REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
Opodatkowanie najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
Opodatkowanie najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz tzw. zasad ogólnych osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umów najmu lub dzierżawy, które nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - mogą wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stawka ryczałtu od najmu wynosi 8,5% uzyskanych przychodów (bez względu na ich wysokość).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z takiej formy opodatkowania mogą skorzystać zarówno osoby prywatne, jak również przedsiębiorcy osiągający dodatkowo przychód z tytułu umów najmu lub umów dzierżawy jako odrębnych źródeł przychodów.

Nawet w sytuacji, w której przedsiębiorca nie może opodatkować ryczałtem przychodów z działalności, to nie pozbawia go to prawa do opodatkowania ryczałtem przychodów z tytułu umów najmu lub dzierżawy.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast podatnik rozpoczynający wynajem w trakcie roku podatkowego powinien złożyć oświadczenie nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu - albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego..

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik, który płacił w poprzednim roku ryczałt od najmu nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal najem opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wówczas nie ma on obowiązku składania żadnego oświadczenia.

Polecamy: Nowości w ryczałcie od 20 maja 2010 r.

Wzór oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

Olsztyn, dnia 19 lipca 2010 r.

Kazimierz Nowak
ul. Polna 23 m. 4
10-111 Olsztyn

NIP: 222-222-22-22

Naczelnik Urzędu Skarbowego

w Olsztynie

Al. Piłsudskiego 59
10-577 Olsztyn

Oświadczenie

Na podstawie art. 9 ustawy z 20 listopada 1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz.930 z późn. zm.) oświadczam, że jako osoba fizyczna osiągająca przychody z tytułu umowy najmu od czerwca 2010 r. - wybieram opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Kazimierz Nowak

Podobnie jak przy zasadach ogólnych tak i przy ryczałcie, jeżeli małżonkowie uzyskują przychód z tytułu umowy najmu lub dzierżawy składnika należącego do wspólnego ich majątku, to każde z nich powinno swoje dochody uzyskane z najmu rozliczać odrębnie, po połowie.

Polecamy: Korzystny ryczałt od najmu

Odwrotnie oczywiście rzecz się ma, jeżeli między małżonkami istnieje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej, wówczas dochody z najmu lub dzierżawy mogą być opodatkowane przez jednego z małżonków. Żeby można było skorzystać z takiej możliwości, małżonkowie powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie, w którym określą, który z małżonków będzie odprowadzał w całości podatek z tytułu uzyskanego dochodu z umów najmu lub dzierżawy.

Takie oświadczenie powinno zostać złożone w ww. terminach. Złożone oświadczenie obowiązuje tylko w danym roku podatkowym.

Wzór oświadczenia o wyborze opodatkowania całości przychodów w formie ryczałtu przez jednego z małżonków.

Olsztyn, dnia 19 lipca 2010 r.

Kazimierz Nowak
ul. Polna 23 m. 4
00-111 Olsztyn

NIP: 222-222-22-22

Eugenia Nowak
ul. Polna 23 m. 4
00-111 Olsztyn

NIP: 111-111-11-11

Naczelnik Urzędu Skarbowego

w Olsztynie

Al. Piłsudskiego 59
10-577 Olsztyn

Oświadczenie

Na podstawie art. 12 ust. 8 ustawy z 20 listopada 1998r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) oświadczamy, że jako małżonkowie między którymi istnieje wspólność majątkowa, i którzy od czerwca 2010 r. osiągają przychody z tytułu umowy najmu decydujemy, iż osiągane z tego tytułu przez nas przychody będą opodatkowane w całości przez Kazimierza Nowaka.

Eugenia Nowak Kazimierz Nowak

Wybór zasady opodatkowania całości dochodu przez jednego z małżonków obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w wyniku rozwodu lub separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na podatek ryczałtowy od uzyskanych przychodów ewidencjonowanych.

Przy wyborze opodatkowania przychodów z najmu lub dzierżawy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podatnik nie może w zasadzie odliczyć żadnych kosztów, wyjątkiem od reguły są tutaj składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, które może odliczyć od podatku. Przychód uzyskany z tytułu najmu lub dzierżawy podlega opodatkowaniu w całości.

Jeżeli podatnik uzyskuje czynsz, w który wliczone są np. opłaty za media, to opodatkowaniu podlega cały czynsz wraz z tymi opłatami.

Ryczałtu nie trzeba wyrejstrowywać

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodu (dochodu) z najmu jest ważne aż do jego odwołania. Nawet wtedy, gdy w kolejnym roku podatkowym podatnik nie osiąga takich przychodów lub dochodu.

Żaden z przepisów nie nakazuje podatnikowi, który przestał osiągać przychody z najmu, obowiązku powiadamiania o tym Naczelnika urzędu skarbowego. Nie ma też likwidacji najmu, w ślad za likwidacją działalności gospodarczej.

Jeżeli podatnik korzystający wcześniej z opodatkowania najmu w formie ryczałtu nie powiadomi urzędu skarbowego w terminie do 20 stycznia kolejnego roku podatkowego, że rezygnuje z opodatkowania w formie ryczałtu, to oznacza to dla niego, że nadal może płacić podatek w tej formie. Ryczałt natomiast płaci się od faktycznie osiągniętych przychodów.

Jak rozliczyć ryczałt z fiskusem

W celu prawidłowego określenia wielkości przychodów z tytułu najmu lub dzierżawy podatnicy zobowiązani są prowadzić ewidencję przychodów. Obowiązek taki istnieje od dnia, w którym ma zastosowanie opodatkowanie w formie ryczałtu. Jeżeli wysokość przychodów z tytułu najmu lub dzierżawy wynika z umowy zawartej w formie pisemnej, to podatnik wówczas nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przychodów.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych należy obliczać i wpłacać bez wezwania Urzędu Skarbowego na jego rachunek do dnia 20 następnego miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy, a za miesiąc grudzień w terminie złożenia zeznania rocznego. Ci podatnicy, których przychody z najmu lub dzierżawy w poprzednim roku nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 25.000 euro, mogą obliczać i wpłacać ryczałt kwartalnie, czyli do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony.

O wyborze kwartalnego sposobu opłacania ryczałtu podatnik powinien zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia. Jeżeli natomiast podatnik już w poprzednim roku opłacał ryczałt kwartalnie i nadal chce korzystać z tej formy, to nie musi składać żadnego dodatkowego oświadczenia.

Ponadto podatnicy, którzy opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie składają żadnych deklaracji w trakcie roku podatkowego, natomiast po zakończeniu roku podatkowego wykazują wysokość uzyskanych przychodów w składanym do końca stycznia formularz PIT-28.

Również podatnik opłacający ryczałt od wykazanych w zeznaniu rocznym przychodów z najmu lub dzierżawy ma prawo odliczyć poniesione wydatki na własne ubezpieczenie społeczne oraz z tytułu przysługujących mu ulg. Natomiast podatek może zostać przez niego obniżony o zapłaconą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, ale tylko do wysokości stanowiącej 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

Jeżeli podatnik dodatkowo uzyskuje dochody opodatkowane na zasadach ogólnych, wówczas zobowiązany jest złożyć dwa zeznania roczne.


Aktualizacja czerwiec 2010 . - Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA