REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości
Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Do kosztów działalności gospodarczej należą wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją biura. Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów firmowych np. opłaty za media, a co za tym idzie, o ich wartość zmniejszyć swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego. Przy rejestracji firmy we własnym domu, w praktyce przedsiębiorcy rozliczają w kosztach część „domowych” opłat.

Autopromocja

Czy w takim przypadku przedsiębiorca jest obowiązany do zapłaty wyższego podatku od nieruchomości? Warto pamiętać, iż o ile obecnie maksymalny podatek od budynku mieszkalnego wynosi 0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej, a od gruntu pod budynek mieszkalny 0,47 zł od 1 mkw. powierzchni, to jego stawka przy budynku związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej to 23,13 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej, a przy gruncie pod działalność gospodarczą 0,90 zł od 1 mkw. powierzchni. Przy pomieszczeniach biurowych jest to zatem różnica rzędu kilkudziesięciu złotych.

Kiedy pokój w domu jest biurem?

Za nieruchomości związane z prowadzeniem biznesu uznaje się budynki, budowle i grunty, jakie posiada przedsiębiorca – wyjątkiem są budynki mieszkalne i powiązane z nimi grunty. Natomiast w sytuacji, kiedy swoją działalność prowadzimy w domu (czy w jego części, np. jednym pokoju), to od jego powierzchni (czy powierzchni jednego pokoju) możemy być obowiązani opłacać wyższą stawkę podatku od nieruchomości. Warunkiem jest, aby cały ten dom czy jedno z jego pomieszczeń było wykorzystywane wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli aby nie pełniło żadnych funkcji mieszkalnych (utrwalony już wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 1992 r. o sygn. akt SA/Wr 650/92).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 oraz ust. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podlega powierzchnia użytkowa budynku lub jego części, mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja do gminy

W praktyce wielu przedsiębiorców mimo rejestracji firmy pod adresem domowym nie rozlicza w działalności żadnych kosztów związanych z domem czy mieszkaniem. Biorąc po uwagę właśnie stawkę podatku od nieruchomości, często to się po prostu nie kalkuluje. Natomiast jeśli na ścianie naszego domu wisi szyld informujący, że właśnie tutaj znajduje się nasza firma i faktycznie całą pracę wykonujemy w domu, powinniśmy udać się do gminy z oświadczeniem o przeznaczeniu danego pomieszczenia w naszym domu na wykorzystywane wyłącznie w naszej działalności gospodarczej do gminy. Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania. Jeśli gmina tak zdecyduje, podwyższy podatek od nieruchomości poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaczęliśmy prowadzić działalność w naszych własnych czterech kątach.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

REKLAMA