REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kolejna zmiana opodatkowania elektrowni wiatrowych - fiskus „w odwrocie”

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Kolejna zmiana opodatkowania elektrowni wiatrowych - fiskus  „w odwrocie”
Kolejna zmiana opodatkowania elektrowni wiatrowych - fiskus „w odwrocie”

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Energii w dniu 16 czerwca 2017 r., opublikowało projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest zmiana regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, mając na uwadze fakt, iż dotychczasowe brzmienie przepisów nie zapewnia skutecznego kształtowania polityki w obszarze odnawialnych źródeł energii (OZE). Wejście w życie ustawy nowelizującej zaplanowane jest na 1 września 2017 r. zmiany w opodatkowaniu powinny zatem zacząć obowiązywać od 1 października 2017 r.

Projekt będzie miał również bezpośredni wpływ na opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości, poprzez zmianę dotychczasowych regulacji opodatkowania. Ministerstwo planuje powrót do stanu prawnego sprzed nowelizacji dokonanej ustawą o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Autopromocja

Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych

Odnosząc się do zagadnienia opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości warto wskazać, że do 31 grudnia 2016 r. opodatkowaniu podlegał jedynie fundament i maszt, a więc tzw. część budowlana elektrowni. Wraz z nowelizacją ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 961), ustawodawca zniósł podział elementów elektrowni wiatrowych na części budowlane i niebudowlane, wskazując iż elektrownią wiatrową jest budowla składającą się z fundamentu, wieży i elementów technicznych.

Powyższe znalazło swoje potwierdzenie w przepisach ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, z późn. zm.) oraz załączniku do ustawy, gdzie elektrownie wiatrowe zostały wprost wymienione jako obiekt budowlany (kategoria XXIX Załącznika). W projekcie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, w sposób jednoznaczny wskazano, że elektrownie wiatrowe należy w całości traktować jako obiekt budowlany.

Efektem tych zmian było zwiększenie przez organy podatkowe obciążenia podatkiem od nieruchomości elektrowni wiatrowych - wysokość opodatkowania elektrowni wiatrowych zwiększyła się kilkukrotnie, ponieważ zamiast tak jak dotychczas- płacić daninę tylko od części budowlanych, podatek zaczął być naliczany od wartości całej elektrowni, co spotkało się ze znacznym sprzeciwem ze strony podatników -inwestorów. Ustawa spotkała się z dużą krytyką – ustawodawcy zarzucono że zamiast promować zieloną energię i jej źródła zwiększa się obciążenia podatkowe przedsiębiorców produkujących taką energię.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnicy w sporach wykorzystywali w swojej argumentacji fakt, że nowe przepisy nie były do końca jasne i klarowne. Sądy administracyjne do których trafiły takie spory stawały po stronie organów podatkowych przyznając im rację i nakazują opodatkowanie całej elektrowni.  

Przykładowo jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 8 marca 2017 r. „prawidłowe opodatkowanie elektrowni wiatrowych od 1 stycznia 2017 r. wymaga sięgnięcia do trzech aktów normatywnych, tj. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy Prawo budowlane oraz ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych”. Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, elektrownię wiatrową należy zakwalifikować jako budowlę w całości (biorąc pod uwagę nie tylko część budowlaną tj. fundament i maszt, ale również urządzenia techniczne).

Mając na uwadze powyższe, podstawa opodatkowania obliczana jest od wartości całej elektrowni wiatrowej (a nie tak jak to funkcjonowało do dnia 31 grudnia 2016 r. tylko od części budowlanej). Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 716 ze zm.) budowle opodatkowane są  stawką w wysokości 2% ich wartości ustalanej w oparciu o przepisy ww. ustawy, w stosunku rocznym.

Identycznie orzekały m.in.: WSA w Łodzi w wyroku z dnia 24 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Łd 1/17; WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 21 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 866/16; WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 8 marca 2017 roku, sygn. akt I SA/Go 56/17; WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 23 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 17/17. W wydanych wyrokach jednoznacznie uznano, że elektrownia wiatrowa jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, składającą się z fundamentu, wieży i elementów technicznych (do których zaliczono m.in. wirnik z łopatami, przeniesienie napędu, generator prądotwórczy, układy sterowania, zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu).

Uznano, że dokonane zmiany w ustawie o inwestycjach wiatrowych wpłynęły na modyfikację dotychczasowego sposobu opodatkowania uznając, że w obowiązującym stanie prawnym podatek od nieruchomości należy obliczyć od całej elektrowni wiatrowej. Dodatkowo podniesiono, że przy rozstrzyganiu kwestii opodatkowania elektrowni wiatrowych, brak jest podstaw do zastosowania klauzuli in dubio pro tributario, czyli rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika, bowiem istnieje możliwość usunięcia powstałych wątpliwości w oparciu o wykładnię przepisów.

Zmiana koncepcji opodatkowania

Projekt najnowszej ustawy o zmianie ustawy z dnia 16 czerwca 2017 r. ma na celu m.in. wprowadzenie zmiany w treści art. 3 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, odnoszącej się do definicji budowli. Zmiana ta będzie polegała na wyłączeniu spod opodatkowania elementów technicznych elektrowni wiatrowych, czego skutkiem będzie obniżenie wysokości opodatkowania elektrowni wiatrowych. Tym samym nastąpi powrót do regulacji obowiązujących przed 1 stycznia 2017 r.- podatek będzie pobierany wyłącznie od ich części budowlanych. Wygląda na to, że fiskus wycofuje się zatem ze swych pierwotnych planów.  To dobra wiadomość dla podatników zła natomiast dla gmin dla których podatek od nieruchomości jest bardzo ważnym dochodem. Cześć z nich zapewne uwzględniła już w swoim budżecie dodatkowe wpływy. 

Zmiany w opodatkowaniu elektrowni wiatrowych zaczną obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustawa wejdzie w życie - zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wejście w życie ustawy nowelizującej zaplanowane jest na 1 września 2017 r. zmiany w opodatkowaniu powinny zatem zacząć obowiązywać od 1 października 2017 r. 

W kwestii przedmiotowego projektu na chwilę obecną prowadzone są konsultacje społeczne.


Warto w tym miejscu podkreślić, że w projekcie ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw, nie wspomniano o przepisach przejściowych. Bez odpowiedzi pozostaje zatem pytanie co z okresem od 1 stycznia 2017 r. do 1 października 2017 r. (jeśli oczywiście ostatecznie ustawa wejdzie w życie w tej dacie) i czy stosować za ten okres przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2017 r., a zatem bardzo niekorzystne dla podatników.

Brak wyraźnego uregulowania tej kwestii spowoduje zapewne, że za rok 2017 będą obowiązywały dwa sposoby opodatkowania elektrowni wiatrowych – za okres pierwszych dziesięciu miesięcy opodatkować będzie należało całe elektrownie za pozostałe dwa tylko ich części budowlane. Trzeb zatem śledzić przebieg legislacyjny projektu gdyż możliwe  że ostatecznie ustawodawca wprowadzi inne przepisy przejściowe.  

Projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw

Jarosław Włoch

Paulina Gaszek

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędy skarbowe zaglądają na rachunki bankowe obywateli i firm. Nadmiernie. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

REKLAMA