REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Sprzedaż domu a PIT - kredyt nie jest kosztem
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt nie jest kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży domu, który powstał dzięki środkom pożyczonym z banku. I nie ma tu znaczenia, że rzeczoznawca bankowy potwierdzi, że kwota kredytu została rzeczywiście wykorzystana na budowę domu. Kosztem są wyłącznie wydatki na budowę, potwierdzone fakturami.

Osoby, które za pożyczone z banku pieniądze budują dom system gospodarskim, powinny skrzętnie gromadzić faktury dokumentujące wydatki na zakup materiałów i usług budowlanych. W ten sposób – w razie konieczności sprzedaży – będzie mógł obniżyć o te wydatki ewentualny przychód ze zbycia nieruchomości. Inne drogi, na skróty, w tym przypadku nie zadziałają.

REKLAMA

Autopromocja

Budowa domu systemem gospodarczym - kredytujący bank nie żądał faktur

REKLAMA

Do izby skarbowej zwrócił się podatnik, który po zaciągnięciu kredytów w banku na działkę i budowę domu. Budynek powstawał tzw. systemem gospodarczym: podatnik nie wynajął żadnej firmy, tylko samodzielnie organizował budowę, kupując materiały i zatrudniając fachowców.

Zgodnie z umową z bankiem, nie musiał prezentować rachunków oraz faktur, gdyż po zakończeniu budowy wyceny miał dokonać rzeczoznawca. To jego opinia miała zdecydować, czy bank uzna, że podatnik rzeczywiście wykorzystał pieniądze zgodnie z celem umowy. W rezultacie więc podatnik nie gromadził rachunków czy faktur, a więc nie dysponuje dokumentami, które mógłby wykorzystać do udowodnienia wydatków związanych z budową.

To nie stanowiłoby problemu, gdyby podatnik – jak pierwotnie zamierzał – zamieszkał w nowo powstałym domu. Jednak ze względu na zmianę planów zdecydował on, że po uzyskaniu opinii od rzeczoznawcy sprzeda dom. Jako że od chwili zakupu gruntu, na którym stanął dom, nie minęło jeszcze 5 lat, podatnik musi liczyć się z koniecznością zapłaty podatku. Uznał jednak, że uda mu się ten podatek obniżyć, jeśli udowodni, jakie były koszty budowy. Jako że nie zbierał dokumentów, zapytał izbę o to, czy może pójść na skróty? Mianowicie chciał jak koszt budowy wpisać wartość kredytu, jaki zaciągnął na dom, ewentualnie wartość budynku, jaka będzie wynikać z szacunku bankowego rzeczoznawcy.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kredyt ani wycena rzeczoznawcy nie potwierdzi kosztów podatkowych

REKLAMA

Ale Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 5 listopada 2015 r. (sygnatura IPTPB2/4511-440/15-4/JR) uznała stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Urzędnicy przypomnieli, że do kosztów zbycia nieruchomości można zaliczyć m.in. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości i wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, koszty opłaty sądowe.

Poza tym, zgodnie z art. z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia są udokumentowane koszty wytworzenia. Przy czym, jak zaznaczyli urzędnicy, te ostatnie – jak mówi art. 22 ust 6e, ustala się na podstawie faktur VAT.

To oznacza, jak wynika z interpretacji podatkowej, że podatnik nie może wyliczyć kosztu budowy na podstawie samej kwoty zaciągniętego kredytu, ani także na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Jedynym sposobem, aby wykazać koszty budowy domu, jest przedstawienie faktur dokumentujących wydatki poniesione w trakcie budowy.

Zwrot pracownikowi wydatków na taksówkę bez PIT

Trzeba zbierać paragony, rachunki i faktury

Dla podatnika nie jest to przyjemna decyzja, jako że oznacza, że w razie sprzedaży nie będzie mógł przedstawić praktycznie żadnych dokumentów, dzięki którym obniżyłby uzyskaną kwotę o wydatki na budowę. To oznacza, że podatek musiałby zapłacić od całej kwoty uzyskanej ze zbycia domu, mimo że faktyczny zysk byłby niewielki albo wręcz go by nie było. Na dodatek większość kwoty podatnik będzie musiał oddać bankowi w ramach spłaty kredytu.

Dlatego warto pamiętać, że to, co zadowala bank, nie musi stanowić dowodu dla fiskusa. I że trzeba zbierać rachunki i faktury, jako że w razie nagłej zmiany sytuacji pozwolą one zaoszczędzić sporo pieniędzy na podatku.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA