REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Służbowa komórka i prywatne rozmowy, czyli faktura tylko na żądanie

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Komórka służbowa a rozmowy prywatne
Komórka służbowa a rozmowy prywatne

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT, który wykonuje usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, nie musi dokumentować takiej transakcji za pomocą faktury VAT, chyba że zażąda tego usługobiorca. Zasada ta dotyczy także sytuacji, w której pracodawca obciąża pracownika kosztami prywatnych rozmów, przeprowadzonych za pomocą służbowego telefonu komórkowego. Pracodawca nie musi dokumentować takiego obciążenia fakturą, o ile wystawienia faktury nie zażąda pracownik.

Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1095/10-2/EK), wydanej w imieniu Ministra Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie ma pracy bez telekomunikacji

Sprawa dotyczyła towarzystwa, które zajmuje się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Przedmiot działalności wymaga od jego pracowników prowadzenia intensywnej wymiany informacji w formie ustnej i pisemnej, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. W związku z tym pracownicy zostali zaopatrzeni w służbowe telefony komórkowe. Zapewniono im też dostęp do Internetu na koszt pracodawcy. Jakiś czas później szefowie towarzystwa zwrócili uwagę na zjawisko – skądinąd powszechne w praktyce gospodarczej – że wspomniane powyżej udogodnienia wykorzystywane są nie tylko do celów służbowych, ale także prywatnych.

Uznali wobec tego, że potrzebny jest mechanizm, który pozwoliłby towarzystwu na zmniejszenie kosztów. Mechanizm ten opierałby się na kwotowych limitach dotyczących rozmów telefonicznych ze służbowych komórek oraz na analogicznych limitach dotyczących korzystania z firmowego łącza internetowego.

REKLAMA

Wysokość limitu zależałaby od stanowiska pracownika i jego potrzeb, jeśli chodzi o kontakty z klientami. Po przekroczeniu tego limitu pracodawca uznawałby, że nadwyżka dotyczyła rozmów i połączeń prywatnych, zaś pracownik byłby obciążany ich kosztami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik mógłby uniknąć obciążenia, gdyby szczegółowo wyjaśnił przyczyny nadwyżki i wykazał, że ona także dotyczyła rozmów i połączeń służbowych.

Faktura tylko na żądanie

W związku z planem wprowadzenia powyższego schematu, towarzystwo zwróciło się z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Celem tego wniosku było wyjaśnienie, czy – obciążając pracowników kosztami prywatnych rozmów i połączeń internetowych – towarzystwo musi w każdym przypadku wystawiać fakturę VAT. Zdaniem towarzystwa nie jest to konieczne. Obowiązek wystawienia faktury powstanie tylko wtedy, gdy pracownik tego zażąda.

W odpowiedzi na wniosek organ wydał interpretację, w której stwierdził, że stanowisko towarzystwa jest prawidłowe.

W uzasadnieniu organ podatkowy przypomniał, że ogólny obowiązek wystawiania faktur wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT i – co do zasady – dotyczy wszystkich podatników tego podatku. Jednakże w art. 106 ust. 4 tej samej ustawy przewidziano wyjątek dotyczący transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Sprzedaż towarów i usług na rzecz takich kontrahentów nie musi być dokumentowana fakturami, chyba że wystawienia faktury zażąda sam kontrahent (kupujący lub usługobiorca).

Wniosek o interpretację dotyczył hipotetycznej sytuacji, w której towarzystwo ubezpieczeniowe występowałoby w charakterze usługodawcy odsprzedającego usługi telekomunikacyjne swoim pracownikom (w zakresie, w jakim ci ostatni byliby obciążani kosztami rozmów i połączeń).

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis Podatki osobiste

Zdaniem Dyrektora warszawskiej Izby Skarbowej nie ma żadnych powodów, żeby do takiej sytuacji nie stosować wspomnianych powyżej zasad dokumentowania, odnoszących się do transakcji z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Dlatego Dyrektor potwierdził, że obciążenie pracownika nie wymaga wystawienia faktury VAT, chyba że pracownik takiej faktury zażąda.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA