REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada 2008 r. kasy fiskalne dla nowych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
kasy fiskalne (rejestrujące)
kasy fiskalne (rejestrujące)
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 listopada 2008 r. nowe kategorie podatników muszą rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży kasą fiskalną. Pamiętaj, że do tego czasu powinieneś dopełnić pewnych formalności, aby moc skorzystać z ulgi.

Od 1 listopada 2008 r. po raz pierwszy dostawa:

REKLAMA

Autopromocja

1) wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00),

2) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU,

- będzie musiała być ewidencjonowana na kasie rejestrującej (§ 4 pkt 9 rozporządzenia). Dostawy te nie będą mogły korzystać z żadnych zwolnień.

Alkohol i tytoń nie będą musiały być ewidencjonowane na kasie rejestrującej tylko wtedy, gdy będą sprzedawane na pokładach samolotów (§ 4 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wprowadzenia kasy rejestrującej przez podatnika, który sprzedaje alkohol lub tytoń, nie powoduje obowiązku ewidencjonowania innych czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia.

Aktualne informacje dotyczące kas fiskalnych:

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Kasy fiskalne 2011

Aby nie stracić prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej, należy spełnić następujące warunki:

1) zakup kasy fiskalnej - należy pamiętać, że producent tej kasy musi posiadać decyzję Ministra Finansów, że kasa spełnia kryteria i warunki techniczne przewidziane w rozporządzeniu. Trzeba posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą oraz fakturę VAT wystawioną na firmę;

REKLAMA

2) zawiadomienie urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania (wzór zawiadomienia: dodatek do nr. 14/2008 BV s. 16; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl);

3) fiskalizacja kasy przez służby serwisowe - jest to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego (§ 1 pkt 11 rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników). Powoduje nieodwracalne uaktywnienie pamięci fiskalnej;

4) zgłoszenie kasy rejestrującej do urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji na druku określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (wzór druku dodatek do nr. 14/2008 BV s. 42-43; lub na stronie www.bv.infor.pl);

5) rozpoczęcie ewidencjonowania (zaewidencjonowanie za pomocą zafiskalizowanej kasy fiskalnej pierwszej sprzedaży podlegającej takiemu obowiązkowi), nie później niż w obowiązujących terminach, z zastosowaniem co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która została zgłoszona w urzędzie skarbowym na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania;

Gdy z ważnych powodów nie będziemy mogli rozpocząć ewidencjonowania od listopada, to przed tym terminem powinniśmy złożyć wniosek o odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania (wzór wniosku patrz dodatek do nr. 14/2008 BV s. 17; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl).

Aby nie utracić prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, należy każdą sprzedaż następujących usług:

• krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (ex 55. 23.15), z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych,

• magazynowania i przechowywania towarów pozostałe - wyłącznie przechowywanie i dozór mienia,

• w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek,

• architektoniczne i inżynierskie - wyłącznie usługi rzeczoznawstwa,

• rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu,

• detektywistyczne i ochroniarskie,

• komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów

REKLAMA

dokumentować terminowo za pomocą faktur. Jeśli jesteśmy podatnikami zwolnionymi z VAT, wystawiamy rachunek. Jeżeli nie wystawiamy faktur, oczywiście nie tracimy prawa do korzystania z innych zwolnień, gdy spełniamy warunki np. ze względu na wysokość obrotów.

Należy również pamiętać o terminach wystawiania faktur. Niektórzy eksperci uważają, że wystawienie faktury po terminie będzie powodować utratę prawa do korzystania ze zwolnienia. Nie ma jednak jeszcze interpretacji na ten temat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA