak wyjątki.

REKLAMA

REKLAMA

Przepis art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o PIT, przewiduje, że od dochodów wskazanych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, podatek nie jest uiszczany.

Przepisy dotyczące odszkodowań przewidują następujące rozwiązania:

1. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT stanowi, że kwoty otrzymane z odszkodowania lub zadośćuczynienia - jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw – nie są opodatkowane. Zasada ta przewiduje jednak pewne wyjątki wskazane w  art. 21 ust.1 pkt 3) tej ustawy.

REKLAMA

2. Przepis Art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT przewiduje, że inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej  do wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie podlegają zwolnieniu podatkowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca i w tym przypadku przewidział wyjątek, ponieważ przepis ten nie dotyczy kwot uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Polecamy: Czy można zapłacić podatek dochodowy przed rozpoczęciem działalności

Polecamy: Czy można rozliczyć podatek dochodowy razem z samotnie wychowywanym dzieckiem mimo braku orzeczenia rozwodu?

Zadośćuczynienie jest wynagrodzeniem krzywd niematerialnych, zaś odszkodowanie zasadniczo stanowi naprawienie szkód materialnych.

W opisywanej sytuacji przyznanie odszkodowania za zaniżenie wysokości emerytury nastąpiło poprzez wydanie wyroku przez sąd. Podstawę stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), zwana dalej kodeksem).

Sąd uznał, że odszkodowanie powinno być przyznane w wysokości odpowiadającej różnicy pomiędzy prawidłową wysokością emerytury a kwotą zaniżoną, rzeczywiście otrzymaną.

Po pierwsze, oznacza to, że odszkodowanie dotyczyło tylko powstałej straty spowodowanej błędem pracodawcy. Po drugie, sprawa nie dotyczyła utraty przez pracownika zarobku, który mógł uzyskać, gdyby zdarzenie wywołujące szkodę nie nastąpiło.

Zatem wszystkie warunki przewidziane w art. 21 ust.1 pkt 3b) ustawy o PIT zostały w opisywanym przypadku spełnione:

- odszkodowanie przyznano na podstawie wyroku sądu do wysokości określonej w tym wyroku

-  kwota nie dotyczyła ani prowadzonej działalności gospodarczej, ani korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Odszkodowanie od pracodawcy za zaniżenie wysokości emerytury w wyniku jego błędu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b) ustawy o PIT podlega zwolnieniu podatkowemu.

Uzasadnieniem dla takiego rozwiązania (braku obowiązku płacenia podatku od przyznanego odszkodowania czy zadośćuczynienia) jest to, że otrzymane kwoty są sposobem naprawienia wyrządzonej szkody i nie stanowią rzeczywistego przysporzenia majątkowego.

Wiele wątpliwości i niejasności wiąże się z określeniem, czy odsetki za opóźnienie przyznane dłużnikowi są odszkodowaniem. R. Kubacki i A. Bartosiewicz („PIT. Komentarz”) twierdzą, że chociaż niewątpliwie pełnią one funkcję odszkodowawczą, nie są odszkodowaniem. Dlatego też nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Inny pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 września 2003 r. (Sygnatura I SA/Ka 1913/2002) wskazując że Uprawniony i niewykraczający poza granice dopuszczalnej wykładni (...) staje się wniosek, że stanowi on swoistą formę odszkodowania za nieterminowe spełnienie świadczenia pieniężnego. Ten wniosek należało w toku postępowania podatkowego odnieść do treści art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Bez wątpienia odszkodowanie (kwotę główną) zasądzono na podstawie stosownych przepisów prawa cywilnego. Bez wątpienia też zasądzenie odsetek (odszkodowania za nieterminowe spełnienie świadczenia) znajdowało oparcie w przepisach prawa cywilnego rangi ustawowej.

Szkoda może polegać zarówno na wystąpieniu straty jak i nieotrzymania korzyści (tzw. lucrum cessans), które można by było osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono. Odszkodowanie dotyczące samych utraconych korzyści utraconych nie jest objęte zwolnieniem podatkowym.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 października 2008 r. (sygnatura II FSK 888/07) orzekając, że Ustawodawca w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 3b u.p.d.o.f. wyraźnie wyłączył odszkodowanie z tytułu utraconego zysku z zakresu wymienionego powyżej zwolnienia. Tym samym, wypłatom w zakresie lucrum cessans odmówił charakteru odszkodowawczego w rozumieniu prawa podatkowego.

Zasada ta ma zastosowanie wobec odszkodowań, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 stycznia 2012 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-712/11-2/AK).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA