REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 listopada 2008 r. kasy fiskalne dla nowych podatników

kasy fiskalne (rejestrujące)
kasy fiskalne (rejestrujące)
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Począwszy od 1 listopada 2008 r. nowe kategorie podatników muszą rozpocząć ewidencjonowanie sprzedaży kasą fiskalną. Pamiętaj, że do tego czasu powinieneś dopełnić pewnych formalności, aby moc skorzystać z ulgi.

Od 1 listopada 2008 r. po raz pierwszy dostawa:

REKLAMA

REKLAMA

1) wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00),

2) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU,

- będzie musiała być ewidencjonowana na kasie rejestrującej (§ 4 pkt 9 rozporządzenia). Dostawy te nie będą mogły korzystać z żadnych zwolnień.

REKLAMA

Alkohol i tytoń nie będą musiały być ewidencjonowane na kasie rejestrującej tylko wtedy, gdy będą sprzedawane na pokładach samolotów (§ 4 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wprowadzenia kasy rejestrującej przez podatnika, który sprzedaje alkohol lub tytoń, nie powoduje obowiązku ewidencjonowania innych czynności, które mogą korzystać ze zwolnienia.

Aktualne informacje dotyczące kas fiskalnych:

Polecamy: Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Polecamy: Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Kasy fiskalne 2011

Aby nie stracić prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej, należy spełnić następujące warunki:

1) zakup kasy fiskalnej - należy pamiętać, że producent tej kasy musi posiadać decyzję Ministra Finansów, że kasa spełnia kryteria i warunki techniczne przewidziane w rozporządzeniu. Trzeba posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą oraz fakturę VAT wystawioną na firmę;

2) zawiadomienie urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania (wzór zawiadomienia: dodatek do nr. 14/2008 BV s. 16; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl);

3) fiskalizacja kasy przez służby serwisowe - jest to jednokrotna i niepowtarzalna czynność inicjująca pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy zakończona wydrukiem dobowego raportu fiskalnego (§ 1 pkt 11 rozporządzenie w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników). Powoduje nieodwracalne uaktywnienie pamięci fiskalnej;

4) zgłoszenie kasy rejestrującej do urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji na druku określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące (wzór druku dodatek do nr. 14/2008 BV s. 42-43; lub na stronie www.bv.infor.pl);

5) rozpoczęcie ewidencjonowania (zaewidencjonowanie za pomocą zafiskalizowanej kasy fiskalnej pierwszej sprzedaży podlegającej takiemu obowiązkowi), nie później niż w obowiązujących terminach, z zastosowaniem co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która została zgłoszona w urzędzie skarbowym na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania;

Gdy z ważnych powodów nie będziemy mogli rozpocząć ewidencjonowania od listopada, to przed tym terminem powinniśmy złożyć wniosek o odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania (wzór wniosku patrz dodatek do nr. 14/2008 BV s. 17; aktywne druki: strona www.bv.infor.pl).

Aby nie utracić prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, należy każdą sprzedaż następujących usług:

• krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (ex 55. 23.15), z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych,

• magazynowania i przechowywania towarów pozostałe - wyłącznie przechowywanie i dozór mienia,

• w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek,

• architektoniczne i inżynierskie - wyłącznie usługi rzeczoznawstwa,

• rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu,

• detektywistyczne i ochroniarskie,

• komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług związanych z organizacją wystaw i targów

dokumentować terminowo za pomocą faktur. Jeśli jesteśmy podatnikami zwolnionymi z VAT, wystawiamy rachunek. Jeżeli nie wystawiamy faktur, oczywiście nie tracimy prawa do korzystania z innych zwolnień, gdy spełniamy warunki np. ze względu na wysokość obrotów.

Należy również pamiętać o terminach wystawiania faktur. Niektórzy eksperci uważają, że wystawienie faktury po terminie będzie powodować utratę prawa do korzystania ze zwolnienia. Nie ma jednak jeszcze interpretacji na ten temat.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA