REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od odszkodowania otrzymanego na podstawie wyroku sądu należy zapłacić PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Odszkodowanie na podstawie wyroku sądu a podatek dochodowy
Odszkodowanie na podstawie wyroku sądu a podatek dochodowy

REKLAMA

REKLAMA

Za zaniżenie wysokości emerytury z powodu błędnie wystawionego świadectwa pracy przez pracodawcę, pracownik ma prawo otrzymać odszkodowanie. Sąd może także zasądzić odsetki za wskazany okres. Czy wypłacona kwota powinna zostać opodatkowana? Okazuje się, że nie.

Zgodnie z przepisami podatkowymi podatek należy odprowadzić od wszystkich uzyskanych dochodów. Od zasady tej przewidziane są jednak wyjątki.

REKLAMA

Przepis art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o PIT, przewiduje, że od dochodów wskazanych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, podatek nie jest uiszczany.

Przepisy dotyczące odszkodowań przewidują następujące rozwiązania:

REKLAMA

1. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT stanowi, że kwoty otrzymane z odszkodowania lub zadośćuczynienia - jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw – nie są opodatkowane. Zasada ta przewiduje jednak pewne wyjątki wskazane w  art. 21 ust.1 pkt 3) tej ustawy.

2. Przepis Art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT przewiduje, że inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej  do wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie podlegają zwolnieniu podatkowemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca i w tym przypadku przewidział wyjątek, ponieważ przepis ten nie dotyczy kwot uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Polecamy: Czy można zapłacić podatek dochodowy przed rozpoczęciem działalności

Polecamy: Czy można rozliczyć podatek dochodowy razem z samotnie wychowywanym dzieckiem mimo braku orzeczenia rozwodu?

Zadośćuczynienie jest wynagrodzeniem krzywd niematerialnych, zaś odszkodowanie zasadniczo stanowi naprawienie szkód materialnych.

W opisywanej sytuacji przyznanie odszkodowania za zaniżenie wysokości emerytury nastąpiło poprzez wydanie wyroku przez sąd. Podstawę stanowiły przepisy kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), zwana dalej kodeksem).

Sąd uznał, że odszkodowanie powinno być przyznane w wysokości odpowiadającej różnicy pomiędzy prawidłową wysokością emerytury a kwotą zaniżoną, rzeczywiście otrzymaną.

Po pierwsze, oznacza to, że odszkodowanie dotyczyło tylko powstałej straty spowodowanej błędem pracodawcy. Po drugie, sprawa nie dotyczyła utraty przez pracownika zarobku, który mógł uzyskać, gdyby zdarzenie wywołujące szkodę nie nastąpiło.

Zatem wszystkie warunki przewidziane w art. 21 ust.1 pkt 3b) ustawy o PIT zostały w opisywanym przypadku spełnione:

- odszkodowanie przyznano na podstawie wyroku sądu do wysokości określonej w tym wyroku

-  kwota nie dotyczyła ani prowadzonej działalności gospodarczej, ani korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Odszkodowanie od pracodawcy za zaniżenie wysokości emerytury w wyniku jego błędu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b) ustawy o PIT podlega zwolnieniu podatkowemu.

REKLAMA

Uzasadnieniem dla takiego rozwiązania (braku obowiązku płacenia podatku od przyznanego odszkodowania czy zadośćuczynienia) jest to, że otrzymane kwoty są sposobem naprawienia wyrządzonej szkody i nie stanowią rzeczywistego przysporzenia majątkowego.

Wiele wątpliwości i niejasności wiąże się z określeniem, czy odsetki za opóźnienie przyznane dłużnikowi są odszkodowaniem. R. Kubacki i A. Bartosiewicz („PIT. Komentarz”) twierdzą, że chociaż niewątpliwie pełnią one funkcję odszkodowawczą, nie są odszkodowaniem. Dlatego też nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Inny pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 września 2003 r. (Sygnatura I SA/Ka 1913/2002) wskazując że Uprawniony i niewykraczający poza granice dopuszczalnej wykładni (...) staje się wniosek, że stanowi on swoistą formę odszkodowania za nieterminowe spełnienie świadczenia pieniężnego. Ten wniosek należało w toku postępowania podatkowego odnieść do treści art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Bez wątpienia odszkodowanie (kwotę główną) zasądzono na podstawie stosownych przepisów prawa cywilnego. Bez wątpienia też zasądzenie odsetek (odszkodowania za nieterminowe spełnienie świadczenia) znajdowało oparcie w przepisach prawa cywilnego rangi ustawowej.

Szkoda może polegać zarówno na wystąpieniu straty jak i nieotrzymania korzyści (tzw. lucrum cessans), które można by było osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono. Odszkodowanie dotyczące samych utraconych korzyści utraconych nie jest objęte zwolnieniem podatkowym.

Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 października 2008 r. (sygnatura II FSK 888/07) orzekając, że Ustawodawca w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 3b u.p.d.o.f. wyraźnie wyłączył odszkodowanie z tytułu utraconego zysku z zakresu wymienionego powyżej zwolnienia. Tym samym, wypłatom w zakresie lucrum cessans odmówił charakteru odszkodowawczego w rozumieniu prawa podatkowego.

Zasada ta ma zastosowanie wobec odszkodowań, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT.

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 stycznia 2012 roku, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPB2/415-712/11-2/AK).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA