REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).

Sprawa dotyczyła spółki, która zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. W sprawie chodziło o konieczność pobierania podatku u źródła od autorów współpracujących ze spółką. We wniosku o interpretację zawarto jednak przepis nie mający zastosowania w sprawie.

REKLAMA

Autopromocja

W wydanej interpretacji organ podatkowy całkowicie pominął tę kwestię, rozpatrując sprawę merytorycznie i uznając stanowisko spółki za nieprawidłowe. Spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, w ustnym uzasadnieniu argumentując, iż organ podatkowy przed wydaniem interpretacji miał obowiązek wezwać podatnika do usunięcia wadliwości wniosku, a tego nie uczynił, dokonując merytorycznej wykładni przepisów.

Główne grzechy interpretacji indywidualnych

Rzeczywiście jakość interpretacji indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej (dalej: KIP) niejednokrotnie nie spełnia oczekiwań wnioskodawców.

Zdarza się, że organ podatkowy, nie rozumiejąc intencji wnioskodawcy, wydaje interpretację, która w rzeczywistości nie zawiera odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku. W innych przypadkach pracownicy KIP samodzielnie modyfikują stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione przez wnioskodawcę. Tego typu działania są niedopuszczalne w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, dlatego też sądy administracyjne uchylają wadliwe interpretacje.

Często rozwiązaniem problemu mogłoby być wezwanie podatnika do uzupełnienia wniosku lub złożenia wyjaśnień dotyczących jego treści. Organy niechętnie jednak korzystają z tego uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

REKLAMA

Słuszną przyczyną uchylenia interpretacji jest również jej nieprawidłowe uzasadnienie. Istotą interpretacji indywidualnej jest bowiem wyjaśnienie wątpliwości podatnika co do wykładni przepisów prawa podatkowego. Dlatego też przepisy Ordynacji podatkowej nakładają na organ obowiązek wyczerpującego uzasadnienia swojego stanowiska, które nie może sprowadzać się do przywołania przepisów podatkowych stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, szczególnie w przypadku, gdy organ nie podziela zdania podatnika.

W każdym przypadku, po otrzymaniu interpretacji indywidualnej podatnik powinien dokładnie zapoznać się z jej treścią, w szczególności zwracając uwagę na treść uzasadnienia oraz analizę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przeprowadzoną przez organ.

Może się bowiem okazać, że stanowisko wyrażone przez organ wynika z przyjęcia błędnych założeń co do intencji wnioskodawcy lub też nie zostało ono należycie uzasadnione.

Radosław Pawlak, konsultant w Zespole Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA