REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapłacić podatek od spadku - PORADNIK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Syguła
Jak zapłacić podatek od spadku - PORADNIK
Jak zapłacić podatek od spadku - PORADNIK

REKLAMA

REKLAMA

W tym poradniku znajdziesz odpowiedź na pytanie jak prawidłowo rozliczyć podatek od spadku. Przedstawiamy zarówno zasady obowiązujące spadki nabyte po 1 stycznia 2007 r. jak i przed tą datą.

Zobacz druk: Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych

REKLAMA

Autopromocja


Spis treści

1. Postępowanie w sądzie

1.1. Stwierdzenie nabycia spadku

2. Postępowanie w urzędzie skarbowym - nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

2.1. Uwagi ogólne
2.2. Pobierz aktualny formularz
2.3. Wypełnij formularz – to łatwiejsze niż Ci się wydaje
2.4. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów
2.5. Nie dołączaj do zgłoszenia żadnych dokumentów
2.6. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym
2.7. Kiedy nie musisz wypełniać i składać zgłoszenia

3. Postępowanie w urzędzie skarbowym - nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny przed 1 stycznia 2007 r., najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r., którzy spóźnili się ze złożeniem zgłoszenia SD-Z2 lub SD-Z1, pozostałych spadkobierców

3.1. Uwagi ogólne
3.2. Pobierz aktualny formularz
3.3. Wypełnij formularz
3.4. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów
3.5. Dokumenty dołączane do formularza
3.6. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym
3.7. Sposób załatwienia sprawy w urzędzie
3.8. Ulgi i zwolnienia
3.9. Zaświadczenie


1. Postępowanie w sądzie

1.1. Stwierdzenie nabycia spadku


Gdy dowiedziałeś się o śmierci spadkodawcy masz 6 miesięcy na złożenie oświadczenia o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku, a brak Twojego oświadczenia w powyższym terminie jest jednoznaczny z jego przyjęciem. Oświadczenie możesz złożyć w sądzie (rzadziej przed notariuszem), podczas postępowania w sprawie stwierdzenia nabycia spadku.

Postępowanie to wszczynane jest na wniosek, który składasz w sądzie właściwym według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy


Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku

Postępowanie sądowe zakończy się wydaniem postanowienia w sprawie nabycia spadku po zmarłej osobie. Od daty jego uprawomocnienia (którą uzyskasz w sądzie po podaniu sygnatury akt) masz miesiąc czasu na złożenie w urzędzie skarbowym zgłoszenia o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych tytułem dziedziczenia.

Nie czekaj na postanowienie z sądu - złóż wniosek o jego wydanie. W przypadku postępowań sądowych doręczanie orzeczeń odbywa się na wniosek strony.


Wniosek o wydanie postanowienia


2. Postępowanie w urzędzie skarbowym - nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r.

2.1. Uwagi ogólne


Od podatku od spadków zwolnione jest nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych (np. mieszkanie, pieniądze, akcje) w drodze dziedziczenia przez najbliższych członków rodziny, czyli:

  • małżonka,
  • zstępnych (syna, córkę, wnuki),
  • wstępnych (ojca, matkę, dziadków),
  • pasierba,
  • rodzeństwo,
  • ojczyma,
  • macochę,

jeżeli zgłoszą oni ten fakt właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku

REKLAMA

Jeżeli nie złożysz zgłoszenia w ciągu 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia spadku - nabyte przez Ciebie rzeczy i prawa majątkowe zostaną opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Powyższy termin nie podlega przywróceniu.

Powyższe zwolnienie dotyczy spadków nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. (decydujące znaczenie ma data śmierci spadkodawcy, a nie wydania postanowienia przez sąd). Spotkać się można z poglądem, że zwolnienie przysługuje od dnia 13 maja 2006 r..

Termin 6 miesięcy na złożenie zgłoszenia stosuje się w przypadkach, w których obowiązek podatkowy powstał po dniu 31 grudnia 2008 r.

2.2. Pobierz aktualny formularz


Druk zgłoszenia SD-Z2 dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w siedzibie każdego urzędu skarbowego.

2.3. Wypełnij formularz – to łatwiejsze niż Ci się wydaje


Zapoznaj się dokładnie z formularzem i postaraj się go czytelnie wypełnić.

Ustawodawca nie przewidział załączników do zgłoszenia SD-Z2 dla pozostałych spadkobierców, dlatego każdy z nich jest obowiązany do złożenia oddzielnego zgłoszenia.

2.4. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów

Najczęściej popełniane błędy podczas wypełniania formularza to:
• wpisanie w pozycji nr 1 NIP-u zmarłego, zamiast spadkobiercy,
• wpisanie w pozycji nr 5 daty wypełnienia zgłoszenia, a nie daty uprawomocnienia się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku,
• brak wypełnienia wszystkich pól w części B (Twoich danych) i w części C (danych osoby zmarłej),
• podanie w części F wielkości rzeczy i praw majątkowych, które przysługiwały zmarłemu, a nie nabytych przez Ciebie (np. po śmierci ojca w skład spadku wszedł udział ½ części w lokalu mieszkalnym, który dziedziczysz Ty oraz Twoja mama po ½ części. Wobec powyższego, Twój udział w nabytej nieruchomości wynosi ¼ części (½ z ½) i taką też wartość wpisujesz w polu nr 55 zgłoszenia),
• niewpisanie w części F miejsca położenia nabytych rzeczy i ich wartości – którą Ty otrzymałeś,
• brak zaznaczenia w części G, kim jesteś w stosunku do zmarłego (np. jeżeli jesteś córką zaznaczasz – zstępny, jeżeli matką zaznaczasz – wstępny),
• brak podpisu w pozycji nr 158.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

2.5. Nie dołączaj do zgłoszenia żadnych dokumentów

W przypadku nabycia spadku do zgłoszenia SD-Z2 nie dołączasz żadnych dokumentów.

Artykuł 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że podatnicy muszą dostarczyć dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania, ale wyłącznie w przypadku składania w urzędzie skarbowym zeznania podatkowego o nabyciu praw lub rzeczy majątkowych (SD-3).

Ustawodawca wprowadzając dwa różne formularze do ustawy:

1) zgłoszenie podatkowe SD-Z2 i
2) zeznanie podatkowe SD-3
zawęził obowiązek przedstawiania w urzędzie skarbowym dowodów mających wpływ na podstawę opodatkowania do osób, które składają zeznanie.

Spadkobiercy, którzy zgłaszają jedynie fakt nabycia spadku na SD-Z2 nie muszą wraz z nim składać w urzędzie żadnych dokumentów.

Artykuł 84 Ordynacji podatkowej stanowi, że sądy są obowiązane sporządzać i przekazywać właściwym organom podatkowym informacje wynikające ze zdarzeń prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego. Sądy przekazują organowi podatkowemu w terminie do dnia 15 każdego miesiąca odpisy postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku.

Polecamy: Kontrola podatkowa

2.6. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym

Samo wypełnienie formularza nie wystarcza, musisz je złożyć w urzędzie.

Pamiętaj, weź potwierdzenie złożenia zgłoszenia, na wypadek ewentualnych sporów.

Organ podatkowy właściwy do złożenia zgłoszenia uzależniony jest od składników spadku. I tak jeżeli:
• przedmiotem spadku są nieruchomości położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości,
• przedmiotem nabycia są nieruchomości lub prawa majątkowe i jednocześnie inne prawa majątkowe lub rzeczy ruchome, a nieruchomości są położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości.
W pozostałych przypadkach zeznanie składamy według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Przykłady – miejsce złożenia zeznania

Przykład 1
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Przykład 2
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 3
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i samochód, który aktualnie znajduje się w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 4
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Zgłoszenie możesz wysłać pocztą (wówczas o dotrzymaniu miesięcznego terminu decydować będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym).

Jeżeli złożysz zgłoszenie (lub je prześlesz) do niewłaściwego urzędu skarbowego, organ podatkowy niezwłocznie przekaże go organowi właściwemu, zawiadamiając Cię o tym.

2.7. Kiedy nie musisz wypełniać i składać zgłoszenia

Zsumuj wartość spadku z rzeczami oraz prawami majątkowymi nabytymi wcześniej od spadkodawcy w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku. Jeżeli nie przekracza ona 9637 zł nie musisz zgłaszać tego nabycia w urzędzie skarbowym.


3. Postępowanie w urzędzie skarbowym - nabycie spadku przez najbliższych członków rodziny przed 1 stycznia 2007 r., najbliższych członków rodziny po 1 stycznia 2007 r., którzy spóźnili się ze złożeniem zgłoszenia SD-Z2 lub SD-Z1, pozostałych spadkobierców

3.1. Uwagi ogólne

Nowelizując ustawę o podatku od spadków i darowizn ustawodawca postanowił, że spadki nabyte przez:
• najbliższych członków rodziny do dnia 1 stycznia 2007 r. (decyduje data śmierci),
• najbliższych członków rodziny od dnia 1 stycznia 2007 r., którzy nie złożyli zgłoszenia SD-Z2 (a wcześniej SD-Z1),
• pozostałych spadkobierców,
nie korzystają ze zwolnienia i pozostają opodatkowane według „starych” zasad.

Opodatkowane jest nabycie rzeczy i praw majątkowych, których wartość przekracza:
• 9.637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
• 7.276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
• 4.902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Do I grupy podatkowej zaliczamy:
• małżonka,
• zstępnych (np. syn, córka, wnuki),
• wstępnych (np. matka, ojciec, dziadkowie),
• pasierba,
• zięcia,
• synową,
• rodzeństwo,
• ojczyma,
• macochę i
• teściów.

Do II grupy podatkowej zaliczamy:
• zstępnych rodzeństwa (np. siostrzeniec, bratanek),
• rodzeństwo rodziców (np. wuj, ciotka),
• zstępnych i małżonków pasierbów,
• małżonków rodzeństwa (np. mąż siostry) ,
• rodzeństwo małżonków (np. brat żony),
• małżonków rodzeństwa małżonków (np. mąż siostry męża),
• małżonków innych zstępnych (np. żona wnuka).

Trzecia grupa podatkowa to pozostali nabywcy.

Opodatkowana jest czysta wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów, według następującej skali:

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Tabela 1. Skala podatku od spadków i darowizn

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

10.278

3%

10.278

20.556

308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10.278 zł

20.556

822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20.556 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

10.278

7%

10.278

20.556

719 zł 50 gr i 9% od nadwyżki ponad 10.278 zł

20.556

1.644 zł 50 gr i 12% od nadwyżki ponad 20.556 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

10.278

12%

10.278

20.556

1.233 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 10.278 zł

20.556

2.877 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 20.556 zł

Źródło: art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst. jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.)

Przykłady – obliczanie podatku od spadków

Przykład 1
Grupa podatkowa I – syn nabywa czystą wartość spadku w wysokości 100.000 zł. Kwota wolna od podatku w I grupie podatkowej wynosi 9.637 zł.
Obliczenie podatku:
100 000 zł – 9 637 zł = 90 363 zł
90 363 zł – 20 556 zł = 69 807 zł
69 807 zł x 7% = 4 886,49 zł + 822,20 zł = 5 708,69 zł
Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 5 709 zł.

Przykład 2
Grupa podatkowa II – siostrzeniec nabywa czystą wartość spadku w wysokości 22 276 zł. Kwota wolna od podatku w II grupie podatkowej wynosi 7 276 zł.
Obliczenie podatku:
22 276 zł – 7276 zł = 15 000 zł
15.000 zł – 10.278 zł = 4.722 zł
4 722 zł x 9% = 424,98 zł + 719,50 zł = 1 144,48 zł
Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 1 144 zł.

Przykład 3
Grupa podatkowa III – osoba obca nabywa czystą wartość spadku w wysokości 10 000 zł. Kwota wolna od podatku w III grupie podatkowej wynosi 4 902 zł.
Obliczenie podatku:
10 000 zł – 4 902 zł = 5 098 zł
5 098 zł x 12% = 611,76
Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 612 zł.

3.2. Pobierz aktualny formularz

Druk zeznania o nabyciu praw i rzeczy majątkowych SD-3 dostępny jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów oraz w siedzibie każdego urzędu skarbowego.

3.3. Wypełnij formularz

Po zapoznaniu się z zeznaniem wypełnij je – możesz stosować się do przedstawionego wzoru.

Wzór wypełnionego zeznania SD-3

Jeżeli spadek nabyło kilka osób, można złożyć jedno zeznanie SD-3 wraz z załącznikami SD-3/A dla pozostałych spadkobierców. To znacznie ułatwia i przyśpiesza pracę.

Wzór wypełnionej informacji SD-3A

3.4. Sprawdź, czy nie popełniłeś błędów

Najczęściej popełniane błędy podczas wypełniania formularza to:
• wpisanie w pozycji nr 1 NIP-u zmarłego, zamiast spadkobiercy,
• wpisanie w pozycji nr 4 daty wypełnienia zeznania, a nie daty uprawomocnienia się postanowienia stwierdzającego nabycie spadku,
• brak wypełnienia wszystkich pól w części B (Twoich danych) i w części C (danych osoby zmarłej),
• brak podania w części F wielkości rzeczy i praw majątkowych, których właścicielem był zmarły (a nie wielkości nabytych przez Ciebie),
• brak wpisania w części F miejsca położenia rzeczy i ich wartości,
• brak wpisania w pozycji 87 wielkości nabytego przez Ciebie udziału (co do zasady określona ona jest w postanowieniu sądu),
• brak podpisu w pozycji nr 97.

3.5. Dokumenty dołączane do formularza

Twoim obowiązkiem jest dołączenie do formularza dokumentów mających wpływ na określenie podstawy opodatkowania. Ich rodzaj uzależniony jest od składników spadku. Jeżeli w jego skład wchodzi np.:
• nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym – należy dołączyć odpis z księgi wieczystej, decyzję w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości, wypis z rejestru gruntów,
lokal mieszkalny – należy dołączyć odpis z księgi wieczystej, decyzję w sprawie wymiaru podatku od nieruchomości,
• własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego – należy dołączyć przydział lokalu ze spółdzielni, ewentualnie księgę wieczystą, jak jest założona,
samochód, motocykl, ciągnik, przyczepa – należy dołączyć kserokopię dowodu rejestracyjnego,
• lokaty, akcje, obligacje – należy dołączyć zaświadczenie o wysokości oszczędności wraz z odsetkami lub zaświadczenie z biura maklerskiego.

3.6. Złóż wypełniony formularz w urzędzie skarbowym

Po wypełnieniu zeznania dostarcz je wraz z wszystkimi załącznikami do urzędu skarbowego.

Pamiętaj, weź potwierdzenie złożenia zeznania, na wypadek ewentualnych sporów.

Organ podatkowy właściwy do złożenia zgłoszenia uzależniony jest od składników spadku. I tak jeżeli:
• przedmiotem spadku są nieruchomości położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości,
• przedmiotem nabycia są nieruchomości lub prawa majątkowe i jednocześnie inne prawa majątkowe lub rzeczy ruchome, a nieruchomości są położone w terytorialnym zasięgu działania jednego naczelnika urzędu skarbowego - urząd skarbowy właściwy według miejsca położenia nieruchomości.
W pozostałych przypadkach zeznanie składamy według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy.

Polecamy: serwis PIT

Przykłady – miejsce złożenia zeznania

Przykład 1
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Przykład 2
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 3
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i samochód, który aktualnie znajduje się w Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Przemyślu.

Przykład 4
Zmarły, ostatnio stale zamieszkały w Gnieźnie, pozostawił w spadku nieruchomość położoną w Przemyślu i Gnieźnie. Spadkobierca zamieszkuje w Warszawie. Zeznanie należy złożyć w Urzędzie Skarbowym w Gnieźnie.

Zgłoszenie możesz wysłać pocztą (wówczas o dotrzymaniu miesięcznego terminu decydować będzie data nadania przesyłki w urzędzie pocztowym).

Jeżeli złożysz zgłoszenie (lub je prześlesz) do niewłaściwego urzędu skarbowego, organ podatkowy niezwłocznie przekaże go organowi właściwemu, zawiadamiając Cię o tym.

3.7. Sposób załatwienia sprawy w urzędzie

Złożenie zeznania wszczyna postępowanie podatkowe, które zakończy się wydaniem decyzji:
1) o ustaleniu zobowiązania podatkowego,
2) warunkowym przyznaniu ulgi,
3) umorzeniu postępowania.

Najczęstszym przypadkiem jest decyzja ustalająca zobowiązanie podatkowe, co nie oznacza, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie przewiduje zwolnień i ulg.

3.8. Ulgi i zwolnienia


Zwolnienia

Do podstawowych zwolnień z podatku od spadku zaliczymy:

1) nabycie gospodarstwa rolnego (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) z wyłączeniem:
a) budynków mieszkalnych,
b) budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
c) urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców,

2) nabycie w drodze spadku przez osoby zaliczone do I i II grupy podatkowej – bliską rodzinę – przedmiotów wyposażenia mieszkania, pościeli, odzieży, bielizny oraz narzędzi pracy przeznaczonych do użytku w gospodarstwie domowym,

3) nabycie przez rolnika pojazdów rolniczych i maszyn rolniczych oraz części do tych pojazdów i maszyn pod warunkiem, że te pojazdy i maszyny rolnicze w ciągu 3 lat od daty otrzymania nie zostaną przez nabywcę sprzedane lub darowane osobom trzecim; niedotrzymanie tego warunku powoduje utratę zwolnienia,

4) nabycie w drodze spadku prawa do rekompensaty w rozumieniu ustawy z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 169, poz. 1418 z późn. zm.).

Polecamy: serwis Koszty

Ulga mieszkaniowa

Jeżeli nabyłeś w drodze spadku własność (współwłasność):
• budynku mieszkalnego,
• lokalu mieszkalnego,
• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
• spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie,
nie wliczasz do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje Ci stosownie do wielkości udziału.

Przykład – ulga mieszkaniowa

Wnuk nabył od dziadka dom o powierzchni 160 m2 wraz z działką o powierzchni 700 m2. Wartość nabytej nieruchomości wynosi 400 000 zł (w tym wartość domu 320 000 zł). Nabywca spełnia przesłanki do zastosowania ulgi i złożył oświadczenie o jej zastosowanie.

Obliczenie ulgi:
320 000 zł / 160 m2 = 2 000 zł / 1m2
110 m2 x 2 000 zł / 1m2 = 220 000 zł (wysokość ulgi)

Podstawa obliczenia podatku
(wartość nabytych rzeczy) 400 000 zł –
(wysokość ulgi art. 16) 220 000 zł –
(kwota wolna od podatku art. 9) 9 637 zł =

Podstawa obliczenia podatku = 170 363 zł

Obliczenie podatku (na podstawie skali podatku od spadków i darowizn – I grupa podatkowa - patrz poniżej)

170 363 zł – 20 556 zł = 149 807 zł

149 807 zł x 7% = 10 486,49 zł + 822,20 zł = 11 308,69

Kwota podatku po zaokrągleniu do pełnych złotych 11 309 zł.

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

10.278

3%

10.278

20.556

308 zł 30 gr i 5% nadwyżki ponad 10.278 zł

20.556

822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20.556 zł

Powyższa ulga przysługuje Ci jeżeli łącznie spełniasz warunki:
1) jesteś obywatelem polskim (lub obywatelem jednego z państw UE lub EFTA),
2) nie jesteś właścicielem innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (jeśli tak to musisz go zbyć na rzecz zstępnych – np. dzieci, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego),
3) nie przysługuje Ci spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym (jeśli tak to musisz przekazać je zstępnym lub do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego),
4) nie jesteś najemcą lokalu lub budynku (jeśli tak, to musisz rozwiązać umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego),
5) będziesz zamieszkiwać będąc zameldowanym na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonasz jego zbycia przez okres 5 lat:
a) od dnia złożenia zeznania podatkowego, jeżeli w chwili jego złożenia mieszkasz i jesteś zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli zamieszkasz i dokonasz zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

3.9. Zaświadczenie

Jeżeli zamierzasz zbyć nieruchomość nabytą w drodze spadku notariusz zażąda od Ciebie (przed zawarciem aktu notarialnego) zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego, że nabycie jest zwolnione od podatku albo, że należny podatek został zapłacony albo zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.

Zaświadczenie wydaje się na wniosek, po uiszczeniu opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia

Podstawa prawna:
• ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.)
• ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.)
• rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych (Dz. U. Nr 243, poz. 1762 z późn. zm.)
• rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zeznań podatkowych składanych przez podatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. Nr 139 poz. 988 z późn. zm.)
• rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165 poz. 1371 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA