REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przypadku gdy podatnik sprzeda mieszkanie po cenie równej tej, za jaką je nabył, powstanie dochód podlegający opodatkowaniu? Zdaniem fiskusa dochodu nie będzie, nie będzie więc także podatku. Powstaje jednak pytanie, jaki cel ma transakcja, która nie przyniesie sprzedającemu żadnego dochodu?

O interpretację podatkową można wystąpić, aby dowiedzieć się o konsekwencje podatkowe prowadzonych działań, ale także i wtedy, kiedy dopiero planuje się jakieś przedsięwzięcie. Tak zrobił podatnik, który chce sprzedać mieszkanie tak, aby na nim nie zarobić.

REKLAMA

Autopromocja

Jak nie ma dochodu, to nie ma podatku

Odziedziczył on mieszkanie po rodzicach. Jak poinformował, sprzedał nieruchomość za 400 tys. zł. Teraz zastanawia się nad tym, jak te pieniądze ulokować. Jak poinformował izbę skarbową, planuje zakup dwóch innych mieszkań – na jedno zamierza wydać 200 tys. zł, zaś drugie chce kupić za 300 tys. zł.

I tutaj robi się ciekawie, bo pytanie, jakie zadał izbie skarbowej, dotyczyło ciągu dalszego transakcji związanej z drugim mieszkaniem. Mianowicie podatnik nowe mieszkanie zamierzał szybko sprzedać – i to za cenę 300 tys. zł. Chciał się tylko dowiedzieć, czy jeśli cena sprzedaży będzie równa cenie zakupu, to powstanie dochód.

Remont mieszkania przed jego nabyciem a prawo do zwolnienia z podatku

Zakup kilku mieszkań pozwala skorzystać z ulgi na własne mieszkanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 20 września 2016 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-624/16-2/AK) przyznała podatnikowi rację. Zgodnie z przepisami, opodatkowaniu (przy zbyciu mieszkania posiadanego krócej niż 5 lat) podlega dochód. Dochód zaś jest różnicą między ceną zapłaconą a ceną uzyskaną, pomniejszoną o koszty transakcyjne oraz ewentualne wydatki na ulepszenie lokalu (np. remont czy rozbudowę). Jeśli więc podatnik nie uzyska dochodu, nie będzie podatku.

Nie chodzi o zysk, ale o podatek?

Najciekawsze w pytaniu podatnika jest to, dlaczego zamierza sprzedawać kupione mieszkanie po cenie zakupu? Wydawałoby się, że tego typu transakcje prowadzi się dla zysku.

Odpowiedź na to pytanie może tkwić w tym, skąd podatnik wziął pieniądze na zakupy. Z wniosku wynika, że odziedziczył je po rodzicach. We wniosku nie ma słowa o tym, jak długo mieszkanie po rodzicach było w posiadaniu podatnika. Jeśli dłużej niż 5 lat, wówczas cała operacja nadal nie ma sensu. Jeśli jednak sprzedaży dokonał tuż po wejściu w posiadanie, to transakcja nagle okazuje się całkiem racjonalna.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


Przepisy mówią, że jeśli podatnik dokona sprzedaży mieszkania w okresie krótszym niż pięć lat od nabycia (również w spadku), wtedy musi zapłacić podatek od dochodu. Jako że koszt nabycia przy dziedziczeniu wynosi praktycznie 0 zł, to podatnik musiałby zapłacić podatek od całej kwoty 400 tys. Ratunkiem jest wydanie uzyskanych pieniędzy na cele mieszkaniowe podatnika. Taki zakup musi nastąpić w ciągu 2 lat od końca roku, w którym nastąpiło zbycie.

Być może podatnik właśnie tego podatku próbował uniknąć, stąd zakup mieszkań. Po ich dokonaniu podatnik mógłby udokumentować przed fiskusem, że zrealizował warunek konieczny do skorzystania ze zwolnienia z podatku. Fakt, że dokonał zakupu dwóch mieszkań, nie uniemożliwia uznania przez fiskusa, że oba zostały kupione na własne potrzeby mieszkaniowe. Jest wiele interpretacji, w których fiskus zgadzał się na zakup dwóch mieszkań, np. na potrzeby dzieci albo rodziców mieszkających z podatnikiem.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkania służbowego pracownikom – skutki w PIT

Zaoszczędzi 40 tys. zł czy nie?

Ile mógłby zyskać na takiej operacji podatnik? Z grubsza licząc, ok. 45 tys. zł. Mieszkanie ma wprawdzie kosztować 300 tys. zł, ale ze sprzedaży lokalu po rodzicach pochodzi 200 tys. zł (pozostałe 200 tys. zł zostało wydane na pierwsze mieszkanie). Podatek od takiej kwoty – przy założeniu, że podatnik nie ma innych dochodów – wyniósłby ponad 51 tys. zł. Tymczasem koszty nabycia mieszkania można by zamknąć w kwocie ok. 6 tys. zł. Nawet jeśli zapłaci także koszty związane ze sprzedażą, nadal oszczędność wynosi blisko 40 tys. zł.

Nie jest pewne, czy mu się uda zaoszczędzić. Urzędnik, który sporządzał wykładnię, zwrócił uwagę, że choć nie będzie dochodu, to jednak sprzedawca musi złożyć odpowiednią deklarację w urzędzie skarbowym (PIT-39), na którym wykaże dochód, jego brak lub stratę. Innymi słowy fiskus dowie się o szybkiej sprzedaży mieszkania. Całkiem możliwe więc, że sprawa zakończy się postępowaniem organów skarbowych.

Marek Siudaj, Tax Care

Zobacz także: Nieruchomości

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA