REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Błędy fiskusa przy wydawaniu interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Błędne wskazanie przepisu, który ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej jest podstawą do jej uchylenia. Tak uznał WSA w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 27 lipca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 2920/11).

Sprawa dotyczyła spółki, która zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. W sprawie chodziło o konieczność pobierania podatku u źródła od autorów współpracujących ze spółką. We wniosku o interpretację zawarto jednak przepis nie mający zastosowania w sprawie.

REKLAMA

REKLAMA

W wydanej interpretacji organ podatkowy całkowicie pominął tę kwestię, rozpatrując sprawę merytorycznie i uznając stanowisko spółki za nieprawidłowe. Spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił zaskarżony akt ze względów proceduralnych, w ustnym uzasadnieniu argumentując, iż organ podatkowy przed wydaniem interpretacji miał obowiązek wezwać podatnika do usunięcia wadliwości wniosku, a tego nie uczynił, dokonując merytorycznej wykładni przepisów.

Główne grzechy interpretacji indywidualnych

Rzeczywiście jakość interpretacji indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Biura Krajowej Informacji Podatkowej (dalej: KIP) niejednokrotnie nie spełnia oczekiwań wnioskodawców.

Zdarza się, że organ podatkowy, nie rozumiejąc intencji wnioskodawcy, wydaje interpretację, która w rzeczywistości nie zawiera odpowiedzi na pytanie postawione we wniosku. W innych przypadkach pracownicy KIP samodzielnie modyfikują stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione przez wnioskodawcę. Tego typu działania są niedopuszczalne w świetle przepisów Ordynacji podatkowej, dlatego też sądy administracyjne uchylają wadliwe interpretacje.

REKLAMA

Często rozwiązaniem problemu mogłoby być wezwanie podatnika do uzupełnienia wniosku lub złożenia wyjaśnień dotyczących jego treści. Organy niechętnie jednak korzystają z tego uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólne interpretacje podatkowe 2012

Kiedy organ podatkowy nie może odmówić wydania interpretacji indywidualnej?

Słuszną przyczyną uchylenia interpretacji jest również jej nieprawidłowe uzasadnienie. Istotą interpretacji indywidualnej jest bowiem wyjaśnienie wątpliwości podatnika co do wykładni przepisów prawa podatkowego. Dlatego też przepisy Ordynacji podatkowej nakładają na organ obowiązek wyczerpującego uzasadnienia swojego stanowiska, które nie może sprowadzać się do przywołania przepisów podatkowych stanowiących podstawę rozstrzygnięcia, szczególnie w przypadku, gdy organ nie podziela zdania podatnika.

W każdym przypadku, po otrzymaniu interpretacji indywidualnej podatnik powinien dokładnie zapoznać się z jej treścią, w szczególności zwracając uwagę na treść uzasadnienia oraz analizę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przeprowadzoną przez organ.

Może się bowiem okazać, że stanowisko wyrażone przez organ wynika z przyjęcia błędnych założeń co do intencji wnioskodawcy lub też nie zostało ono należycie uzasadnione.

Radosław Pawlak, konsultant w Zespole Postępowań Podatkowych działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA