REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt nie jest kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży domu, który powstał dzięki środkom pożyczonym z banku. I nie ma tu znaczenia, że rzeczoznawca bankowy potwierdzi, że kwota kredytu została rzeczywiście wykorzystana na budowę domu. Kosztem są wyłącznie wydatki na budowę, potwierdzone fakturami.

Osoby, które za pożyczone z banku pieniądze budują dom system gospodarskim, powinny skrzętnie gromadzić faktury dokumentujące wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych. W ten sposób – w razie konieczności sprzedaży – będzie mógł obniżyć o te wydatki ewentualny przychód ze zbycia nieruchomości. Inne drogi, na skróty, w tym przypadku nie zadziałają.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Budowa domu systemem gospodarczym - kredytujący bank nie żądał faktur

Do izby skarbowej zwrócił się podatnik, który po zaciągnięciu kredytów w banku na działkę i budowę domu. Budynek powstawał tzw. systemem gospodarczym: podatnik nie wynajął żadnej firmy, tylko samodzielnie organizował budowę, kupując materiały i zatrudniając fachowców.

Zgodnie z umową z bankiem, nie musiał prezentować rachunków oraz faktur, gdyż po zakończeniu budowy wyceny miał dokonać rzeczoznawca. To jego opinia miała zdecydować, czy bank uzna, że podatnik rzeczywiście wykorzystał pieniądze zgodnie z celem umowy. W rezultacie więc podatnik nie gromadził rachunków czy faktur, a więc nie dysponuje dokumentami, które mógłby wykorzystać do udowodnienia wydatków związanych z budową.

To nie stanowiłoby problemu, gdyby podatnik – jak pierwotnie zamierzał – zamieszkał w nowo powstałym domu. Jednak ze względu na zmianę planów zdecydował on, że po uzyskaniu opinii od rzeczoznawcy sprzeda dom. Jako że od chwili zakupu gruntu, na którym stanął dom, nie minęło jeszcze 5 lat, podatnik musi liczyć się z koniecznością zapłaty podatku. Uznał jednak, że uda mu się ten podatek obniżyć, jeśli udowodni, jakie były koszty budowy. Jako że nie zbierał dokumentów, zapytał izbę o to, czy może pójść na skróty? Mianowicie chciał jak koszt budowy wpisać wartość kredytu, jaki zaciągnął na dom, ewentualnie wartość budynku, jaka będzie wynikać z szacunku bankowego rzeczoznawcy.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kredyt ani wycena rzeczoznawcy nie potwierdzi kosztów podatkowych

Ale Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 5 listopada 2015 r. (sygnatura IPTPB2/4511-440/15-4/JR) uznała stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Urzędnicy przypomnieli, że do kosztów zbycia nieruchomości można zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości i wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty opłaty sądowe.

Poza tym, zgodnie z art. z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia są udokumentowane koszty wytworzenia. Przy czym, jak zaznaczyli urzędnicy, te ostatnie – jak mówi art. 22 ust 6e, ustala się na podstawie faktur VAT.

To oznacza, jak wynika z interpretacji podatkowej, że podatnik nie może wyliczyć kosztu budowy na podstawie samej kwoty zaciągniętego kredytu, ani także na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Jedynym sposobem, aby wykazać koszty budowy domu, jest przedstawienie faktur dokumentujących wydatki poniesione w trakcie budowy.

Zwrot pracownikowi wydatków na taksówkę bez PIT

Trzeba zbierać paragony, rachunki i faktury

Dla podatnika nie jest to przyjemna decyzja, jako że oznacza, że w razie sprzedaży nie będzie mógł przedstawić praktycznie żadnych dokumentów, dzięki którym obniżyłby uzyskaną kwotę o wydatki na budowę. To oznacza, że podatek musiałby zapłacić od całej kwoty uzyskanej ze zbycia domu, mimo że faktyczny zysk byłby niewielki albo wręcz go by nie było. Na dodatek większość kwoty podatnik będzie musiał oddać bankowi w ramach spłaty kredytu.

Dlatego warto pamiętać, że to, co zadowala bank, nie musi stanowić dowodu dla fiskusa. I że trzeba zbierać rachunki i faktury, jako że w razie nagłej zmiany sytuacji pozwolą one zaoszczędzić sporo pieniędzy na podatku.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA