REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga mieszkaniowa przy zamianie mieszkania w kredycie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ulga mieszkaniowa przy zamianie mieszkania w kredycie /Fot. Fotolia
Ulga mieszkaniowa przy zamianie mieszkania w kredycie /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który ma pieniądze, może sprzedawać i kupować nieruchomości przed upływem pięciu lat od nabycia, nie płacąc podatku dochodowego. Gorzej ma ten, kto – by poprawić warunki lokalowe – zamienia mieszkanie w kredycie na większe. Ulga mieszkaniowa sprzyja bogatym, inwestującym w kolejne lokale, a dyskryminuje osoby mniej majętne.

REKLAMA

Zwrócił na to uwagę czytelnik DGP po przeczytaniu relacji z wyroków sądów administracyjnych. W jego przekonaniu potwierdzają one, że ulga mieszkaniowa sprzyja majętnym, inwestującym w kolejne lokale, a dyskryminuje osoby ubogie, które pieniądze ze sprzedaży mieszkania muszą przeznaczyć na spłatę starych zobowiązań.

Sądy uznają jednak, że odliczenie nie może przysługiwać dwukrotnie z tytułu tych samych wydatków; raz jako koszt przy sprzedaży mieszkania, a drugi raz jako wydatek objęty ulgą mieszkaniową.

Trzy mieszkania

REKLAMA

W korzystnej sytuacji są ci, którzy – mając już gdzie mieszkać – sprzedają inną nieruchomość (np. odziedziczoną) i za otrzymane pieniądze kupują kolejny lokal, argumentując to potrzebą zaspokojenia własnych celów mieszkaniowych. Zdaniem sądów tacy podatnicy mogą korzystać z ulgi mieszkaniowej i nie płacić PIT od dochodu ze zbycia nieruchomości.

Potwierdzają to wyroki NSA, przykładowo z 17 maja 2017 r. (sygn. akt II FSK 1053/15). Dotyczył on podatnika, który odziedziczył udział w mieszkaniu po babci, a następnie szybko go sprzedał. Za uzyskane pieniądze i nowo zaciągnięty kredyt kupił dwa kolejne mieszkania. Nie zapłacił podatku od dochodu ze sprzedaży udziału po babci, bo zadeklarował, że pieniądze przeznaczy na własne cele mieszkaniowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus zażądał jednak podatku. Zwrócił uwagę na to, że mężczyzna ma już gdzie mieszkać, a nowe lokale zamierza wynajmować.

Podatnik wygrał w sądach. Stwierdziły one, że przepisy ustawy o PIT nie zakazują posiadania więcej niż jednego lokum na cele mieszkaniowe i czerpania pożytku z najmu.

Podobnie NSA orzekł w wyroku z 29 listopada 2016 r. (sygn. akt II FSK 3126/14). Wyjaśnił, że zakup trzech lokali i ich czasowy wynajem nie wyklucza ulgi w PIT. Sąd dodał, że nie trzeba się od razu wprowadzać, żeby realizować cele mieszkaniowe.

Kłopotliwa zamiana

Inna jest linia orzecznicza w sprawie tych, którzy chcą sprzedać mieszkanie kupione na kredyt, żeby zamienić je na większe. Takie osoby mogą mieć problem ze skorzystaniem z ulgi mieszkaniowej.

Potwierdza to wyrok NSA z 7 lutego 2017 r. (sygn. akt II FSK 82/15). Dotyczył on małżonków, którzy po upływie sześciu miesięcy sprzedali mieszkanie kupione na kredyt, a większość pieniędzy przeznaczyli na jego spłatę. Resztę wpłacili deweloperowi na zakup nowego mieszkania. NSA uznał, że ta część przychodu, która poszła na spłatę kredytu, nie jest objęta ulgą, bo nie dotyczy realizacji celu mieszkaniowego. Nie jest nim bowiem spłata kredytu zaciągniętego na zbywane mieszkanie.

Tak samo orzekł NSA w wyroku z 10 maja 2017 r. (sygn. akt II FSK 991/15).

Jak jest, każdy widzi

To problem podatników, których nie stać na spłatę kredytu przed zakupem nowego, większego lokum i pieniądze ze sprzedaży starego mieszkania muszą w pierwszej kolejności przeznaczyć na uregulowanie dotychczasowych zobowiązań.

Sądową wykładnię przepisów krytykują też doradcy podatkowi. Joanna Stolarek, lider praktyki PIT w Kancelarii Ożóg Tomczykowski, zwraca uwagę na to, że osoby, które sprzedają nieruchomości i spłacają stare kredyty, aby zaciągnąć nowe, często nie mają innego wyjścia. Chcąc zaciągnąć kredyt na nowe lokum, muszą sprzedać stare mieszkanie i spłacić zobowiązania zaciągnięte na jego zakup. Zdaniem ekspertki z literalnej wykładni przepisów wcale nie wynika, żeby spłata kredytu na zbywane mieszkanie nie mogła zostać uznana za cel mieszkaniowy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Również Grzegorz Grochowina, tax manager w KPMG, podkreśla, że za argumentacją sądów (iż spłata kredytu na zbywane mieszkanie nie może być objęta zwolnieniem) nie stoi konkretny przepis.

– Sądy powołują się jedynie na to, że gdyby taka spłata była objęta ulgą, to podatnik dwukrotnie odliczyłby te same wydatki: raz jako koszt sprzedaży, drugi raz w ramach ulgi mieszkaniowej – mówi ekspert z KPMG. ⒸⓅ

infoRgrafika

OPINIA

Kto ma już dom i kupuje nowy, nie realizuje celów mieszkaniowych

Teresa Kozina

kierownik Pierwszego Referatu Czynności Analitycznych i Sprawdzających Urzędu Skarbowego w Wadowicach

REKLAMA

Nie zgadzam się z tezą, że ulga mieszkaniowa sprzyja tylko osobom majętnym. U podstaw zwolnienia z podatku leży założenie, że nie powinny zostać opodatkowane środki wydatkowane na realizację nowego celu mieszkaniowego. Warunkiem zwolnienia podatkowego jest wykazanie przez podatnika, że były to jego własne cele mieszkaniowe. Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie dachu nad głową, dążenie, aby w tym nowym lokalu mieszkać.

Zwolnienie od podatku PIT nie obejmuje zaspokojenia czyichkolwiek potrzeb mieszkaniowych lub potrzeb innych niż mieszkaniowe, np. rekreacyjne. Nie zaspokaja własnych potrzeb mieszkaniowych osoba, która – posiadając własne miejsce zamieszkania – nabywa kolejne nieruchomości w celach lokaty kapitału, prowadzenia inwestycji w postaci najmu, celem późniejszej ich odsprzedaży z zyskiem lub w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych innych osób czy na potrzeby inne niż mieszkaniowe. ⒸⓅ

Patrycja Dudek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA