REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RYCZAŁT od przychodów ewidencjonowanych 2008

Wioletta Jurczuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest zarezerwowaną formą opodatkowania dla osób prowadzących działalność samodzielnie, w spółce cywilnej lub w spółce jawnej. Mogą z niego korzystać zarówno osoby rozpoczynające, jak i kontynuujące działalność.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Osoby, które w 2008 roku chciały skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musiały złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego, ze względu na miejsce zamieszkania, pisemne oświadczenie. Taki obowiązek ciąży na tych, którzy z początkiem roku rozpoczynają prowadzenie działalności lub zmieniają formę opodatkowania.

Termin złożenia oświadczenia upływa 20 stycznia – w 2008 roku był to 21 stycznia, a to w związku z tym, iż 20 stycznia była niedziela


Natomiast osoby, które w roku poprzednim rozliczały się z fiskusem „za pomocą ryczałtu” i nie planują zmiany formy opodatkowania, nie muszą o tym fakcie informować urzędu. Jednak pomimo tego nałożony został na nich warunek, dotyczący limitu uzyskanego w roku poprzednim przychodu.

Z dniem 1 stycznia 2008 roku zaczął obowiązywać nowy limit, drastycznie zmniejszony w porównaniu do lat ubiegłych. Warunkiem pozostania „ na ryczałcie” w roku 2008 jest uzyskanie w roku poprzedzającym rok podatkowy, czyli w 2007 roku przychodu nieprzekraczającego równowartości 150 000 euro, a nie jak to miało miejsce w roku ubiegłym 250 000 euro. Kwotę tę przelicza się według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października 2007 r., czyli jest to kwota 565 200 zł. (na 2007 r. była to kwota 993 625 zł).


Ważne!

REKLAMA

Jeżeli przychód podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej przekroczy w ciągu roku kwotę 150 000 euro, to od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie, przedsiębiorca traci prawo do opodatkowania w tej formie. W tym momencie musi on założyć właściwe księgi i opłacać podatek na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Warunki niepozwalające „być na ryczałcie”


Limit przychodów to nie jedno ograniczenie stosowania ryczałtu. Nie mogą nim być opodatkowani przedsiębiorcy:

-opłacający podatek w formie karty podatkowej,

-korzystający z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego.


Także wiele rodzajów działalności jest wyłączonych z opodatkowania w tej formie. I tak ryczałtu nie stosuje się do:

-podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

-prowadzących apteki, lombardy, kantory,

- wytwarzających wyroby opodatkowane akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych),

-wykonujących wolne zawody (np. doradcy podatkowi, architekci, geodeci), ale z pewnymi wyjątkami. Nie dotyczy to mianowicie m.in. lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, felczerów, położnych, pielęgniarek, tłumaczy inne niż wymienione w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie,

-świadczących usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Wykonywanie ww. czynności pozbawia przedsiębiorcę w zupełności prawa do ryczałtu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt czy jest to działalność podstawowa czy wyłącznie uboczna (dodatkowa).

Przykład


Pan Jarosław Malinowski świadczy usługi wynajmu samochodów osobowych, opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. 1 lipca zawarł umowę z podmiotem gospodarczym o świadczenie usług reklamowych. Usługi te są zawarte w wykazie usług, których świadczenie wyłącza pana Jarosława z opodatkowania ryczałtem. Od 1 lipca wszystkie przychody uzyskane przez niego z działalności gospodarczej – zarówno z usług związanych z wynajmem samochodów osobowych, jak i reklamowych – powinny być opodatkowane na zasadach ogólnych.


Ryczałtu nie mogą również płacić osoby, które przed rozpoczęciem działalności (w roku 2008 lub w roku poprzednim) wykonywały czynności, wchodzące obecnie w zakres, w ramach umowy o pracę. Te ograniczenia dotyczą również osób rozpoczynających działalność w formie spółki.


Przykład


Pani Karolina Kania pracowała w firmie ABC jako księgowa. W styczniu 2008 roku zrezygnowała z pracy i założyła własną firmę gastronomiczną (bez sprzedaży napojów alkoholowych). Będzie świadczyła usługi na rzecz byłego pracodawcy. Jako formę opodatkowania może wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, bowiem usługi świadczone w ramach jej własnej firmy są innego rodzaju niż czynności wykonywane wcześniej na umowę o prace.


Przykład


Pan Marcin Kowalski pracował jako informatyk. W sierpniu 2007 roku rozwiązał umowę o pracę. We wrześniu tego samego roku rozpoczął działalność gospodarczą w spółce cywilnej. W ramach tej działalności ma świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy takie same, jak czynności wykonywane przez niego na umowę o pracę. Nie może zatem ani w 2007 roku ani w 2008 r. wybrać formy opodatkowania - ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Taką możliwość będzie miał dopiero w 2009 roku.

Dokumentacja księgowa


Przedsiębiorcy, jak i spółki rozliczające się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych muszą prowadzić ewidencję przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy. Forma prowadzenia tej uproszczonej księgowości nie jest nigdzie określona, można więc ją prowadzić ręcznie (na papierze) lub komputerowo. Jednak w obu tych przypadkach musi być zachowany ustalony układ rubryk tej ewidencji.

W przypadku, gdy podatnik zleci prowadzenie dla biura rachunkowego lub doradcy podatkowego, musi ten fakt zgłosić w urzędzie skarbowym. Termin jaki został na to przewidziany to 7 dni od daty zawarcia umowy. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu NIP-1, gdzie podaje się nazwę i adres biuro oraz adres miejsca przechowywania ewidencji i dowodów związanych z jej prowadzeniem.


Ważne!

W przypadku gdy podatnik, pomimo obowiązku nie będzie prowadził ewidencji lub będzie ją prowadziła niezgodnie z przepisami organ podatkowy określa wartość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania, a także wysokość należnego ryczałtu.

Ryczałt ten to pięciokrotność stawek, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku gdyby podatnik je ewidencjonował.


Ryczałtowcy musza pamiętać, że oprócz ww. ewidencji przychodów muszą także prowadzić:

1) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w których ujmują posiadane i wykorzystywane na potrzeby firmy składniki majątku trwałego – maszyny, urządzenia, środki transportu, budynki, lokale itp.,

2) ewidencję wyposażenia, do której wpisują rzeczy stanowiące wyposażenie firmy, np. sprzęt biurowy, meble, których wartość początkowa nie przekracza 1 500 zł.

3) ewidencję zatrudnienia, zawierającą dane dotyczące pracowników, oraz karty przychodów, zawierające informacje o osiągniętych przez pracownika w danym miesiącu dochodach z pracy, potrąconych składkach i pobranych zaliczkach na podatek.


Dodatkowym obowiązkiem w ramach działalności ryczałtowców jest sporządzenie spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków odpadów. Okolicznościami do przeprowadzenia ww. spisu z natury jest:

-dzień założenia ewidencji przychodów,

-koniec każdego roku podatkowego,

a także

-zmiana wspólnika,

-zmiana umowy spółki,

-dzień likwidacji działalności.


Wysokość miesięcznego ryczałtu


Ryczałtowcy płacą należny podatek od osiąganych przychodów z działalności gospodarczej, czyli wpływów ze sprzedaży towarów lub usług. Osiąganych przychodów nie pomniejszają o żadne koszty związane z prowadzoną działalnością.


Stawki ryczałtu w 2008 roku, nie uległy zmianie w porównaniu do roku poprzedniego i wynoszą: 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% - w zależności od rodzaju wykonywanej działalności.


Obliczony zgodnie z obowiązującymi stawkami podatek przedsiębiorca może pomniejszyć o kwotę opłaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, a następnie wyliczoną kwotę powinien wpłacić na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania w terminie do 20 dnia następnego miesiąca. Za grudzień ryczałt powinien został opłacony w terminie złożenia zeznania rocznego, czyli najpóźniej do 31 stycznia. Wraz z zapłatą podatku ryczałtowiec nie musi składać jakichkolwiek deklaracji.


Ważne!

Na dzień 13 marca 2008 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne płacona jest według stawki 9%. Natomiast kwota składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o którą pomniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.


Podatnicy kontynuujący działalność mają możliwość opłacania podatku raz na kwartał, wówczas terminem nieprzekraczalnym jest 20 dzień następnego miesiąca po upływie kwartału. Aby jednak skorzystać z takiej możliwości ryczałtowiec musi spełnić dwa warunki:

1) przychody z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25 000 euro (tj. 94 200 zł) oraz

2) złożyć do 20 stycznia roku podatkowego, do właściwego według miejsca zamieszkania urzędu skarbowego, zawiadomienie o wyborze kwartalnego rozliczania się z urzędem.


Obowiązek rozliczenia się na koniec roku


Po zakończeniu roku, w terminie do 31 stycznia, ryczałtowcy muszą złożyć zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, czyli PIT-28. Urzędem właściwym do złożenia tegoż zeznania jest urząd skarbowy wg miejsca zamieszkania podatnika.


Ważne!

Jeśli oprócz dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ryczałtowiec w trakcie roku osiągnie także inne dochody (np. z umów zleceń lub o dzieło) to w terminie do 30 kwietnia powinien złożyć odrębne zeznanie podatkowe na odpowiednim formularzu. Musi także pamiętać, iż w tym zeznaniu nie wykazuje już dochodów objętych ryczałtem.


Wioletta Jurczuk

Ekspert podatkowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA