REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada 2008 r. kasy fiskalne dla nowych podatników

kasy fiskalne (rejestrujące)
kasy fiskalne (rejestrujące)
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 listopada 2008 r. nowe kategorie podatników muszą rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży kasą fiskalną. Pamiętaj, że do tego czasu powinieneś dopełnić pewnych formalności, aby moc skorzystać z ulgi.

Od 1 listopada 2008 r. po raz pierwszy dostawa:

REKLAMA

Autopromocja

1) wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00),

2) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU,

- będzie musiała być ewidencjonowana na kasie rejestrującej (§ 4 pkt 9 rozporządzenia). Dostawy te nie będą mogły korzystać z żadnych zwolnień.

Alkohol i tytoń nie będą musiały być ewidencjonowane na kasie rejestrującej tylko wtedy, gdy będą sprzedawane na pokładach samolotów (§ 4 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wprowadzenia kasy rejestrującej przez podatnika, który sprzedaje alkohol lub tytoń, nie powoduje obowiązku ewidencjonowania innych czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia.

Aktualne informacje dotyczące kas fiskalnych:

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Kasy fiskalne 2011

Aby nie stracić prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej, należy spełnić następujące warunki:

1) zakup kasy fiskalnej - należy pamiętać, że producent tej kasy musi posiadać decyzję Ministra Finansów, że kasa spełnia kryteria i warunki techniczne przewidziane w rozporządzeniu. Trzeba posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą oraz fakturę VAT wystawioną na firmę;

2) zawiadomienie urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania (wzór zawiadomienia: dodatek do nr. 14/2008 BV s. 16; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl);

3) fiskalizacja kasy przez służby serwisowe - jest to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego (§ 1 pkt 11 rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników). Powoduje nieodwracalne uaktywnienie pamięci fiskalnej;

4) zgłoszenie kasy rejestrującej do urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji na druku określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (wzór druku dodatek do nr. 14/2008 BV s. 42-43; lub na stronie www.bv.infor.pl);

5) rozpoczęcie ewidencjonowania (zaewidencjonowanie za pomocą zafiskalizowanej kasy fiskalnej pierwszej sprzedaży podlegającej takiemu obowiązkowi), nie później niż w obowiązujących terminach, z zastosowaniem co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która została zgłoszona w urzędzie skarbowym na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania;

Gdy z ważnych powodów nie będziemy mogli rozpocząć ewidencjonowania od listopada, to przed tym terminem powinniśmy złożyć wniosek o odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania (wzór wniosku patrz dodatek do nr. 14/2008 BV s. 17; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl).

Aby nie utracić prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, należy każdą sprzedaż następujących usług:

• krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (ex 55. 23.15), z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych,

• magazynowania i przechowywania towarów pozostałe - wyłącznie przechowywanie i dozór mienia,

• w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek,

• architektoniczne i inżynierskie - wyłącznie usługi rzeczoznawstwa,

• rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu,

• detektywistyczne i ochroniarskie,

• komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów

REKLAMA

dokumentować terminowo za pomocą faktur. Jeśli jesteśmy podatnikami zwolnionymi z VAT, wystawiamy rachunek. Jeżeli nie wystawiamy faktur, oczywiście nie tracimy prawa do korzystania z innych zwolnień, gdy spełniamy warunki np. ze względu na wysokość obrotów.

Należy również pamiętać o terminach wystawiania faktur. Niektórzy eksperci uważają, że wystawienie faktury po terminie będzie powodować utratę prawa do korzystania ze zwolnienia. Nie ma jednak jeszcze interpretacji na ten temat.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA