REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Służbowa komórka i prywatne rozmowy, czyli faktura tylko na żądanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Komórka służbowa a rozmowy prywatne
Komórka służbowa a rozmowy prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT, który wykonuje usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie musi dokumentować takiej transakcji za pomocą faktury VAT, chyba że zażąda tego usługobiorca. Zasada ta dotyczy także sytuacji, w której pracodawca obciąża pracownika kosztami prywatnych rozmów, przeprowadzonych za pomocą służbowego telefonu komórkowego. Pracodawca nie musi dokumentować takiego obciążenia fakturą, o ile wystawienia faktury nie zażąda pracownik.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1095/10-2/EK), wydanej w imieniu Ministra Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma pracy bez telekomunikacji

Sprawa dotyczyła towarzystwa, które zajmuje się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Przedmiot działalności wymaga od jego pracowników prowadzenia intensywnej wymiany informacji w formie ustnej i pisemnej, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. W związku z tym pracownicy zostali zaopatrzeni w służbowe telefony komórkowe. Zapewniono im też dostęp do Internetu na koszt pracodawcy. Jakiś czas później szefowie towarzystwa zwrócili uwagę na zjawisko – skądinąd powszechne w praktyce gospodarczej – że wspomniane powyżej udogodnienia wykorzystywane są nie tylko do celów służbowych, ale także prywatnych.

Uznali wobec tego, że potrzebny jest mechanizm, który pozwoliłby towarzystwu na zmniejszenie kosztów. Mechanizm ten opierałby się na kwotowych limitach dotyczących rozmów telefonicznych ze służbowych komórek oraz na analogicznych limitach dotyczących korzystania z firmowego łącza internetowego.

REKLAMA

Wysokość limitu zależałaby od stanowiska pracownika i jego potrzeb, jeśli chodzi o kontakty z klientami. Po przekroczeniu tego limitu pracodawca uznawałby, że nadwyżka dotyczyła rozmów i połączeń prywatnych, zaś pracownik byłby obciążany ich kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik mógłby uniknąć obciążenia, gdyby szczegółowo wyjaśnił przyczyny nadwyżki i wykazał, że ona także dotyczyła rozmów i połączeń służbowych.

Faktura tylko na żądanie

W związku z planem wprowadzenia powyższego schematu, towarzystwo zwróciło się z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy – obciążając pracowników kosztami prywatnych rozmów i połączeń internetowych – towarzystwo musi w każdym przypadku wystawiać fakturę VAT. Zdaniem towarzystwa nie jest to konieczne. Obowiązek wystawienia faktury powstanie tylko wtedy, gdy pracownik tego zażąda.

W odpowiedzi na wniosek organ wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko towarzystwa jest prawidłowe.

W uzasadnieniu organ podatkowy przypomniał, że ogólny obowiązek wystawiania faktur wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT i – co do zasady – dotyczy wszystkich podatników tego podatku. Jednakże w art. 106 ust. 4 tej samej ustawy przewidziano wyjątek dotyczący transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Sprzedaż towarów i usług na rzecz takich kontrahentów nie musi być dokumentowana fakturami, chyba że wystawienia faktury zażąda sam kontrahent (kupujący lub usługobiorca).

Wniosek o interpretację dotyczył hipotetycznej sytuacji, w której towarzystwo ubezpieczeniowe występowałoby w charakterze usługodawcy odsprzedającego usługi telekomunikacyjne swoim pracownikom (w zakresie, w jakim ci ostatni byliby obciążani kosztami rozmów i połączeń).

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Zdaniem Dyrektora warszawskiej Izby Skarbowej nie ma żadnych powodów, żeby do takiej sytuacji nie stosować wspomnianych powyżej zasad dokumentowania, odnoszących się do transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dlatego Dyrektor potwierdził, że obciążenie pracownika nie wymaga wystawienia faktury VAT, chyba że pracownik takiej faktury zażąda.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA