REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych
Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy muszą wiedzieć, że za usunięcie większych drzew i krzewów rosnących na firmowej działce, trzeba zapłacić. Uzyskanie pozwolenia na wycięcie jednego drzewa może kosztować nawet ponad 4 tys. zł za 1 cm obwodu pnia. Na szczęście poniesione wydatki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych i rozliczać je w okresie amortyzacji inwestycji.

Planując inwestycję budowlaną np. budowę magazynu czy fabryki przedsiębiorca musi uregulować kwestie związane z drzewostanem.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy na działce znajdują się drzewa starsze niż 10 lat, które mają być usunięte, trzeba na ich wycinkę  uzyskać zezwolenie (są jednak wyjątki jak np. dotyczące drzew owocowych, które bez względu na wiek nie wymagają zezwolenia na ich wycinkę).

Zezwolenia wydają, w zależności od położenia działki: wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew z terenu przeznaczanego na działalność gospodarczą wiąże się z koniecznością poniesienia opłat.

Jeśli natomiast wycinka nie ma związku z prowadzeniem firmy, na przykład ma być przeprowadzona pod budowę domu, takiej opłaty za uzyskane zezwolenie nie ma.

Przedsiębiorca też może co prawda kosztu uniknąć, jeżeli zezwolenie przewiduje przesadzenie ich w inne miejsce lub zastąpienie innymi drzewami lub krzewami (zostanie z tego rozliczony przez organ wydający pozwolenie  w ciągu 3 lat od wycinki).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli natomiast wyciąłby drzewa bez pozwolenia, grożą mu wysokie kary. Przy większej ilości mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych.

Wysokość kary za nielegalne usunięcie jednego drzewa uzależniona jest od rodzaju i wielkości drzewa. Wynosi ona trzykrotność opłaty pobieranej za zezwolenie na usunięcie. Jedynym pocieszeniem jest to, że przedsiębiorca wydatki związane z wycinką może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Wycinka drzew i krzewów – opłaty i kary 2012

Opłatę za usunięcie drzew ustala się na podstawie stawki zależnej od obwodu pnia oraz rodzaju i gatunku drzewa. Stawki opłat za usuwanie drzew w 2012 roku nie mogą przekraczać za jeden centymetr obwodu pnia mierzonego na wysokości 130 cm:

319,40 zł – przy obwodzie do 25 cm;

485,03 zł – przy obwodzie od 26 do 50 cm;

757,13 zł – przy obwodzie od 51 do 100 cm;

1 183,02 zł – przy obwodzie od 101 do 200 cm;

1 774,52 zł – przy obwodzie od 201 do 300 cm;

2 484,32 zł – przy obwodzie od 301 do 500 cm;

3 194,12 zł – przy obwodzie od 501 do 700 cm;

8) 4 140,55 zł – przy obwodzie powyżej 700 cm.

Uwaga! Jeżeli drzewo rozwidla się na wysokości poniżej 130 cm, każdy pień traktuje się jako odrębne drzewo.

Opłata za usunięcie drzew to koszt podatkowy przedsiębiorcy

Poniesione opłaty można jednak zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Spełniają one ogólne warunki uznania wydatku za koszt podatkowy, czyli są ponoszone w celu uzyskania przychodu (lub zabezpieczenia, lub zachowania jego źródła) i nie znajdują się w katalogu wydatków, których nie można uznać za koszt.

Oznacza to, że poniesione wydatki na zezwolenia faktycznie zostaną zmniejszone o 18%, 19% lub 32% w zależności od formy opodatkowania (według skali lub 19% podatkiem liniowym) i pułapu uzyskanych dochodów (dochody do kwoty 85 528 zł opodatkowane są stawką 18%, a nadwyżka 32 %).

Wycinka drzew zwiększy wartość nieruchomości

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie wydatki można zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.

Gdy przedsiębiorca inwestuje w środek trwały, konieczna jest amortyzacja, czyli stopniowe rozpisanie wydatku w czasie poprzez zaliczanie do kosztów tzw. odpisów amortyzacyjnych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego.

Środkiem trwałym są zarówno budynki, jak i maszyny, urządzenia, środki transportu, ale też inne przedmioty. Decyduje przewidywany okres używania i przeznaczenie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli zakupione rzeczy firma zamierza używać dłużej niż rok, to będzie to środek trwały.

Chociaż wycinka drzew pod inwestycję nie stanowi sama w sobie środka trwałego to jednak zwiększa jego wartość.

Zezwolenie na wycinkę drzew - wszystko co warto wiedzieć

Jak zgodnie z prawem wycinać drzewa

Istotny koszt wytworzenia

Za wartość początkową środków trwałych, które są przez przedsiębiorcę wytwarzane we własnym zakresie, uznaje się koszt wytworzenia.

Odnosi się to również do inwestycji w budynki, gdy firma nie kupuje już istniejącej nieruchomości, lecz decyduje się na jej wybudowanie.

REKLAMA

W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy ustalić koszt wytworzenia. Zalicza się do niego wartość, w cenie nabycia zużytych do wybudowania rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty, które da się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Do kosztu wytworzenia nie zalicza się jednak wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Opłaty za wycinkę drzew są kosztem wytworzenia

Katalog wydatków, które można zaliczyć do kosztów ma więc charakter otwarty i mieszczą się w nim również inne, nie wymienione wprost koszty, które mają wpływ na wartość początkową budynku, zwiększając koszt wytworzenia. Odnoszą się one bowiem do konkretnej inwestycji i ich poniesienie warunkowane jest decyzją o wytworzeniu środka trwałego.

Takie stanowisko wyrażają także organy podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 27 marca 2012 r., nr  IBPBI/2/423-1515/11/PC, wskazał, że „wydatkami zwiększającymi koszt wytworzenia będą więc m.in. (…) opłaty administracyjne związane z wydaniem decyzji dotyczących realizowanej inwestycji w trakcie jej realizacji (w tym opłaty dotyczące pozwoleń na budowę, opłaty za decyzje zezwalające na wycinkę drzew, opłaty za zajęcie pasa drogowego, opłaty za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym naliczane jedynie za okres realizacji inwestycji), odszkodowania za czasowe zajęcie nieruchomości w trakcie realizacji projektu, koszty organizacji przetargów, koszty likwidacji środków trwałych (np. rozbiórki, koszty odpadów, utylizacji itp. likwidacja jest bezpośrednio związana z prowadzoną inwestycją), koszty doprowadzenia przyłączy energetycznych koniecznych do zasilania przepompowni ścieków.”

Katarzyna Rola-Stężycka

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA