REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Lafarge

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot VAT za materiały budowlane na dotychczasowych zasadach można było sobie zapewnić tylko do końca 2013 roku. Od 2014 roku nastąpiła częściowa likwidacja systemu zwrotu VAT za materiały budowlane z zachowaniem praw nabytych. Osoby, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych (i uzyskały przed tą datą fakturę) - będą miały miały 5 lat na uzyskanie zwrotu VAT. Z nowych zasad zwrotu VAT za materiały budowlane skorzystają po 2013 roku nieliczni.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

Autopromocja

Od 2014 r. ma pojawić się nowy (w miejsce programu „Rodzina na Swoim”) program wsparcia (dofinansowania) rodzin w zakresie nabywania mieszkań – Mieszkanie dla Młodych.

14 maja 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych. Projekt ten 27 maja 2013 r. trafił do Sejmu, gdzie uległ pewnym istotnym modyfikacjom.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Pierwotnie projekt przewidywał, i nadal przewiduje, że w  celu sfinansowania programu Mieszkanie dla Młodych uchylona zostanie ustawa  z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z  budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat: Mieszkanie dla Młodych - rząd przyjął projekt ustawy

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał

Polecamy: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF

Zwrot VAT za materiały budowlane w 2014 i następnych latach wg projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych

Osoby fizyczne, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, będą miały prawo ubiegać się po 31 grudnia 2013 r. o zwrot części poniesionych wydatków na dotychczasowych zasadach, wg poniższego harmonogramu.

Wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;
2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;
3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;
4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;
5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

W przypadku gdy wniosek o zwrot VAT składany jest po raz pierwszy po 31 grudnia 2013 r. limity kwoty zwrotu obliczone zostały zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, mają dotyczyć okresów liczonych od daty złożenia tego wniosku do 31 grudnia 2018 r.

Do spraw dotyczących zwrotu VAT wszczętych, a niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. - stosować się mają dotychczasowe zasady.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014 - nie możesz mieć więcej niż 35 lat

Pierwotny projekt zakładał, że faktury za materiały budowlane wystawione po 1 stycznia 2014 r. (dokumentujące wydatki poniesione po tym dniu) nie będą uprawniały nikogo do uzyskania jakiegokolwiek zwrotu VAT.

REKLAMA

Jednak pod wpływem krytyki tego projektu już w Sejmie rząd dopisał do projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych przepisy przewidujące możliwość uzyskania zwrotu VAT za materiały budowlane również odnośnie wydatków poczynionych po 2013 roku. Ale te nowe zasady zwrotu dotyczyć mają znacznie węższego kręgu osób niż poprzednio i nie wszystkich inwestycji.

Zgodnie z art. 20 projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, o zwrot wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych przez osobę fizyczną po 1 stycznia 2014 r. można się ubiegać jeżeli:

1.  wydatki zostały poniesione w związku z:
a) budową domu jednorodzinnego albo
b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio 75 m2 i 100 m2;

4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5. do dnia złożenia wniosku o zwrot ww. wydatków, osoba fizyczna nie była:

a) właścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b) osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny.

Zatem system zwrotu VAT za materiały budowlane ma zostać mocno okrojony (podmiotowo i przedmiotowo) w porównaniu w porównaniu do ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która ma obowiązywać tylko do końca 2013 roku.

Oprócz zakreślenia granicy wiekowej beneficjentów tego systemu i ograniczenia powierzchni budowanego domu do 100 m2 i mieszkania do 75 m2 uprawniającej do skorzystania ze zwrotu (obecnie nie ma żadnych tego typu ograniczeń), zwraca uwagę likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane użyte do remontu mieszkania, czy domu.

***********************

Dokument pt. „Główne problemy, cele i kierunki programu  wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku” (uchwalony przez Radę Ministrów w 30  listopada 2010 r. i przyjęty przez Sejm 4 marca 2011 r.) przewiduje kontynuację systemu zwrotu VAT za materiały budowlane do końca 2013 roku, a następnie jego zamknięcie z zachowaniem praw nabytych.  

Obecnie przewidziane w ustawie limity kwot zwrotu VAT dotyczą okresów pięcioletnich, od daty  złożenia pierwszego wniosku. W związku z tym proponuje się zachowanie tej zasady dla  podatników, którzy rozpoczęli odliczanie zwrotu w okresie do końca 2013 roku. W związku z  tym realnie wydatki z tytułu funkcjonowania systemu będą ponoszone jeszcze do końca 2018  roku, chociaż z roku na rok powinny być coraz niższe.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 - limity zwrotu

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane 2011 / 2012 - wykaz materiałów budowlanych

Limit na 5 lat – wysokość limitu zmienia się co kwartał

Limit zwrotu VAT za materiały budowlane obowiązuje przez 5 lat, począwszy od dnia złożenia pierwszego wniosku. Oznacza to, że w każdym kolejnym wniosku, kwotę przysługującego nam limitu musimy pomniejszyć o kwotę zwróconego nam już wcześniej podatku VAT w oparciu o poprzednie decyzje Urzędu Skarbowego.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku od momentu obowiązywania przepisów ustawy, tj. od 1 stycznia 2006 r. Przykładowo jeżeli pierwszy wniosek został złożony w dniu 1 lipca 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 30 czerwca 2011 r. Złożenie kolejnego wniosku po 30 czerwca 2011 r. wszczyna nowy pięcioletni okres, dla którego ustala się odrębne limity.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co kwartał jednak zmienia się cena 1m2 i wylicza się nowe limity. Tak więc składając kolejny wniosek limit wyliczamy od nowa w oparciu o aktualną cenę 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego - aktualną, czyli ogłoszoną przez Prezesa GUS w kwartale poprzedzającym kwartał, w którym składamy wniosek.

Limit zwrotu VAT może wzrosnąć ...

Gdy składamy zatem drugi wniosek i wyliczyliśmy wyższy limit, niż przy składaniu pierwszego wniosku (co np. w latach 2008-2010 było niemal regułą, bo rosła cena 1m2), to otrzymać możemy jako zwrot VAT maksymalnie kwotę równą temu nowemu, wyższemu limitowi minus kwota zwrotu otrzyma w związku ze złożeniem pierwszego wniosku. Nie ma tu znaczenia, czy przy pierwszym wniosku wykorzystaliśmy cały wyliczony wtedy limit zwrotu VAT, czy nie.

Limit kwotowy podlega więc waloryzacji gdy rośnie cena 1m2.


... albo się obniżyć

Jednak limit zwrotu niekoniecznie musi wzrosnąć - cena 1m2 może równie dobrze spaść - tym samym nowy limit będzie niższy. Wtedy jeżeli wykorzystaliśmy limit zwrotu przy pierwszym wniosku może się okazać niemożliwe złożenie kolejnych wniosków, jeżeli przez 5 lat od złożenia pierwszego wniosku cena 1m2 nie wzrośnie ponad kwotę użytą do wyliczenia limitu przy pierwszym wniosku.

Kwota zwrotu (ale nie ww. limity !) podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.

W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, kwota zwrotu dotyczy łącznie obojga małżonków.

Jeżeli:

1) przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;

2) w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50 % kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA