REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
interpretacje podatkowe, skargi
interpretacje podatkowe, skargi

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy chętnie występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Oczywiście często indywidualne interpretacje Ministra Finansów nie są korzystne dla wnioskodawców. Warto wiedzieć, że taką interpretację można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Liczba interpretacji indywidualnych, wydawanych przez organy podatkowe jest wielokrotnie wyższa niż liczba zwykłych decyzji wymiarowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ta proporcja jest konsekwencją racjonalnej kalkulacji podatników, którzy starają się unikać ryzyka i - zamiast czekać na spór w sprawie wymiaru podatku - wyjaśniają kontrowersyjne kwestie z wyprzedzeniem, za pomocą wniosków o interpretację.

Po co człowiekowi interpretacja podatkowa

Jak ogólnie wiadomo, tego rodzaju wnioski mogą być kierowane do dyrektorów izb skarbowych, działających z upoważnienia Ministra Finansów. Dyrektor, który otrzymuje wniosek, powinien wydać interpretację w ciągu 3 miesięcy.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wezwanie, które jest konieczne

W przypadku, gdy podatnik nie zgadza się z interpretacją, może ją zaskarżyć do sądu administracyjnego.

Zgodnie z zasadami zapisanymi w ustawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (u.p.p.s.a.), wniesienie skargi na interpretację musi być poprzedzone tzw. wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Bez tego wezwania skarga jest niedopuszczalna, co wynika z art. 52 §3 u.p.p.s.a.

Jak odwołać się od niekorzystnej interpretacji podatkowej?

Z powołanego przepisu wynika też, że podatnik nie powinien ze swoim wezwaniem zwlekać. Musi je złożyć w terminie 14 dni od dnia, w którym dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji.

W praktyce oznacza to, że – jeśli nie zachodzą nadzwyczajne okoliczności – 14-dniowy termin jest liczony od daty, w której podatnik lub jego pełnomocnik odebrał przesyłkę z interpretacją. Jednocześnie, najprostszym sposobem zachowania terminu jest wysłanie – w ciągu 14 dni od powyższej daty – listu poleconego z wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. Adresatem wezwania jest ten sam organ, który wydał interpretację, a więc dyrektor IS, działający z upoważnienia Ministra Finansów.

Czy interpretacja podatkowa może być podstawą do zmiany wcześniejszej decyzji podatkowej?

Organ nie musi odpowiadać

Skoro przepisy określają termin do złożenia wezwania, to można byłoby przypuszczać, że wskazują też termin, w jakim organ podatkowy powinien odpowiedzieć. Niestety, takie przypuszczenie byłoby błędne: przepisy nie tylko nie wyznaczają takiego terminu, ale w ogóle nie obligują organu do odpowiedzi. Podatnicy nie zawsze o tym wiedzą, co może prowadzić do złych skutków.

Zdarza się bowiem, że podatnik – nie przeczytawszy odpowiednich przepisów – wstrzymuje wszelkie kroki proceduralne do otrzymania odpowiedzi na wspomniane powyżej wezwanie mimo że odpowiedź nie nadchodzi przez dłuższy czas.

Dopiero po dwóch miesiącach czekania, sięga do ustawy i dociera do niego fakt, że … przekroczył termin do wniesienia skargi, a co za tym idzie, interpretacja nie może być podważona w zwykłym trybie procesowym.

Ogólne interpretacje podatkowe

Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych

Termin do wniesienia skargi: dwa warianty

Żeby uniknąć tego typu niespodzianek, warto przeczytać z wyprzedzeniem kolejny przepis, tj. art. 53 §2 u.p.p.s.a. Zgodnie z jego dyspozycją, skarga na interpretację powinna być wniesiona w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Jednakże, jak już wspomniałem, organ nie ma obowiązku tej odpowiedzi wysyłać. Na taką ewentualność przewidziano inny termin: 60 dni od dnia, w którym podatnik wniósł wezwanie.


NSA: podatnik nie musi czekać…

Jak to rozumieć? Po pierwsze, trzeba zwrócić uwagę, że w przepisach wymienionych powyżej – art. 52 §3 i art. 53 §2 u.p.p.s.a. – nie nałożono na podatnika wymogu, by czekał ze skargą do momentu, kiedy otrzyma odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

Dlatego, jeśli podatnik weźmie sobie do serca literalną wykładnię tych przepisów, może wnieść skargę bezpośrednio po wezwaniu, zanim to wezwanie dotrze do organu. Jednakże, nawet skrajnie niecierpliwy podatnik powinien pamiętać o ostrożności procesowej. Dlatego warto wstrzymać się ze skargą choćby jeden dzień, żeby było jasne, że została wniesiona po, a nie przed złożeniem wezwania do organu podatkowego.

Ponadto, z różnych powodów, lepiej wykazać więcej cierpliwości i poczekać nieco dłużej. Choćby dlatego, że niektóre sądy wojewódzkie, jeszcze w 2012 r., orzekały – raczej niesłusznie – że skarga złożona przed otrzymaniem odpowiedzi organu podatkowego jest przedwczesna i tym samym niedopuszczalna.

Termin wniesienia do sądu administracyjnego skargi na zmianę interpretacji podatkowej

Skądinąd, taka wykładnia, może się wiązać z poważnym dyskomfortem dla podatników. Zwróćmy uwagę, że dopóki odpowiedź nie nadchodzi, dobrze poinformowany podatnik czuje się związany terminem 60 dni od dnia, w którym wniósł wezwanie. Co ma robić, jeżeli nadal nie otrzymał odpowiedzi, chociaż koniec terminu jest bliski?

Z reguły nie chce przeciągać struny i wysyła skargę parę dni przed owym końcem. A następnego dnia może odebrać odpowiedź organu, która – w świetle powyższej wykładni – sprawia, że skarga staje się niedopuszczalna…

Na szczęście, powyższa wykładnia zdaje się być w odwrocie dzięki konsekwentnemu orzecznictwu Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dla przykładu, w ostatnim orzeczeniu na ten temat, NSA stwierdził, że „skarżący przed wniesieniem skargi do sądu administracyjnego [na interpretację podatkową – dop. PK] ma jedynie obowiązek wezwania organu do usunięcia naruszenia prawa. Nie jest natomiast zobowiązany czekać na odpowiedź organu (…)” – postanowienie NSA z 22 listopada 2012 r. (sygn. II FSK 2429/12).

…ale cierpliwość nie zawadzi

Niezależnie od tego, pośpieszne wnoszenie skargi nie jest najlepszym pomysłem. Nie tylko dlatego, że może rozdrażnić sędziów, zwłaszcza tych, którzy będą rozstrzygali w pierwszej instancji. Inny aspekt tej sprawy jest taki, że lektura odpowiedzi dyrektora IS może być czasem przydatna, choć – o czym będzie poniżej – nie są to przypadki częste.

Z reguły dyrektor IS odpowiada na wezwanie w ciągu 3-4 tygodni. Niestety, równie mocną regułą jest to, że odpowiedź nie przynosi żadnych rewelacji i składa się ze standardowych formułek, zakończonych informacją, że organ podatkowy nie widzi podstaw do zmiany interpretacji. Po otrzymaniu takiej odpowiedzi, wnosimy skargę do WSA, mając poczucie, że spełniliśmy wszelkie obowiązki procesowe – nie tylko formalne, ale także nieformalne.

Zdarza się czasem, choć bardzo rzadko, że w odpowiedzi znajdują się wątki, których nie było w interpretacji. Na przykład dyrektor podtrzymuje dotychczasowe stanowisko, ale popiera je nowymi argumentami. W takim przypadku, czekanie na odpowiedź nabiera dodatkowego sensu. Dzięki swojej cierpliwości, podatnik zapoznaje się z tymi argumentami i stara się – o ile to możliwe – podważyć je w skardze.

Kiedy fiskus zmienia zdanie

Inny scenariusz, być może jeszcze rzadszy, polega na tym, że dyrektor przysyła odpowiedź, w której przyznaje podatnikowi rację. Zdarza się to np. wtedy, gdy – w trakcie postępowania – cały aparat skarbowy zmienia stanowisko pod wpływem centrali w Ministerstwie Finansów.

Trzeba przy tym wiedzieć, że taka zmiana – wyrażona w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa – jest dla podatnika tylko połowicznym sukcesem. Nawet jeśli dyrektor IS wprost napisze, że jego pierwotna interpretacja była błędna, to – niestety – z formalnego punktu widzenia, taka deklaracja nie daje podatnikowi żadnej ochrony. Co więcej, mimo tej deklaracji, w obrocie prawnym pozostaje pierwotna interpretacja, którą podatnik chciałby podważyć.

Skutki zmiany interpretacji podatkowej

Ta interpretacja pozostaje w mocy dopóty, dopóki nie zostanie zmieniona. Tymczasem dyrektor IS nie może jej samodzielnie zmienić, bo nie ma do tego upoważnienia. Może to zrobić jedynie sam Minister Finansów w trybie art. 14e Ordynacji podatkowej.

Co ma zatem zrobić podatnik, który otrzymuje odpowiedź, w której dyrektor IS przyznaje – mniej lub bardziej bezpośrednio – że wcześniejsza interpretacja była błędna? Jeżeli taki podatnik chce należycie zabezpieczyć swoje interesy, powinien – mimo korzystnej odpowiedzi – wnieść skargę do WSA.

Przedmiotem skargi nie będzie, rzecz jasna, odpowiedź, ale pierwotna interpretacja – jak zawsze w tego typu postępowaniach. A odpowiedź dyrektora dostarczy dodatkowych argumentów, które pomogą doprowadzić do uchylenia interpretacji przez sąd. Jednocześnie, uchylając tę interpretację, sąd poleci dyrektorowi, by wydał nową interpretację, która będzie zgodna z sądową instrukcją.

Piotr Kaim, doradca podatkowy  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA