REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).

Sprawa dotyczyła spółki, która zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. W sprawie chodziło o konieczność pobierania podatku u źródła od autorów współpracujących ze spółką. We wniosku o interpretację zawarto jednak przepis nie mający zastosowania w sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W wydanej interpretacji organ podatkowy całkowicie pominął tę kwestię, rozpatrując sprawę merytorycznie i uznając stanowisko spółki za nieprawidłowe. Spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, w ustnym uzasadnieniu argumentując, iż organ podatkowy przed wydaniem interpretacji miał obowiązek wezwać podatnika do usunięcia wadliwości wniosku, a tego nie uczynił, dokonując merytorycznej wykładni przepisów.

Główne grzechy interpretacji indywidualnych

Rzeczywiście jakość interpretacji indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej (dalej: KIP) niejednokrotnie nie spełnia oczekiwań wnioskodawców.

Zdarza się, że organ podatkowy, nie rozumiejąc intencji wnioskodawcy, wydaje interpretację, która w rzeczywistości nie zawiera odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku. W innych przypadkach pracownicy KIP samodzielnie modyfikują stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione przez wnioskodawcę. Tego typu działania są niedopuszczalne w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, dlatego też sądy administracyjne uchylają wadliwe interpretacje.

REKLAMA

Często rozwiązaniem problemu mogłoby być wezwanie podatnika do uzupełnienia wniosku lub złożenia wyjaśnień dotyczących jego treści. Organy niechętnie jednak korzystają z tego uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

Słuszną przyczyną uchylenia interpretacji jest również jej nieprawidłowe uzasadnienie. Istotą interpretacji indywidualnej jest bowiem wyjaśnienie wątpliwości podatnika co do wykładni przepisów prawa podatkowego. Dlatego też przepisy Ordynacji podatkowej nakładają na organ obowiązek wyczerpującego uzasadnienia swojego stanowiska, które nie może sprowadzać się do przywołania przepisów podatkowych stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, szczególnie w przypadku, gdy organ nie podziela zdania podatnika.

W każdym przypadku, po otrzymaniu interpretacji indywidualnej podatnik powinien dokładnie zapoznać się z jej treścią, w szczególności zwracając uwagę na treść uzasadnienia oraz analizę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przeprowadzoną przez organ.

Może się bowiem okazać, że stanowisko wyrażone przez organ wynika z przyjęcia błędnych założeń co do intencji wnioskodawcy lub też nie zostało ono należycie uzasadnione.

Radosław Pawlak, konsultant w Zespole Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA