REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot VAT za materiały budowlane – vademecum

Redakcja
zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 / 2014
zwrot VAT za materiały budowlane 2012 / 2013 / 2014

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość uzyskania zwrotu części VAT za materiały budowlane użyte do remontu lub budowy mieszkania lub domu jest jedną z najkorzystniejszych ulg podatkowych w naszym prawie. Zwrot VAT dotyczy wyłącznie udokumentowanych przypadków poniesionych na cele mieszkaniowe po 30 kwietnia 2004 roku. Uzyskanie zwrotu związane jest z szeregiem formalności i wymagań, które dokładnie omawiamy w naszych poradach.

Zwrot VAT za materiały budowlane tylko do końca 2013 roku

Zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych użytych do budowy lub remontu swojego domu lub mieszkania będzie można uzyskać tylko do końca 2013 roku. Rząd zapowiada likwidację systemu zwrotu VAT za materiały budowlane od 2014 roku z zachowaniem praw nabytych. Osoby, które do końca 2013 roku złożą wniosek o zwrot VAT, będą miały 5 lat na wyczerpanie limitu tego zwrotu.

REKLAMA

Autopromocja

Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Likwidacja zwrotu VAT za materiały budowlane 2013/2014

Co zrobić, by uzyskać zwrot VAT?

Ważną kwestią jest odpowiednie uwierzytelnienie wydatków, czyli zebranie wymaganego kompletu dokumentów. Poza tym, warunkiem jest status osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz pilnowanie limitu kwoty zwrotu i czasu odliczeń, w tym przypadku wynoszącego 5 lat.

Problem pojawia się także w momencie wypełnienia formularzy VZM niezbędnych do złożenia wniosku o zwrot VAT za materiały budowlane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szczegółowe uregulowania zawiera poniższy poradnik:

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane – poradnik

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - IV kwartał

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2013 - III kwartał

Jakie materiały budowlane są objęte zwrotem

Zwrot VAT od 2011 roku obejmuje nowy wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do uzyskania zwrotu VAT. Zmiany w wykazie w stosunku do lat poprzednich dotyczą przede wszystkim znowelizowanego sposobu grupowania owych materiałów, zakres asortymentowy nie uległ bowiem zmianie.

Co ważne, symbole statystyczne wpisywane do formularza VZM od 1 stycznia 2011 roku są inne niż dotychczas, dlatego warto się z nimi zapoznać.

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane 2011 / 2012  – nowy wykaz materiałów

Limity zwrotu VAT za materiały budowlane

Nie jest łatwo obliczyć limity zwrotu VAT dlatego po szczegóły odsyłamy do poniższych tekstów.

Zobacz: Limity zwrotu VAT za materiały budowlane – 2011/2012

Zwrot VAT za materiały budowlane – faktura VAT od podmiotu niebędącego podatnikiem VAT

Otrzymanie faktury VAT od niezarejestrowanego podatnika podatku VAT umożliwia zwrot części kosztów poniesionych na materiały budowlane. Na takim stanowisku stoją organy podatkowe. Ważnym wymogiem w stosunku do podmiotów jest zaistnienie faktycznej transakcji potwierdzonej fakturą VAT i jasno określony sprzedawca.

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane – faktura VAT od podmiotu niebędącego podatnikiem VAT

Składanie wniosku o zwrot VAT za materiały budowlane posiadając faktury z różnymi stawkami podatku.

Podniesienie stawki procentowej podatku z 22% na 23% w 2011 roku może spowodować trudności z rozliczeniem zwrotu VAT za materiały budowlane. Istotą obliczenia kwoty będzie wypełnienie nowych wzorów VZM.

Zobacz: Jak złożyć wniosek za materiały budowlane, gdy posiada się faktury ze stawkami 22% i 23%


Czy ważne jest kto sfinansował budowę, czy remont?

Jeżeli pieniądze na remont domu pochodziły z innego niż domowego budżetu właściciela może powstać wątpliwość, czy nadal przysługuje prawo do zwrotu VAT za materiały budowlane. Kwestie tą reguluje ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Z przepisów jej wynika, że źródło nie ma znaczenia, dlatego podatnik będzie mógł częściowy uzyskać zwrot.

Zobacz: Czy źródło z jakiego zapłacono za remont domu ma znaczenie przy zwrocie VAT za materiały budowlane?

Jaki zwrot VAT przysługuje za deski podłogowe?

Obliczenie zwrotu VAT w przypadku desek podłogowych stanowi spory problem dla podatnika. W obowiązującym od 01 stycznia 2011 r. załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 03 września 2010 r., w pozycji 3 widnieje symbol ex 16.10.10.0, który obejmuje „Drewno przetarte lub strugane wzdłużnie, skrawane warstwami lub obwodowo, o grubości > 6 mm; drewniane podkłady kolejowe lub tramwajowe, nieimpregnowane (…)”. Dopisek „ex” w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w ramach grupowania materiałów 16.10.10.0, których zakup uprawnia do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym objęte są wyłącznie klepki, listwy i fryzy do parkietów, deszczułki. Grupowanie to nie obejmuje zatem desek.

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane – deski podłogowe

Czy jest możliwy zwrot VAT za materiały budowlane po zbyciu mieszkania i dla spadkobierców?

Zbycie mieszkania, które wcześniej było przez podatnika remontowane bądź budowane nie ma znaczenia z punktu widzenia możliwości skorzystania ze zwrotu VAT za materiały budowlane – taką interpretację wydał Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie. Należy jednak spełnić pewne określone wymagania nałożone na osobę fizyczną, która sprzedała mieszkanie.

Prawo do zwrotu VAT dla spadkobierców przewiduje art. 96par.1 Ordynacji podatkowej, który wyraźnie wskazuje na prawo do zwrotu VAT osób nabywających mieszkanie poprzez dziedziczenie. Sądy administracyjne zajmujące się tą kwestą, w odróżnieniu od organów podatkowych, także stoją na stanowisku takiej korzystnej dla spadkobierców interpretacji przepisów Ordynacji podatkowej.

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane po zbyciu mieszkania

Zobacz: Zwrot VAT za materiały budowlane dla spadkobierców

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA