REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Służbowa komórka i prywatne rozmowy, czyli faktura tylko na żądanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Komórka służbowa a rozmowy prywatne
Komórka służbowa a rozmowy prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT, który wykonuje usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie musi dokumentować takiej transakcji za pomocą faktury VAT, chyba że zażąda tego usługobiorca. Zasada ta dotyczy także sytuacji, w której pracodawca obciąża pracownika kosztami prywatnych rozmów, przeprowadzonych za pomocą służbowego telefonu komórkowego. Pracodawca nie musi dokumentować takiego obciążenia fakturą, o ile wystawienia faktury nie zażąda pracownik.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1095/10-2/EK), wydanej w imieniu Ministra Finansów

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma pracy bez telekomunikacji

REKLAMA

Sprawa dotyczyła towarzystwa, które zajmuje się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Przedmiot działalności wymaga od jego pracowników prowadzenia intensywnej wymiany informacji w formie ustnej i pisemnej, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. W związku z tym pracownicy zostali zaopatrzeni w służbowe telefony komórkowe. Zapewniono im też dostęp do Internetu na koszt pracodawcy. Jakiś czas później szefowie towarzystwa zwrócili uwagę na zjawisko – skądinąd powszechne w praktyce gospodarczej – że wspomniane powyżej udogodnienia wykorzystywane są nie tylko do celów służbowych, ale także prywatnych.

Uznali wobec tego, że potrzebny jest mechanizm, który pozwoliłby towarzystwu na zmniejszenie kosztów. Mechanizm ten opierałby się na kwotowych limitach dotyczących rozmów telefonicznych ze służbowych komórek oraz na analogicznych limitach dotyczących korzystania z firmowego łącza internetowego.

Wysokość limitu zależałaby od stanowiska pracownika i jego potrzeb, jeśli chodzi o kontakty z klientami. Po przekroczeniu tego limitu pracodawca uznawałby, że nadwyżka dotyczyła rozmów i połączeń prywatnych, zaś pracownik byłby obciążany ich kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik mógłby uniknąć obciążenia, gdyby szczegółowo wyjaśnił przyczyny nadwyżki i wykazał, że ona także dotyczyła rozmów i połączeń służbowych.

Faktura tylko na żądanie

W związku z planem wprowadzenia powyższego schematu, towarzystwo zwróciło się z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy – obciążając pracowników kosztami prywatnych rozmów i połączeń internetowych – towarzystwo musi w każdym przypadku wystawiać fakturę VAT. Zdaniem towarzystwa nie jest to konieczne. Obowiązek wystawienia faktury powstanie tylko wtedy, gdy pracownik tego zażąda.

W odpowiedzi na wniosek organ wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko towarzystwa jest prawidłowe.

REKLAMA

W uzasadnieniu organ podatkowy przypomniał, że ogólny obowiązek wystawiania faktur wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT i – co do zasady – dotyczy wszystkich podatników tego podatku. Jednakże w art. 106 ust. 4 tej samej ustawy przewidziano wyjątek dotyczący transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Sprzedaż towarów i usług na rzecz takich kontrahentów nie musi być dokumentowana fakturami, chyba że wystawienia faktury zażąda sam kontrahent (kupujący lub usługobiorca).

Wniosek o interpretację dotyczył hipotetycznej sytuacji, w której towarzystwo ubezpieczeniowe występowałoby w charakterze usługodawcy odsprzedającego usługi telekomunikacyjne swoim pracownikom (w zakresie, w jakim ci ostatni byliby obciążani kosztami rozmów i połączeń).

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Zdaniem Dyrektora warszawskiej Izby Skarbowej nie ma żadnych powodów, żeby do takiej sytuacji nie stosować wspomnianych powyżej zasad dokumentowania, odnoszących się do transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dlatego Dyrektor potwierdził, że obciążenie pracownika nie wymaga wystawienia faktury VAT, chyba że pracownik takiej faktury zażąda.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA