REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).

Sprawa dotyczyła spółki, która zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. W sprawie chodziło o konieczność pobierania podatku u źródła od autorów współpracujących ze spółką. We wniosku o interpretację zawarto jednak przepis nie mający zastosowania w sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

W wydanej interpretacji organ podatkowy całkowicie pominął tę kwestię, rozpatrując sprawę merytorycznie i uznając stanowisko spółki za nieprawidłowe. Spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, w ustnym uzasadnieniu argumentując, iż organ podatkowy przed wydaniem interpretacji miał obowiązek wezwać podatnika do usunięcia wadliwości wniosku, a tego nie uczynił, dokonując merytorycznej wykładni przepisów.

Główne grzechy interpretacji indywidualnych

Rzeczywiście jakość interpretacji indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej (dalej: KIP) niejednokrotnie nie spełnia oczekiwań wnioskodawców.

Zdarza się, że organ podatkowy, nie rozumiejąc intencji wnioskodawcy, wydaje interpretację, która w rzeczywistości nie zawiera odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku. W innych przypadkach pracownicy KIP samodzielnie modyfikują stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione przez wnioskodawcę. Tego typu działania są niedopuszczalne w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, dlatego też sądy administracyjne uchylają wadliwe interpretacje.

REKLAMA

Często rozwiązaniem problemu mogłoby być wezwanie podatnika do uzupełnienia wniosku lub złożenia wyjaśnień dotyczących jego treści. Organy niechętnie jednak korzystają z tego uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

Słuszną przyczyną uchylenia interpretacji jest również jej nieprawidłowe uzasadnienie. Istotą interpretacji indywidualnej jest bowiem wyjaśnienie wątpliwości podatnika co do wykładni przepisów prawa podatkowego. Dlatego też przepisy Ordynacji podatkowej nakładają na organ obowiązek wyczerpującego uzasadnienia swojego stanowiska, które nie może sprowadzać się do przywołania przepisów podatkowych stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, szczególnie w przypadku, gdy organ nie podziela zdania podatnika.

W każdym przypadku, po otrzymaniu interpretacji indywidualnej podatnik powinien dokładnie zapoznać się z jej treścią, w szczególności zwracając uwagę na treść uzasadnienia oraz analizę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przeprowadzoną przez organ.

Może się bowiem okazać, że stanowisko wyrażone przez organ wynika z przyjęcia błędnych założeń co do intencji wnioskodawcy lub też nie zostało ono należycie uzasadnione.

Radosław Pawlak, konsultant w Zespole Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA