REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RYCZAŁT od przychodów ewidencjonowanych 2008

Wioletta Jurczuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest zarezerwowaną formą opodatkowania dla osób prowadzących działalność samodzielnie, w spółce cywilnej lub w spółce jawnej. Mogą z niego korzystać zarówno osoby rozpoczynające, jak i kontynuujące działalność.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu

REKLAMA

REKLAMA


Osoby, które w 2008 roku chciały skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musiały złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania, pisemne oświadczenie. Taki obowiązek ciąży na tych, którzy z początkiem roku rozpoczynają prowadzenie działalności lub zmieniają formę opodatkowania.

Termin złożenia oświadczenia upływa 20 stycznia – w 2008 roku był to 21 stycznia, a to w związku z tym, iż 20 stycznia była niedziela


Natomiast osoby, które w roku poprzednim rozliczały się z fiskusem „za pomocą ryczałtu” i nie planują zmiany formy opodatkowania, nie muszą o tym fakcie informować urzędu. Jednak pomimo tego nałożony został na nich warunek, dotyczący limitu uzyskanego w roku poprzednim przychodu.

Z dniem 1 stycznia 2008 roku zaczął obowiązywać nowy limit, drastycznie zmniejszony w porównaniu do lat ubiegłych. Warunkiem pozostania „ na ryczałcie” w roku 2008 jest uzyskanie w roku poprzedzającym rok podatkowy, czyli w 2007 roku przychodu nieprzekraczającego równowartości 150 000 euro, a nie jak to miało miejsce w roku ubiegłym 250 000 euro. Kwotę tę przelicza się według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października 2007 r., czyli jest to kwota 565 200 zł. (na 2007 r. była to kwota 993 625 zł).


Ważne!

REKLAMA

Jeżeli przychód podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczy w ciągu roku kwotę 150 000 euro, to od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie, przedsiębiorca traci prawo do opodatkowania w tej formie. W tym momencie musi on założyć właściwe księgi i opłacać podatek na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warunki niepozwalające „być na ryczałcie”


Limit przychodów to nie jedno ograniczenie stosowania ryczałtu. Nie mogą nim być opodatkowani przedsiębiorcy:

-opłacający podatek w formie karty podatkowej,

-korzystający z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego.


Także wiele rodzajów działalności jest wyłączonych z opodatkowania w tej formie. I tak ryczałtu nie stosuje się do:

-podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

-prowadzących apteki, lombardy, kantory,

- wytwarzających wyroby opodatkowane akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych),

-wykonujących wolne zawody (np. doradcy podatkowi, architekci, geodeci), ale z pewnymi wyjątkami. Nie dotyczy to mianowicie m.in. lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, felczerów, położnych, pielęgniarek, tłumaczy inne niż wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie,

-świadczących usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Wykonywanie ww. czynności pozbawia przedsiębiorcę w zupełności prawa do ryczałtu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt czy jest to działalność podstawowa czy wyłącznie uboczna (dodatkowa).

Przykład


Pan Jarosław Malinowski świadczy usługi wynajmu samochodów osobowych, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. 1 lipca zawarł umowę z podmiotem gospodarczym o świadczenie usług reklamowych. Usługi te są zawarte w wykazie usług, których świadczenie wyłącza pana Jarosława z opodatkowania ryczałtem. Od 1 lipca wszystkie przychody uzyskane przez niego z działalności gospodarczej – zarówno z usług związanych z wynajmem samochodów osobowych, jak i reklamowych – powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.


Ryczałtu nie mogą również płacić osoby, które przed rozpoczęciem działalności (w roku 2008 lub w roku poprzednim) wykonywały czynności, wchodzące obecnie w zakres, w ramach umowy o pracę. Te ograniczenia dotyczą również osób rozpoczynających działalność w formie spółki.


Przykład


Pani Karolina Kania pracowała w firmie ABC jako księgowa. W styczniu 2008 roku zrezygnowała z pracy i założyła własną firmę gastronomiczną (bez sprzedaży napojów alkoholowych). Będzie świadczyła usługi na rzecz byłego pracodawcy. Jako formę opodatkowania może wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, bowiem usługi świadczone w ramach jej własnej firmy są innego rodzaju niż czynności wykonywane wcześniej na umowę o prace.


Przykład


Pan Marcin Kowalski pracował jako informatyk. W sierpniu 2007 roku rozwiązał umowę o pracę. We wrześniu tego samego roku rozpoczął działalność gospodarczą w spółce cywilnej. W ramach tej działalności ma świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy takie same, jak czynności wykonywane przez niego na umowę o pracę. Nie może zatem ani w 2007 roku ani w 2008 r. wybrać formy opodatkowania - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Taką możliwość będzie miał dopiero w 2009 roku.

Dokumentacja księgowa


Przedsiębiorcy, jak i spółki rozliczające się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych muszą prowadzić ewidencję przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy. Forma prowadzenia tej uproszczonej księgowości nie jest nigdzie określona, można więc ją prowadzić ręcznie (na papierze) lub komputerowo. Jednak w obu tych przypadkach musi być zachowany ustalony układ rubryk tej ewidencji.

W przypadku, gdy podatnik zleci prowadzenie dla biura rachunkowego lub doradcy podatkowego, musi ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. Termin jaki został na to przewidziany to 7 dni od daty zawarcia umowy. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu NIP-1, gdzie podaje się nazwę i adres biuro oraz adres miejsca przechowywania ewidencji i dowodów związanych z jej prowadzeniem.


Ważne!

W przypadku gdy podatnik, pomimo obowiązku nie będzie prowadził ewidencji lub będzie ją prowadziła niezgodnie z przepisami organ podatkowy określa wartość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania, a także wysokość należnego ryczałtu.

Ryczałt ten to pięciokrotność stawek, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku gdyby podatnik je ewidencjonował.


Ryczałtowcy musza pamiętać, że oprócz ww. ewidencji przychodów muszą także prowadzić:

1) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w których ujmują posiadane i wykorzystywane na potrzeby firmy składniki majątku trwałego – maszyny, urządzenia, środki transportu, budynki, lokale itp.,

2) ewidencję wyposażenia, do której wpisują rzeczy stanowiące wyposażenie firmy, np. sprzęt biurowy, meble, których wartość początkowa nie przekracza 1 500 zł.

3) ewidencję zatrudnienia, zawierającą dane dotyczące pracowników, oraz karty przychodów, zawierające informacje o osiągniętych przez pracownika w danym miesiącu dochodach z pracy, potrąconych składkach i pobranych zaliczkach na podatek.


Dodatkowym obowiązkiem w ramach działalności ryczałtowców jest sporządzenie spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków odpadów. Okolicznościami do przeprowadzenia ww. spisu z natury jest:

-dzień założenia ewidencji przychodów,

-koniec każdego roku podatkowego,

a także

-zmiana wspólnika,

-zmiana umowy spółki,

-dzień likwidacji działalności.


Wysokość miesięcznego ryczałtu


Ryczałtowcy płacą należny podatek od osiąganych przychodów z działalności gospodarczej, czyli wpływów ze sprzedaży towarów lub usług. Osiąganych przychodów nie pomniejszają o żadne koszty związane z prowadzoną działalnością.


Stawki ryczałtu w 2008 roku, nie uległy zmianie w porównaniu do roku poprzedniego i wynoszą: 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% - w zależności od rodzaju wykonywanej działalności.


Obliczony zgodnie z obowiązującymi stawkami podatek przedsiębiorca może pomniejszyć o kwotę opłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a następnie wyliczoną kwotę powinien wpłacić na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania w terminie do 20 dnia następnego miesiąca. Za grudzień ryczałt powinien został opłacony w terminie złożenia zeznania rocznego, czyli najpóźniej do 31 stycznia. Wraz z zapłatą podatku ryczałtowiec nie musi składać jakichkolwiek deklaracji.


Ważne!

Na dzień 13 marca 2008 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne płacona jest według stawki 9%. Natomiast kwota składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o którą pomniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.


Podatnicy kontynuujący działalność mają możliwość opłacania podatku raz na kwartał, wówczas terminem nieprzekraczalnym jest 20 dzień następnego miesiąca po upływie kwartału. Aby jednak skorzystać z takiej możliwości ryczałtowiec musi spełnić dwa warunki:

1) przychody z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25 000 euro (tj. 94 200 zł) oraz

2) złożyć do 20 stycznia roku podatkowego, do właściwego według miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, zawiadomienie o wyborze kwartalnego rozliczania się z urzędem.


Obowiązek rozliczenia się na koniec roku


Po zakończeniu roku, w terminie do 31 stycznia, ryczałtowcy muszą złożyć zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czyli PIT-28. Urzędem właściwym do złożenia tegoż zeznania jest urząd skarbowy wg miejsca zamieszkania podatnika.


Ważne!

Jeśli oprócz dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ryczałtowiec w trakcie roku osiągnie także inne dochody (np. z umów zleceń lub o dzieło) to w terminie do 30 kwietnia powinien złożyć odrębne zeznanie podatkowe na odpowiednim formularzu. Musi także pamiętać, iż w tym zeznaniu nie wykazuje już dochodów objętych ryczałtem.


Wioletta Jurczuk

Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA