Podatek od przychodów z reklam na blogu - ryczałtowa stawka 8,5%
REKLAMA
REKLAMA
Dochód z reklam na stronach internetowych podlega opodatkowaniu
Rośnie liczba reklam na blogach i innych prywatnych stronach internetowych. Trzeba jednak pamiętać o konieczności opodatkowania uzyskanego z tego tytułu przychodu.
W związku z powszechnością podatku dochodowego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów objętych zwolnieniami podatkowymi – przedmiotowym oraz podmiotowym, a także dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
REKLAMA
Jak rozliczyć podatkowo dochody z reklam na swojej stronie www
Charakter w jakim właściciel udostępnia witrynę, decyduje o formie opodatkowania
W zależności od charakteru, w jakim właściciel strony www, udostępnia przestrzeń witryny, źródło, do którego zostanie zakwalifikowana zapłata za publikację reklamy może być różne.
W przypadku, gdy strona internetowa jest udostępnia w związku z prowadzoną w tym celu działalnością gospodarczą, opłatę za publikację reklamy z zasady zalicza się do określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, źródła, jakim jest działalność gospodarcza.
W takiej sytuacji uzyskane przychody należy zatem opodatkować według zasad właściwych dla skali podatkowej lub też 19% podatkiem liniowym.
Czy przychody z reklamy na stronie www można rozliczyć ryczałtem?
Poza działalnością możliwa stawka 8,5% ryczałtu
Z drugiej strony, w sytuacji, gdy właściciel witryny, prowadzi stronę internetową hobbystycznie, przez co jej udostępnianie nie przejawia charakteru działalności gospodarczej, przychód z publikacji reklam należy zakwalifikować do innych źródeł.
Przepisy prawa podatkowego dopuszczają w tym przypadku możliwość zaliczenia otrzymanego dochodu do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jakim jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze.
REKLAMA
Pozwala to na zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%. Decydując się na wybór tej formy opodatkowania trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie niskiej stawki łączy się z brakiem możliwości rozliczenia poniesionych kosztów. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest bowiem przychód, a nie dochód.
„Umową podobną do najmu jest umowa, na podstawie której jeden podmiot oddaje innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej administrowanej przez ten pierwszy podmiot (w określonym miejscu tej strony) określonych treści (najczęściej reklamowych). Nie ma tu ani najmu rzeczy, ani praw, jednak następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej.” - A. Bartosiewicza, R. Kubackiego, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Wydawnictwo ABC, 2011 r.
Jak opodatkować przychody z reklam na stronach internetowych?
Sąd potwierdza ryczałt
Choć stanowisko prezentowane, w sprawie formy opodatkowania właściwej dla przychodów osiąganych w związku z publikowaniem reklam na stronach internetowych przez osoby prywatne
nie jest jednolite, dość istotnym wydaje się wyrok WSA w Łodzi z dnia 29 czerwca 2012 r. (sygn. akt I SA/Łd 657/12), w którym sąd przyznał rację podatnikowi i jednoznacznie potwierdził możliwość opodatkowania zapłaty za udostępnienia, w celu publikacji reklamy, fragmentu strony internetowej, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wynika to bezpośrednio z charakteru umowy, na podstawie której udostępniana jest powierzchnia reklamowa.
Podatek 8,5% od przychodu z reklam internetowych
„Umowa udostępniająca do używania stronę internetową jest umową nienazwaną, zbliżoną jednak do umowy dzierżawy. Jej celem jest bowiem, "wydanie" kontrahentowi, za wynagrodzeniem, strony internetowej (lub jej części – jak w niniejszym przypadku) do korzystania poprzez umieszczanie na niej reklam swoich klientów. W tym też momencie właściciel strony internetowej traci niejako swoje władztwo, gdyż nie może korzystać ze swojej strony (lub jej części), ani udostępnić jej do korzystania innemu podmiotowi. Zakres obowiązków stron takich umów jest zatem analogiczny jak w umowie dzierżawy.” – z uzasadnienia ww. wyroku WSA w Łodzi z 29 czerwca 2012 r.
Elżbieta Węcławik, Tax Care
Iwona Cackowska, księgowa Tax Care
Ważne!
Interpretacja przepisów podatkowych zaprezentowana w niniejszym artykule jest nadal aktualna. Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.856.2021.4.MAP), w której organ podatkowy uznał, że przychody uzyskiwane przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą z tytułu udostępniania miejsca reklamowego na prowadzonym blogu (strona www) mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% (do kwoty 100 000 zł) oraz wg stawki 12,5% (od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł) określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
oprac. Paweł Huczko
.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat