REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe

Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Sprzedaż mieszkania po cenie zakupu – skutki podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy w przypadku gdy podatnik sprzeda mieszkanie po cenie równej tej, za jaką je nabył, powstanie dochód podlegający opodatkowaniu? Zdaniem fiskusa dochodu nie będzie, nie będzie więc także podatku. Powstaje jednak pytanie, jaki cel ma transakcja, która nie przyniesie sprzedającemu żadnego dochodu?

O interpretację podatkową można wystąpić, aby dowiedzieć się o konsekwencje podatkowe prowadzonych działań, ale także i wtedy, kiedy dopiero planuje się jakieś przedsięwzięcie. Tak zrobił podatnik, który chce sprzedać mieszkanie tak, aby na nim nie zarobić.

REKLAMA

Autopromocja

Jak nie ma dochodu, to nie ma podatku

Odziedziczył on mieszkanie po rodzicach. Jak poinformował, sprzedał nieruchomość za 400 tys. zł. Teraz zastanawia się nad tym, jak te pieniądze ulokować. Jak poinformował izbę skarbową, planuje zakup dwóch innych mieszkań – na jedno zamierza wydać 200 tys. zł, zaś drugie chce kupić za 300 tys. zł.

I tutaj robi się ciekawie, bo pytanie, jakie zadał izbie skarbowej, dotyczyło ciągu dalszego transakcji związanej z drugim mieszkaniem. Mianowicie podatnik nowe mieszkanie zamierzał szybko sprzedać – i to za cenę 300 tys. zł. Chciał się tylko dowiedzieć, czy jeśli cena sprzedaży będzie równa cenie zakupu, to powstanie dochód.

Remont mieszkania przed jego nabyciem a prawo do zwolnienia z podatku

Zakup kilku mieszkań pozwala skorzystać z ulgi na własne mieszkanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 20 września 2016 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-624/16-2/AK) przyznała podatnikowi rację. Zgodnie z przepisami, opodatkowaniu (przy zbyciu mieszkania posiadanego krócej niż 5 lat) podlega dochód. Dochód zaś jest różnicą między ceną zapłaconą a ceną uzyskaną, pomniejszoną o koszty transakcyjne oraz ewentualne wydatki na ulepszenie lokalu (np. remont czy rozbudowę). Jeśli więc podatnik nie uzyska dochodu, nie będzie podatku.

Nie chodzi o zysk, ale o podatek?

Najciekawsze w pytaniu podatnika jest to, dlaczego zamierza sprzedawać kupione mieszkanie po cenie zakupu? Wydawałoby się, że tego typu transakcje prowadzi się dla zysku.

Odpowiedź na to pytanie może tkwić w tym, skąd podatnik wziął pieniądze na zakupy. Z wniosku wynika, że odziedziczył je po rodzicach. We wniosku nie ma słowa o tym, jak długo mieszkanie po rodzicach było w posiadaniu podatnika. Jeśli dłużej niż 5 lat, wówczas cała operacja nadal nie ma sensu. Jeśli jednak sprzedaży dokonał tuż po wejściu w posiadanie, to transakcja nagle okazuje się całkiem racjonalna.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja


REKLAMA

Przepisy mówią, że jeśli podatnik dokona sprzedaży mieszkania w okresie krótszym niż pięć lat od nabycia (również w spadku), wtedy musi zapłacić podatek od dochodu. Jako że koszt nabycia przy dziedziczeniu wynosi praktycznie 0 zł, to podatnik musiałby zapłacić podatek od całej kwoty 400 tys. Ratunkiem jest wydanie uzyskanych pieniędzy na cele mieszkaniowe podatnika. Taki zakup musi nastąpić w ciągu 2 lat od końca roku, w którym nastąpiło zbycie.

Być może podatnik właśnie tego podatku próbował uniknąć, stąd zakup mieszkań. Po ich dokonaniu podatnik mógłby udokumentować przed fiskusem, że zrealizował warunek konieczny do skorzystania ze zwolnienia z podatku. Fakt, że dokonał zakupu dwóch mieszkań, nie uniemożliwia uznania przez fiskusa, że oba zostały kupione na własne potrzeby mieszkaniowe. Jest wiele interpretacji, w których fiskus zgadzał się na zakup dwóch mieszkań, np. na potrzeby dzieci albo rodziców mieszkających z podatnikiem.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkania służbowego pracownikom – skutki w PIT

Zaoszczędzi 40 tys. zł czy nie?

Ile mógłby zyskać na takiej operacji podatnik? Z grubsza licząc, ok. 45 tys. zł. Mieszkanie ma wprawdzie kosztować 300 tys. zł, ale ze sprzedaży lokalu po rodzicach pochodzi 200 tys. zł (pozostałe 200 tys. zł zostało wydane na pierwsze mieszkanie). Podatek od takiej kwoty – przy założeniu, że podatnik nie ma innych dochodów – wyniósłby ponad 51 tys. zł. Tymczasem koszty nabycia mieszkania można by zamknąć w kwocie ok. 6 tys. zł. Nawet jeśli zapłaci także koszty związane ze sprzedażą, nadal oszczędność wynosi blisko 40 tys. zł.

Nie jest pewne, czy mu się uda zaoszczędzić. Urzędnik, który sporządzał wykładnię, zwrócił uwagę, że choć nie będzie dochodu, to jednak sprzedawca musi złożyć odpowiednią deklarację w urzędzie skarbowym (PIT-39), na którym wykaże dochód, jego brak lub stratę. Innymi słowy fiskus dowie się o szybkiej sprzedaży mieszkania. Całkiem możliwe więc, że sprawa zakończy się postępowaniem organów skarbowych.

Marek Siudaj, Tax Care

Zobacz także: Nieruchomości

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA