REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
problemy z PIT po 30 kwietnia
problemy z PIT po 30 kwietnia

REKLAMA

REKLAMA

Minął termin złożenia rocznych zeznań podatkowych za 2007 rok. Co to oznacza dla Ciebie? Czy złożyłeś w terminie zeznanie podatkowe? Co powinieneś zrobić, gdy nie złożyłeś nadal PITa ? Jak się zachować, gdy urząd skarbowy poprosi Cię o wyjaśnienia? Chcesz złożyć korektę PITa ?

Czy zdążyłeś z PITem ?


Wypełniony i podpisany PIT (lub PITy) trzeba było zanieść do urzędu skarbowego w polskim urzędzie konsularnym lub wysłać za pośrednictwem Poczty Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA


Można też było (w przypadku więźniów i aresztantów) złożyć PIT w administracji zakładu karnego lub aresztu śledczego. Żołnierze mogli to zrobić w dowództwie jednostki wojskowej, a marynarze doręczyć kapitanowi statku. Teoretycznie można też było wysłać PIT drogą elektroniczną.


W przypadku PIT-28 i PIT-16A za 2007 r. trzeba było to zrobić do czwartku 31 stycznia 2008 r..

W przypadku PIT-40 za 2007 r. zeznanie roczne trzeba było złożyć najpóźniej w piątek 29 lutego 2008 r..

REKLAMA

Natomiast termin złożenia PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-37 za 2007 r. upłynął w środę 30 kwietnia 2008 r..

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W tych terminach trzeba było też wpłacić podatek wynikający z PITów oraz ew. złożyć wniosek o wspólne opodatkowanie z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem.


Jeżeli ktoś dochował tych terminów – zdążył złożyć zeznanie w terminie. Jeżeli nie – może mieć kłopoty.


Wysłanie 30 kwietnia listu z zeznaniem rocznym za pośrednictwem firmy kurierskiej nie korzysta z przywileju uznania, że zeznanie zostało złożone 30 kwietnia. Taki przywilej ma tylko PIT nadany w placówce Poczty Polskiej. W przypadku przesyłki kurierskiej za datę złożenia PITa będzie uznany dzień dotarcia przesyłki do urzędu skarbowego.


Nie zdążyłeś z PITem ? Co Ci grozi.


Jeżeli nie złożyłeś PITa w terminie grozi Ci grzywna, a nawet kara pozbawienia wolności nadawane w postępowaniu karnoskarbowym. Ponadto jeżeli z zeznania wynika podatek do zapłaty – staje się on zaległością podatkową i zaczynają się naliczać odsetki od zaległości podatkowych. Przepada Ci też możliwość wspólnego rozliczenia się z małżonkiem lub samotnie wychowywanym dzieckiem.


Odsetki od zaległości podatkowych wynoszą aktualnie 14% rocznie. Trzeba je obliczyć biorąc pod uwagę każdy dzień zwłoki z zapłatą podatku.


Podatnik, który nie złożył deklaracji podatkowej w terminie, może zostać uznany za uchylającego się od opodatkowania i narażającego podatek na tzw. uszczuplenie. Wtedy można mu wymierzyć grzywnę do 720 stawek dziennych albo karę pozbawienia wolności, albo obie te kary łącznie.


Jedna stawka dzienna może zostać ustalona od 37,53 zł do 15 012 zł – w zależności od zamożności podatnika.


Jeżeli wpłaciłeś podatek do urzędu ale zapomniałeś złożyć PITa też może odpowiadać za wykroczenie skarbowe zagrożone grzywną. Może ona być wymierzona np. mandatem karnym od 112,60 zł do 2252 zł.


Pamiętaj, że powinieneś złożyć PIT nawet gdy w 2007 roku zarobiłeś maksymalnie 3015 zł, czyli mniej od dochodu powodującego obowiązek zapłaty podatku.


Nie zdążyłeś z PITem ? Co powinieneś zrobić.


Przede wszystkim powinieneś złożyć odpowiedniego PITa (lub PITy) jak najszybciej i wpłacić podatek z odsetkami


Aby uniknąć sankcji karnych powinieneś też jednocześnie złożyć tzw. czynny żal. Chodzi o dodatkowe pisemne oświadczenie o popełnieniu czynu zabronionego przez kodeks karny skarbowy.


Więcej o czynnym żalu i jego wzór.


Pomyliłeś się w zeznaniu ? Złóż korektę.


Korekta polega na przepisaniu - oprócz informacji korygowanych (zmienianych lub nowych) - wszystkich informacji z pierwotnego zeznania. Na pierwszej stronie formularza zamiast kwadratu "złożenie zeznania" należy zaznaczyć kwadrat "złożenie korekty".


Do PITa trzeba dołączyć oddzielne pismo - uzasadnienie przyczyn korekty. Jest to opis błędu jaki popełnił podatnik składając pierwotne zeznanie oraz opis działań podjętych w celu usunięcia błędu.

Czasem urząd skarbowy może sam dokonać korekty Twojego zeznania podatkowego. Może to zrobić w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki. Warunkiem tej urzędowej korekty jest jednak, by w wyniku tej korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 1.000 zł.


Więcej o korekcie PIT oraz wzór uzasadnienia przyczyn korekty


Urząd kontroluje PIT.


Urząd skarbowy może oczywiście kontrolować złożone PITy i często z tego prawa korzysta. Nazywa się to oficjalnie kontrola podatkowa. Powinieneś wiedzieć jak się zachować podczas kontroli. Jest to jednak dość złożona materia, dlatego powinieneś zajrzeć do Poradnika, który przygotowaliśmy dla Ciebie w tym celu:


Kontrola Podatkowa – nie daj się zaskoczyć i znaj swoje prawa


Jeżeli kontrola podatkowa wykazała jakieś nieprawidłowości licz się z postępowaniem podatkowym


Kontrola podatkowa może wykazać jakieś nieprawidłowości. Okaże się p. że powinieneś zapłacić więcej podatku niż to wynika z Twojego PITa. Wtedy po zakończeniu kontroli urząd rozpocznie postępowanie podatkowe, które kończy się na ogół decyzją. Na mocy tej decyzji będziesz musiał p. zapłacić wyższy podatek. Możesz oczywiście odwoływać się od tej decyzji, jeżeli uważasz, że jest niesłuszna.


Jak radzić sobie w postępowaniu podatkowym


Jak odwołać się do sądu w sporze z fiskusem


Jak przeżyć egzekucję (zaległości podatkowych)


Złożyłeś PITa w terminie ale nie dostałeś jeszcze zwrotu podatku ?


Musisz wiedzieć, że urząd skarbowy ma całe 3 miesiące (liczone od dnia złożenia PITa; w przypadku wysłania pocztą – od daty stempla pocztowego) na zwrot nadpłaty podatku. Jeżeli składałeś korektę, to termin ten liczy się na nowo od dnia złożenia korekty. Ale jak urząd przekroczy te 3 miesiące – możesz zażądać odsetek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA