REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Problemy z PIT-em po 30 kwietnia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
problemy z PIT po 30 kwietnia
problemy z PIT po 30 kwietnia

REKLAMA

REKLAMA

Minął termin złożenia rocznych zeznań podatkowych za 2007 rok. Co to oznacza dla Ciebie? Czy złożyłeś w terminie zeznanie podatkowe? Co powinieneś zrobić, gdy nie złożyłeś nadal PITa ? Jak się zachować, gdy urząd skarbowy poprosi Cię o wyjaśnienia? Chcesz złożyć korektę PITa ?

Czy zdążyłeś z PITem ?


Wypełniony i podpisany PIT (lub PITy) trzeba było zanieść do urzędu skarbowego w polskim urzędzie konsularnym lub wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Można też było (w przypadku więźniów i aresztantów) złożyć PIT w administracji zakładu karnego lub aresztu śledczego. Żołnierze mogli to zrobić w dowództwie jednostki wojskowej, a marynarze doręczyć kapitanowi statku. Teoretycznie można też było wysłać PIT drogą elektroniczną.


W przypadku PIT-28 i PIT-16A za 2007 r. trzeba było to zrobić do czwartku 31 stycznia 2008 r..

W przypadku PIT-40 za 2007 r. zeznanie roczne trzeba było złożyć najpóźniej w piątek 29 lutego 2008 r..

REKLAMA

Natomiast termin złożenia PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-37 za 2007 r. upłynął w środę 30 kwietnia 2008 r..

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W tych terminach trzeba było też wpłacić podatek wynikający z PITów oraz ew. złożyć wniosek o wspólne opodatkowanie z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem.


Jeżeli ktoś dochował tych terminów – zdążył złożyć zeznanie w terminie. Jeżeli nie – może mieć kłopoty.


Wysłanie 30 kwietnia listu z zeznaniem rocznym za pośrednictwem firmy kurierskiej nie korzysta z przywileju uznania, że zeznanie zostało złożone 30 kwietnia. Taki przywilej ma tylko PIT nadany w placówce Poczty Polskiej. W przypadku przesyłki kurierskiej za datę złożenia PITa będzie uznany dzień dotarcia przesyłki do urzędu skarbowego.


Nie zdążyłeś z PITem ? Co Ci grozi.


Jeżeli nie złożyłeś PITa w terminie grozi Ci grzywna, a nawet kara pozbawienia wolności nadawane w postępowaniu karnoskarbowym. Ponadto jeżeli z zeznania wynika podatek do zapłaty – staje się on zaległością podatkową i zaczynają się naliczać odsetki od zaległości podatkowych. Przepada Ci też możliwość wspólnego rozliczenia się z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem.


Odsetki od zaległości podatkowych wynoszą aktualnie 14% rocznie. Trzeba je obliczyć biorąc pod uwagę każdy dzień zwłoki z zapłatą podatku.


Podatnik, który nie złożył deklaracji podatkowej w terminie, może zostać uznany za uchylającego się od opodatkowania i narażającego podatek na tzw. uszczuplenie. Wtedy można mu wymierzyć grzywnę do 720 stawek dziennych albo karę pozbawienia wolności, albo obie te kary łącznie.


Jedna stawka dzienna może zostać ustalona od 37,53 zł do 15 012 zł – w zależności od zamożności podatnika.


Jeżeli wpłaciłeś podatek do urzędu ale zapomniałeś złożyć PITa też może odpowiadać za wykroczenie skarbowe zagrożone grzywną. Może ona być wymierzona np. mandatem karnym od 112,60 zł do 2252 zł.


Pamiętaj, że powinieneś złożyć PIT nawet gdy w 2007 roku zarobiłeś maksymalnie 3015 zł, czyli mniej od dochodu powodującego obowiązek zapłaty podatku.


Nie zdążyłeś z PITem ? Co powinieneś zrobić.


Przede wszystkim powinieneś złożyć odpowiedniego PITa (lub PITy) jak najszybciej i wpłacić podatek z odsetkami


Aby uniknąć sankcji karnych powinieneś też jednocześnie złożyć tzw. czynny żal. Chodzi o dodatkowe pisemne oświadczenie o popełnieniu czynu zabronionego przez kodeks karny skarbowy.


Więcej o czynnym żalu i jego wzór.


Pomyliłeś się w zeznaniu ? Złóż korektę.


Korekta polega na przepisaniu - oprócz informacji korygowanych (zmienianych lub nowych) - wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu "złożenie zeznania" należy zaznaczyć kwadrat "złożenie korekty".


Do PITa trzeba dołączyć oddzielne pismo - uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.


Więcej o korekcie PIT oraz wzór uzasadnienia przyczyn korekty


Urząd kontroluje PIT.


Urząd skarbowy może oczywiście kontrolować złożone PITy i często z tego prawa korzysta. Nazywa się to oficjalnie kontrola podatkowa. Powinieneś wiedzieć jak się zachować podczas kontroli. Jest to jednak dość złożona materia, dlatego powinieneś zajrzeć do Poradnika, który przygotowaliśmy dla Ciebie w tym celu:


Kontrola Podatkowa – nie daj się zaskoczyć i znaj swoje prawa


Jeżeli kontrola podatkowa wykazała jakieś nieprawidłowości licz się z postępowaniem podatkowym


Kontrola podatkowa może wykazać jakieś nieprawidłowości. Okaże się p. że powinieneś zapłacić więcej podatku niż to wynika z Twojego PITa. Wtedy po zakończeniu kontroli urząd rozpocznie postępowanie podatkowe, które kończy się na ogół decyzją. Na mocy tej decyzji będziesz musiał p. zapłacić wyższy podatek. Możesz oczywiście odwoływać się od tej decyzji, jeżeli uważasz, że jest niesłuszna.


Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym


Jak odwołać się do sądu w sporze z fiskusem


Jak przeżyć egzekucję (zaległości podatkowych)


Złożyłeś PITa w terminie ale nie dostałeś jeszcze zwrotu podatku ?


Musisz wiedzieć, że urząd skarbowy ma całe 3 miesiące (liczone od dnia złożenia PITa; w przypadku wysłania pocztą – od daty stempla pocztowego) na zwrot nadpłaty podatku. Jeżeli składałeś korektę, to termin ten liczy się na nowo od dnia złożenia korekty. Ale jak urząd przekroczy te 3 miesiące – możesz zażądać odsetek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA