REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014
Lafarge

REKLAMA

REKLAMA

Zwrot VAT za materiały budowlane na dotychczasowych zasadach można było sobie zapewnić tylko do końca 2013 roku. Od 2014 roku nastąpiła częściowa likwidacja systemu zwrotu VAT za materiały budowlane z zachowaniem praw nabytych. Osoby, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych (i uzyskały przed tą datą fakturę) - będą miały miały 5 lat na uzyskanie zwrotu VAT. Z nowych zasad zwrotu VAT za materiały budowlane skorzystają po 2013 roku nieliczni.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 2014 r. ma pojawić się nowy (w miejsce programu „Rodzina na Swoim”) program wsparcia (dofinansowania) rodzin w zakresie nabywania mieszkań – Mieszkanie dla Młodych.

14 maja 2013 r. rząd przyjął projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych. Projekt ten 27 maja 2013 r. trafił do Sejmu, gdzie uległ pewnym istotnym modyfikacjom.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

REKLAMA

Pierwotnie projekt przewidywał, i nadal przewiduje, że w  celu sfinansowania programu Mieszkanie dla Młodych uchylona zostanie ustawa  z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z  budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat: Mieszkanie dla Młodych - rząd przyjął projekt ustawy

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał

Polecamy: 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT – PDF

Zwrot VAT za materiały budowlane w 2014 i następnych latach wg projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych

Osoby fizyczne, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych, o których mowa w ustawie z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, będą miały prawo ubiegać się po 31 grudnia 2013 r. o zwrot części poniesionych wydatków na dotychczasowych zasadach, wg poniższego harmonogramu.

Wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:

1) od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. - składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;
2) od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;
3) od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;
4) od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;
5) od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.

W przypadku gdy wniosek o zwrot VAT składany jest po raz pierwszy po 31 grudnia 2013 r. limity kwoty zwrotu obliczone zostały zgodnie z zasadami określonymi w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, mają dotyczyć okresów liczonych od daty złożenia tego wniosku do 31 grudnia 2018 r.

Do spraw dotyczących zwrotu VAT wszczętych, a niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2014 r. - stosować się mają dotychczasowe zasady.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014 - nie możesz mieć więcej niż 35 lat

Pierwotny projekt zakładał, że faktury za materiały budowlane wystawione po 1 stycznia 2014 r. (dokumentujące wydatki poniesione po tym dniu) nie będą uprawniały nikogo do uzyskania jakiegokolwiek zwrotu VAT.

Jednak pod wpływem krytyki tego projektu już w Sejmie rząd dopisał do projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych przepisy przewidujące możliwość uzyskania zwrotu VAT za materiały budowlane również odnośnie wydatków poczynionych po 2013 roku. Ale te nowe zasady zwrotu dotyczyć mają znacznie węższego kręgu osób niż poprzednio i nie wszystkich inwestycji.

Zgodnie z art. 20 projektu ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych, o zwrot wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych przez osobę fizyczną po 1 stycznia 2014 r. można się ubiegać jeżeli:

1.  wydatki zostały poniesione w związku z:
a) budową domu jednorodzinnego albo
b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;

2. przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;

3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio 75 m2 i 100 m2;

4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;

5. do dnia złożenia wniosku o zwrot ww. wydatków, osoba fizyczna nie była:

a) właścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,

b) osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,

c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny.

Zatem system zwrotu VAT za materiały budowlane ma zostać mocno okrojony (podmiotowo i przedmiotowo) w porównaniu w porównaniu do ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, która ma obowiązywać tylko do końca 2013 roku.

Oprócz zakreślenia granicy wiekowej beneficjentów tego systemu i ograniczenia powierzchni budowanego domu do 100 m2 i mieszkania do 75 m2 uprawniającej do skorzystania ze zwrotu (obecnie nie ma żadnych tego typu ograniczeń), zwraca uwagę likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane użyte do remontu mieszkania, czy domu.

***********************

Dokument pt. „Główne problemy, cele i kierunki programu  wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 roku” (uchwalony przez Radę Ministrów w 30  listopada 2010 r. i przyjęty przez Sejm 4 marca 2011 r.) przewiduje kontynuację systemu zwrotu VAT za materiały budowlane do końca 2013 roku, a następnie jego zamknięcie z zachowaniem praw nabytych.  

Obecnie przewidziane w ustawie limity kwot zwrotu VAT dotyczą okresów pięcioletnich, od daty  złożenia pierwszego wniosku. W związku z tym proponuje się zachowanie tej zasady dla  podatników, którzy rozpoczęli odliczanie zwrotu w okresie do końca 2013 roku. W związku z  tym realnie wydatki z tytułu funkcjonowania systemu będą ponoszone jeszcze do końca 2018  roku, chociaż z roku na rok powinny być coraz niższe.

Zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 - limity zwrotu

Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zwrot VAT za materiały budowlane 2011 / 2012 - wykaz materiałów budowlanych

Limit na 5 lat – wysokość limitu zmienia się co kwartał

Limit zwrotu VAT za materiały budowlane obowiązuje przez 5 lat, począwszy od dnia złożenia pierwszego wniosku. Oznacza to, że w każdym kolejnym wniosku, kwotę przysługującego nam limitu musimy pomniejszyć o kwotę zwróconego nam już wcześniej podatku VAT w oparciu o poprzednie decyzje Urzędu Skarbowego.

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku od momentu obowiązywania przepisów ustawy, tj. od 1 stycznia 2006 r. Przykładowo jeżeli pierwszy wniosek został złożony w dniu 1 lipca 2006 r., to pięcioletni okres trwa do 30 czerwca 2011 r. Złożenie kolejnego wniosku po 30 czerwca 2011 r. wszczyna nowy pięcioletni okres, dla którego ustala się odrębne limity.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co kwartał jednak zmienia się cena 1m2 i wylicza się nowe limity. Tak więc składając kolejny wniosek limit wyliczamy od nowa w oparciu o aktualną cenę 1m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego - aktualną, czyli ogłoszoną przez Prezesa GUS w kwartale poprzedzającym kwartał, w którym składamy wniosek.

Limit zwrotu VAT może wzrosnąć ...

Gdy składamy zatem drugi wniosek i wyliczyliśmy wyższy limit, niż przy składaniu pierwszego wniosku (co np. w latach 2008-2010 było niemal regułą, bo rosła cena 1m2), to otrzymać możemy jako zwrot VAT maksymalnie kwotę równą temu nowemu, wyższemu limitowi minus kwota zwrotu otrzyma w związku ze złożeniem pierwszego wniosku. Nie ma tu znaczenia, czy przy pierwszym wniosku wykorzystaliśmy cały wyliczony wtedy limit zwrotu VAT, czy nie.

Limit kwotowy podlega więc waloryzacji gdy rośnie cena 1m2.


... albo się obniżyć

Jednak limit zwrotu niekoniecznie musi wzrosnąć - cena 1m2 może równie dobrze spaść - tym samym nowy limit będzie niższy. Wtedy jeżeli wykorzystaliśmy limit zwrotu przy pierwszym wniosku może się okazać niemożliwe złożenie kolejnych wniosków, jeżeli przez 5 lat od złożenia pierwszego wniosku cena 1m2 nie wzrośnie ponad kwotę użytą do wyliczenia limitu przy pierwszym wniosku.

Kwota zwrotu (ale nie ww. limity !) podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.

W przypadku osoby fizycznej pozostającej w związku małżeńskim w dniu poniesienia wydatków, kwota zwrotu dotyczy łącznie obojga małżonków.

Jeżeli:

1) przed zawarciem związku małżeńskiego, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, to kwotę zwrotu pomniejsza się o kwoty uprzednio otrzymane;

2) w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia przez sąd separacji, osoba fizyczna otrzymała kwotę zwrotu, a następnie związek małżeński ustał lub sąd orzekł separację, przysługującą jej kwotę zwrotu pomniejsza się o 50 % kwoty uprzednio otrzymanej, jeżeli składany był wspólny wniosek małżonków, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli składany był odrębny wniosek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA