REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Lafarge

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot VAT za materiały budowlane na dotychczasowych zasadach można było sobie zapewnić tylko do końca 2013 roku. Od 2014 roku nastąpiła częściowa likwidacja systemu zwrotu VAT za materiały budowlane z zachowaniem praw nabytych. Osoby, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych (i uzyskały przed tą datą fakturę) - będą miały miały 5 lat na uzyskanie zwrotu VAT. Z nowych zasad zwrotu VAT za materiały budowlane skorzystają po 2013 roku nieliczni.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 2014 r. ma pojawić się nowy (w miejsce programu „Rodzina na Swoim”) program wsparcia (dofinansowania) rodzin w zakresie nabywania mieszkań – Mieszkanie dla Młodych.

14 maja 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych. Projekt ten 27 maja 2013 r. trafił do Sejmu, gdzie uległ pewnym istotnym modyfikacjom.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

REKLAMA

Pierwotnie projekt przewidywał, i nadal przewiduje, że w  celu sfinansowania programu Mieszkanie dla Młodych uchylona zostanie ustawa  z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z  budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat: Mieszkanie dla Młodych - rząd przyjął projekt ustawy

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał

Polecamy: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF

Zwrot VAT za materiały budowlane w 2014 i następnych latach wg projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych

Osoby fizyczne, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, będą miały prawo ubiegać się po 31 grudnia 2013 r. o zwrot części poniesionych wydatków na dotychczasowych zasadach, wg poniższego harmonogramu.

Wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;
2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;
3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;
4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;
5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

W przypadku gdy wniosek o zwrot VAT składany jest po raz pierwszy po 31 grudnia 2013 r. limity kwoty zwrotu obliczone zostały zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, mają dotyczyć okresów liczonych od daty złożenia tego wniosku do 31 grudnia 2018 r.

Do spraw dotyczących zwrotu VAT wszczętych, a niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. - stosować się mają dotychczasowe zasady.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014 - nie możesz mieć więcej niż 35 lat

Pierwotny projekt zakładał, że faktury za materiały budowlane wystawione po 1 stycznia 2014 r. (dokumentujące wydatki poniesione po tym dniu) nie będą uprawniały nikogo do uzyskania jakiegokolwiek zwrotu VAT.

Jednak pod wpływem krytyki tego projektu już w Sejmie rząd dopisał do projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych przepisy przewidujące możliwość uzyskania zwrotu VAT za materiały budowlane również odnośnie wydatków poczynionych po 2013 roku. Ale te nowe zasady zwrotu dotyczyć mają znacznie węższego kręgu osób niż poprzednio i nie wszystkich inwestycji.

Zgodnie z art. 20 projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, o zwrot wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych przez osobę fizyczną po 1 stycznia 2014 r. można się ubiegać jeżeli:

1.  wydatki zostały poniesione w związku z:
a) budową domu jednorodzinnego albo
b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio 75 m2 i 100 m2;

4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5. do dnia złożenia wniosku o zwrot ww. wydatków, osoba fizyczna nie była:

a) właścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b) osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny.

Zatem system zwrotu VAT za materiały budowlane ma zostać mocno okrojony (podmiotowo i przedmiotowo) w porównaniu w porównaniu do ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która ma obowiązywać tylko do końca 2013 roku.

Oprócz zakreślenia granicy wiekowej beneficjentów tego systemu i ograniczenia powierzchni budowanego domu do 100 m2 i mieszkania do 75 m2 uprawniającej do skorzystania ze zwrotu (obecnie nie ma żadnych tego typu ograniczeń), zwraca uwagę likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane użyte do remontu mieszkania, czy domu.

***********************

Dokument pt. „Główne problemy, cele i kierunki programu  wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku” (uchwalony przez Radę Ministrów w 30  listopada 2010 r. i przyjęty przez Sejm 4 marca 2011 r.) przewiduje kontynuację systemu zwrotu VAT za materiały budowlane do końca 2013 roku, a następnie jego zamknięcie z zachowaniem praw nabytych.  

Obecnie przewidziane w ustawie limity kwot zwrotu VAT dotyczą okresów pięcioletnich, od daty  złożenia pierwszego wniosku. W związku z tym proponuje się zachowanie tej zasady dla  podatników, którzy rozpoczęli odliczanie zwrotu w okresie do końca 2013 roku. W związku z  tym realnie wydatki z tytułu funkcjonowania systemu będą ponoszone jeszcze do końca 2018  roku, chociaż z roku na rok powinny być coraz niższe.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 - limity zwrotu

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane 2011 / 2012 - wykaz materiałów budowlanych

Limit na 5 lat – wysokość limitu zmienia się co kwartał

Limit zwrotu VAT za materiały budowlane obowiązuje przez 5 lat, począwszy od dnia złożenia pierwszego wniosku. Oznacza to, że w każdym kolejnym wniosku, kwotę przysługującego nam limitu musimy pomniejszyć o kwotę zwróconego nam już wcześniej podatku VAT w oparciu o poprzednie decyzje Urzędu Skarbowego.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku od momentu obowiązywania przepisów ustawy, tj. od 1 stycznia 2006 r. Przykładowo jeżeli pierwszy wniosek został złożony w dniu 1 lipca 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 30 czerwca 2011 r. Złożenie kolejnego wniosku po 30 czerwca 2011 r. wszczyna nowy pięcioletni okres, dla którego ustala się odrębne limity.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co kwartał jednak zmienia się cena 1m2 i wylicza się nowe limity. Tak więc składając kolejny wniosek limit wyliczamy od nowa w oparciu o aktualną cenę 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego - aktualną, czyli ogłoszoną przez Prezesa GUS w kwartale poprzedzającym kwartał, w którym składamy wniosek.

Limit zwrotu VAT może wzrosnąć ...

Gdy składamy zatem drugi wniosek i wyliczyliśmy wyższy limit, niż przy składaniu pierwszego wniosku (co np. w latach 2008-2010 było niemal regułą, bo rosła cena 1m2), to otrzymać możemy jako zwrot VAT maksymalnie kwotę równą temu nowemu, wyższemu limitowi minus kwota zwrotu otrzyma w związku ze złożeniem pierwszego wniosku. Nie ma tu znaczenia, czy przy pierwszym wniosku wykorzystaliśmy cały wyliczony wtedy limit zwrotu VAT, czy nie.

Limit kwotowy podlega więc waloryzacji gdy rośnie cena 1m2.


... albo się obniżyć

Jednak limit zwrotu niekoniecznie musi wzrosnąć - cena 1m2 może równie dobrze spaść - tym samym nowy limit będzie niższy. Wtedy jeżeli wykorzystaliśmy limit zwrotu przy pierwszym wniosku może się okazać niemożliwe złożenie kolejnych wniosków, jeżeli przez 5 lat od złożenia pierwszego wniosku cena 1m2 nie wzrośnie ponad kwotę użytą do wyliczenia limitu przy pierwszym wniosku.

Kwota zwrotu (ale nie ww. limity !) podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.

W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, kwota zwrotu dotyczy łącznie obojga małżonków.

Jeżeli:

1) przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;

2) w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50 % kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA