REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od przychodów z reklam na blogu - ryczałtowa stawka 8,5%

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
blog; ryczałt od przychodów ewidencjonowanych; reklama
blog; ryczałt od przychodów ewidencjonowanych; reklama
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli mamy reklamy na swoim blogu niezwiązanym z działalnością gospodarczą, to przychody z tych reklam można opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5%.

Dochód z reklam na stronach internetowych podlega opodatkowaniu

Rośnie liczba reklam na blogach i innych prywatnych stronach internetowych. Trzeba jednak pamiętać o konieczności opodatkowania uzyskanego z tego tytułu przychodu.
W związku z powszechnością podatku dochodowego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów objętych zwolnieniami podatkowymi – przedmiotowym oraz podmiotowym, a także dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. 

REKLAMA

Autopromocja

Jak rozliczyć podatkowo dochody z reklam na swojej stronie www

Charakter w jakim właściciel udostępnia witrynę, decyduje o formie opodatkowania

W zależności od charakteru, w jakim właściciel strony www, udostępnia przestrzeń witryny, źródło, do którego zostanie zakwalifikowana zapłata za publikację reklamy może być różne.

W przypadku, gdy strona internetowa jest udostępnia w związku z prowadzoną w tym celu działalnością gospodarczą, opłatę za publikację reklamy z zasady zalicza się do  określonego w art.  10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródła, jakim jest działalność gospodarcza. 

W takiej sytuacji uzyskane przychody należy zatem opodatkować według zasad właściwych dla skali podatkowej lub też 19% podatkiem liniowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy przychody z reklamy na stronie www można rozliczyć ryczałtem?

Poza działalnością możliwa stawka 8,5% ryczałtu

REKLAMA

Z drugiej strony, w sytuacji, gdy właściciel witryny, prowadzi stronę internetową hobbystycznie, przez co jej udostępnianie nie przejawia charakteru działalności gospodarczej, przychód z publikacji reklam należy zakwalifikować do innych źródeł.

Przepisy prawa podatkowego dopuszczają w tym przypadku możliwość zaliczenia otrzymanego dochodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jakim jest  najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze. 

REKLAMA

Pozwala to na zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%. Decydując się na wybór tej formy opodatkowania trzeba  jednak pamiętać, że zastosowanie niskiej stawki łączy się z brakiem możliwości rozliczenia poniesionych kosztów. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest bowiem przychód, a nie dochód.

„Umową podobną do najmu jest umowa, na podstawie której jeden podmiot oddaje innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej administrowanej przez ten pierwszy podmiot (w określonym miejscu tej strony) określonych treści (najczęściej reklamowych). Nie ma tu ani najmu rzeczy, ani praw, jednak następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej.” -  A. Bartosiewicza, R. Kubackiego, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Wydawnictwo ABC, 2011 r.

Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?

Sąd potwierdza ryczałt

Choć stanowisko prezentowane, w sprawie formy opodatkowania właściwej dla przychodów osiąganych w związku z publikowaniem reklam na stronach internetowych przez osoby prywatne
nie jest jednolite, dość istotnym wydaje się wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r. (sygn. akt I SA/Łd 657/12), w którym sąd przyznał rację podatnikowi i jednoznacznie potwierdził możliwość opodatkowania zapłaty za udostępnienia, w celu publikacji reklamy, fragmentu strony internetowej, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wynika to bezpośrednio z charakteru umowy, na podstawie której udostępniana jest powierzchnia reklamowa.

Podatek 8,5% od przychodu z reklam internetowych

Umowa udostępniająca do używania stronę internetową jest umową nienazwaną, zbliżoną jednak do umowy dzierżawy. Jej celem jest bowiem, "wydanie" kontrahentowi, za wynagrodzeniem, strony internetowej (lub jej części – jak w niniejszym przypadku) do korzystania poprzez umieszczanie na niej reklam swoich klientów. W tym też momencie właściciel strony internetowej traci niejako swoje władztwo, gdyż nie może korzystać ze swojej strony (lub jej części), ani udostępnić jej do korzystania innemu podmiotowi. Zakres obowiązków stron takich umów jest zatem analogiczny jak w umowie dzierżawy.” – z uzasadnienia ww. wyroku WSA w Łodzi z 29 czerwca 2012 r.

Elżbieta Węcławik, Tax Care
Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Ważne!
Interpretacja przepisów podatkowych zaprezentowana w niniejszym artykule jest nadal aktualna. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.856.2021.4.MAP), w której organ podatkowy uznał, że przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą z tytułu udostępniania miejsca reklamowego na prowadzonym blogu (strona www) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% (do kwoty 100 000 zł) oraz wg stawki 12,5% (od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł) określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
oprac. Paweł Huczko

.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA