REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RYCZAŁT od przychodów ewidencjonowanych 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Jurczuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest zarezerwowaną formą opodatkowania dla osób prowadzących działalność samodzielnie, w spółce cywilnej lub w spółce jawnej. Mogą z niego korzystać zarówno osoby rozpoczynające, jak i kontynuujące działalność.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA


Osoby, które w 2008 roku chciały skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musiały złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania, pisemne oświadczenie. Taki obowiązek ciąży na tych, którzy z początkiem roku rozpoczynają prowadzenie działalności lub zmieniają formę opodatkowania.

Termin złożenia oświadczenia upływa 20 stycznia – w 2008 roku był to 21 stycznia, a to w związku z tym, iż 20 stycznia była niedziela


Natomiast osoby, które w roku poprzednim rozliczały się z fiskusem „za pomocą ryczałtu” i nie planują zmiany formy opodatkowania, nie muszą o tym fakcie informować urzędu. Jednak pomimo tego nałożony został na nich warunek, dotyczący limitu uzyskanego w roku poprzednim przychodu.

Z dniem 1 stycznia 2008 roku zaczął obowiązywać nowy limit, drastycznie zmniejszony w porównaniu do lat ubiegłych. Warunkiem pozostania „ na ryczałcie” w roku 2008 jest uzyskanie w roku poprzedzającym rok podatkowy, czyli w 2007 roku przychodu nieprzekraczającego równowartości 150 000 euro, a nie jak to miało miejsce w roku ubiegłym 250 000 euro. Kwotę tę przelicza się według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października 2007 r., czyli jest to kwota 565 200 zł. (na 2007 r. była to kwota 993 625 zł).


Ważne!

Jeżeli przychód podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczy w ciągu roku kwotę 150 000 euro, to od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie, przedsiębiorca traci prawo do opodatkowania w tej formie. W tym momencie musi on założyć właściwe księgi i opłacać podatek na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warunki niepozwalające „być na ryczałcie”


Limit przychodów to nie jedno ograniczenie stosowania ryczałtu. Nie mogą nim być opodatkowani przedsiębiorcy:

-opłacający podatek w formie karty podatkowej,

-korzystający z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego.


Także wiele rodzajów działalności jest wyłączonych z opodatkowania w tej formie. I tak ryczałtu nie stosuje się do:

-podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

-prowadzących apteki, lombardy, kantory,

- wytwarzających wyroby opodatkowane akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych),

-wykonujących wolne zawody (np. doradcy podatkowi, architekci, geodeci), ale z pewnymi wyjątkami. Nie dotyczy to mianowicie m.in. lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, felczerów, położnych, pielęgniarek, tłumaczy inne niż wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie,

-świadczących usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Wykonywanie ww. czynności pozbawia przedsiębiorcę w zupełności prawa do ryczałtu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt czy jest to działalność podstawowa czy wyłącznie uboczna (dodatkowa).

Przykład


Pan Jarosław Malinowski świadczy usługi wynajmu samochodów osobowych, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. 1 lipca zawarł umowę z podmiotem gospodarczym o świadczenie usług reklamowych. Usługi te są zawarte w wykazie usług, których świadczenie wyłącza pana Jarosława z opodatkowania ryczałtem. Od 1 lipca wszystkie przychody uzyskane przez niego z działalności gospodarczej – zarówno z usług związanych z wynajmem samochodów osobowych, jak i reklamowych – powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.


Ryczałtu nie mogą również płacić osoby, które przed rozpoczęciem działalności (w roku 2008 lub w roku poprzednim) wykonywały czynności, wchodzące obecnie w zakres, w ramach umowy o pracę. Te ograniczenia dotyczą również osób rozpoczynających działalność w formie spółki.


Przykład


Pani Karolina Kania pracowała w firmie ABC jako księgowa. W styczniu 2008 roku zrezygnowała z pracy i założyła własną firmę gastronomiczną (bez sprzedaży napojów alkoholowych). Będzie świadczyła usługi na rzecz byłego pracodawcy. Jako formę opodatkowania może wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, bowiem usługi świadczone w ramach jej własnej firmy są innego rodzaju niż czynności wykonywane wcześniej na umowę o prace.


Przykład


Pan Marcin Kowalski pracował jako informatyk. W sierpniu 2007 roku rozwiązał umowę o pracę. We wrześniu tego samego roku rozpoczął działalność gospodarczą w spółce cywilnej. W ramach tej działalności ma świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy takie same, jak czynności wykonywane przez niego na umowę o pracę. Nie może zatem ani w 2007 roku ani w 2008 r. wybrać formy opodatkowania - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Taką możliwość będzie miał dopiero w 2009 roku.

Dokumentacja księgowa


Przedsiębiorcy, jak i spółki rozliczające się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych muszą prowadzić ewidencję przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy. Forma prowadzenia tej uproszczonej księgowości nie jest nigdzie określona, można więc ją prowadzić ręcznie (na papierze) lub komputerowo. Jednak w obu tych przypadkach musi być zachowany ustalony układ rubryk tej ewidencji.

W przypadku, gdy podatnik zleci prowadzenie dla biura rachunkowego lub doradcy podatkowego, musi ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. Termin jaki został na to przewidziany to 7 dni od daty zawarcia umowy. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu NIP-1, gdzie podaje się nazwę i adres biuro oraz adres miejsca przechowywania ewidencji i dowodów związanych z jej prowadzeniem.


Ważne!

W przypadku gdy podatnik, pomimo obowiązku nie będzie prowadził ewidencji lub będzie ją prowadziła niezgodnie z przepisami organ podatkowy określa wartość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania, a także wysokość należnego ryczałtu.

Ryczałt ten to pięciokrotność stawek, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku gdyby podatnik je ewidencjonował.


Ryczałtowcy musza pamiętać, że oprócz ww. ewidencji przychodów muszą także prowadzić:

1) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w których ujmują posiadane i wykorzystywane na potrzeby firmy składniki majątku trwałego – maszyny, urządzenia, środki transportu, budynki, lokale itp.,

2) ewidencję wyposażenia, do której wpisują rzeczy stanowiące wyposażenie firmy, np. sprzęt biurowy, meble, których wartość początkowa nie przekracza 1 500 zł.

3) ewidencję zatrudnienia, zawierającą dane dotyczące pracowników, oraz karty przychodów, zawierające informacje o osiągniętych przez pracownika w danym miesiącu dochodach z pracy, potrąconych składkach i pobranych zaliczkach na podatek.


Dodatkowym obowiązkiem w ramach działalności ryczałtowców jest sporządzenie spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków odpadów. Okolicznościami do przeprowadzenia ww. spisu z natury jest:

-dzień założenia ewidencji przychodów,

-koniec każdego roku podatkowego,

a także

-zmiana wspólnika,

-zmiana umowy spółki,

-dzień likwidacji działalności.


Wysokość miesięcznego ryczałtu


Ryczałtowcy płacą należny podatek od osiąganych przychodów z działalności gospodarczej, czyli wpływów ze sprzedaży towarów lub usług. Osiąganych przychodów nie pomniejszają o żadne koszty związane z prowadzoną działalnością.


Stawki ryczałtu w 2008 roku, nie uległy zmianie w porównaniu do roku poprzedniego i wynoszą: 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% - w zależności od rodzaju wykonywanej działalności.


Obliczony zgodnie z obowiązującymi stawkami podatek przedsiębiorca może pomniejszyć o kwotę opłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a następnie wyliczoną kwotę powinien wpłacić na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania w terminie do 20 dnia następnego miesiąca. Za grudzień ryczałt powinien został opłacony w terminie złożenia zeznania rocznego, czyli najpóźniej do 31 stycznia. Wraz z zapłatą podatku ryczałtowiec nie musi składać jakichkolwiek deklaracji.


Ważne!

REKLAMA

Na dzień 13 marca 2008 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne płacona jest według stawki 9%. Natomiast kwota składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o którą pomniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.


Podatnicy kontynuujący działalność mają możliwość opłacania podatku raz na kwartał, wówczas terminem nieprzekraczalnym jest 20 dzień następnego miesiąca po upływie kwartału. Aby jednak skorzystać z takiej możliwości ryczałtowiec musi spełnić dwa warunki:

1) przychody z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25 000 euro (tj. 94 200 zł) oraz

2) złożyć do 20 stycznia roku podatkowego, do właściwego według miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, zawiadomienie o wyborze kwartalnego rozliczania się z urzędem.


Obowiązek rozliczenia się na koniec roku


Po zakończeniu roku, w terminie do 31 stycznia, ryczałtowcy muszą złożyć zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czyli PIT-28. Urzędem właściwym do złożenia tegoż zeznania jest urząd skarbowy wg miejsca zamieszkania podatnika.


Ważne!

Jeśli oprócz dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ryczałtowiec w trakcie roku osiągnie także inne dochody (np. z umów zleceń lub o dzieło) to w terminie do 30 kwietnia powinien złożyć odrębne zeznanie podatkowe na odpowiednim formularzu. Musi także pamiętać, iż w tym zeznaniu nie wykazuje już dochodów objętych ryczałtem.


Wioletta Jurczuk

Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA